// جمعه, ۱۲ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۵۹

معرفی انیمه Guardian of Sacred Spirit – محافظ روح مقدس

انیمه موربیتو: محافظ روح مقدس، جزو آن دسته از انیمه‌هایی است که سالیان سال از آن صحبت می‌شود و از داستان آن در بازی و سایر انیمه‌‌ها استفاده خواهد شد.

در سالیان دور، هشت مبارز قدرتمند و نترس، در جریان چند شب و چند روز موجودی عظیم الجثه به نام شیطان آب را کشتند تا خشکسالی سرزمین خود را از بین برده و از آن روز به بعد، معتقدند که هر ۱۰۰ سال، این شیطان تخم خود را دل انسانی قرار می‌دهد تا بار دیگر از طریق خشک‌سالی و بی‌آبی، مردم آن سرزمین را نفرین کند. در این میان شخص مورد نظر با فدا کردن جان خود، این طلسم را از بین می‌برد. این داستان و عقیده نسل به نسل در دل مردم و امپراطوری یوگو چرخید و داستان کهن خود را برپایه این افسانه بنا نهادند. یکی از دلایلی که سرزمین آفتاب به یک کشور منحصربه‌فرد تبدیل شده، افسانه‌ها و عقایدی است که مردم آن دارند. یکی از افسانه‌ها و داستان‌های معروف این کشور که در اکثر بازی‌های ویدیویی و انیمه‌ها شاهد آن بودیم، افسانه مربوط به نجات مردم توسط یک ناجی است. در میان آثاری که بر اساس این داستان ساخته شده‌اند، می‌توان به انیمه موربیتو: محافظ روح مقدس (Morbito: Guardian of Sacred Spirit) اشاره کرد. موربیتو در واقع یک رمان فانتزی ژاپنی است که ماجراهای آن در ۹ کتاب مختلف روایت شده و توسط ناهاکو یوهاشی نوشته شده است. حال محافظ روح مقدس تنها وقایع اولین کتاب را روایت می‌کند که در سال ۱۹۹۶ منتشر شد و انیمه این کتاب، در سال ۲۰۰۷ توسط کمپانی معروف Production I.G روی شبکه‌های تلویزیون ژاپن پخش شد.

انیمه محافظ روح مقدس

زمانی که یک انیمه بتواند یک شروع خاص و منحصربه‌فرد داشته باشد و آن را ادامه دهد، قطعا به یک اثر قابل ستایش تبدیل می‌شود

محافظ روح مقدس، یکی از ساده‌ترین و بی آلایش‌ترین داستان‌ها را در میان انیمه‌های زمان خود دارد و تا به امروز، بر اساس داستان‌اش بازی‌های مختلفی نیز ساخته شده است. داستان انیمیشن ژاپنی محافظ روح مقدس از جایی شروع می‌شود که شاهد یک زن نیزه‌دار اهل کانبال هستیم که وارد سرزمین یوگو می‌شود. شخصی که ظاهرا در این سرزمین داستان و گذشته‌ای داشته و مخاطب سعی دارد که بفهمد که این گذشته چیست اما، نویسنده با زیرکی تمام این مورد را نگه می‌دارد تا در حساس‌ترین مواقع انیمه به آن اشاره‌هایی داشته باشد و در زمان مناسب، آن را برای شما بازگو کند. از طرفی روند داستان‌سرایی قسمت اول از سادگی خاصی برخوردار بوده و همین روند تا بیست و ششمین قسمت نیز ادامه پیدا می‌کند. زنی نیزه‌دار و جنگجو به نام بالسا وارد سرزمینی می‌شود که در گذشته در آن خاطراتی داشته و از طرفی دوستان قدیمی خود را می‌بیند. در ادامه شاهد امپراطوری و آداب و رسوم‌هایشان هستیم که اندکی بعد اتفاقی ناگوار رخ می‌دهد و در جریان آن بالسا شاهزاده‌ای را که در حال غرق شدن بود، نجات می‌دهد. در همین نقطه از داستان، نویسنده اولین حرکت خود برای پایه‌گذاری داستان اصلی در ذهن مخاطب را انجام می‌دهد و در ادامه، به آن شاخ و برگ داده و در انتهای اپیزود، آن را وارد مسیر اصلی می‌کند.

نویسنده محافظ روح مقدس در کنار خلق داستانی فانتزی، آداب و رسوم گذشته سرزمین خود را به تصویر می‌کشد

مورد دیگری که از همان ابتدا شاهدش هستیم، به تصویر کشیدن آداب و رسوم گذشته است. برای مثال آدم‌های معمولی حق نگاه کردن به چشم‌های خاندان سلطنتی را ندارند. از طرفی اگر مردم یوگو به آتش حاصل از درست کردن شمشیر نگاه کنند، به هیچ‌وجه نمی‌توانند مبارز خوبی شوند. در این میان ساده‌ترین شکل آداب و رسوم مردم را می‌توان در نوع زندگی و کارهای روزمره‌شان مشاهده کرد. از یک طرف زندگی ساده مردم روستایی و شهری و از یک طرف زندگی شاهانه اشراف‌زاده‌ها و آداب و رسوم‌های مختلف که همگی نشان دهنده نوع سبک و زندگی مردم ژاپن در زمان‌های دور و دوران قدرت سامورایی‌ها است. اصلی‌ترین موردی که موربیتو: محافظ روح مقدس را از سایر انیمه‌های هم سبک خود جدا می‌کند، شخصیت پردازی عالی تک تک شخصیت‌ها است. از بالسا که شخصیت اصلی داستان است گرفته تا شاهزاده چاگوم و شخصیت‌های فرعی نظیر گروه هشت نفره محافظین سلطنتی، همگی از شخصیت پردازی قوی برخوردار بوده و بعضی از آن‌ها نیز داستان شخصی خود را دارند که رفته رفته در جریان قسمت‌های مختلف به آن‌ها پرداخته می‌شود. بالسا شخصیتی است که با خود عهد بسته که جان هشت نفر را نجات دهد و به‌نوعی محافظ شخصی است. زمانی که وی محافظت یک شخص را برعهده می‌گیرد، پای حرف خود باقی‌ خواهد ماند و هیچ مانعی، جلودارش نخواهد بود. این سرسختی، در زندگی واقعی بالسا نیز تاثیر گذاشته و باعث شده شاهد شخصیتی مصمم، کاریزماتیک و عاقل باشیم که در اکثر شرایط، بهترین تصمیم را می‌گیرد؛ دقیقا مواردی که این روزها کم پیش می‌آید شخصیت اصلی را ببینیم که این ویژگی‌ها را داشته باشد. از طرفی شاهزاده چاگوم را می‌بینیم که شخصیتی ضعیف و شکننده دارد. اما نویسنده با پرداخت درست و به موقع در گوشه و کنار داستان به این شخصیت دوست داشتنی، کاری کرده که رفته رفته چاگوم بتواند دنیای اطراف خود را بهتر شناخته و از آن پیله‌ی ضعیف و دردناک قدیمی خود خارج و به یک نوجوان قوی تبدیل شود.

انیمه محافظ روح مقدس

موسیقی‌های محافظ روح مقدس را می‌توان بهترین در میان انیمه‌های ۱۰ سال اخیر دانست

وقتی همه این عوامل دست به دست هم دهند، با خود می‌گوییم که هنوز جای یک مورد خالی است. موردی که باعث شود تمامی این چرخ‌دهنده‌ها، در کنار یکدیگر به درستی عمل کرده و داستان را پیش ببرند. وقتی بخواهیم از این عوامل بگوییم، باید به ویژگی معمایی بودن داستان اشاره کنیم. در واقع معماهای داستانی موربیتو: محافظ روح مقدس همان سوال‌هایی است که در ذهن مخاطب قرار داده می‌شود و در کنار این مورد، نویسنده سعی کرده از پازل‌هایی استفاده کند که وقتی به جواب‌اشان می‌رسیم، می‌فهمیم که جواب درست، در همان قسمت‌های ابتدایی جلوی چشمان مخاطب قرار داشته است و به سادگی از کنار آن رد شده‌ایم. موسیقی عامل دیگری است که بخشی از جذابیت انیمه را به خود اختصاص داده است. در همان سکانس آغازین، آهنگی زیبا را می‌شنوید که توسط بچه‌هایی که در شالیزار کار می‌کنند، خوانده می‌شود. رفته رفته در اپیزدهای بعدی این آهنگ را بارها و بارها خواهید شنید و هربار بخشی از آن تکمیل می‌شود تا در آخر داستان، نسخه کامل پخش شود و می‌بینید که نویسنده، در همین آهنگ هم یک سری سوال و جواب برای مخاطب قرار داده است.

مبارزات این انیمیشن ژاپنی از حساسیت، هیجان و لذت بالایی برخوردار هستند

به عنوان آخرین گفته به سراغ آخرین موردی می‌روم که جدای از تمامی عوامل ذکر شده، دلیلی است که به سمت انیمه موربیتو: محافظ روح مقدس بروید و آن هم مبارزات انیمه است. از طرفی نکته جالب این انیمه اینجا است که شاهد مبارزات زیادی نیستیم ولی همان تعدادی که در دل انیمه قرار داده شده، به تنهایی یکی از زیبا‌ترین انیمه‌های مبارزه‌ای را خلق کرده و می‌توان بخش عمده این زیبایی را سبک و سیاق سامورایی انیمه دانست. مبارزه با نیزه، شمشیر یا کمان قطعا از جذابیت بالاتری نسبت به مبارزه با قدرت‌های ویژه و اسلحه‌های مدرن برخوردار است که کارگردان محافظ روح مقدس، به زیبایی هرچه تمام‌تر به آن‌ها پرداخته است. این مبارزه‌ها زمانی به اوج خود می‌رسند که با موسیقی انیمه ترکیب شده و صحنه‌های زیبا و هیجان انگیزی را خلق می‌کنند.

انیمه محافظ روح مقدس

همچنین پس از دیدن انیمیشن ژاپنی موربیتو: محافظ روح مقدس حتما به سراغ هشت کتاب دیگر نیز بروید که تمامی آن‌ها، سرگذشت داستان‌های بالسا و اشخاصی است که در این انیمه با آن‌ها آشنا می‌شویم. محافظ روح مقدس، اثری جذاب، تاریک، شاد و داستان محور است که از اولین قسمت، تا آخرین قسمت شما را سرگرم خواهد کرد و حسابی احساسات شما را قلقلک می‌دهد.

 


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده