نویسنده: فریده صالحی
// یکشنبه, ۳۰ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۱

توماس آلفردسون از مشکلات تولید فیلم The Snowman می‌گوید

توماس آلفردسون کارگردان فیلم آدم برفی (The Snowman) اخیرا در مصاحبه‌ای کوتاه اعلام کرد که یکی از علل شکست جدیدترین اثرش، کوتاه و فشرده بودن زمان فیلمبرداری بوده است.

توماس آلفردسون کارگردان فیلم The Snowman (آدم برفی) اخیرا در مصاحبه‌ای کوتاه از مشکلات شکست جدیدترین اثرش صحبت کرده است. او عقیده دارد که یکی از اصلی‌ترین علت‌هایی که باعث شد بینندگان فیلمش را نپذیرند، کوتاه و فشرده بودن زمان فیلمبرداری است و به نوعی مسئولان برنامه ریزی را مسبب این مسئله می‌داند. فیلم The Snowman در اوایل سال جاری و قبل از اینکه به روی پرده اکران برود، یکی از مورد انتظارترین آثار بود؛ زیرا هنرمندان ستاره‌ و محبوبی همچون مایکل فاسبندر، ربکا فرگوسن، جی. کی. سیمونز، وال کیلمر و شارلوت گنزبور در آن به ایفای نقش پرداخته بودند و کارگردانی آن برعهده فردی بود که پیشتر آثار هیجان‌انگیز تحسین شده‌ای همانند فیلم Let The Right One In (آدم درست را راه بده) و فیلم Tinker Tailor Soldier Spy (بندزن خیاط سرباز جاسوس) را در رزومه حرفه‌ای و کاری خود داشته است.

حتی زمانی هم که تریلر این اثر به طور عمومی منتشر شد، از صحنه‌هایی که در تریلر به نمایش گذاشته شده بود به نظر می‌رسید که فیلم خیلی خوب و فوق‌العاده هیجان انگیزی است حتی خیلی از سینما دوستان را هم برای دیدن آن به شدت ترغیب کرده بود. اما به محض اکران فیلم آدم برفی، تمامی این فرضیه‌ها به هم ریخت و این اثر تا به همین لحظه نقدها و نظرات منفی خیلی زیادی را دریافت کرده است. در بیشتر نظرات و نقدها این موضوع مطرح شده بود که یک فیلمی که لیست بلند بالایی از عوامل بسیار بااستعداد و بازیگران خیلی خوبی دارد، چگونه می‌تواند عملکردی به این ضعیفی داشته باشد.

در گفتگوی کوتاهی که اخیرا گزارشگر یکی از منابع خبری نروژی به نام The Norwegian Broadcast Corporation با توماس آلفردسون تنظیم کرده بود، آلفردسون سفره دلش را درباره مشکلات جدیدترین فیلمش و اینکه چه علت‌هایی سبب شد که فیلم The Snowman عملکرد ضعیفی داشته باشد باز کرده و توضیحاتی را ارائه کرد. براساس گفته‌های این فیلمساز، مثل اینکه برنامه ریزی فشرده و زمان کوتاهی که به مرحله فیلمبرداری اختصاص داده شده بود باعث شد که آنها نتوانند تقریبا نزدیک به ۱۰ تا ۱۵ درصد فیلمنامه را در فیلمبرداری اصلی اجرا کرده و مجبور به حذف این قسمت‌ها شدند. طبیعتا همین موضوع هم باعث شده بود که آنها در زمان ویرایش و البته در زمینه داستان‌سرایی به مشکلات بزرگی بربخورند. آلفردسون درباره این مسئله توضیحات بیشتری را ارائه کرد و گفت:

مقدار زمانی که برای فیلمبرداری در نروژ در اختیار ما قرار داده شد بسیار کوتاه بود و ما مجبور شدیم که خیلی از قسمت‌های فیلمنامه را حذف کرده و اصلا اجرا نکنیم. اما زمانی که نوبت به ویرایش و ادیت این قسمت‌های فیلمبرداری شده رسید متوجه شدیم که اوضاع از آنچه تصور می‌کردیم خراب‌تر است و ما خیلی از قسمت‌ها را از دست داده‌ایم. درست مانند این بود که شما دارید یک پازل بزرگ را می‌سازید و برخی از خانه‌های آن خالی است و شما آن قسمت‌ها را گم کرده‌اید. برای همین نمی‌توانید تصویر کامل و درست پازل را مشاهده کنید.

The Snowman - Michael Fassbender

فیلم The Snowman به ما نشان داد که اگر برنامه ریزی زمانی درستی وجود نداشته باشد و بودجه به خوبی برای هر مرحله تنظیم نشود، باعث می‌شود که حتی آثار مورد انتظاری مانند این فیلم هم با شکست بدی رو به رو شود و عملکردی حتی ضعیف‌تر از حد انتظار داشته باشند

این موضوع احتمالا جواب خیلی خوب و قانع کننده‌ای برای منتقدانی است که بیشتر حرفشان همین موضوع بود و با انتقادات و نظرات خود به طرق مختلف اعلام می‌کردند که داستان هیچ استحکام خوبی نداشته و به درستی قطعات مختلف در کنار هم قرار نمی‌گرفت. آلفردسون همچنین در ادامه مصاحبه خود اعلام کرد که آنها حتی زمان کافی برای آماده سازی فیلم هم نداشتند. او درباره این موضوع اعلام کرد:

برخی اتفاقات خیلی ناگهانی رخ می‌داد و ما اصلا آمادگی برای آن نداشتیم. به طور مثال ما در طی تولید این فیلم ناگهان متوجه شدیم که پول و بودجه کافی داریم و می‌توانیم مرحله فیلمبرداری در شهر لندن را آغاز کنیم.

خیلی ناراحت کننده و شرم‌آور است که فیلمی با داستان قوی و خوبی که براساس رمان تحسین‌شده نروژی به همین نام و با نویسندگی یو نسبو نوشته شده است، نتوانسته در انتها قصه خوب و باثباتی را تحویل بیننده داده و آنطور که باید و شاید عملکرد خوبی در سینما داشته باشد. رمان The Snowman یکی از چندین کتابی است که در مجموعه کتاب‌های داستانی به نویسندگی یو نسبو که داستان کارگاهی به نام هری هول را حکایت می‌کند. در ابتدا اینگونه انتظار می‌رفت که قسمت دیگری هم از این مجموعه ساخته شده و بار دیگر فرصتی برای مایکل فاسبندر به وجود بیاید تا بتواند به عنوان نقش اصلی این داستان بدرخشد. اما با توجه به نظرات و انتقاداتی که به این اثر وارد شده و عملکردی که این فیلم تا به این لحظه بر روی پرده سینماها داشته به نظر می‌رسد که این اتفاق هرگز رخ نداده و این پروژه دیگر نمی‌تواند روشنایی روز را به چشم ببیند.

این مجموعه دومین مجموعه امیدبخشی است که بازیگر ستاره هالیوود یعنی فاسبندر در آن خوش درخشیده و نقش اصلی آن را ایفا کرده است. علاوه بر فیلم آدم برفی، او سال گذشته هم در فیلم Assassin’s Creed (کیش یک آدم‌کش) که اقتباسی براساس سری بازی‌های ویدئویی بود نقش اصلی را برعهده داشته و عملکرد خیلی خوبی هم در این اثر از خود به نمایش گذاشت. این اثر هم در ابتدا به نظر می‌رسید که پروژه خیلی موفقی شده و توانایی این را دارد که بتواند طلسم این بازی ویدئویی و اینکه موقعیت فیلسازی از روی آن به خوبی به وجود نمی‌آمد را در هم بشکند. اما با توجه اینکه این اثر عملکرد خیلی متوسطی هم در زمینه فروش و هم از نظر منتقدان داشت، این تصور کم کم در ذهن‌ها کمرنگ شده و ایده ساخت قسمت‌های بعدی این مجموعه فعلا قطعی نشده و وضعیت آن معلوم نیست.

استودیو سازنده این اثر به احتمال زیاد منتظر است تا عملکرد جدیدترین پروژه خود را بعد از اکران در ایالات متحده هم ببیند و بعد درباره دنباله این اثر و قسمت‌های بعدی مجموعه صحبت کند. اما از طرف دیگر با توجه به عملکردی که تا به این لحظه داشته و نظراتی را که دریافت کرده، ساخت قسمت‌های بعدی به نظر کمی بعید می‌آید.

فیلم The Snowman دیروز یعنی در تاریخ ۲۰ اکتبر (۲۸ مهر) در ایالات متحده به اکران عموم درآمد.


منبع Screenrant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده