لغو شدن بازی جنگ ستارگان ویسرال گیمز ربطی به تک نفره بودن ندارد
الکترونیک آرتز هفته گذشته در تصمیمی جنجالی استودیو ویسرال گیمز، سازنده سری Dead Space را تعطیل و بازی جنگ ستارگان آنها را که یک بازی تکنفره بود لغو کرد. با توجه به اطلاعات موجود در بیانیه لغو بازی، به نظر میرسد که علت اصلی، نبود بخش چندنفره (یا نبود استراتژی تجاری بازی بهعنوان سرویس) بود؛ چرا که الکترونیک آرتز گفته بود:
در فرم کنونی، بازی در حال تبدیل شدن به یک بازی مبنی بر داستان و ماجرایی خطی بود... مشخص شد که برای ارائه تجربهای که بازیکنان بخواهند به آن بازگردند و برای مدت طولانی از آن لذت ببرند، بایستی محور اصلی طراحی بازی را تغییر بدهیم.
این جملات موجب گمانهزنیهای فراوانی در مورد آینده بازیهای تکنفره شد. با این حال، طبق گزارش جدید و مفصل کوتاکو، به نظر میرسد که علت لغو بازی و تعطیلی استودیو اصلا ارتباطی با تکنفره بودن بازی نداشته و دلایل دیگری داشته است و به لطف این گزارش، وضعیت اسفناک پروژه در چندین سال اخیر تا حدودی مشخص شده است. ابتدا سخنان پاتریک سادرلند، مدیر جهانی استودیوهای الکترونیک آرتز را میخوانیم که در مصاحبه با کوتاکو گفته است:
ساختن بازیها مشکل است. این مسئله جدیدی نیست، اما ارزش تکرار مجدد را دارد؛ بهویژه که ساخت بازیها دارد پیچیدهتر از گذشته هم میشود. اما همین کار است که صبحها به ما انگیزه بیدار شدن میدهد و ما عاشق آن هستیم. ما افراد بسیار بااستعدادی داریم که سرگرم ساخت بازی هستند و به ابزارهای بسیار قدرتمندی مجهز هستیم. اما انتظارات بهشدت در حال افزایش هستند. هنگامی که با بازیکنان صحبت میکنیم متوجه این موضوع هستیم. ما این موضوع را در بازیهای خودمان هم میبینیم؛ در بازخوردی که طرفداران به ما میدهند و نحوهای که بازیها را تجربه میکنند. ما آن را در بازیهای دیگر که مردم دوست دارند و آنهایی که دوست ندارند هم میبینیم. بنابراین دهها عامل وجود دارد.
در ضمن سادرلند بهصراحت نظریه لغو شدن بازی جنگ ستارگان، که با اسم رمز رگتگ (Ragtag) شناخته میشود، به این علت که قرار بوده یک بازی تکنفره اکشن ماجراجویی مشابه با آنچارتد باشد، را رد کرد. او گفت:
این موضوع واقعا ربطی به مرگ بازیهای تکنفره ندارد. در ضمن خود من عاشق بازیهای تکنفره و بازیهای متمرکز بر داستان و شخصیت هستم. داستانسرایی همیشه بخشی از هویت ما بوده و مسلما بازیهای تکنفره خواهیم ساخت. در ضمن لغو این بازی به این علت نیست که بازی از روش خاصی برای کسب درآمد نمیکند. هر دوی آنها مسائل مهمی هستند، اما ربطی به این موضوع ندارند. در مجموع، این یک تصمیم خلاقانه بود. کار ما این است که به مردم تجربیات عمیق و داستان بدهیم و همچنین مرزهای صنعت را گسترش دهیم. فکر نمیکردیم [با این بازی] کار خود را درست انجام دهیم.
گزارش کوتاکو هم کاملا این اظهارات را پشتیبانی میکند؛ چرا که پروژه چندین سال دچار مشکلات فراوان بوده است. با این حال به نظر میرسد مقصر تا حدودی الکترونیک آرتز بوده؛ چرا که انتظارات غیرمنطقی از ویسرالی داشته که اولین بازیش در این سبک و مقیاس را خلق میکرده است. علاوه بر این، دستمزد فراوان کارکنان استودیو و هزینههای سنگین و قوانین سخت مالیاتی کالیفرنیا امکان استخدام نیروی بیشتر برای استودیو را غیرممکن کرده بود و استودیوهای دیگر مثل موتیو استودیو یا شعبه ونکوور الکترونیک آرتز هم سر ساخت بازی با ویسرال بهشدت اختلاف پیدا کرده بودند. نبود نیروهای جدید و استعفای اعضای کلیدی، دخالت فراوان دیزنی در ساخت بازی، بهعلاوه جدا شدن موتیو از تیم توسعه برای ساخت بخش تکنفره بازی Star Wars Battlefront II را با روحیه ضعیف کارکنان و درگیری آنها با امی هنیگ ترکیب کنید تا از روند توسعه فاجعهبار بازی و نهایتا تصمیم الکترونیک آرتز برای تعطیلی ویسرال و لغو بازی مطلع شوید. جزئیات بیشتر اتفاقات ناگواری را که در چند سال گذشته در ویسرال رخ داده میتوانید در اینجا مطالعه کنید.
تصویر هنری از بازی Ragtag ویسرال که داستان گروهی را که به مبارزه با یک باند مافیایی فضایی میپردازد روایت میکرد. در وسط تصویر، شخصیت اصلی بازی را مشاهده میکنید که داجر نام داشته و با سیبل جذاب خود شخصیتی سرکش مشابه با هان سولو دارد.
در حالی که سرنوشت بازیهای تکنفره به بحث داغی تبدیل شده است، گیماسپات اخیرا با تیم استوبو، طراح استودیو گوریلا گیمز صحبتی داشته که استوبو گفته است جدیدترین بازی گوریلا یعنی بازی Horizon: Zero Dawn گواهی بر نمردن بازی تکنفره است. او میگوید:
معتقدم Horizon ثابت کرده آیندهای برای بازیهای تکنفره باکیفیت وجود دارد. ما واقعا به ارائه بازیهای سطح بالا و باکیفیت برای بازیکنان متعهد هستیم. ممکن است به نظر برسد که تغییرات تجاری در دیگر بخشهای صنعت وجود دارد، اما در گوریلا ما فقط روی روایت داستانهای شگفتانگیز متمرکز هستیم.
نکته قابل ذکر اینکه سونی صاحب استودیو گوریلا گیمز است. در نتیجه، آنها در شرایط بسیار متفاوتی برای توجیه بازیهای فقط تکنفره قرار دارند؛ چرا که سونی میتواند با استفاده این بازیها فروش کنسولهای خود را بهبود بخشد.
و اما در مورد بازی Ragtag؛ این بازی جنگ ستارگان از این پس در استودیو ونکوور الکترونیک آرتز ساخته خواهد شد که در میانه روند توسعه بازی خریداری شده بود تا به ویسرال کمک کند. بازی طبیعتا تاخیر خورده و دیگر در ماه مارس ۲۰۱۹ عرضه نمیشود. در همین حال، آینده امی هنیگ، کارگردان سابق بازی هم نامشخص است و الکترونیک آرتز با وی در مورد مقصد بعدیاش در حال مذاکره است.