نویسنده: محسن حقانی
// سه شنبه, ۳۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۲

معرفی بازی موبایل Kalimba

در بازی موبایل Kalimba، با عبور از سرزمین‌های خطرناک، بار دیگر نور را به جزیره‌ی خود بازگردانید. با معرفی این بازی پلتفرمر همراه زومجی باشید.

بازی Kalimba در ابتدا توسط استودیو پرس پلی گیمز (Press Play Games) ساخته و به‌وسیله‌ی کمپانی مایکروسافت به‌صورت انحصاری برای پی سی و ایکس باکس وان منتشر شد. پس از انتشار، این اثر پازل پلتفرمر با ارائه یک گیم‌پلی چالشی با همکاری چند نفره (co-op)، با بازخوردهای بسیار خوبی از طرف منتقدین و بازیکن‌ها روبه‌رو شد تا جایی که وظیفه ساخت و پورت نسخه موبایل بازی Kalimba به استودیو فلش بالب (Flashbulb) محول شد.

به عنوان کسی که از دوران طلائی بازی‌های ویدئویی، کنسول‌های SNES و سگا جنسیس این صنعت را دنبال می‌کنم، بازی‌های پلتفرمر همیشه جایگاه خاصی را در قلب من داشته‌اند. یکی دیگر از ژانر‌های مورد علاقه‌ی من نیز پازل است. زمانی که المان‌های پازل با مکانیزم‌های سکوبازی به‌درستی ترکیب شوند مسلما تجربه فوق‌العاده‌ای را رقم خواهند زد و بازی آیفون و آیپد Kalimba دقیقا از همین نوع بازی‌ها است!

مانند دیگر ساخته‌های سبک پلتفرمر و پازل، بازی موبایل Kalimba نیز یک اثر مبتنی بر مراحل بوده و بازیکن برای پیشروی در استیج‌های بعدی باید حتما مرحله‌ی فعلی را با موفقیت پشت سر بگذارد. داستان در بازی Kalimba مربوط به بخش‌های خیر و شر «شَمَن‌باوری» می‌شود که بخش شر به قسمت خیر غلبه کرده و تاریکی وسیعی را در سرتاسر سرزمین بازی افکنده است! اما روح شَمَن‌ نیز بیکار ننشسته و با استفاده از کنترل توتم‌ها (اجسامی نمادین در اقوام بومی بیشتر قاره‌ها که کاربردهای آئینی دارند) قصد دارد نور را به سرزمین بازی بازگرداند و اینجا دقیقا همان قسمتی است که بازیکن کنترل مربوط به بازی را به‌دست خواهد گرفت.

Kalimba با ارائه‌ی گیم‌پلی فوق‌العاده سرگرم کننده و چالش برانگیز در ژانر بازی‌های پازل پلتفرمر، تجربه نابی را برای علاقه‌مندان رقم خواهد زد

برای کمک به‌جهت رسیدن به هدف نهایی و ساخت ستون اصلی توتم‌، شما باید به‌صورت هم‌زمان دو عدد از توتم‌ها را برای عبور از طریق محیط‌های خطرناک کنترل کنید. امتیاز بازیکن در طول مراحل به میزان موارد جمع‌آوری شده طی استیج مورد نظر بستگی دارد و با هربار مرگ، از تعداد آنها کاسته خواهد شد. از طرف دیگر، بازی Kalimba هیچ‌گونه ستاره یا محدودیت زمانی را برای پیشروی در طول مراحل در نظر نمی‌گیرد، از این‌رو می‌توانید با خیال راحت و با سرعت‌عمل دلخواه در طی استیج‌های بازی پیشروی کنید. بخش کنترل در Kalimba ساده و کاملا بصری طراحی شده است. در گوشه سمت چپ تصویر دکمه‌های جهت‌دار وجود دارند که به‌وسیله‌ی آنها می‌توانید کاراکترهای بازی را به جهات راست یا چپ حرکت دهید. در گوشه سمت راست تصویر نیز دکمه‌های مربوط به پرش و جابجائی مکانی شخصیت‌های بازی وجود دارد. این موضوع را به یاد داشته باشید که توتم‌ها به‌صورت هم‌زمان حرکت کرده و از خود عکس‌العمل نشان می‌دهند، از این‌رو اگر نیاز به پرش برای یکی از آنها لازم باشد دیگری نیز پرش خواهد کرد. این مساله چالش و جذابیت اصلی در بخش گیم‌پلی بازی Kalimba را تشکیل می‌دهد؛ جایی که زمان‌بندی برای کنترل و عملکرد صحیح توتم‌ها حرف اول را می‌زند. چالش واقعی در بخش گیم‌پلی بازی Kalimba اما به جمع‌آوری تمامی توتم‌های طلائی ختم می‌شود. برای به‌دست آوردن آنها شما باید تمام موارد قابل جمع‌آوری در طول استیج‌های مختلف را بدون یک‌بار مرگ به‌دست آورید و این موضوع با توجه به درجه‌ی سختی تعیین شده از سوی بازی، چالش‌های مربوط به آن‌را سخت و سخت‌تر می‌کند. بازی Kalimba برای حفظ ارزش تکرار بالا و استفاده از المان‌های غافل‌گیر کننده، شامل اتاق‌های چالشی پنهان نیز می‌شود. بازی همچنین به‌صورت انحصاری برای تبلت‌های آیپد از قابلیت پیشروی دونفره یا همکاری چند نفره روی یک دستگاه نیز پشتیبانی می‌کند. روی هم رفته، بازی Kalimba با ارائه‌ی یک گیم‌پلی فوق‌العاده سرگرم کننده و چالش برانگیز در ژانر بازی‌های پازل پلتفرمر، تجربه نابی را برای علاقه‌مندان رقم خواهد زد.

از نظر بصری، بازی Kalimba واقعا خیره کننده است! استفاده از ويژگی‌های زیبائی‌شناسی مینیمالیستیک در کنار بهره‌گیری از هندسه‌های ساده، بافت‌های با کیفیت و ... در خلق محیط‌های کاملا دو بعدی و استفاده از طیف رنگ‌های کدر و فسسفری روشن، جلوه‌ی فوق‌العاده منحصربفرد و کاملا زیبایی را به بخش بصری آن بخشیده است. محیط‌های بازی از تنوع بسیار خوبی برخوردار بوده و زمانی که شما بین کاراکتر‌های بازی سویيچ کنید، به‌صورت کاملا پویا و با استفاده از افکت ذرات چشم‌نواز، محیط یک‌پارچه تغییر خواهد کرد. از نظر انیمیشن‌ها نیز بازی Kalimba فوق‌العاده عمل می‌کند. انیمیشن‌های مربوط به توتم‌ها و ترکیب حرکات آنها به زیبائی هرچه تمام‌تر و بدون هیچ‌گونه لگ یا تاخیری صورت می‌پذیرد. استفاده از موسیقی‌های متن هیجان‌انگیز در پس زمینه و افکت‌های صوتی درخور توجه درکنار بهره‌گیری از صدای راوی داستان، بخش صداگذاری و موسیقی در بازی Kalimba را نیز در سطح بسیار خوبی قرار می‌دهد. روی هم رفته، بازی Kalimba یکی از چشم‌ و گوش‌نوازترین ساخته‌های دو-بعدی است که می‌توانید روی موبایل تجربه کنید.

| |

در نهایت، بازی Kalimba از آن دست تجربه‌های کم‌نظیری است که با استفاده از مکانیزم‌های آشنا در خلق یک بازی پلتفرمر و پازل، تجربه کم‌نظیری را در این ژانر ارائه می‌دهد. مطمئنا استفاده از ویژگی‌های بصری و صداگذاری فوق‌العاده در کنار المان‌های کم‌نقص گیم‌پلی، تجربه پکیج ارائه شده در بازی Kalimba را برای تمامی طرفداران ژانر بازی‌های پازل پلتفرمر از الزامات قرار می‌دهد. می‌توانید برای تهیه این اثر فوق‌العاده روی تبلت یا تلفن‌های هوشمند مبتنی بر iOS خود، از طریق مارکت اپ استور اقدام کنید.

دانلود بازی آيفون Kalimba


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده