نویسنده: رضا علمی
// یکشنبه, ۱۶ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۲۹

ریدلی اسکات از داستان دنباله Alien: Covenant سخن گفت

طبق گفته‌های ریدلی اسکات، کارگردان فیلم Alien: Covenant (بیگانه: کاوننت)، شخصیت دیوید نقش بسیار مهمی در فیلم بعدی این مجموعه خواهد داشت.

ریدلی اسکات ایده کلی دنباله فیلم Alien: Covenant (بیگانه: کاوننت) را مشخص کرد و این طور که به نظر می‌رسد شخصیت شرور دیوید با بازی مایکل فاسبندر، نقش بسیار مهمی در فیلم آینده این مجموعه خواهد داشت. با اعلام سپردن کارگردانی فیلم Prometheus (پرومتئوس) به ریدلی اسکات، طرفداران این مجموعه علمی-تخیلی و ترسناک نفس راحتی کشیدند و مطمئن شدند مجموعه Alien از این به بعد در دست کارگردانی باکیفیت و صاحب سبک که خود این مجموعه را به سینما معرفی کرده است قرار دارد. ریدلی اسکات در سال ۱۹۷۹ اولین فیلم مجموعه Alien را کارگردانی کرد. داستان این فیلم موجود فرازمینی مهاجم و خطرناکی را به تصویر می‌کشید که وارد فضاپیمای باری شده و خدمه کشتی را از بین می‌برد. فیلم ریدلی اسکات بسیار مورد پسند منتقدان و تماشاچیان قرار گرفت و با بودجه ۱۱ میلیون دلاری، نزدیک ۱۰۵ میلیون دلار در گیشه فروش داشت. در فیلم Prometheus آنچنان شاهد صحنه‌های اکشن و ترسناک مجموعه Alien نبودیم و این فیلم ریدلی اسکات که به‌نوعی پیش‌درآمد مجموعه محسوب می‌شد، بیشتر نکات فلسفی و پرسش‌های بی‌پاسخ ذهن آدمی را به تصویر کشید.

دنباله فیلم Prometheus، یعنی فیلم Alien: Covenant با هدف جلب رضایت طرفداران سبک قدیمی مجموعه Alien و همچنین طرفداران فیلم مفهومی Prometheus ساخته شد و پایان این فیلم به گونه‌ای بود که خیلی‌ از طرفداران این مجموعه منتظر قسمت سوم سه‌گانه ریدلی اسکات هستند. فیلم جدید ریدلی اسکات در مجموعه مورد پسند منتقدان و تماشاچیان قرار گرفت، ولی فروش این فیلم در گیشه را نمی‌توان خیلی خوب خواند. فیلم Alien: Covenant با بودجه ساخت ۹۷ میلیون دلاری، ۲۴۰ میلیون دلار فروش داشت. در قسمت پایانی این فیلم هدایت کشتی فضایی با ۲۰۰۰ کلونی به دست دیوید افتاد و همین موضوع سبب شد بسیاری مشتاق دیدن فیلم بعدی مجموعه Alien باشند.    

Alien-II

ریدلی اسکات برای معرفی و تبلیغ فیلم جدید دنیس ویلنوو، Blade Runner 2049 (بلید رانر ۲۰۴۹)، مصاحبه‌ای با بخش پادکست سایت Empire داشت و در خلال این مصاحبه به طور خلاصه گفت که فیلم بعدی مجموعه Alien چه داستانی را دنبال خواهد کرد. در فیلم Alien: Covenant به‌صورت تلویحی به این موضوع اشاره شد که دیوید مسبب خلق بیگانه‌ها بوده است، بنابراین انتظار می‌رود در فیلم بعدی مجموعه Alien شاهد کندوکاو در دنیای دیوانه‌واری باشیم که این ربات طراحی کرده است. ریدلی اسکات در این رابطه چنین گفت:

فکر می‌کنم موضوع نحوه تکامل و فرگشت مجموعه بیگانه به پایان رسیده است و کاری که اکنون در تلاش برای انجام آن هستم، رفتن به داستانی دیگر است که هوش مصنوعی در آن نقش اصلی را ایفا می‌کند. اگر دیوید سیاره جدیدی پیدا کند، آنگاه می‌تواند دنیای خود را خلق کرده و به‌عنوان رهبر آن را هدایت کند. طرح و ایده‌های بزرگی برای فیلم بعدی در سر داریم.

David

با تماشای دو فیلم Prometheus و Alien: Covenant دانستیم که شخصیت دیوید، شخصیت مورد علاقه و اصلی ریدلی اسکات در این سه‌گانه است و بدین شکل که داستان پیش می‌رود، در آینده این شخصیت آنتاگونیست اصلی مجموعه Alien خواهد بود. در آخرین فیلم این مجموعه دیدیم که دیوید چندین سال در سیاره جدید گیر افتاده و در این سال‌ها مشغول طراحی و آزمایشی بر روی زنومورف در جهت خلق موجود «کامل و بی‌نقص» افکار خود بود. این ایده که دیوید بدون دخالت انسان‌ها تصمیم به خلق چنین دنیایی و با چنین موجوداتی داشته باشد، ایده بسیار هیجان‌انگیز و البته ترسناکی به نظر می‌رسد.

این ایده که دیوید بدون دخالت انسان‌ها تصمیم به خلق دنیایی جدید و با موجوداتی همچون زنومورف‌‌ها و نئومورف‌ها داشته باشد، ایده بسیار هیجان‌انگیز و البته ترسناکی به نظر می‌رسد   

با وجود اینکه خط داستانی جدید بسیار هیجان‌انگیز بوده و از پتانسیل بالایی برای ادامه دادن این مجموعه برخوردار است، ولی هنوز هیچ تصمیمی در رابطه با آینده مجموعه Alien گرفته نشده است. فروش نه‌چندان راضی‌کننده قسمت آخر فیلم سبب شده است کمپانی فاکس، قرن بیستم، نسبت به ادامه این مجموعه تردید داشته باشد. سازندگان شاید به دلیل همان فروش نسبتاً ضعیف، تصمیم به ایجاد خط داستانی جدید گرفته یا ریبوتی کلاسیک و ساده را از نو بسازند. البته لازم است بدین نکته نیز اشاره داشته باشیم که برخی از طرفداران قدیمی مجموعه Alien از فیلم آخر ریدلی اسکات چندان راضی نبودند و گفتند که زنومورف در دنیایی که متعلق به خودش بوده است جایگاه چندان مهمی نداشته و تقریباً بخشی فرعی از داستان مجموعه Alien را به خود اختصاص داده بود.

در هر صورت اصلاً کاری جالبی نخواهد بود که داستان شخصیت دیوید نیمه‌کاره رها شود؛ مایکل فاسبندر به‌خوبی در نقش شخصیت دیوید جا افتاده است و از مهم‌ترین و قوی‌ترین بخش‌های دو فیلم اخیر این مجموعه بوده است. ریدلی اسکات همچنین بدین موضوع اشاره داشت که در فیلم بعدی شاهد بازگشت مهندسین خواهیم بود و داستان آن فیلم رابطه مستقیمی با ابتدای فیلم ۱۹۷۹ دارد. تاریخ اکرن فیلم بعدی مجموعه Alien هنوز مشخص نشده است. بعید است کمپانی فاکس، قرن بیستم، زیاد طرفداران این مجموعه را منتظر بگذارد و احتمالاً به‌زودی شاهد اخبار تکمیلی در رابطه با قسمت سوم سه‌گانه علمی-تخیلی و ترسناک ریدلی اسکات خواهیم بود.

چندی پیش نیز ریدلی اسکات از علاقه‌ خود به بسط دادن دنیای Blade Runner فراتر از فیلم Blade Runner: 2049 دنیس ویلنوو صحبت کرده بود و احتمالاً همچون مجموعه Alien، دنیای Blade Runner نیز تبدیل به مجموعه‌ای بزرگ خواهد شد.

در فیلم Alien: Covenant بازیگرانی همچون مایکل فاسبندر، کاترین واتراستون، بیلی کروداپ، جیمز فرانکو، دنی مک‌براید و دیمین بیشر به ایفای نقش پرداخته‌ بودند.

 


منبع Screenrant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده