نویسنده: رضا علمی
// شنبه, ۲۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۵۸

دنیس ویلنوو جیمز باند جدید را کارگردانی نخواهد کرد

کارگردان فیلم Blade Runner 2049 (بلید رانر ۲۰۴۹) اعلام کرد که به علت مشغله کاری نمی‌تواند فیلم جدید مجموعه جیمز باند را کارگردانی کند.

دنیس ویلنوو که این روزها فیلم Blade Runner 2049 (بلید رانر ۲۰۴۹) را روی پرده دارد، نامش برای کارگردانی بیست‌وپنجمین فیلم مجموعه جیمز باند مطرح شده بود، ولی به علت ساخت فیلم ریبوت Dune (تل ماسه)، نامش از لیست کارگردانان مطرح‌شده برای کارگردانی فیلم جدید مجموعه جیمز باند خط خورد. فیلم علمی-تخیلی Dune در سال ۱۹۸۴ اکران شد و کارگردانی آن فیلم را دیوید لینچ بر عهده داشت. با اینکه فیلم Dune فیلم بدی نبود و تا حدی نیز مورد استقبال منتقدان قرار گرفت، ولی آن فیلم را نمی‌توان جزو برترین آثار دیوید لینچ برشمرد. فیلم دیوید لینچ در گیشه نیز به هیچ عنوان موفق نبود و با بودجه ساخت ۴۵ میلیون دلاری، تنها ۳۱ میلیون دلار فروش داشت.

پس از تأیید حضور دنیل کریگ در بیست‌وپنجمین فیلم مجموعه جیمز باند، حال بزرگ‌ترین سؤال به وجود آمده برای طرفداران این است که چه کسی کارگردانی این فیلم را بر عهده خواهد گرفت. پیش از این نیز سم مندس اعلام کرده که از مجموعه جیمز باند جدا شده است. سم مندس، کارگردان فیلم Skyfall (اسکای‌فال) و فیلم Spectre (شبح) بود و به نظر می‌رسید که هم دنیل کریگ و هم سم مندس، از همکاری با یکدیگر رضایت داشتند و تیم کاری خوبی را تشکیل داده‌ بودند. از همین رو انتظار می‌رفت که باز هم شاهد همکاری این دو نفر در قسمت بعدی مجموعه جیمز باند باشیم، ولی در نهایت سم مندس تصمیم به جدایی از این مجموعه قدیمی گرفت. در هر صورت فیلم جدید قرار است در سال ۲۰۱۹ اکران شود و ایون پروداکشنز بهتر است هرچه زودتر کارگردان این فیلم را انتخاب کند.

در چند وقت اخیر نام چندین کارگردان برای کارگردانی فیلم جدید مجموعه جیمز باند مطرح شده بود و یکی از این کارگردانان دنیس ویلنوو بود. دنیل کریگ پیش‌تر اعلام کرده بود که علاقمند است با این نویسنده و کارگردان فرانسوی-کانادایی‌تبار همکاری داشته باشد. از طرفی دنیس ویلنوو نیز تلویحاً علاقه خود را برای کارگردانی فیلم جدید نشان داده بود و گفته بود ساخت فیلمی از مجموعه جیمز باند برای او بسیار مایه مسرت و خوشحالی خواهد بود. دنیس ویلنوو در روزهای اوج کاری خود به سر می‌برد و با وجود کارگردانی فیلم‌هایی همچون Prisoners (زندانیان)، Enemy (دشمن)، Sicario (سیکاریو) و فیلم علمی-تخیلی Arrival (ورود)، به انتخاب اول بسیاری از کمپانی‌های فیلمسازی تبدیل شده است. وی علاوه بر تأکید روی خط روایی داستان و همچنین خلق جلوه‌های ویژه متفاوت و بسیار زیبا، نسبت به بازی بازیگران نیز بسیار حساس است و معمولاً بازیگران فیلم‌های دنیس ویلنوو نقش‌آفرینی‌های ماندگاری را از خود بر جای می‌گذارند، اما خب این طور به نظر می‌رسد که وی نمی‌تواند فیلم مأمور ۰۰۷ را کارگردانی کند.

Denis

دنیس ویلنوو در مصاحبه‌ای با سایت پلی لیست (The Playlist) تأیید کرد که مذاکراتی برای کارگردانی فیلم جدید مجموعه جیمز باند داشته است، ولی در نهایت تصمیم گرفته است این پیشنهاد را به دلیل ساخت فیلم ریبوت Dune رد کند. صحبت‌های دنیس ویلنوو را در این رابطه با هم می‌خوانیم: 

دنیل کریگ بازیگری بسیار خوب و تأثیرگذار است. از طرفی مذاکراتی نیز برای ساخت فیلم جیمز باند داشتم، ولی مشکل اینجا است که در حال حاضر درگیر فیلم Dune هستم. اما باید بگویم کار کردن با دنیل کریگ را امتیازی برای خود می‌دانم و اتفاقی رؤیایی خواهد بود. در هر صورت علاقه‌مندم که با دنیل کریگ همکاری داشته باشم و فیلمی از مجموعه جیمز باند را بسازم. فکر می‌کنم تنها مسئله مهم، مسئله زمان است.

دنیس ویلنوو طوری صحبت کرده است که همچنان درها برای بازگشت وی و در واقع شانس کارگردانی اولین فیلمش از این مجموعه جاسوسی باز باشد، اما خب کاملاً مشخص است که در حال حاضر اولویت اول و آخر او کارگردانی فیلم ریبوت Dune است. دنیس ویلنوو پیش‌تر گفته بود که ساخت فیلم Dune پروژه رؤیایی وی است و نمی‌توانسته به پیشنهادی نه بگوید که نزدیک ۳۵ سال تسخیر رمان آن بوده است. این کارگردان، پروژه Dune را پروژه تمام زندگی خود نامیده بود و معلوم بود که بین ساخت فیلم Dune و فیلم جدید مجموعه جیمز باند، اولی را انتخاب کند. در هر صورت احتمال کارگردانی فیلمی از مجموعه جیمز باند در آینده توسط این کارگردان وجود دارد و تنها باید اندکی صبر کرد. باید بدین نکته نیز اشاره داشت که اگر دنیس ویلنوو کارگردانی فیلم Dune را رد می‌کرد، معلوم نبود که بعد از ساخت فیلم جیمز باند، سازندگان Dune فرصتی دوباره در اختیارش قرار می‌دادند. یکی از دلایلی که دنیس ویلنوو کارگردانی دنباله فیلم Blade Runner (بلید رانر) را قبول کرد، مطمئن بودن از این مسئله بود که می‌دانست قرار نیست شخص دیگری ریسک کارگردانی Blade Runner 2049 را قبول کند و البته چه خوب شد کسی این مسئولیت را نپذیرفت؛ چون اصلاً نمی‌توان گفت شخصی بهتر از دنیس ویلنوو می‌توانست دنباله‌ای به این خوبی بسازد.  

Bond

یکی از دلایل دیگری که احتمالاً در این تصمیم دنیس ویلنوو نقش زیادی داشته، خسته بودن وی پس از چند سال فیلمسازی و استراحت نکردن است. در پنج سال اخیر وی تقریباً هر سال یک فیلم را کارگردانی کرده است و خب طبیعتاً انرژی زیادی برای تک تک ساخته‌هایش صرف کرده که همگی کیفیتی خوب داشتند.

دنیس ویلنوو طوری صحبت کرده است که همچنان درها برای بازگشت وی و در واقع شانس کارگردانی اولین فیلمش از این مجموعه جاسوسی باز باشد، اما خب کاملاً مشخص است که در حال حاضر اولویت اول و آخر او کارگردانی فیلم Dune است. دنیس ویلنوو پیش‌تر گفته بود که ساخت فیلم Dune پروژه رؤیایی وی است و نمی‌توانسته به پیشنهادی نه بگوید که نزدیک ۳۵ سال تسخیر رمان آن بوده است

گفتنی است چندی پیش در خبری اعلام شد که کریستوف والتز در فیلم جدید مجموعه جیمز باند حضور نخواهد داشت و شاهد آنتاگونیستی جدید خواهیم بود. پیش از این نیز در اخبار مرتبط با فیلم جدید مجموعه جیمز باند خواندیم که باربارا براکلی، تهیه‌کننده هشت فیلم از این مجموعه، در سخنانی به احتمال انتخاب کارگردان زن نیز اشاره کرده بود. فیلم جدید مجموعه جیمز باند هنوز در مراحل اولیه تولید قرار دارد و برای مشخص شدن داستان فیلم، دیگر بازیگران اصلی آن به‌جز دنیل کریگ و از همه مهم‌تر کارگردان، باید فعلاً صبر کنیم.

در حال حاضر قسمت بیست‌وپنجم مجموعه جیمز باند برای اکران در تاریخ ۸ نوامبر ۲۰۱۹ (۱۷ آبان ۱۳۹۸) برنامه‌ریزی شده است.

آخرین فیلمی که از مجموعه جیمز باند به روی پرده سینما اکران شد، فیلم Spectre به کارگردانی سم مندس بود. در این فیلم دنیل کریگ برای چهارمین مرتبه نقش مأمور ۰۰۷ را ایفا کرد. از دیگر بازیگران این فیلم می‌توان به کریستوف والتز، اندرو اسکات، دیو باتسیتا، مونیکا بلوچی و لئا سیدو اشاره داشت. فیلم Spectre با بازخورد نسبتاً خوبی از طرف منتقدان همراه شد و با بودجه ساخت ۲۵۰ میلیون دلاری، نزدیک ۸۸۰ میلیون دلار در گیشه فروش داشت. 

لازم به ذکر است آخرین فیلمی که دنیس ویلنوو کارگردانی کرده است، فیلم Blade Runner 2049 استدنباله فیلم Blade Runner که دنیس ویلنوو کارگردانی کرده، پرخرجترین فیلمی است که تاکنون این کارگردان روی آن کار کرده است و بودجه ساخت آن نزدیک به ۱۸۵ میلیون دلار بوده است. با وجود اینکه منتقدان بسیار این فیلم را تحسین کرده‌اند، ولی در گیشه آنچنان موفق نبوده است و تاکنون نزدیک ۲۴۰ میلیون دلار فروش داشته است. رایان گاسلینگ، هریسون فورد، جرد لتو، ادوارد جیمز آلموس، رابین رایت، دیوید باتیستا، لنی جیمز، برخد عبدی، آنا د آرماس و مکنزی دیویس، از جمله بازیگران این فیلم هستند. 

 


منبع Screenrant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده