نویسنده: رضا علمی
// جمعه, ۳ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۳۰

مارول در سال ۲۰۱۸ هفت فیلم را روی پرده سینما خواهد برد

مارول تصمیم به اکران هفت فیلم در سال ۲۰۱۸ میلادی دارد، اما اوضاع برای طرفداران دی‌سی اصلاً رضایت‌بخش نیست و این کمپانی فیلم‌های زیادی را برای اکران در سال آینده تدارک ندیده است.

شاید اگر فیلم Justice League (لیگ عدالت) در گیشه موفق‌تر عمل می‌کرد یا حداقل می‌توانست نظر مثبت منتقدان را به همراه داشته باشد، حال تا این اندازه مشکلات و بی‌برنامگی‌های کمپانی DC به چشم نمی‌آمد. فیلم Justice League قرار بود خاطرات بد طرفداران از فیلم Batman vs Superman: Dawn of Justice (بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت) را از یادها پاک کند و کمپانی دی‌سی را به روزهای اوجش بازگرداند، ولی خب کمپانی برادران وارنر (Warner Bros) و دی‌سی اینترتینمنت (DC Entertainment) با سپردن کارگردانی این فیلم ابرقهرمانی به زک اسنایدر که چندان کارهایش مورد استقبال طرفداران نبوده و منتقدان نیز معمولاً نقدهای متوسطی را بر آثارش داشته‌اند، به نوعی خودزنی کرد و جلوی روند موفقیت فیلم‌های دی‌سی باز هم گرفته شد. البته فیلم Justice League را نمی‌توان تنها متعلق به زک اسنایدر دانست و جاس ویدون نیز سهمی انکارناشدنی در فیلم جدید داشته است. تصمیمات نادرست کمپانی برادران وارنر در حذف بسیاری از صحنه‌های فیلم و کوتاه کردن نسخه نهایی، عجله در اکران، تغییر کارگردان که البته در این مورد انتخاب دیگری نداشتند و شرایط زک اسنایدر آن‌ها را مجبور به این عمل کرد، همه و همه دست به دست هم دادند تا باز هم طرفداران نتوانند شاهد فیلمی نه بی‌نقص، که حداقل باکیفیت و خوب باشند.  

بدون توجه به جنگ‌های معمول طرفداران مارول (Marvel) و دی‌سی، بهتر است به‌شکلی منطقی و از نگاه تجاری فعالیت‌های اخیر دو کمپانی را مرور کنیم. فیلم Wonder Woman (واندر وومن) یکی از بهترین ساخته‌های چند سال اخیر کمپانی دی‌سی بود که در گیشه نیز بسیار موفق عمل کرد. این فیلم فروشی ۸۲۲ میلیون دلاری در گیشه داشت و منتقدین نیز استقبال خوبی از فیلم پتی جنکینز داشتند. طرفداران پس از فیلم Wonder Woman بسیار به دی‌سی امیدوار شده‌ بودند و انتظار داشتند فیلم Justice League که کم شخصیت ابرقهرمان نداشت و بازیگران معروفی نیز در آن حضور داشتند، به خوبی فیلم Wonder Woman باشد یا حداقل بسیار بهتر از Batman vs Superman: Dawn of Justice ظاهر شود؛ اتفاقی که نیفتاد و نه همه، اما بسیاری از طرفداران دی‌سی رضایت چندانی از فیلم جدید تا بدین لحظه نداشته‌اند. آن چیزی که کمپانی دی‌سی بدان نیاز داشت، گام برداشتن در مسیری بود که فیلم Wonder Woman طی کرده بود. کافی است فیلم Justice League را با فیلم Thor: Ragnarok (ثور: راگناروک) کمپانی مارول مقایسه کنیم؛ محصول برادران وارنر و دی‌سی نصف مقبولیت آخرین فیلم اکران‌شده کمپانی مارول را نیز ندارد. فیلم Thor: Ragnarok تا این لحظه در گیشه نیز عملکرد بسیار خوبی داشته است و با بودجه ۱۸۰ میلیون دلاری خود، رقمی معادل ۷۴۰ میلیون دلار فروش کرده است.

Marvel

دیگر ایرادی که بر دی‌سی وارد است، نداشتن برنامه بلند مدت و دقیق است و همه‌چیز در دقیقه نود مشخص می‌شود. در اکتبر سال ۲۰۱۴ و در زمان گردهمایی سهامداران کمپانی دی‌سی و برادران وارنر، کوین سوجیهارا، رئیس کمپانی برادران وارنر اعلام کرد که این کمپانی تصمیم به اکران ۱۰ فیلم دارد. مشخص نیست دقیقاً منظور کوین سوجیهارا از ۱۰ فیلم چه بوده است. تا جایی که ما می‌دانیم از سال ۲۰۱۴ تاکنون، چهار فیلم Batman vs Superman: Dawn of Justice ،Suicide Squad (جوخه انتحار)، Wonder Woman و فیلم تازه اکران‌شده Justice League اکران شده‌اند. این موضوع نشان‌دهنده بی‌برنامگی کمپانی برادران وارنر و دی‌سی است و ناتوانی آن‌ها در اتخاذ تصمیمات حیاتی با توجه به زمان و علایق طرفداران را نشان می‌دهد. به‌عنوان مثال همین فیلم Justice League که یکی از پروژه‌های بسیار مهم و دهان پرکن چند سال اخیر دی‌سی بوده است، در ابتدا اعلام شد که دو فیلم از این مجموعه در راه است. آیا تا این لحظه خبری از شروع مراحل ساخت قسمت دوم اعلام شده است؟ آیا فیلمنامه این فیلم نوشته شده است؟ تاریخ شروع فیلمبرداری یا کارگردان آن مشخص است؟ هنوز حتی مشخص نیست که بازیگر شخصیت بتمن در قسمت بعدی Justice League چه کسی است!

طرفداران پس از فیلم Wonder Woman بسیار به دی‌سی امیدوار شده‌ بودند و انتظار داشتند فیلم Justice League که کم شخصیت ابرقهرمان نداشت و بازیگران معروفی نیز در آن حضور داشتند، به خوبی فیلم Wonder Woman باشد یا حداقل بسیار بهتر از Batman vs Superman: Dawn of Justice ظاهر شود؛ اتفاقی که نیفتاد و نه همه، اما بسیاری از طرفداران دی‌سی رضایت چندانی از فیلم جدید تا بدین لحظه نداشته‌اند    

تصمیمات ابتدایی اینگونه بود که حداقل سالی یک فیلم جداگانه از شخصیت‌های بتمن و سوپرمن به روی پرده سینما برود، ولی خب همچون بسیاری از تصمیمات دی‌سی تنها در حد تصمیم ماند و آخرین فیلم جداگانه سوپرمن، فیلم Man of Steel (مرد پولادین) بود که در سال ۲۰۱۳ اکران شد و فیلم بعدی شخصیت بتمن هم شاید در سال ۲۰۱۹ اکران شود؛ فیلمی که هنوز مشخص نیست بن افلک در آن حضور خواهد داشت یا باید شاهد بازیگری جدید در نقش این ابرقهرمان باشیم. در این مدت کمپانی دی‌سی تا آنجا که توانسته فیلم جدید معرفی کرده است؛ پروژه‌هایی همچون Nightwing (نایت‌وینگ)، Batgirl (بت‌گرل)، Black Adam (بلک آدام)، فیلمی جدید و جداگانه از شخصیت جوکر، Gotham City Sirens (افسونگران شهر گاتهام)، Justice League Dark (لیگ عدالت تاریک)، Deathstroke (دث‌استروک)، قسمت دوم Wonder Woman و دنباله فیلم Suicide Squad؛ پروژه‌های فراوانی که نظم و ترتیب خاصی در روند ساخت و اکران آن‌ها به چشم نمی‌خورد و دنیای سینمایی دی‌سی پیوستگی مشخصی ندارد؛ درست بر خلاف مارول که از حالا مدیران این کمپانی در حال برنامه‌ریزی برای خلق فاز چهارم دنیای سینمای مارول هستند.

JL

به بحث اصلی بازگردیم که همان تعداد فیلم‌هایی است که قرار است این دو کمپانی در سال ۲۰۱۸ اکران کنند. کمپانی دی‌سی قرار بود دنیایی را در فیلم Justice League خلق کند که بعداً بتواند از هر کدام از شخصیت‌ها فیلمی جداگانه بسازد؛ تصمیمی که منطقی به نظر می‌رسید، اما عدم موفقیت فیلم Justice League آینده فیلم‌های آتی را نیز زیر سؤال برده است و حداقل در سال ۲۰۱۸ دی‌سی در مقایسه با مارول، سورپرایزهای زیادی را در آستین ندارد. در سال ۲۰۱۸ احتمالاً تنها شاهد اکران فیلم Aquaman (آکوامن) خواهیم بود که این فیلم هم در اواخر سال و در ماه دسامبر اکران خواهد شد. از آن طرف استودیوهای مختلفی که با کمپانی مارول همکاری دارند، هفت فیلم را در سال ۲۰۱۸ اکران خواهند کرد و طرفداران مارول در سال آینده سیراب خواهند شد. کمپانی سونی پیکچرز (Sony Pictures) نیز در سال ۲۰۱۸ فیلم Venom (ونوم) را اکران خواهد کرد و شاید شاهد مرتبط شدن این فیلم با سه‌گانه احتمالی اسپایدرمن باشیم.  

در پایین تاریخ اکران فیلم‌های کمپانی دی‌سی و مارول را در سال ۲۰۱۸ مرور می‌کنیم:

  • فیلم Black Panther (بلک پنتر) در تاریخ ۹ فوریه ۲۰۱۸ (۲۰ بهمن‌ماه ۱۳۹۶)
  • فیلم The New Mutants (میوتنت‌های جدید) در تاریخ ۱۳ آوریل (۲۴ فروردین‌ماه ۱۳۹۷)
  • فیلم Avengers: Infinity War (جنگ بی‌نهایت) در تاریخ ۴ می ۲۰۱۸ (۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷)
  • فیلم Deadpool 2 (دِدپول ۲) در تاریخ ۳۱ می ۲۰۱۸ (۱۰ خردادماه ۱۳۹۷)
  • فیلم Ant-Man and the Wasp (مرد مورچه‌ای و وسپ) در تاریخ ۶ جولای ۲۰۱۸ (۱۵ تیرماه ۱۳۹۷)
  • فیلم Venom در تاریخ ۵ اکتبر ۲۰۱۸ (۱۳ مهرماه ۱۳۹۷)
  • فیلم X-Men: Dark Phoenix (مردان ایکس: ققنوس سیاه) در تاریخ ۲ نوامبر ۲۰۱۸ (۱۱ آبان‌ماه ۱۳۹۷)
  • و در نهایت فیلم Aquaman کمپانی دی‌سی در تاریخ ۲۱ دسامبر ۲۰۱۸ (۳۰ آذرماه ۱۳۹۷) به روی پرده خواهد رفت.

شاید هم لازم است دوران پسا-زک اسنایدری کمپانی دی‌سی طی شود و این کمپانی تصمیمات متفاوت، جاه‌طلبانه‌تر و صد البته با‌برنامه‌تری بگیرد و طرفداران خود را بیش از این سرخورده نکند. یک یا شاید دو فیلم خوب و باکیفیت می‌تواند دی‌سی را دوباره به روزهای خوبش بازگرداند. مثال موفق در این زمینه دو فیلم Deadpool و Logan (لوگان) هستند که به‌خوبی توانستند شکست مجموعه مردان ایکس را با اکران فیلم X-Men: Apocalypse (مردان ایکس: آپوکالیپس) جبران کنند و خون تازه‌ای را به رگ‌های این مجموعه قدیمی وارد سازند. شاید دو فیلم Shazam (شَزَم) و قسمت دوم Wonder Woman که فیلمبرداری آن‌ها از سال آینده آغاز خواهد شد و قرار است در سال ۲۰۱۹ اکران شوند، بتوانند ناجی دی‌سی شوند. باید منتظر تصمیمات درست برادران وارنر و دی‌سی ماند. این دو کمپانی کار را برای خود بسیار سخت کرده‌‌اند و دیگر طرفداران اشتباهات آن‌ها را به‌سادگی فراموش نخواهند کرد.

شش شخصیت معروف دنیای سینمایی دیسی در فیلم Justice League حضور دارند و بازیگران معروفی نیز ایفاگر نقش این شش ابرقهرمان هستند. در فیلم Justice League هنری کویل در نقش سوپرمن، بن افلک در نقش بتمن، گل گدوت در نقش واندر وومن، جیسون موموآ در نقش آکوامن، ازرا میلر در نقش فلش و ری فیشر در نقش سایبرگ حضور دارند. از دیگر بازیگران فیلم هم میتوان امبر هرد (میرا)، جاناتان کیمبل سیمونز (کمیسر گوردون) و کیران هایندز (استپنولف) را نام برد. فروش کلی این فیلم تا امروز در حدود ۲۸۱ میلیون دلار بوده است.

 


منبع Screenrant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده