نویسنده: نادر امرایی
// چهار شنبه, ۳ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۱

معرفی بازی رومیزی Seven Wonders Duel

Seven Wonders Duel، یک بازی کارتی دو نفره است که بر اساس بازی محبوب و معروف Seven Wonders ساخته شده است.

بازی‌های رومیزی دونفره، همیشه چالش جالبی را برای طراحان به وجود می‌آوردند. به طور کلی، هنگامی که بازیکن‌ها قصد دارند که یک بازی چند نفره را به صورت دو نفره تجربه کنند، با یک نسخه تقریبا ناقص از بازی روبه‌رو می‌شوند و بسیاری از مکانیزم‌های بازی در حالت دو نفره، دستخوش تغییر می‌شود. با این حال، بازی‌هایی هستند که طراحان، آنها را با در نظر داشتن تنها دو بازیکن طراحی کرده‌اند. 7Wonders Duel نیز از این دست از بازی‌ها است که سعی کرده نسخه‌ای دو نفره از بازی فوق‌العاده محبوب 7Wonders باشد. دلیل انتخاب این بازی برای معرفی در این قسمت از بازی‌های رومیزی زومجی، اول رتبه بالاتر این بازی نسبت به نسخه اصلی است و دوم این بازی‌ای است که شما می‌توانید به راحتی به صورت دو نفره تجربه‌اش کنید و برای تجربه هر دست آن، به زمانی معادل ۳۰ دقیقه نیاز دارید. به همین دلیل تصمیم گرفتیم که به جای معرفی بازی اصلی، نسخه دو نفره آن را در این قسمت معرفی کنیم.

بازی رومیزی 7 Wonders Duel

بازی 7Wonders Duel، توسط آنتوان باوزا و برونو کاتالا طراحی شده است و در سال ۲۰۱۵، عرضه شد. در این بازی، هر کدام از بازیکنان، کنترل یک تمدن را بر عهده می‌گیرند و باید با کشیدن کارت‌هایی که هر کدام به یکی از شاخه‌های اقتصاد، فرهنگ، علم و دانش و ارتش تعلق دارند،‌ تمدن خود را گسترش دهند تا در نهایت به عنوان برنده بازی انتخاب شوند. سه عصر در بازی وجود دارد. بازیکنان می‌توانند از طریق ارتش یا دانش، پیروز بازی شوند اما اگر هیچکدام نتوانستند از این طریق برنده شوند، در آخر بازی، تمدن‌های دو بازیکن با هم مقایسه می‌شود و فردی که امتیاز بیشتری داشته باشد، به عنوان برنده انتخاب می‌شود. 

در ابتدای بازی، هر کدام از بازیکنان می‌توانند برای خود، عجایب مختلفی را انتخاب کنند که هر کدام از آنها، ویژگی‌های خاصی را به تمدن مورد نظر اضافه می‌کند. این بخش از بازی، به شما کمک می‌کند که از استراتژی حریف خود مطلع شوید. همانطور که گفته شد، بازی در سه عصر مختلف جریان دارد. در هر کدام از سه عصر بازی، نحوه چیدمان کارت‌ها نیز دستخوش تغییر می‌شود. هرمی، هرم برعکس و ساعت شنی، سه شکلی هستند که کارت‌ها در هر عصر قرار می‌گیرند. هر بازیکن در نوبت خود، تنها می‌تواند کارتی را بردارد که به صورت کامل مشخص است. هر بازیکنی که کارتی را از روی زمین بر می‌دارد، می‌تواند از ویژگی‌های آن کارت استفاده کند. کارت‌های اقتصادی، منابع مختلفی را برای بازیکن به ارمغان می‌آورند که به ساختن ساختمان‌ها و عجایب مختلف در نوبت‌های بعد، بسیار کارآمد است. کارت‌های مربوط به علم، تنها زمانی کاربرد دارند که دقیقا دو کارت مشابه هم داشته باشید که در این صورت، بازیکن می‌تواند به ویژگی یکی از ژتون‌های علم و دانش دسترسی پیدا کند. کارت‌های ارتش نیز به بازیکن کمک می‌کند که با تحت فشار قرار دادن حریف، باعث از دست رفتن پول تمدن آنها بشود. معمولا کارت‌های آبی فرهنگ، پر امتیازترین کارت‌های بازی محسوب می‌شوند. 

بازی رومیزی 7 Wonders Duel

بازیکنان می‌توانند برای به دست آوردن پول، کارت‌های خود را از تعویض کنند. بازیکنان به ازای هر کارت خود، دو سکه طلا دریافت می‌کنند و علاوه بر این، هر کارت اقتصادی، باعث می‌شود که یک سکه طلای بیشتر به اندوخته‌های بازیکن اضافه شود. بازیکنان می‌تواند به جای از دست دادن کارت‌های خود و تعویض آنها با طلا، در صورت داشتن پول و منابع کافی، از آن کارت برای ساختن یکی از عجایب استفاده کنند. عجایب مختلف موجود در بازی، در صورت تمام شدن ساختشان، باعث می‌شود که شما امتیاز زیادی دریافت کنید یا یک اتفاق خاص مخصوص به آن ساختمان، برای شما رخ دهد. هر دو بازیکن مجموعا می‌توانند عجایب هفت‌گانه را بسازند و بیشتر از آن،‌ مجاز نیست.

بازی به چند روش مختلف به اتمام می‌رسد. اگر یکی از بازیکنان بتواند به ۶ نشان دانش دسترسی پیدا کند، برنده می‌شود. اگر از طریق ارتش بتوانید به تمدن حریف برسید نیز، به عنوان برنده شناخته می‌شوید و در غیر این صورت، در پایان عصر سوم،‌ فردی که بیشترین امتیاز را کسب کرده است به عنوان برنده شناخته می‌شود. 

بازی رومیزی 7 Wonders Duel

این بازی، از زمان عرضه‌اش موفق به دریافت جوایز بسیار زیادی شده است و همچنین در مراسم مختلفی در بخش‌های مختلف، نامزد شده است. از جوایز معتبر بازی،‌ می‌توان به جایزه Tric Trac d'Or در سال ۲۰۱۵، جایزه گیمرهای سوییس در سال ۲۰۱۵، جایزه گلدن گیک برای بهترین بازی کارتی در سال ۲۰۱۵ و جایزه International Gamers برای بهترین بازی استراتژی دو نفره در سال ۲۰۱۶ اشاره کرد. این بازی، در وب‌سایت معتبر BoardGameGeek موفق به دریافت امتیاز ۸.۲ شده است و در میان بهترین بازی‌های رومیزی، جایگاه ۹ را به خود اختصاص داده است. در میان بازی‌های استراتژی نیز، Seven Wonders Duel جایگاه ۱۰ را در این وب‌سایت به خود اختصاص داده است. در سال ۲۰۱۶، یک بسته الحاقی با نام Pantheon برای بازی عرضه شد که موارد مختلفی را به بازی اضافه کرد. 


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده