نویسنده: کیان کاظمی
// شنبه, ۲۹ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۵۹

سیستم Matchmaking جدید اکتیویژن بازیکنان را به خرید درون برنامه تشویق می‌کند

ناشر بازی Call of Duty: WWII و بازی Destiny 2 یعنی کمپانی اکتیویژن یک سیستم Matchmaking جدید با هدف تشویق بازیکنان به خرید درون برنامه ای بیشتر را طراحی و ثبت کرده است.

اخیرا مطلع شدیم کمپانی اکتیویژن که بیشتر بازیکنان آن را به‌عنوان ناشر سری Call of Duty و نسخه جدیدش یعنی بازی Call of Duty: WWII می‌شناسند، یک سیستم مچ میکینگ جدید طراحی و ثبت کرده است که هدف از طراحی آن تشویق بازیکنان به خرید درون برنامه‌ای بیشتر است. روش کارکرد این سیستم جدید به این صورت است که بازی هنگام Matchmaking عمدا شما را با بازیکنی در یک سرور قرار می‌دهد که مجهز به یک آیتم ویژه باشد تا شما با مشاهده آن آیتم ویژه تشویق به پرداخت پول و خرید آن شوید.

اسناد ثبت این سیستم ابتدا توسط گلیکسل دیده شد. در گزارش این وب‌سایت آمده بود که ممکن است حتی هم‌اکنون از این سیستم در بازی‌های اکتیویژن استفاده شده باشد. با این حال مدتی بعد اکتیویژن نسبت به انتشار این گزارش واکنش نشان داده و گفته که این سیستم را در هیچ بازی‌ای پیاده‌سازی نکرده است. سخنگوی اکتیویژن به یوروگیمر گفته است:

این سیستم یک اختراع اکتشافی بود که در سال ۲۰۱۵ توسط یک تیم تحقیق و توسعه (R&D) که به صورت مستقل برای استودیوهای بازی ما فعالیت می‌کرد ساخته شده بود. این سیستم داخل هیچ بازی‌ای پیاده‌سازی نشده است.

دیوید داگ، مدیر انجمن استودیو بانجی هم تایید کرد بازی 2 Destiny که توسط اکتیویژن منتشر شده است هم این سیستم را در خود ندارد.

با وجود این، مطالعه جزئیات این سیستم موجب غافلگیری شما می‌شود؛ چرا که روش‌ها و ترفندهای به کار رفته در این سیستم واقعا هوشمندانه است و البته موجب می‌شود در آینده حواسمان به اینگونه سیستم‌ها جمع باشد. در ادامه بخشی از توضیحات این سیستم را می‌خوانیم:

برای مثال، سیستم پرداخت درون برنامه ممکن است یک بازیکن حرفه‌ای را با یک بازیکن تازه‌کار در یک سرور قرار دهد تا بازیکن تازه‌کار را تشویق به خرید آیتم‌هایی کند که بازیکن حرفه‌ای در اختیار دارد یا از آن‌ها استفاده می‌کند. ممکن است بازیکن تازه‌کار دوست داشته باشد با دریافت سلاح یا دیگر آیتم‌های مورد استفاده بازیکن حرفه‌ای، از او تقلید کند.

در یک مثال دقیق‌تر، بازیکن تازه‌کار مثلا می‌خواهد در بازی تبدیل به یک تک‌تیرانداز حرفه‌ای شود (مثلا این مورد از روی پروفایل بازیکنان مشخص می‌شود). سیستم پرداخت درون برنامه بازی در این شرایط بازیکن تازه‌کار را با بازیکنی قرار می‌دهد که تک‌تیراندازی بسیار حرفه‌ای در بازی است. در این شرایط، بازیکن تازه‌کار ممکن است تشویق به خرید آیتم‌های مربوط به تک‌تیراندازی که بازیکن حرفه‌ای استفاده می‌کند، مثل سلاح تک‌تیرانداز او یا دیگر آیتم‌هایش شود.

نکته بدتر اینکه سیستم طراحی‌شده طوری است که ممکن است حتی در نتیجه مسابقات هم تاثیر بگذارد تا بازیکنان مطمئن شوند پولی که بابت خرید آیتمی خرج کرد‌ه‌اند، رضایت‌بخش بوده است:

برای مثال، اگر بازیکن یک سلاح خاص را خریداری کند، سیستم خرید درون برنامه بازی ممکن است بازیکن را به سروری انتقال دهد که سلاح مذکور بسیار کارآمد است و بازیکن تصور کند که سلاحی که خریده، خرید بسیار خوبی بوده است. در نتیجه ممکن است با این روش بازیکن تشویق به خریدهای بیشتر شود تا بتواند نتایج مشابهی هنگام تجربه بازی بگیرد.

مشخص نیست که اکتیویژن قصد پیاده‌سازی این سیستم را در بازی‌های آینده خود دارد یا خیر. در هر صورت، به لطف این افشاسازی، در صورتی که چنین اتفاقی در آینده رخ دهد، حواسمان به اکتیویژن یا هر ناشر دیگری خواهد بود.


منبع eurogamer
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده