نویسنده: افشین پیروزی
// یکشنبه, ۲۱ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۵۹

بررسی بازی Sonic Forces از دید سایت‌های معتبر دنیا

نمره‌های بازی Sonic Forces خبر از اثری ناامید‌کننده برای طرفداران این جوجه تیغی دوست‌داشتنی می‌دهند. با مروری بر نمره‌های بازی همراه باشید.

در اینکه سونیک، این جوجه تیغی آبی رنگ و سریع، یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های تاریخ است شکی نیست؛ به هر حال سونیک برای سگا و طرفدارانش، همان جایگاهی را دارد که ماریو برای نینتندو. با این حال هرچه لوله‌کش معروف نینتندو روز به روز بهتر و بهتر در بازی‌ها ظاهر می‌شود و اخیرا هم با Super Mario Odyssey حسابی خوش درخشیده است، اما سری سونیک به چنان سراشیبی سقوطی افتاده که حتی دیگر سرعت بالای این جوجه‌تیغی هم برای بالا آمدن از آن کافی نیست! البته درست است که چندی پیش Sonic Mania باز هم توانست تا حدودی خاطرات خوش قدیمی این سری را تداعی کند، اما از آنجایی که بیش‌تر بخش‌های آن بازی توسط تیمی از طرفداران ساخته شده بود، نمی‌شد خیلی روی بازگشت مجموعه به دوران اوج حساب باز کرد و همه بیش‌تر منتظر Sonic Forces بودند؛ بازی‌ای که البته نمره‌هایش چیزی جز ناامیدی برای طرفدارانش ندارند. 

اما پیش از آنکه سراغ نمره‌های بازی برویم، بد نیست کمی بیش‌تر با آن آشنا شویم. داستان در سری سونیک هرگز چیزی عمیق و پیچیده نبوده و Sonic Forces از این قاعده مستثنی نیست. در این بازی دکتر اگمن معروف موفق شده با قدرت ویژه جدیدش، بیش‌تر بخش‌های جهان را تصرف و کنترل کند و این وسط، سونیک و دوستانش هم یک گروه مقاومت (!) تشکیل داده‌اند و سعی می‌کنند برای پس گرفتن جهان تلاش کنند. همچنین از حیث گیم‌پلی، Sonic Forces ترکیبی از یک سونیک دو‌بعدی و سه‌بعدی است و شاهد هر دوی این حالت‌ها در بازی هستیم. ضمنا برای اولین بار در مجموعه، امکان ساخت شخصیت نیز به بازی اضافه شده و می‌توانید کاراکتر دلخواه خودتان را در بازی بسازید و استفاده کنید. برای آشنایی بیش‌تر با بازی، می‌توانید پیش نمایش Sonic Forces را در زومجی بخوانید. 

در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی به بررسی بازی Sonic Forces و نمره‌های آن از دید سایت‌های معتبر دنیا داشته باشیم:

Sonic Forces

  • سازنده و ناشر: سگا
  • سبک: پلتفرمر
  • تاریخ انتشار: ۱۶ آبان
  • پلتفرم: پلی‌استیشن 4، پی‌سی، نینتندو سوییچ و ایکس‌باکس وان

Sonic Forces

هاردکور گیمر: ۷۰ از ۱۰۰

اصلی‌ترین مشکل بازی Sonic Forces این است که این اثر به هیچ وجه موفق نمی‌شود تاثیر خاصی روی مخاطب بگذارد و همه‌چیز در آن، به سرعت برق و باد از جلوی چشمان‌تان عبور می‌کند و محو می‌شود. منظورم این است که سازندگان برای بازی، یک سری مرحله کوتاه طراحی کرده‌اند که تا می‌خواهید از آن‌ها لذت ببرید، به پایان می‌رسند. اما اگر این مشکل کوتاه بودن مراحل و عدم تاثیرگذاری آن‌ها را کنار بگذاریم، Sonic Forces گیم‌پلی مفرحی دارد و ویژگی شخصی‌سازی کاراکتر‌ها هم بسیار خوب و جذاب طراحی شده است. 

آی‌جی‌ان: ۶۹ از ۱۰۰

Sonic Forces معجونی از تعداد زیادی ویژگی و ایده جالب است. به همین دلیل هم گیم‌پلی بازی و ویژگی ساخت شخصیت و بازی کردن با وی، جذابیت خوبی دارند. علاوه بر این، شاهد گرافیک شاد و رنگارنگی نیز در بازی هستیم که در کنار موسیقی‌های بسیار پرانرژی و هیجان‌انگیز، حس و حال خوبی به این اثر می‌دهند. سگا همچنین در طراحی یک سری مراحل خوب برای بازی نیز موفق ظاهر شده است. اما آنچه که مشکل اصلی بازی Sonic Forces به شمار می‌رود، این است که سازندگان موفق نشده‌اند ایده‌های خوب‌شان برای بازی را به‌خوبی در کنار یکدیگر قرار دهند و یک تجربه کاملا عالی ارائه کنند و به همین دلیل هم اکثر اوقات، یک سری موانع و مشکلات در بازی ظاهر می‌شوند که عاملی برای ضربه زدن به لذت شما از این اثر هستند. 

گیم‌اینفورمر: ۶۵ از ۱۰۰

با وجود داشتن مشکلات متعدد، به‌شخصه از Sonic Forces به‌عنوان یک بازی پلتفرمر لذت زیادی بردم. بازی‌های سه‌بعدی سونیک هنوز هم پس از گذشت این همه سال، در آن جایگاهی که باید قرار نگرفته‌اند. اما Sonic Forces حداقل گیم‌پلی نسخه‌های سه‌بعدی این سری را تا حدود زیادی بهبود بخشیده و به لطف طراحی مراحل خوبش، پیشرفت خوبی در بین نسخه‌های سه‌بعدی مجموعه به شمار می‌رود. 

دیستراکتوید: ۵۵ از ۱۰۰

با اینکه Sonic Forces پتانسیل بالایی به نظر من دارد، اما هرگز موفق به عملی‌کردن درست ایده‌هایش نمی‌شود و این مشکل مخصوصا در نسخه نینتندو بیش‌تر هم به چشم می‌آید. امیدوارم که سگا در آینده بتواند با ایده‌هایی بهتر تجربه‌ای موفق‌تر از این سری ارائه کند و مثلا از بازی‌هایی مثل سوپر ماریو اودیسه الهام بگیرد. 

گیم‌اسپات: ۵۰ از ۱۰۰

Sonic Forces نه موفق شده المان‌های نسخه‌های سه‌بعدی قبلی این سری را بهبود ببخشد و نه حتی توانسته همان نقاط قوت نسخه‌های قبلی را به شکل درستی ارائه کند. به همین دلیل هم بازی در بهترین حالت، یک تجربه پلتفرمر کاملا متوسط است که چیزی به یکی از قدیمی‌ترین سری بازی‌های سگا اضافه نمی‌کند. 

گیمزرادار: ۵۰ از ۱۰۰

Sonic Forces از آن دست بازی‌هایی است که شاید در ظاهر خوب به نظر برسند، اما در واقع آن جذابیت خاصی را که انتظارش می‌رود ارائه نمی‌کنند. Sonic Forces در یک کلام، بازی‌ای است که موفق نمی‌شود سری سونیک را دوباره به روز‌های اوج برگرداند. 

پالی‌گان: ۵۰ از ۱۰۰

ایده‌های خوب سازندگان بازی به دلیل مشکلات مختلف آنطور که باید و شاید در این اثر پیاده نشده‌اند و به چشم نمی‌آیند و این اتفاق مخصوصا زمانی که هنوز لذت تجربه Sonic Mania در ذهن‌مان مانده، کمی تو ذوق می‌زند. جالب اینجا است که Forces با هزینه‌ای به مراتب بیش‌تر از Sonic Mania ساخته شده، ولی در عمل، طراحی بسیار ضعیف‌تری در مقایسه با آن دارد. به همین دلیل هم Sonic Forces بیش‌تر فقط به درد افرادی می‌خورد که همیشه آرزو داشتند بتوانند روزی با شخصیت ساخته خودشان نسخه‌ای از این سری را تجربه کنند. 

نمره های Sonic Forces

نمره های Sonic Forces


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده