نویسنده: افشین پیروزی
// یکشنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۰۲

بهبود چشمگیر کیفیت بازی Halo 5 روی ایکس باکس وان ایکس

طبق گزارش دیجیتال فاندری، کنسول ایکس‌باکس وان ایکس تا حدود زیادی باعث بهبود عملکرد و کیفیت بصری Halo 5 می‌شود.

Halo 5: Guardians یکی از مهم‌ترین بازی‌های کنسول ایکس باکس وان به شمار می‌رود که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد. پس از معرفی ایکس باکس وان ایکس و ارائه لیست بازی‌هایی که قرار است برای این کنسول بهینه شوند، از هیلو 5 نیز به عنوان یکی از بازی‌ها نام برده شد و حال سایت دیجیتال فاندری، عملکرد این بازی را روی Xbox One X بررسی کرده است.

نسخه اصلی هیلو 5، از رزولوشن دینامیک بهره می‌برد؛ به این معنی که هدف اصلی بازی رزولوشن 1080p بود ولی برای اینکه همیشه نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه حفظ شود، گاهی رزولوشن در صحنه‌های شلوغ‌تر کاهش پیدا می‌کرد. البته همین مساله هم باعث شده بود تا در یک سری صحنه‌ها، شاهد افت نسبتا زیاد رزولوشن باشیم که به کیفیت تصویری بازی ضربه می‌زد.

اما نسخه ایکس‌باکس وان ایکس بازی، رزولوشن 4K یا همان 2160p را هدف قرار داده است و البته کماکان شاهد رزولوشن داینامیک هستیم و در برخی صحنه‌ها، رزولوشن بازی کم‌تر از 4K می‌شود تا نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه حفظ شود. با این حال به لطف قدرت بالاتر کنسول جدید، دیگر شاهد افت شدید رزولوشن نیستیم. جان لینمن، نویسنده دیجیتال فاندری که عملکرد بازی را بررسی کرده، در این مورد گفت:

نسخه ایکس‌باکس وان ایکس بازی Halo 5 در بیش‌تر مواقع رزولوشنی برابر یا نزدیک به 4K واقعی ارائه می‌کند و مخصوصا در صحنه‌هایی که کم‌تر شلوغ هستند یا در Skirimish‌های کوچک، شاهد رزولوشن 4K واقعی هستیم. از طرف دیگر، بازی تعداد پیکسل‌های عمودی و افقی (X و Y) را به صورت مجزا از هم تنظیم می‌کند و به همین دلیل هم شاهد رزولوشن‌هایی مثل ۲۸۱۶ در ۱۵۸۴ یا ۳۳۶۰ در ۱۸۹۰ در بازی هستیم.

همچنین یک تفاوت جالب هم بین نسخه‌های آپدیت‌شده و آپدیت‌نشده بازی روی ایکس‌باکس وان ایکس وجود دارد. زمانی که Halo 5 را بدون آپدیت مخصوص ایکس‌باکس وان ایکس روی این کنسول اجرا می‌کنید، شاهد فعال بودن فیلتر anisotropic خواهید بود که باعث می‌شود اشیای دوردست با کیفیت بهتری دیده شوند. اما زمانی که آپدیت منتشر‌شده را نصب کنید، این فیلتر غیرفعال می‌شود. به گفته دیجیتال فاندری، احتمالا دلیل این موضوع، اختصاص دادن توان پردازشی کنسول به موارد بصری دیگر مثل کیفیت بالاتر بافت‌ها یا رزولوشن بیش‌تر بوده و به همین دلیل سازندگان بی‌خیال این فیلتر شده‌اند.

در پایان باید به این مورد هم اشاره کنیم که نسخه ایکس‌باکس وان ایکس بازی Halo 5 روی تلویزیون‌های 1080p نیز با کیفیت گرافیکی بهتری اجرا می‌شود و برای بهره بردن از ویژگی‌های آن، لزوما به تلویزیون 4K نیاز نخواهید داشت. همچنین مواردی مثل سایه‌ها در بازی تفاوت خیلی خاصی نسبت به گذشته نداشته‌اند و تمرکز اصلی بازی، روی رزولوشن 4K و بهبود کیفیت بافت‌ها بوده است.


منبع GameSpot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده