نویسنده: نادر امرایی
// چهار شنبه, ۱۹ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۱

معرفی بازی رومیزی Twilight Struggle

بازی Twilight Struggle، یک بازی رومیزی استراتژی با فضای جنگ سرد است که از زمان عرضه‌اش، توانسته موفقیت‌های بسیار زیادی را به دست آورد.

پس از اتمام جنگ جهانی دوم و بین سال‌های ۱۹۴۷ تا ۱۹۹۱، بین قدرت‌های بلوک شرق (شوروی و دولت‌های اقماری‌اش) و بلوک غرب (ایالات متحده، متحدین ناتو این کشور و دیگر کشورهای غربی)‌ یک تنش ژئوپولیتیک در گرفت که از آن به عنوان جنگ سرد یاد می‌شود. در مورد تاریخ دقیق جنگ سرد، بین مورخین هنوز هم اختلاف نظر وجود دارد اما بسیاری عقیده دارند که این جنگ از سال ۱۹۴۷ آغاز شد و با فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱، به اتمام رسید. بازی Twilight Struggle The Cold War, 1945 - 1989، یک بازی رومیزی دو نفره استراتژی است که همین موضوع را دستمایه خود قرار داده است. نام این بازی نیز از روی یکی از سخنرانی‌های جان اف کندی گرفته شده است. 

بازی Twilight Struggle

در سال ۱۹۴۵ و پس از اتمام جنگ جهانی دوم و پس از به زانو در آمدن ژاپن و از بین رفتن دولت هیتلر، تنها دو قدرت بزرگ در دنیا وجود داشتند. آمریکا و شوروی. در این دوران بود که جنگی از نوع دیگر بین این دو قدرت در گرفت (برای درک نوع و ابعاد این جنگ، حتما پیشنهاد می‌کنم سریال The Americans را تماشا کنید) که در تاریخ از آن با نام جنگ سرد یاد می‌شود. در این جنگ، دیگر خبری از تانک و تفنگ و سرباز نبود و دانشمندان، سیاستمداران، روشنفکران، هنرمندان و جاسوسان بازیگران این جنگ بودند. به دلیل جذابیت و اهمیت این دوران، تا به حال در مدیوم‌های مختلفی آثار متعددی از این دوران خلق شده است. در سال ۲۰۰۵، آناندا گوپتا و جیسون متیوز با الهام از این دوران، یک بازی رومیزی دو نفره را با نام Twilight Struggle طراحی کردند که توانست به موفقیت‌های بسیار زیادی دست پیدا کند. این بازی دو نفره، یک بازه زمانی ۴۵ ساله را شبیه‌سازی می‌کند. در این بازی، یکی از بازیکنان کنترل ایالات متحده و دیگری کنترل شوروی را بر عهده می‌گیرد. 

بازی Twilight Struggle، از بازی‌های کلاسیک کارتی مانند We the People و Hannibal: Rome vs. Carthage الهام گرفته است و به همین دلیل دارای یک مکانیزم سریع و با پیچیدگی کم است. نقشه این بورد گیم، یک نقشه دنیا در همان دوران است. که بازیکنان روی آن واحدهای خود را به حرکت در می‌آورند. یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های بازی، قدرت تصمیم‌گیری است. به این صورت که شما به عنوان رهبر، باید در مواقع مختلف، تصمیم‌های دشواری را بگیرید که با توجه به منابع محدودتان، بهترین سود را برای شما داشته باشد. 

در بازی، تعدادی کارت رویداد (Event Card) وجود دارد که باعث تزریق هیجان به آن می‌شود. در این کارت‌ها، رویدادهای تاریخی گسترده‌ای مانند اختلافات ویتنام و آمریکا، بحران موشکی کوبا و رویدادهای تاریخی دیگری وجود دارد که باعث هیجان‌انگیزتر شدن بازی می‌شود. نسخه اصلی بازی در سال ۲۰۰۵ عرضه شد و در سال ۲۰۰۹، یک نسخه دیلاکس از بازی به بازار عرضه شد که ضمن بهبودهایی در رابط کاربری و نقشه بازی، تعدادی رویداد و موارد دیگر نیز به آن اضافه شد که البته به صورت یک بسته الحاقی نیز برای کسانی که نسخه اصلی بازی را تهیه کرده بودند نیز در دسترس قرار گرفت. 

بازی Twilight Struggle

برای برنده شدن در این بازی، شما راه‌های مختلفی دارید. گرفتن ۲۰ امتیاز پیروزی یا داشتن امتیاز بیشتر پس از اتمام بازی، از مواردی هستند که در آن به صورت اتوماتیک پیروز می‌شوید. با این حال شرایط مختلف دیگری در هنگام رخ دادن وقایع خاص نیز در بازی وجود دارند که برنده را مشخص می‌کنند که توضیح آنها بسیار طولانی است. در این بازی، هر کدام از دو بازیکن، با به دست آوردن یک اتحاد جدید، با قرار دادن ژتون‌هایی روی منطقه مورد نظر، حوزه خود را مشخص می‌کنند و پس از گرفتن تعداد مشخصی امتیاز، می‌تواند آن کشور مورد نظر را به کنترل خود در آورد و به نوعی آن کشور یا منطقه را متحد خود کند. 

این بازی از زمان عرضه‌اش تا به حال با واکنش مثبت منتقدین روبه‌رو شده است. یکی از این منتقدین اعتقاد دارد که بازی ضمن سرگرم کردن، شما را به صورت فشرده، با تاریخ جنگ سرد آشنا می‌کند. یکی دیگر از منتقدان، در رابطه با بازی گفته بود که به احتمال بسیار زیاد، Twilight Struggle، بهترین بورد گیمی است که تا به حال ساخته شده است اما قوانین بسیار زیاد و استراتژی‌های متنوع و زمان بازی تقریبا سه ساعته آن، متقاعد کردن دوستتان را برای بازی کردن، بسیار سخت خواهد کرد. این بازی در وب‌سایت معتبر BoardGameGeek موفق شده نمره ۸.۴ را به دست آورد. از دسامبر ۲۰۱۰ تا ژانویه ۲۰۱۶، بازی رومیزی Twilight Struggle، بالاترین رتبه را در این وب‌سایت داشت و نهایتا در حال حاضر در رتبه سوم بهترین بازی رومیزی این وب‌سایت قرار گرفته است. 

Twiligh Struggle تا به حال موفق شده جوایز بسیار زیادی را به دست آورد. در سال ۲۰۰۵، موفق به دریافت جوایز بهترین بازی دوران مدرن Charles S Roberts و جایزه James F. Dunnigan شد. در سال ۲۰۰۶ نیز این بازی در شاخه‌های بهترین بازی دو نفره و بهترین بازی جنگی در مراسم معتبر Golden Geek موفق به دریافت جایزه شد. سال ۲۰۱۶، یک نسخه دیجیتالی از بازی روی پلتفرم استیم منتشر شد که توانسته بود سرمایه خود را از طریق وب‌سایت کیک‌استارتر جمع‌آوری کند. نسخه‌های iOS و اندروید این بازی نیز در دسترس است که توسط Asmodee Digital منتشر شده است. نسخه iOS با قیمت ۹.۹۹ دلار و نسخه اندروید با قیمت ۴.۹۹ دلار به ترتیب در اپ‌استور و گوگل پلی‌استور در دسترس هستند. 


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده