// دوشنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۵۹

نسخه جدید فیلم Suspiria تفاوت های زیادی با فیلم اصلی خواهد داشت

لوکا گوادانینو، کارگردان نسخه‌ی جدید فیلم Suspiria به همراه تیلدا سوئینتن، بازیگر این اثر در مصاحبه‌های اخیر خود اعلام کرده‌اند که این نسخه نسبت به فیلم اورجینال خود، مسیر تازه‌ای را در پیش خواهد گرفت.

لوکا گوادانینو، کارگردان سرشناس ایتالیایی، در حال حاضر مراحل پس از تولید فیلم جدیدش با نام سوسپریا (Suspiria) را سپری می‌کند که به نوعی، نسخه‌ی جدید فیلمی به همین نام به کارگردانی یکی از اساتید ژانر وحشت، داریو آرجنتو خواهد بود و بازیگران سرشناسی همچون داکوتا جانسون، کلویی گریس مورتس، تیلدا سوئینتن، انجلا وینکلر و میا گاث در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند. جسیکا هارپر که نقش اصلی نسخه‌ی اورجینال سوسپریا را بر عهده داشت، در این فیلم نیز در نقشی کوتاه جلوی دوربین رفته است.

با وجود اینکه علاقه‌مندان به نسخه‌ی اصلی سوسپریا و همینطور علاقه‌مندان به سینمای وحشت، تصور یک بازسازی را از گوادانینو داشتند، اما این کارگردان به‌تازگی اعلام کرده که این اثر، تفاوت‌های بسیاری با نسخه‌ی اصلی خود خواهد داشت. او در مصاحبه‌ی اخیر خود با کرایترین (Criterion) از فیلم جدید خود به‌عنوان اثری کاملا شخصی نام برده است:

سه ماه زمان باقی مانده تا تمام کارهای فیلم را به اتمام برسانم. این یک فیلم کاملا ویژه است و من به آن افتخار می‌کنم. با توجه به اینکه این فیلم بر اساس یک شاهکار سینمایی ساخته می‌شود، کاملا کنجکاوم که ببینم واکنش تماشاگران نسبت به آن چگونه خواهد بود. گاهی اوقات این فکر به سرم می‌زند که ساخت این فیلم کاملا مسخره است. وقتی چیزهایی می‌شنوم درباره‌ی اینکه برخی به دنبال بازسازی فیلم‌هایی نظیر هشت و نیم (½8) فدریکو فلینی هستند، با خودم می‌گویم که نکند من هم در چنین مسیری گام بر می‌دارم. اما این نکته را باید بگویم که سوسپریای من یک فیلم کاملا شخصی است و برایم حکم چیزی همچون اکسیژن را دارد. وقتی سی و دو سال قبل به تماشای نسخه‌ی اصلی نشستم، دچار احساسی دیوانه‌وار شدم و این اثر در ادامه‌ی مسیرم، نقش تعیین‌کننده‌ای را ایفا کرد.

فیلم سوسپریا اثر بسیار مرموزی به نظر می‌رسد؛ خصوصا که تا به امروز هیچ تصویر خاص یا تریلری از آن منتشر نشده است. در این میان، تیلدا سوئینتن نیز به‌عنوان یکی از بازیگران اصلی سوسپریا، در مصاحبه‌ی اخیر خود با Allocine از تفاوت این فیلم با نسخه‌ی اصلی و همینطور دگرگون شدن پایان داستان آن خبر داده است:

محال است که بتوان فیلم داریو آرجنتو را بازسازی کرد. من به این دلیل پیشنهاد بازی در سوسپریا را پذیرفتم که قرار است این فیلم، اثر متفاوتی باشد. این فیلم از همان داستان الهام گرفته شده، ولی در مسیر دیگری حرکت می‌کند. علاقه‌‌مندان به سوسپریا و به طور کلی، تمام مردم باید درک کنند که این فیلم یک بازسازی نیست؛ چرا که کلمه‌ی بازسازی بدان معنا است که ما به‌دنبال محو کردن نسخه‌ی اصلی هستیم. در حالی که کاری که ما انجام می‌دهیم، با این مفهوم کاملا در تضاد است.

Suspiria

لوکا گوادانینو در کنار تیلدا سوئینتن

نسخه‌ی اورجینال سوسپریا محصول سال ۱۹۷۷، داستان یک بالرین جوان آمریکایی به نام سوزی بانیون است که برای ادامه‌ی مسیر پیشرفت خود، به یک آکادمی باله در کشور آلمان می‌پیوندد، اما در ادامه پس از وقوع قتل‌هایی در گوشه و کنار آکادمی و همینطور رخ دادن اتفاقاتی عجیب، وی به حقایق هولناکی درباره‌ی این مکان پی می‌برد.

آهنگسازی  سوسپریا بر عهده‌ی تام یورک، خواننده و نوازنده‌ی گروه انگلیسی رِیدیوهِد (Radiohead) خواهد بود

در کنار فیلمنامه‌ی منسجم سوسپریا، کارگردانی فوق‌العاده‌ی داریو آرجنتو و تصویربرداری چشم‌نواز لوسیانو توولی و نورپردازی زیبای صحنه‌ها، چیزی که این فیلم را در جهت تبدیل شدن به یک شاهکار هنری رهنمون می‌کند، موسیقی متن تاثیرگذار ساخته‌شده توسط گروه موسیقی پراگرسیو راک ایتالیایی گابلین (Goblin) است که در طول فیلم برای لحظه‌ای، حس دلهره و تردید را از تماشاگر دور نمی‌کند. سایومپو موکدیپرام، تصویربردار چیره‌دست تایلندی که کار روی آثار شاخصی همچون فیلم برنده‌ی نخل طلای «عمو بونمی که زندگی‌های گذشته‌اش را به یاد می‌آورد» (Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives) را در کارنامه دارد و در فیلم آخر گوادانینو هم با وی همکاری داشته است، در نسخه‌ی جدید سوسپریا نیز کار تصویربرداری کار را بر عهده خواهد داشت و آهنگسازی فیلم نیز بر عهده‌ی تام یورک، خواننده و نوازنده‌ی گروه انگلیسی رِیدیوهِد (Radiohead) خواهد بود که این پروژه، مهم‌ترین فعالیت سینمایی این موزیسین سرشناس تا به امروز به حساب می‌آید.

Suspiria

بحث ساخت بازسازی سوسپریا، نخستین بار یک دهه‌ی قبل مطرح شد و در آن زمان قرار بود که دیوید گوردون گرین، هدایت فیلم را بر عهده بگیرد و ناتالی پورتمن نیز در نقش اصلی کار حضور یابد. ایزابل هوپر، جانت مک‌تیر و ایزابل فورمن، سایر بازیگرانی بودند که برای ایفای نقش‌های مختلف فیلم، مد نظر گوردون گرین بودند با وجود این در ادامه، استودیو بودجه‌ی کافی را برای ساخت این اثر فراهم نکرد تا بدین ترتیب پس از گذشت چندین سال، کار ساخت نسخه‌ی جدید سوسپریا به گوادانینو برسد.

لوکا گوادانینو ۴۶ ساله که کار حرفه‌ای در سینما را از اواخر دهه‌ی ۹۰ آغاز کرده، در سال جاری با ساخت درام عاشقانه‌ی «مرا به اسم خودت صدا بزن» (Call Me by Your Name) و نمایش آن در جشنواره‌های معتبری همچون ساندنس و برلین، مورد توجه ویژه‌ی منتقدان سینمایی قرار گرفت؛ تا جایی که از اثر وی به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های سال نام برده می‌شود. از پروژه‌های بعدی گوادانینو می‌توان به فیلم ریو (Rio) با بازی جیک جیلنهال و بندیکت کامبربچ و به نویسندگی استیون نایت اشاره کرد که هنوز کار تصویربرداری آن آغاز نشده است.

کار تصویربرداری سوسپریا در اکتبر ۲۰۱۶ در ایتالیا آغاز شد و در دهم مارس سال ۲۰۱۷ در برلین خاتمه یافت. با این حال با وجود سپری شدن مدت زیادی از آغاز مراحل پس از تولید فیلم، هنوز تاریخ دقیق نمایش آن اعلام نشده است.


منبع ScreenRant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده