// پنجشنبه, ۹ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۰۱

چالش جذاب رابرت رودریگز برای فیلمسازان جوان

رابرت رودریگز، فیلمساز سرشناس سینما برای کشف استعدادهای جدید در سینما، دست به ساخت یک مجموعه‌ی تلویزیونی می‌زند که در خلال آن، فیلمسازان جوان را مجاب می‌کند که با هزینه‌ی ۷ هزار دلار، یک فیلم بسازند.

هفت هزار دلار برای ساختن یک فیلم بلند، رقم بسیار ناچیزی است. این رقم، ۲۵ سال قبل نیز با وجود نرخ تورم، رقم قابل توجهی به حساب نمی‌آمد. با وجود این، رابرت رودریگز، فیلمساز صاحب سبک سینما، در سال ۱۹۹۲ و در شرایطی که ۲۳ سال بیشتر نداشت، با بودجه‌ی ۷ هزار دلار فیلمی را به نام ال ماریاچی (El Mariachi) ساخت که در ادامه به یکی از فیلم‌های کالت دهه‌ی ۹۰ سینما تبدیل شد و زمینه‌ای مناسب را برای ساخت آثار بیشتری از این دست فراهم کرد. حالا پس از گذشت سال‌ها و در شرایطی که رودریگز به یکی از چهره‌های سرشناس سینمای جهان بدل شده، او تصمیم دارد که با راه انداختن چالشی دشوار و به نمایش کشیدن آن در قالب یک مجموعه‌ی تلویزیونی تحت عنوان «شورش بدون عوامل پشت صحنه» (Rebel Without a Crew)، به کشف استعدادی جدید در بین جوانان علاقه‌مند به فیلمسازی بپردازد.

Robert Rodriguez

این چالش وقتی جذاب‌تر می‌شود که بدانیم خود رودریگز نیز قرار است در این رقابت شرکت کرده و پس از ۲۵ سال، فیلم دیگری را با هزینه‌ی ۷ هزار دلار کارگردانی کند

در این مجموعه رودریگز به چند جوان به نام‌های اسکارلت مورنو، آلخاندرو مونتویا مارین، بولا اوگون، بانی کاتلین رایان و جاش استیفتر رقم ۷ هزار دلار واگذار می‌کند و از آنها می‌خواهد که با این مبلغ و بدون استفاده از عوامل پشت دوربین، یک فیلم بسازند. این چالش وقتی جذاب‌تر می‌شود که بدانیم خود رودریگز نیز قرار است در این رقابت شرکت کرده و پس از ۲۵ سال، فیلم دیگری را با هزینه‌ی ۷ هزار دلار کارگردانی کند. رودریگز و پنج فیلمساز جوان، تنها دو هفته زمان خواهند داشت تا اثر خود را تکمیل و آن را آماده‌ی نمایش کنند. مجموعه‌ی Rebel Without a Crew از سرویس استریم go90 متعلق به شرکت مخابرات ورایزن کامیونیکیشنز (Verizon Communications) و همچنین شبکه‌ی ال ری (El Rey Network) متعلق به خود رودریگز پخش خواهد شد.

رابرت رودریگز در سال ۱۹۹۵ کتابی را با نام شورش بدون عوامل پشت صحنه منتشر کرد که در آن به روایت خاطراتش از ساخت فیلم ال ماریاچی، چگونگی ورودش به هالیوود و همچنین توصیف میزان علاقه‌مندی‌اش به سینما می‌پردازد. او در نسخه‌های بعدی این کتاب، یک بخش آموزشی را نیز برای کسانی که قصد ساخت فیلم با بودجه‌ای اندک دارند در نظر گرفته است. رودریگز معتقد است که با ورود دوربین‌های دیجیتال، روش‌های فیلمسازی بسیار آسان‌تر شده و حالا هر فردی می‌تواند یک فیلمساز باشد؛ فقط کافی است که دوربینش را بردارد و به دنبال سوژه بگردد.

Robert Rodriguez

ال ماریاچی به عنوان کم بودجه‌ترین فیلم تاریخ سینما که موفق به فروشی بیش از یک میلیون دلار شده است، نام خود را در کتاب گینس به ثبت رساند

فیلم El Mariachi در کنار اینکه به الهام‌بخش فیلم‌سازان مستقل دهه‌ی ۹۰ تبدیل شد، افتخارات زیادی را نیز برای رودریگز به ارمغان آورد که یکی از آنها شکستن رکورد گینس، به‌عنوان کم بودجه‌ترین فیلم تاریخ سینما بود که موفق به فروشی بیش از یک میلیون دلار شده است. رودریگز ال ماریاچی را به زبان اسپانیایی و صرفا برای توزیع در شبکه نمایش خانگی در مکزیک ساخت، اما در ادامه، سران کمپانی آمریکایی کلمبیا پیکچرز (Columbia Pictures) از اثر رودریگز خوششان آمد و پس از تغییر تصاویر فیلم از ۱۶ میلیمتری به ۳۵ میلیمتری، آن را به اثری کاملا سینمایی تبدیل کردند و اینگونه شد که فیلم پس از نمایش در ماه‌های فوریه و مارس ۱۹۹۳، به فروش ۲ میلیون و چهل هزار دلاری دست یافت. ال ماریاچی پس از نمایش در جشنواره ساندنس نیز ضمن جلب نظر مثبت منتقدان، جایزه‌ی بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را از آن خود کرد. از این فیلم به دلیل اهمیت فرهنگی، تاریخی و تاثیراتش در بحث زیبایی‌شناسی، در کتابخانه ملی کنگره آمریکا نگهداری می‌شود.

رابرت رودریگز ۴۹ ساله که در تگزاس و از پدری مکزیکی و مادری آمریکایی متولد شده، در ادامه‌ی مسیر خود با ساخت فیلم دسپرادو (Desperado) دوباره دست به بازآفرینی شخصیت ال ماریاچی زد و این بار این نقش را به آنتونیو باندراس که چهره‌ای جهانی بود واگذار کرد که در نهایت این اثر، موفقیت مالی بسیار خوبی را برای وی به همراه داشت. او در سال ۲۰۰۳ با ساخت فیلم روزی روزگاری در مکزیک (Once Upon a Time in Mexico) سه‌گانه‌ی خود را تکمیل کرد که در ادامه به سه‌گانه‌ی مکزیک مشهور شد. رابرت رودریگز از دوران قدیم، دوستی بسیار نزدیکی با کوئنتین تارانتینو دارد و این فیلمساز بزرگ در تعدادی از آثار رودریگز از جمله دسپرادو به‌عنوان بازیگر، از شام تا بام (From Dusk Till Dawn) به‌عنوان بازیگر، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده، شهر گناه (Sin City) به‌عنوان کارگردان مهمان و سیاره وحشت (Planet Terror) به‌عنوان بازیگر و تهیه‌کننده حضور داشته است. رودریگز با فیلم بچه‌های جاسوس (Spy Kids) برای اولین بار طعم فروش بالای صد میلیون دلار را چشید و در پی این موفقیت، سه دنباله‌ی دیگر نیز بر این فیلم ساخت.

Robert Rodriguez

رودریگز در حال حاضر مشغول کارگردانی فیلم علمی تخیلی آلیتا: فرشته جنگ (Alita: Battle Angel) بر اساس مانگایی به نویسندگی و طراحی یوکیتو کیشیرو است که این اثر در حال حاضر، مراحل پس از تولید خود را سپری می‌کند و طبق برنامه‌ریزی‌ها، در تاریخ بیستم جولای ۲۰۱۸ (۲۹ تیر ۹۷) به نمایش درخواهد آمد.


منبع IndieWire
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده