نویسنده: رضا علمی
// پنجشنبه, ۱۳ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۱

کارگردان فیلم District 9 دو فیلم کوتاه با موتور گرافیکی Unity ساخته است

نیل بلومکمپ، کارگردان فیلم District 9 (منطقه ۹)، دو فیلم کوتاه علمی-تخیلی توسط موتور گرافیکی مخصوص بازی‌ سازی Unity ساخته است.

نیل بلومکمپ، کارگردان، نویسنده، تهیه‌کننده و انیماتور کانادایی-آفریقای جنوبی‌تبار که سابقه نامزدی در بخش بهترین فیلمنامه مراسم سالیانه اسکار را نیز دارد، دو فیلم کوتاه جدید خود را توسط موتور بازی چند سکویی Unity ساخته است. موتور گرافیکی Unity در ساخت بازی‌های ویدیویی برای کامپیوترهای شخصی، کنسول‌های بازی، دستگاه‌های همراه و وب سایت‌ها استفاده می‌شود. این خبر بدین معناست که زین پس شاهد ساخت فیلم‌های سینمایی نیز از این موتور گرافیکی قدرتمند خواهیم بود.

نیل بلومکمپ در مصاحبه‌ای با سایت GamesBeat گفت که سال گذشته پس از تماشای فیلم کوتاه Adam (آدام) که بر پایه موتور گرافیکی Unity ساخته شده بود، بسیار تحت تأثیر قدرت این موتور قرار گرفت. داستان این فیلم کوتاه در مورد حیات یافتن ربات اندرویدی بود که پس از مدتی متوجه می‌شود که انسانی در کالبد ربات است. هدف اولیه از ساخت این فیلم نمایش قدرت موتور گرافیکی Unity در انجام کارهای گرافیکی و سه‌بعدی بسیار پیشرفته بود که البته این فیلم کوتاه چنان باکیفیت ساخته شد که تعجب بسیاری از بینندگان و فعالان حوزه سینما را برانگیخت.

Adam-I

پس از بازخوردهای بسیار خوبی که کمپانی Unity با پخش فیلم Adam دریافت کرد، آن‌ها به نیل بلومکمپ پیشنهاد دادند که فیلم‌های آینده خود را با این موتور قدرتمند بسازد. نیل بلومکمپ نیز از این پیشنهاد استقبال کرد و فیلم Adam: The Mirror (آدام: آینه) را بر پایه موتور گرافیکی Unity ساخت. این فیلم کوتاه قرار است امروز در کنفرانس کمپانی Unity، در شهر آستین ایالت تگزاس به نمایش درآید. اواخر سال جاری نیز فیلمی دیگر با عنوان Adam: The Prophet (آدام: پیامبر) به نمایش درخواهد آمد. در ساخت فیلم Adam: The Prophet، نیل بلومکمپ با کریس هاروی، رئیس استودیو Oats، همکاری داشته و این فیلم نیز بر پایه موتور گرافیکی Unity ساخته شده است.

برخی فیلم‌ها همچون فیلم‌های لایو اکشن، هزینه ساخت بسیار بالایی دارند و این چنین فیلم‌هایی را می‌توان با صرف هزینه کمتر، توسط موتور گرافیکی Unity ساخت

نیل بلومکمپ ایده اصلی فیلم ابتدایی را سرمشق دو ساخته جدید خود قرار داد. نیل بلومکمپ در این رابطه گفت که تیم کاری وی با برداشت از داستان فیلم ابتدایی Adam، فیلمنامه‌ای عمیق‌تر و داستانی بزرگ‌تر را برای پروژه کمپانی Unity خلق کردند و پس از آن با ساخت دو فیلم کوتاه شرایط را برای ادامه کار بر روی این پروژه بررسی خواهند کرد. نیل بلومکمپ در ادامه گفت که اگر این دو فیلم کوتاه مورد استقبال تماشاچیان قرار بگیرد، آن هنگام استودیو Oats تصمیم می‌گیرد که فیلم سینمایی بلندی بر اساس پروژه Adam ساخته خواهد شد یا شرایط به گونه‌ای دیگر پیش خواهد رفت. طبق گفته ایزابل ریوا، مسئول اصلی کار با موتور گرافیکی Unity، تِم کلی داستان فیلم در مورد جنبش فکری و فرهنگی ترابشریت و افزایش سن و توانمندی‌ انسان‌ها ورای محدودیت‌های فیزیکی و جسمانی است. ایزابل ریوا در این رابطه چنین گفت:    

استودیو Oats رابطه بسیار خوبی با طرفدارانی که همواره حامی پروژه‌های این استودیو بودند دارد.

Neil

کمپانی Unity بودجه ساخت فیلم‌های جدید را تأمین نکرده است و آن‌ها تنها برای نمایش قدرت رندر این موتور گرافیکی در خلق گرافیک رایانه‌ای برای ساخت فیلم‌های سینمایی، اجازه تولید فیلم‌های جدید را داده است. نیل بلومکمپ در رابطه با موتور گرافیکی Unity گفت که استفاده از این موتور بازی‌سازی سبب صرفه‌جویی در زمان و دیگر مراحل تولید فیلم می‌شود. استودیو Oats از نسخه ۲۰۱۷ موتور گرافیکی Unity برای ساخت بافت‌ها، نور، جان‌بخشی و رندر فیلم‌های جدید استفاده کرده است. نیل بلومکمپ موتور گرافیکی Unity را به سندباکس (Sandbox) مجازی تشبیه کرد و گفت تیم کاری وی تنها یک شات از صحرا گرفت و تعدادی نیز عکس هوایی از همان صحرا گرفته شد، بعد از آن وی می‌توانست به‌صورت مجازی آن صحرا را خلق کند و بارها و بارها در صحنه‌های مختلف فیلم از آن استفاده کند.   

چنین قابلیتی در ساخت صحنه‌های مختلف یک فیلم و در واقع خلق دیجیتالی چنین صحنه‌های سبب کاهش هزینه‌ ساخت فیلم می‌شود و و طبق گفته نیل بلومکمپ این موضوع برای استودیوهای مستقلی چون Oats بسیار موضوع مهمی است. نیل بلومکمپ در این رابطه چنین گفت:

برخی فیلم‌ها همچون فیلم‌های لایو اکشن، هزینه ساخت بسیار بالایی دارند و این چنین فیلم‌هایی را می‌توان با موتور گرافیکی Unity ساخت. بسیار عالی است که به همان مکان همیشگی برگردید و بتوانید صحنه‌های جدیدی را خلق کنید.

فیلم ابتدایی Adam در سال ۲۰۱۶ منتشر شد و این فیلم نشان‌دهنده تکنیک‌های ابداعی موتور گرافیکی Unity بود. کمپانی Unity از چهار سال پیش توجه خود را به سمت فیلمسازی معطوف ساخته است و وسایل و تکنیک‌هایی که در فیلم Adam شاهد آن بودیم در طی همین چند سال گذشته ایجاد شده‌اند.

سیلویو دروین، نایب رئیس بخش آزمایشگاه‌های تحقیقی Unity در مصاحبه‌ای در مورد صنعت سینما و بازی چنین گفت:

ما روند تکاملی موتور بازی‌سازی را بر حسب اینکه تا چه اندازه می‌تواند پیشرفت داشته باشد که بتوان از آن در ساخت فیلم استفاده کرد، پیش‌بینی کردیم. فیلم‌ها به برهم‌کنشی بیش‌تری نیاز دارند و بازی‌ها نیز به سطح کیفی بالاتری نیازمندند.       

Adam-III

فیلم کوتاه Adam برنده جایزه جشنواره Webby شد و در جشنواره‌های مختلفی همچون جشنواره فیلم Annecy و Nashville نیز حضور داشت. داستان فیلم Adam: The Mirror، وقایع پس از فیلم ابتدایی را روایت می‌کند، جایی که قهرمان سایبرگ فیلم سرنخ‌هایی به دست‌آورد که چه چیزی و در واقع چه کسی هست. در فیلم Adam: The Prophet نیز تماشاچیان برای اولین بار با یکی از شخصیت‌های منفی و شرور داستان مواجه می‌شوند و بخش متفاوتی از دنیای Adam به تصویر کشیده شده است.

ربات‌های فیلم Adam همچون انسان‌های عادی بودند که به‌عنوان مجرم شناخته می‌شوند و به دلیل اعمال مجرمانه خود، آن‌ها را از بدن و ذهنشان جدا کرده و درون کالبدی مکانیکی قرار می‌دهند  

نیل بلومکمپ همچنین گفت که فیلم علمی-تخیلی District 9 را نیز بر اساس فیلمی کوتاه ساخته بود و این امر نشان می‌دهد که فیلم‌های کوتاه چه پتانسیل بالایی برای تبدیل به آثار متفاوت و باکیفیت سینمایی دارند. وی در این رابطه چنین گفت:  

برای اولین بار بدون کمک بیرونی و با استفاده از موتور گرافیکی Unity، فیلمی را در استودیو Oats ساختیم. صبر می‌کنیم تا ببینیم بازخورد تماشاچیان به این دو فیلم و انتشار آن‌ها به‌صورت آنلاین چگونه خواهد بود. فیلم ابتدایی Adam الگو ما برای ساخت دو فیلم جدید بود.  

در فیلم Adam: Mirror، شاهد جمعی از ربات‌ها هستیم که آن‌ها را در میان صحرایی نگه داشته‌اند. یکی از سرپرستان این ربات‌ها به آن‌ها می‌گوید که روزگاری آن‌ها انسان بودند و در شهری با برج و بارویی بلند به نام كنسرسيوم (Consortium) زندگی می‌کردند. ربات‌های فعلی که انسان‌هایی در آن شهر بودند، به‌عنوان مجرم شناخته می‌شوند و به دلیل اعمال مجرمانه خود، آن‌ها را از بدن و ذهنشان جدا کرده و درون کالبدی مکانیکی قرار می‌دهند. خب چنین داستانی که در فیلم شش دقیقه‌ای به نمایش درآمده است به خودی خود بسیار جذاب و هیجان‌انگیز است. اگر این دو فیلم بازخورد مناسبی داشته باشند، می‌توان به ساخت فیلم سینمایی Adam بسیار خوش‌بین بود.

نیل بلومکمپ با ساخت فیلم District 9 که تهیه‌کنندگی آن بر عهده پیتر جکسون بود نامی برای خود در سینما دست‌وپا کرد. این فیلم بسیار مورد استقبال منتقدان قرار گرفت و با بودجه ساخت ۳۰ میلیون دلاری، نزدیک ۲۱۰ میلیون دلار در گیشه فروش داشت. وی سپس در سال ۲۰۱۳ فیلم Elysium (بهشت) را بر روی پرده برد. این فیلم نیز با نگاهی مثبت از طرف منتقدین همراه شد و با بودجه ساخت ۱۱۵ میلیون دلاری، نزدیک ۲۸۷ میلیون دلار در گیشه فروش داشت. از بازیگران معروفی که در فیلم علمی-تخیلی و اکشن Elysium حضور داشتند می‌توان به مت دیمون، جودی فاستر و دیگو لونا اشاره داشت. آخرین فیلمی که از این کارگردان بر روی پرده سینما اکران شد، فیلم علمی-تخیلی Chappie (چپی) بود. این فیلم نتوانست همچون دو فیلم قبلی این کارگردان موفقیت‌آمیز باشد و علاوه بر دریافت نقدهای نسبتاً ضعیف، تنها ۱۰۰ میلیون دلار در گیشه فروش داشت. داستان فیلم مربوط به سرگذشت یک ربات است که توانایی آموختن و احساس کردن برای آن طراحی شده است، اما در جریان تولد توسط یک باند جنایتکار و با هدف به کارگیری در اقدامات مجرمانه ربوده می‌شود. در این فیلم بازیگرانی همچون هیو جکمن، شارلتو کوپلی، دو پتل و سیگورنی ویور ایفای نقش کردند.  


منبع Venturebeat
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده