نویسنده: محسن حقانی
// پنجشنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۴۵

روسیه از تصویر یک بازی موبایل برای اثبات همکاری آمریکا با داعش استفاده کرد

وزارت دفاع دولت روسیه برای اثبات همکاری آمریکا با گروه‌ تروریستی داعش از اسکرین‌شات یک بازی موبایل استفاده کرد!

صفحه‌ی رسمی وزارت دفاع دولت روسیه در سایت توییتر، تصویری پست کرد که مضمون آن برابر بود با «شواهدی غیرقابل انکار از همکاری آمریکا با دولت اسلامی یا داعش». اما مساله اصلی اینجا است که تصویر پست‌شده به‌وسیله‌ی وزارت دفاع روسیه در حقیقت اسکرین‌شاتی از یک بازی موبایل است!

این موضوع واقعیت دارد. وزارت دفاع دولت روسیه در حقیقت تلاش کرده است تا با استفاده از تصویر گیم‌پلی یک بازی اندروید و بازی آیفون، همکاری آمریکا با گروه‌های شورشی‌ای را اثبات کند که در حال حاضر در موضع جنگ علیه آنها هستند. این حیله در ابتدا توسط یکی از محققین آکادمیک به نام الیوت هیگنز در سایت Bellingcat برملا شد. هیگنز در این رابطه نوشته است:

ترجمه انگلیسی از متن وزارت دفاع روسیه در رابطه با تصویر بازی ویدیویی: «کاروان اتومبیل‌های داعش شهر ابوکمال را به مقصد مرز عراق و سوریه ترک می‌کنند (۹ نوامبر ۲۰۱۷)»

این موضوع کاملا فاقد ارزش است. دولت روسیه، آمریکا را عینا و به دروغ به استفاده از تصاویر جعلی از بازی‌های ویدیویی متهم می‌کند، اما حالا خود آنها واقعا رفته‌اند و این کار را انجام داده‌اند!

تصویر مورد نظر، از پست وزارت دفاع روسیه حذف شد، اما پیش از آن دیگر رسانه‌های روسی این موضوع را به‌عنوان یک واقعیت در نشریات خود منتشر کرده بودند!

هیگنز در رابطه با این اطلاعات نادرست در آنالیز خود ادامه داد:

این مساله بهترین سند و مدرک از دروغ‌گویی بی‌شرمانه وزارت دفاع دولت روسیه است. آنها از تصویر یک بازی ویدیویی استفاده کرده‌اند و ادعا می‌کنند که این تصویر مربوط به زمان و موقعیت مکانی واقعی است. هرچیزی که آنها منتشر می‌کنند، بدون شک، صد در صد غیر قابل اعتماد است.

می‌توانید ویدیوی استفاده‌شده توسط وزارت دفاع روسیه برای برداشت اسکرین‌شات مربوطه را از بخش زیر مشاهده کنید:

برای دانلود ویدئو از طریق سایت آپارات اقدام کنید

وزارت دفاع روسیه اغلب برای دستکاری و سو استفاده از تصاویر جعلی در گذشته مورد انتقاد قرار گرفته است.

جالب است بدانید استفاده از بازی‌های ویدیویی به‌عنوان یک منبع در روسیه برای اولین بار نیست که جهت نشر اطلاعات نادرست مورد استفاده قرار می‌گیرد. ماه گذشته گزارش شده است که بازیگران مرتبط با دولت روسیه از بازی Pokemon GO برای گسترش اطلاعات غلط در جریان انتخابات ریاست جمهوری امریکا استفاده کرده‌اند.


منبع GameSpot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده