نویسنده: افشین پیروزی
// دوشنبه, ۱۵ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۰۵

رئیس ستاد مبارزه با بازی‌های غیرمجاز: مخالف برخورد پلیسی با مقوله بازی‌ها هستیم

خسرو کردمیهن، رئیس ستاد مبارزه با بازی‌های غیرمجاز رایانه‌ای، اخیرا اعلام کرده که نباید با پلیس بازی با بازی‌های ویدیویی غیرمجاز برخورد کرد. 

نحوه درست برخورد با بازی‌های ویدیویی مشکل‌دار یکی از بحث‌های همیشگی مطرح‌شده در کشورمان بوده که معمولا شاهد برخورد‌هایی چون جمع‌آوری بازی‌ها از بازار و رفتار‌های مشابه در این مورد هستیم. حال خسرو کردمیهن، رئیس ستاد مبارزه با بازی‌های غیرمجاز رایانه‌ای، اخیرا در این مورد مصاحبه‌ای با ایکنا داشته و گفته که مخالف برخورد‌های پلیسی و نظامی با مقوله بازی‌های ویدیویی است.

همچنین اخیرا آماری از جانب نیروی انتظامی مبنی بر جمع‌آوری ۱۱ میلیون نسخه بازی ویدیویی غیرمجاز با محتوای شیطان پرستی منتشر شده بود که کردمیهن به این موضوع هم واکنش نشان داد و گفت:

این آمار را قبول ندارم؛ چراکه نیروی انتظامی هیچ گونه کارشناسی در حوزه بازی‌های رایانه‌ای ندارد و البته قانون هم اینچنین تعریف کرده است که نیروی انتظامی نباید در حوزه بازی‌ها ورود کنند و البته خودشان هم بارها به صراحت اعلام کرده‌اند که هیچ کارشناسی در این حوزه ندارند. حال چگونه می‌توانند اینچنین آماری را منتشر کنند؟

این آمار اشتباه است؛ پیش از آنکه دستور قاضی درباره محتوای نامناسب آن بخورد. انتشار چنین آماری افکار عمومی را تشویش می‌کند و ما نباید به واسطه آمار و گزارشات‌، خودمان را پررنگ جلوه ببخشیم و به آن رنگ و لعاب دهیم. چیزهایی را که نباید بگوییم می‌گوییم؛ پیش از آنکه قانون به ما اجازه بدهد به آن عمل کنیم و درباره آن حرف بزنیم.  پلیس چگونه می‌تواند ادعا کند که ۱۱ میلیون بازی و سی دی را که توقیف کرده است، با محتوای شیطان‌پرستی است؟ اگر پلیس بتواند عناوین ۳۰ بازی شیطان‌پرستی را درست مطرح کند، یک جایزه پیش من دارد. هر موضوعی کارشناس خود را می‌طلبد و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای متولی این امر است.

پاکسازی‌هایی که از سوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای انجام می‌شود، هیچ‌یک عودت داده نمی‌شود؛ چرا که همه جمع‌آوری‌شده‌ها غیرمجاز هستند. همه پاکسازی‌ها کارشناسی شده است و هیچ‌یک از پاکسازی‌ها بدون کار کارشناسی نیست. ستاد مبارزه با بازی‌های غیرمجاز در کل استان‌ها زیر نظر ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها با هماهنگی مرجع قضایی استان و نیروی انتظامی استان تشکیل شده است و کارهای پاکسازی انجام می‌شود.

کردمیهن همچنین در ادامه صحبت‌هایش در رابطه با نوع برخورد صحیح با بازی‌های غیرمجاز گفت:

اصلی‌ترین راهی که باید انجام دهیم حوزه ایجابی است. ما به هیچ عنوان در حوزه سلبی نمی‌توانیم به صورت ۱۰۰ درصد موفق باشیم؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنم کارهای ایجابی از سوی آموزش و پرورش، صداوسیما و رسانه‌ها انجام شوند. یعنی همگی عزم‌شان را جزم کنند و نسبت به اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی به خانواده‌ها تلاش کنند. با پلیس‌بازی و ریختن در مغازه‌ها و جمع‌آوری بازی‌های غیرمجاز موفق نخواهیم شد، مگر آنکه مردم متوجه این خطر شوند. متأسفانه پلیس عصر روز گذشته از ساعت ۱۵ تا ۲۲ در قالب فعالیتی غیرکارشناسی اقدام به پاکسازی منطقه میدان امام خمینی کرد که این امر یک سری تشنج‌ها و مشکلاتی را ایجاد کرده است. ۹۹ درصد بازی‌هایی که روز گذشته توقیف شده است، کاملا بازی‌های مجاز بود؛ به دلیل آنکه بدون کارشناسی کار را انجام داده‌اند.

نظر شما در مورد توضیحات رئیس ستاد مبارزه با بازی‌های غیرمجاز رایانه‌ای چیست؟


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده