نویسنده: حسین صدری
// یکشنبه, ۵ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۳۱

رفتار عجیب سیستم کسب XP بازی Destiny 2 و تصمیم بانجی برای اصلاح آن

گیمرها متوجه شده‌اند سیستم امتیازدهی بازی Destiny 2 گاهی روند دریافت امتیاز را کندتر می‌کند. بانجی این موضوع را پذیرفته و قصد اصلاح آن را دارد؛ غافل از اینکه موضوع کمی پیچیده‌تر به نظر می‌رسد.

طبق توضیحات استودیو‌ی محبوب Bungie، آن‌ها در حال تغییر دادن روند کسب امتیازات تجربه (Experience Points یا XP) در بازی Destiny 2 هستند. آن‌ها این اقدام را به خاطر اعتراض بازیکنانی انجام می‌دهند که معتقدند این سیستم گاهی (به طرز مشکوکی) در اختصاص امتیاز به بازیکنان خساست به خرج می‌دهد. این عده که روز به روز نیز پرتعدادتر می‌شوند، توانسته‌اند بانجی را مجبور کنند علیه این پدیده اقدامی انجام دهد.

وقتی بازی Destiny 2 را آغاز می‌کنید، باید کارکتر مورد نظر خود را بسازید و امتیازات تجربه به شما کمک می‌کنند که کارکتر خود را ارتقا دهید. شما با استفاده از آن‌ها اصطلاحا لول آپ می‌کنید و با این کار سطح شخصیت خود را بالاتر می‌برید. با بالا رفتن هر لول، شما می‌توانید قابلیت‌های جدیدی را به کارکتر خود اضافه کنید و درست همانند بسیاری از بازی‌های این سبک، این روند تا حد مشخصی ادامه خواهد داشت. زمانی که به لول ۲۰ برسید، امتیازات تجربه، نقش متفاوتی پیدا می‌کنند. این بار دیگر با دریافت آن‌ها لول آپ نخواهید کرد؛ بلکه صرفا آیتمی را به نام Bright Engram به دست خواهید آورد. این آیتم در واقع نقش همان لوت باکس‌ها را دارد، اما تفاوت این لوت باکس‌ها آن است که هیچ تاثیری در گیم‌پلی نداشته و صرفا چیزهایی در آن‌ها پیدا می‌شود که ظواهر را تغییر می‌دهند؛ چیزهایی مانند لباس‌ها، اسکین‌ها و مواردی از این قبیل. شما می‌توانید با مراجعه به بخش فروشگاه درون بازی، این لوت باکس‌ها را با پول واقعی نیز خریداری کنید. با توجه به مسائل و حواشی‌ای که برای بزرگ‌ترین رقیب Destiny 2 یعنی Star Wars Battlefront 2 پیش آمده، طرفداران این بازی نیز حساسیت زیادی روی عملکرد سازندگان بازی پیدا کرده‌اند و اشتباهات سیستم دریافت امتیاز تجربه، می‌تواند به از دست دادن بازیکنان زیادی منجر شود.

درست هفته‌ی پیش بود که سازندگان بازی، رویدادی را برگزار کردند که بازیکنان می‌توانستند در آن، امتیاز تجربه‌ی اضافه دریافت کنند؛ رویدادی که باید حداقل به همراه یکی از اعضای کلنی (Clan) که در آن عضو هستند، در آن شرکت می‌کردند. در هنگام آن رویداد، برخی از بازیکنان متوجه این موضوع شدند که هرچه بیشتر بازی می‌کنند، سرعت پیشرفت آن‌ها کمتر و کمتر می‌شود و کار به جایی می‌رسد که پس از مدتی عملا ناچار به تکرار مکررات خواهند بود. زمانی که یکی از بازیکنان مقدار ۵۰۰۰ امتیاز تجربه را کسب کرد، متوجه شد که میزان بسیار زیادی از نوار XP او پر شده است. در دفعات بعدی که او توانست همین میزان امتیاز را کسب کند، متوجه شد که مقدار نوار پر شده این بار اندکی کمتر است. این کار تا چندین دفعه ادامه پیدا می‌کند و او متوجه می‌شود بخش پر شده‌ی نوار، با چیزی که قبلا بود تفاوت چشمگیری دارد.

در این مدت بسیاری از بازیکنان مدارک معتبری را رو کرده‌اند تا ثابت کنند بازی در روند ارائه‌ی امتیازات تجربه اندکی عجیب عمل می‌کند و به عبارتی یک جای کار می‌لنگد. این وضعیت مدتی ادامه داشت؛ تا اینکه یکی از کاربران ردیت به نام EnergiserX، تحلیلی طولانی را از روند ارائه‌ی امتیازات تجربه در این بازی منتشر کرد. او با ارائه‌ی مشاهدات خود بیان داشت که گاهی اوقات بازی در امتیاز دادن به بازیکنان محدودیت‌هایی قرار می‌دهد و به صورت کاملا مخفیانه و بدون اینکه بازیکن را خبردار کند، روند دریافت XP او را کند می‌کند.

پس از این اتفاقات، بانجی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این گفته‌ها صحت دارند و سخن این بازیکنان درست است. آن‌ها قصد دارند که سریعا در این روند، تغییراتی ایجاد و آن را تصحیح کنند.

متن دقیق این بیانیه اینچنین است:

ما متوجه سخنان جامعه‌ی بازیکنان Destiny شده‌ایم و تصمیم گرفتیم بخش‌های فنی بازی را بررسی کنیم. پس از آن متوجه شدیم که این اظهارات درست بوده و مشکلاتی که در سیستم دریافت امتیاز تجربه‌ی بازی وجود داشت، آن را از تجربه‌ای که ما قصد پدید آوردن آن را داشتیم دور می‌کرد.

هم‌اکنون می‌خواهیم در این باره صحبت کنیم و بگوییم که چه اتفاقاتی در آینده برای این سیستم و Destiny 2 رخ خواهد داد. در حال حاضر روند دریافت امتیاز تجربه با شرکت کردن در مبارزات و رویداد‌های چندنفره‌ی طولانی مدت، سرعت بیشتری می‌یابد و با انجام کارهای کوچک و کوتاه مدتی چون انجام ماموریت‌های عمومی و ساده، سرعت کمی به خود می‌گیرد. ما از نتایج حاصل‌شده رضایت نداریم و طبق شنیده‌ها جامعه‌ی بازیکنان نیز همین نظر را دارد.

به همین خاطر در نظر داریم در اسرع وقت این سیستم را از کار بیندازیم.

در سیستم جدید نیز روند کسب امتیاز تجربه گاهی تند و گاهی کند خواهد شد، اما این مسئله و جزئیات آن همواره به‌وضوح از طریق رابط کاربری به بازیکنان اعلام می‌شود. در هفته‌ای که پیش رو داریم، روی این مسئله تمرکز خواهیم کرد و دیتای بخش امتیاز تجربه‌ی بازی را بررسی می‌کنیم تا مطمئن شویم این سیستم درست همانطور که باید انتظارات ما و شما را برآورده خواهد کرد. تغییرات این سیستم به‌زودی اعمال می‌شود و اطلاعات اضافی به دستتان خواهد رسید.

البته این مشکل کمی بزرگ‌تر از این حرف‌ها به نظر می‌رسد؛ چرا که روند دریافت امتیازات تجربه‌ی Destiny 2 با سیستم پرداخت‌های درون برنامه‌ای بازی نیز در ارتباط است. بانجی ممکن است برای دچار شدن این سیستم به چنین وضعی دلایل متفاوتی را رو کند، اما در حال حاضر عقیده‌ی طرفداران این است که بانجی به عمد این سیستم را این‌گونه طراحی کرده و قصد داشته با القای این حس که سرعت دریافت امتیازات تجربه در بازی پایین است، بازیکنان را به خرید لوت‌باکس‌ها و خرج پول بیشتر تشویق کند؛ چون در صورتی که بازیکنان بتوانند در رویدادهای عمومی مدام Grind کنند و امتیازات را پشت سر هم کسب کنند، می‌توانند آنقدر Bright Engram به دست آورند که با آن‌ها دیگر از هر گونه آیتم ظاهری بی‌نیاز شوند.

خشم طرفداران بازی مخصوصا با انتشار نمایش‌هایی از نخستین بسته‌ی الحاقی بازی یعنی Curse of Osiris و همچنین وضعیت بد بازی Destiny 2 آن هم دو ماه پس از عرضه، بیشتر شده. کارگردان بازی، کریستوفر برت در ماه اکتبر لیستی از تغییرات و بهبود‌ها را منتشر کرد و خبر داد که تیم سازنده در حال کار روی این موارد است تا بازی هرچه زودتر اصلاح شود و به کارایی مطلوب برسد، اما گیمرها هنوز هم هیچ اطلاعاتی درباره‌ی اینکه این بهبودها کی قرار است روی بازی اعمال شوند دریافت نکرده‌اند.

اینکه بانجی به درخواست‌ها و انتظارات بازیکنان گوش داده و به آنان عمل می‌کند بسیار ارزشمند است، اما این بار به نظر می‌رسد آن‌ها از روی اجبار تن به این کار داده‌اند. نارضایتی‌ها و تنش‌هایی که در میان جامعه‌ی بازیکنان Destiny 2 به‌وجود می‌آید اصلا و ابدا به نفع بازی و بانجی نیست و اگر این استودیو جلوی این همهمه‌ها را نمی‌گرفت ممکن بود وضعیت بسیار بدتری پدید آید. (همانند آنچه اکنون برای الکترونیک آرتز در حال رخ دادن است) مشخص نیست که سیستم امتیازات تجربه‌ی بازی به عمد اینچنین طراحی شده یا اینکه مشکلات فنی باعث به‌وجود آمدن چنین پدیده‌ای شده‌اند، اما می‌توان از این خوشحال بود که بانجی در آینده با جامعه‌ی بازیکنانش روراست‌تر و صادق‌تر خواهد بود و اگر چنین اتفاقی نیفتد، این کمپانی باید مجددا منتظر به‌وجود آمدن تنش‌ها باشد.


منبع Kotaku
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده