// دوشنبه, ۸ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۲۸

پیش نیازهای حضور ورزش های الکترونیک در المپیک اعلام شد

کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) در جدید‌ترین بیانیه خود از پیش‌نیاز‌های حضور بازی‌های ویدیویی و ورزش های الکترونیک در مسابقات المپیک گفته است.

ورزش‌های الکترونیک یا به اصطلاح eSports، هم‌اکنون به یکی از پر‌طرفدار‌ترین و هیجان‌انگیز‌ترین رقابت‌های سراسر دنیا تبدیل شده است. در‌آمد ۳۲۵ میلیون دلاری و جذب ۲۲۶ میلیون بیننده در سال ۲۰۱۵، نشان از قدرت و محبوبیت روز‌افزون این نوع ورزش دارد. حال طبق جدید‌ترین اخبار بازی و پس گذشت چند ماه از انتشار خبر احتمال حضور بازی‌های ویدیویی در مسابقات المپیک، کمیته بین‌المللی المپیک پیش‌نیاز‌های حضور این ورزش‌ها در مسابقات مذکور را اعلام کرده است.

در نشست المپیک روز گذشته که با حضور توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک و اعضای آن شامل فدراسیون‌ها، کمیته‌های ملی و نمایندگان ورزشکاران در شهر لوزان کشور سوییس برگزار شد، رشد فوق‌العاده بازی‌های ویدیویی مورد توجه قرار گرفت. در بیانیه رسمی این نشست آمده است که طبق نظر اعضا «ورزش‌های الکترونیک رقابتی را می‌توان به‌عنوان یک ورزش قلمداد کرد و بازیکنانی که در آن حضور دارند، همانند ورزشکاران ورزش‌های سنتی برای رقابت در مسابقات به تمرین و آماده‌سازی خود می‌پردازند». در ادامه این بیانیه چنین آمده است:

ورزش‌های الکترونیک در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته که این امر در بین قشر جوان کشور‌های مختلف بیشتر به چشم می‌آید. به همین دلیل این ورزش می‌تواند زمینه‌ای برای جذب بیشتر افراد به جنبش المپیک فراهم کند.

جدید‌ترین بیانیه کمیته بین‌المللی المپیک تفاوت قابل توجهی با گفته‌های پیشین مقامات این کمیته ندارد، اما مهم‌ترین بخش آن اعلام پیش‌نیاز حضور ورزش‌های الکترونیک در مسابقات المپیک توسط این کمیته است. این پیش‌نیاز وجود یک فدراسیون جهانی برای ورزش‌های الکترونیک است. همچنین رقابت‌ها باید بر اساس ضوابط و قوانین جنبش المپیک عمل کند و با ارزش‌های مسابقات المپیک همگام باشد. در این رابطه در بیانیه کمیته بین‌المللی المپیک چنین آمده است:

برای آنکه ورزش‌های الکترونیک توسط IOC به‌عنوان یک ورزش شناخته شوند، نباید ارزش‌های المپیک را نقص کنند.

با وجود اینکه ورزش‌های الکترونیک مسابقات و تورنمنت‌های خاص خود را دارند، اما از مرداد‌ماه سال جاری و پس از مصاحبه تونی استندوئیت، از مدیران کمیته‌ی پیشنهاد‌های مسابقات المپیک فرانسه، احتمال حضور ورزش‌های الکترونیک در مسابقات المپیک برای اولین بار مطرح شد. از این تاریخ بود که خبر‌های مختلفی از جمله اعلام عدم حضور بازی‌های خشن در المپیک توسط توماس باخ و قرار گرفتن بازی فیفا و ورزش‌های الکترونیک در بین رشته‌های مدالی بازی‌های آسیایی 2022 چین مخابره شد. 


منبع Polygon
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده