نویسنده: فریده صالحی
// چهار شنبه, ۲۴ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۵۵

واکنش منتقدان به فیلم Justice League - لیگ عدالت

زمانی به اکران فیلم Justice League (لیگ عدالت) باقی نمانده و تا به همین لحظه توانسته نقدهای مختلف زیادی را دریافت کند. با زومجی و مروری بر نمره‌های این فیلم همراه باشید.

خود را به عنوان یک انسان معمولی در دنیایی تصور کنید که بیگانگان با قدرت‌های فراتر از تصور و انتظاری که دارند به سیاره ما حمله کرده و با اعمال مختلف سعی در نابودی بشریت و محل زندگی ما دارند. حال ما در این وضعیت چه کار باید بکنیم؛ یا بهتر است سوال خود را اینگونه اصلاح کنم، ما در این شرایط اصلا چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟ در همین زمان که تقریبا همه مردم ناامید شده‌اند و خطرات مختلف در حال نابود کردن انسان‌ها و محل زندگی‌شان هستند و هیچ کاری از دست ما برنمیاید، لیگ عدالت و ابرقهرمانان آن احساس مسئولیت کرده و با قدرت‌های فراانسانی خود سعی می‌کنند تا به نجات انسان‌ها و سیاره آنها بپردازند. فیلم Justice League یا در زبان فارسی لیگ عدالت، یکی از جدیدترین آثار اکشن، ماجراجویی، علمی تخیلی و فانتزی کمپانی برادران وارنر است که توسط زک اسنایدر ساخته شده است. در فیلم لیگ عدالت بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی همچون بن افلک در نقش بروس وین/بتمن، هنری کویل در نقش کلارک کنت/سوپرمن، گل گدوت در نقش دایانا پرینس/واندر وومن، ازرا میلر در نقش بری آلن/فلش، جیسون موموآ در نقش آرتور کِری/آکوامن، ری فیشر در نقش ویکتور استون/سایبورگ، کران هایندز در نقش استپن‌ولف، ایمی آدامز در نقش لوئیس لین، جرمی آیرونز در نقش آلفرد پنی ورث و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند. این فیلم در تاریخ ۲۶ اکتبر (۴ آبان) سال جاری در شهر پکن کشور چین رونمایی شده و تا به امروز امتیاز ۵۱ را از بین ۲۵ نقد فیلم که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. با توجه به این امتیاز، می‌توان Justice League را فیلم نسبتا متوسطی دانست که پایین‌تر از سطح انتظار منتقدین سینمادوست ظاهر شده است. همچنین لازم به ذکر است که فیلم Justice League برای اکران در ایالات متحده در تاریخ ۱۷ نوامبر امسال (۲۶ آبان) برنامه ریزی شده است.

فیلم لیگ عدالت اثری بود که نه تنها در خود داستان فیلمنامه مشکلات و خطرات زیادی وجود داشت که ابرقهرمانان داستان ما باید با آنها می‌جنگیدند بلکه ما در طی اخبار مختلف متوجه شدیم که مثل اینکه در پشت صحنه این پروژه هم خبرهایی بوده و مشکلاتی رخ داده است. در ابتدا و در زمانی که این فیلم به طور رسمی معرفی شد، زک اسنایدر، کارگردان فیلم Batman v Superman: Dawn of Justice (بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت) هم به عنوان تنها کارگردان آن منتصب شد. بعد از گذشت مدتی از پیش‌روی پروژه، اسنایدر به علت مشکلات شخصی و اتفاقات غم‌انگیزی که برای یکی از اعضای خانواده او رخ داده بود ناچار مجبور به ترک پروژه شد. با اینکه روزها از پی هم می‌گذشت اما این پروژه به عبارتی روی هوا قرار داشت. اما کمپانی برادران وارنر آن را به همین حالت رها نکرد و جاس، ویدون کارگردان فیلم The Avengers (انتقام جویان) و همینطور یکی از نویسندگان فیلمنامه این اثر را به عنوان کارگردان جدید این پروژه به طور رسمی معرفی کرد. حال با اینکه جاس ویدون هم تاثیر و نقش بزرگی در ساخت این فیلم داشته و زحمات خیلی زیادی در این پروژه ایفا کرده است اما براساس اخبار منتشر شده تنها این زک اسنایدر است که اعتبار کارگردانی این اثر را دریافت کرده و فقط اعتبار نویسندگی نصیب جاس ویدون خواهد شد.

از آنجا که تقریبا یک ماهی است که از رونمایی فیلم Justice League در شهر پکن می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم لیگ عدالت از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی رسمی‌ داستان این فیلم را که توسط کمپانی برادران وارنر منتشر شده است هم بخوانید:

بروس وین که امید و ایمانش به انسان‌ها را از دست داده بود، با دیدن از خودگذشتگی و فداکاری سوپرمن توانست دوباره ایمانش را به دست آورد و همین کار سوپرمن برای او الهام‌بخش و به نوعی تجدید قوا بود تا همانند گذشته دوباره به دوران ابرقهرمانی‌اش بازگردد. او که حالا دایانا را به عنوان یک متحد در کنار خودش دارد، می‌تواند با دشمنان قوی‌تر و خطرناک‌تری مقابله کند. بتمن و واندر وومن قصد دارند برای مقابله با خطری که به تازگی به وجود آمده و زمین را به شدت تهدید می‌کند، هرچه سریع‌تر تیمی از فراانسان‌ها را تشکیل دهند. اما با وجود تشکیل لیگ بی‌سابقه‌ای از قهرمانان مانند لیگ عدالت (که متشکل است از بتمن، واندر وومن، فلش، سایبرگ و آکوامن)، ممکن است برای نجات زمین از دست این حمله فاجعه‌بار خیلی دیر شده باشد.

Justice League

اوون گلیبرمن | ورایتی

۸۰ از ۱۰۰

فیلم طرفداران را فریب نمی‌دهد. فیلم لیگ عدالت، ارایه‌ای خوشمزه از یک مجموعه محبوب است که دوباره بخش‌های خاصی از این سری را در چرخ‌دهنده‌های آن قرار می‌دهد.

تاشا رابینسون | ورج

۷۱ از ۱۰۰

از آنجایی که فیلمنامه و داستان‌سرایی آن لحن‌ها و سمت و سوهای مختلفی دارد، فیلم لیگ عدالت هم درست همانند کیف بزرگی است که هیچ کسی را دست خالی رد نکرده و هر فردی که دستی درون این کیف کند می‌تواند چیزی را که مورد علاقه و مطابق سلیقه خود است پیدا کند؛ از صحنه‌های دراماتیک و غم‌انگیز گرفته تا صحنه‌های خنده‌دار و شوخی‌های جالب، از مبارزات پی در پی گرفته تا صحبت‌های متفکرانه درباره مسئولیت‌ها و وظایف قهرمانانه همگی در این اثر موجود هستند. به طور کلی فیلم Justice League یک فیلم یکپارچه نیست اما می‌توان گفت که قطعا یکی از آثار متعادل و متناسب است.

جیم وجوودا | آی جی ان

۷۰ از ۱۰۰

اگرچه فیلم شلوغ و درهم است و عیب‌هایی هم دارد، اما از طرف دیگر می‌توان گفت که به لطف شخصیت‌های محبوب و دوست داشتنی که در خود دارد می‌تواند به اندازه کافی معیارهای سرگرم کننده بودن را ارائه دهد که این موضوع به نوبه خود خیلی ارزشمند است.

پیتر تراورس | رولینگ استون

۶۳ از ۱۰۰

فیلم Justice League پر از شخصیت و بازیگران محبوب است، البته از هر زاویه‌ای که به این قضیه نگاه کنید باز این اثر را به فروشگاه رنگارنگ فیلم Suicide Squad (جوخه انتحاری) ترجیح می‌دهید. برخی اوقات که ما متوجه خطرات اطراف خود نمی‌شویم لازم است تا سایه‌ها کنار رفته و تاریکی از پس پرده بیرون بیاید تا ما بفهمیم که دقیقا باید از چه چیزی بترسیم. حال در این فیلم این موضوع گریبان‌گیر ابرقهرمانان ما هم شده و این تیم پر از ستاره از تاریکی که ممکن است وارد رویاها و ذهن‌های ما بشود به‌شدت می‌ترسد.

ایتن ساکس | نیویورک دیلی نیوز

۶۰ از ۱۰۰

موارد مثبت کافی‌ای درباره فیلم لیگ عدالت وجود دارد که نباید نادیده گرفت و این فیلم را رد کرد. اما با وجود گذشته غنی قهرمان‌های محبوب فیلم روی کاغذ و در کتاب‌های مختلف کمیک، طبیعتا فیلم باید حسی ممتازتر و فوق‌العاده‌تر می‌داشت.

Flash in Justice League

کریس ناشاواتی | اینترتینمنت ویکلی

۵۸ از ۱۰۰

اول خبر خوب را اعلام می‌کنم. خبر خوب این است که فیلم لیگ عدالت از اثر گذشته پر زرق و برق غم‌انگیز خود یعنی فیلم بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت، خیلی خیلی بهتر است. حالا سراغ «اما» می‌رویم... توقع یک «اما» داشتید نه؟ همیشه اینگونه مواقع یک «امایی» در پس پرده وجود دارد. با اینکه نسبت به بتمن علیه سوپرمن خیلی بهتر است اما می‌توان گفت که یک پسرفت و یک قدم برگشت به عقبی نسبت به فیلم Wonder Woman (واندر وومن) که موفقیت‌های خیلی زیادی در زمان اکران خود به دست آورد، داشته است.

آلونسو دورالده | وارپ

۵۰ از ۱۰۰

اگرچه فیلم واندر وومن با موفقیت‌های خیلی زیادی که کسب کرد و روش جدیدی که پیش گرفته بود چشم‌انداز امیدوار کننده‌ای درباره فیلم‌های اقتباسی براساس کمیک‌های کمپانی دی سی آینده که قرار است با روشی جدید نسبت به گذشته ساخته شود، نشان داد اما به نظر می‌رسد که فیلم Justice League به این روش و موفقیت‌ها توجهی نکرده و باری دیگر ما را به قلمرو و سرزمین بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت برد؛ با این تفاوت که این بار کمی حس انسانیت، جذاب بودن و شوخ طبعی در آن افزایش پیدا کرده بود.

مت سینگر | اسکرین کراش

۴۰ از ۱۰۰

می‌توان گفت فیلم Justice League مجموعه‌ای از فرصت‌های از درست رفته خیلی خوب و ایده‌های مبهم است.

جوردن فارلی | توتال فیلم

۴۰ از ۱۰۰

قابل‌ توجه‌ترین کمبود و نقص فیلم جاستیس لیگ این است که همه چیزش به راحتی فراموش شدنی است. به سختی می‌توان لحظه‌‌هایی را یافت که گیرا باشد، حتی یک صحنه درست و حسابی و فوق‌العاده خوب هم وجود ندارد که بتواند در برابر فیلم‌های ابرقهرمانی چند سال اخیر رقابت کند.

تاد مک کارتی | هالیوود ریپورتر

۳۰ از ۱۰۰

می‌توان گفت که فیلم لیگ عدالت به طرز عجیبی اثر چشمگیر و جذابی برای تماشا نیست و فاقد آن روح و روحیه‌ای است که در فیلم واندر وومن که تقریبا ۵ ماه پیش روی پرده نقره‌ای سینماها اکران شد، وجود داشت. بالاخره زمان اکران یکی از مورد انتظارترین فیلم ساخته شده توسط کمپانی برادران وارنر و دی سی که بحث و گفتگوهای خیلی زیادی را به وجود آورده بود، فرا رسید. این فیلم را می‌توان آش شله قلمکاری دانست که تعدادی از ابرقهرمانان دنیای کتاب‌های کمیک کمپانی دی سی را در یک مخلوط کن ریخته و حالا می‌خواهد روی پرده سینما بیاورد؛ هیچ کدام از آنها هم به طور به خصوص شما را ترغیب نمی‌کنند که در آینده بخواهید تعداد بیشتری از آنها را روی پرده سینما مشاهده کنید. 

در پایان هم باید اضافه کنیم که اگر شما از آن دسته افرادی هستید که به فیلم‌های ابرقهرمانی اکشن، ماجراجویی، علمی تخیلی و فانتزی علاقه دارید، فیلم Justice League ساخته زک اسنایدر و با بازی بن افلک، گل گدوت، ازرا میلر، جیسون موموآ، ری فیشر، آمبر هرد، جی کی سیمونز، رابین رایت، کران هایندز و.... با میانگین امتیاز ۵۱ است که داستان سرزمینی را حکایت می‌کند که مورد حمله ارتشی از بیگانگان با قدرت‌هایی ماورایی قرار گرفته است؛ حال در این میان که مردم ناامید شده و نمی‌دانند که با این بیگانگان چه کنند، گروهی از ابرقهرمانان با قدرت‌هایی فراانسانی به نام لیگ عدالت پا پیش گذاشته و قصد حمایت و دفاع از مردم بی‌دفاع و مظلوم را دارند اما از آنجایی که خودشان هم به نوعی انسان محسوب می‌شوند، با دیدن این بیگانگان دچار ترس‌هایی می‌شوند. پس اگر فکر می‌کنید که این نوع آثار سینمایی با سلیقه شما تطابق دارد، فیلم Justice League می‌تواند گزینه نسبتا خوبی برای شما سینما دوستان زومجی باشد.

Justice League Movie Meta Score


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده