نویسنده: نادر امرایی
// چهار شنبه, ۱۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۱

معرفی بازی رومیزی The Castles of Burgundy

اینبار در سری مقالات معرفی بازی‌های رومیزی، به سراغ یک بازی قرون وسطایی با نام The Castles of Burgundy رفته‌ایم.

بازی The Castles of Burgundy یا همان قلعه‌های برگندی، یک بازی دو تا چهار نفره است که در دوران قرون وسطی برگندی جریان دارد. بازی توسط استفان فلد طراحی شده است و تصویرسازی آن بر عهده جولین دلوال و هارالد لیسکه بوده است و در سال ۲۰۱۱ توسط رونزبرگر (شرکتی که بیشتر برای انتشار پازل‌های چندین تکه‌ای معروف است)‌ منتشر شده است. از این بازی، به عنوان یکی از بازی‌های ژانر یوروگیم یاد می‌شود که مکانیک‌های آن شامل استفاده از تاس بوده و دارای یک طراحی ماژولار است. استفاده از تاس در بازی، باعث شده که بازیکنان گزینه‌های زیادی برای تجربه آن داشته باشند. در سال ۲۰۱۶، رونزبرگر، یک نسخه کارتی از بازی با نام Castles of Burgundy: The Card Game را منتشر کرد.

بازی رومیزی Castles of Burgundy

بازی‌های رومیزی، مانند دیگر بازی‌ها، ژانرهای مختلفی دارند. دو ژانر بسیار معروف بازی‌های رومیزی، ژانرهای یوروگیم و آمریترش هستند. ژانر آمریترش، ژانری است که دارای قطعات با جزییات و بزرگ و تم غنی است و در این ژانر، بازیکنان به صورت پی در پی با یکدیگر برخورد دارند و مجبور به مبارزه هستند. از طرف دیگر، ژانر یوروگیم، ژانری است که در آن شاهد قطعات ساده، تم و فضاسازی معمولی هستیم و در اکثر این بازی‌ها، بازیکنان با یکدیگر مبارزه ندارند و در عوض، با به دست آوردن امتیاز از طریق روش‌های مختلف، باید در بازی برنده شوند.

داستان بازی، در زمان قرون وسطی و در بخش برگندی فرانسه جریان دارد. هر بازیکن، در نقش یک نجیب‌زاده قرار می‌گیرد که در ابتدای بازی، پادشاهی بخشی از منطقه را بر عهده دارد. در زمان بازی، وظیفه بازیکنان این است که با ساخت قلعه‌ها و سازه‌های مستحکم، تجارت در کنار رودخانه، استخراج معادن نقره و استفاده از اطلاعات مسافرین پادشاهی خود را مستحکم‌تر کرده و خود را قوی‌تر کنند. در این بازی، بازیکنان می‌توانند کاشی‌های روی تخته بازی را بردارند و به قلمرو خود اضافه کنند. هر کاشی، یک عملکرد خاص دارد و زمانی بازیکن می‌تواند از این ویژگی‌ها و عملکرد استفاده کند که کاشی مورد نظر را در قلمرو خود قرار داده باشد. قلمرو پادشاهی بازی، دارای چندین بخش مختلف است که هر کدام ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند و کاشی‌های مخصوص به خود را نیاز دارند. 

بازی رومیزی Castles of Burgundy

بازی در پنج فاز مختلف برگزار می‌شود که هر کدام از این فازها، دارای پنج راند هستند. هر فاز،‌ با تعدادی کاشی آغاز می‌شود و در آغاز هر راند، تمام بازیکنان، دو تاس می‌اندازند. بازیکنی که نوبتش است، با انداختن یک تاس، محل قرارگیری یک کاشی کالا را روی بورد بازی مشخص می‌کند. در هر راند،‌ بازیکنان نوبت خود را بازی می‌کنند و هر بازیکن می‌تواند دو عمل از چهار عمل زیر را انجام دهد:

۱) یکی از کاشی‌های Settlement (که به قلمرو او اضافه می‌کند) را بر اساس شماره‌ای که روی تاس ریخته است، از تخته بازی بردارد و به قلمرو خود اضافه کند.

۲) یکی از کاشی‌های Settlement خود را به فضای دیگری از قلمرو خود اضافه کند. محل قرارگیری این کاشی،‌ باید با محل قرارگیری شماره تاس، یکسان باشد. 

۳) بازیکن می‌تواند کالایی را با توجه به عدد روی تاس خود دریافت کند.

۴) برداشتن ژتون‌های کارگر که به بازیکن اجازه می‌دهد عدد تاس خود را تنظیم کند.

علاوه بر این ۴ عمل، بازیکن می‌تواند با پرداخت پول، یک کاشی Settlement خریداری و آن کاشی را به قلمرو خود اضافه کند. اگر اعمالی که بازیکن انجام داد، دارای امتیاز باشند، این امتیاز بلافاصله با بازیکن تعلق خواهد گرفت. هر کاشی Settlement در بازی، یک ارزش افزوده دیگری نیز دارد. برخی از آنها، پول بیشتری به بازیکن می‌دهند، برخی اجازه می‌دهند که عمل بیشتری انجام دهند، برخی کاشی‌ها کالا در اختیار بازیکن قرار می‌دهند و حتی برخی از آنها امتیاز پیروزی به بازیکن می‌دهند.

بازی رومیزی Castles of Burgundy

بازی زمانی به اتمام می‌رسد که آخرین بازیکن، پنجمین راند از پنجمین فاز بازی را به اتمام برساند. اگر بازیکنی دارای پول و کارگر استفاده نشده باشد، امتیاز پیروزی بیشتری به دست میاورد. همچینین تعدادی کاشی خاص نیز در بازی وجود دارد که باعث می‌شود بازیکن، امتیاز پیروزی بیشتری بگیرد. در انتهای بازی، هر کسی که امتیاز پیروزی بیشتری داشته باشد، به عنوان برنده شناخته می‌شود. بازی، دارای دو نوع قوانین ساده و پیشرفته است که بازیکنان می‌توانند به دلخواه انتخاب کنند که با کدام قوانین بازی را به اتمام برسانند. 

بازی The Castles of Burgundy از زمان عرضه خود تا به حال موفق شده که در تعداد زیادی مراسم معتبر، نامزد دریافت جایزه شود. در سال ۲۰۱۲، در مراسم Golden Geek، این بازی نامزد دریافت جایزه بهترین بازی استراتژی شد. در همان سال، در جوایز مجله Games Magazine، بازی موفق شد برنده بهترین بازی استراتژی پیشرفته سال شود. در سال ۲۰۱۱ نیز در مراسم فوق‌العاده معتبر Spiel des Jahres، به عنوان بازی پیشنهادی مراسم معرفی شد. بازی Castles of Burgundy موفق شده است در وب‌سایت معتبر BoardGameGeek امتیاز ۸.۱ را کسب کند و در میان بهترین بازی‌های رومیزی در این وب‌سایت ربته دَهُم را به خود اختصاص دهد. در میان بهترین بازی‌های استراتژی نیز این بازی همین جایگاه را دارد. 


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده