// سه شنبه, ۲۵ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۰۴

مصاحبه فیل اسپنسر در مورد صنعت بازی و پیشرفت آن

سایت گیم‌اسپات در رویداد برزیل گیم شو مصاحبه‌ای با فیل اسپنسر ترتیب داده و در جریان آن در مورد صنعت بازی‌های ویدیویی، وضعیت فعلی کنسول‌ها و رشد این صنعت صحبت شده است.

با شروع نسل هشتم بازی‌های ویدیویی، هیچکس فکر نمی‌کرد که روزی شاهد کنسول‌های میان نسلی باشیم؛ کنسول‌هایی که نمی‌توان آن‌ها را نسل بعد بازی‌های ویدیویی دانست، ولی از قدرت بیشتری نسبت به کنسول‌های فعلی برخوردار هستند. به عبارتی برای اولین بار در بازار بازی‌های ویدیویی، شاهد سیستمی نظیر بازار موبایل هستیم؛ یعنی وجود کنسول‌های پرچمدار که قوی‌تر از سایر کنسول‌ها هستند. از یک طرف سونی کنسول پلی‌استیشن 4 پرو را روانه بازار کرد و در ماه آینده نیز کنسول ایکس باکس وان ایکس عرضه خواهد شد. با اینکه کنسول ایکس‌باکس وان ایکس همانند رقیب خود، پلی‌استیشن 4 پرو نیازمند یک تلویزیون 4K است، ولی عده‌ای از کاربران چشم به راه این کنسول هستند تا ببینند فروش آن به چه شکل خواهد بود و می‌تواند در فروش ماهانه ایکس‌باکس را به موفقیت برساند یا نه.

در این میان ظاهرا فیل‌ اسپنسر، مدیر بخش ایکس‌باکس مایکروسافت، آن‌چنان به آمار فروش کنسول‌ها اهمیتی نشان نمی‌دهد. در جریان رویداد برزیل گیم شو سایت گیم‌اسپات با فیل اسپنسر مصاحبه‌ای ترتیب داده است و در جریان‌ آن در مورد موارد مختلفی نظیر قابلیت بازی بین پلتفرمی و تجربه فیل اسپنسر از بازی Cuphead تا Power Level وی در بازی Destiny 2 صحبت شده است. اما مهم‌ترین مورد این گفت‌وگو را می‌توان به تعریف اسپنسر از موفقیت اختصاص داد. فیل اسپنسر بر این عقیده است که آمار و ارقام فروش کنسول‌ها، موفقیت یا عدم موفقیت را نشان نمی‌دهد و وی بیشتر در تلاش است تا تعداد افرادی را که با خانواده ایکس‌باکس در تعامل هستند افزایش دهد.

ایکس باکس وان ایکس

فیل اسپنسر در این باره می‌گوید:

فکر می‌کنم اگر بیش از حد روی فروش کنسول‌ها تمرکز داشته باشیم، جنبه‌های دیگر این صنعت را از دست خواهیم داد. من کنسول‌ها را دوست دارم و از اهمیت بالایی برخوردار هستند، ولی همه جوانب صنعت بازی‌های ویدیویی را در بر نمی‌گیرند. از این‌رو من موفقیت را در فروش بالای کنسول‌هایی که داریم تعریف نمی‌کنم. آیا با این کار باعث رشد صنعت یا مشتری‌ها خواهیم شد؟

وقتی به بازار کنسول‌ها و صحبت اولیه فیل اسپنسر نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که پلی استیشن 4 با تمام قدرت، بازار فروش کنسول‌ها را از آن خود کرده و از آن طرف، ایکس باکس وان سعی کرده قابلیت‌های مختلفی را برای کاربران خود فراهم کند. از یک طرف سرویس Backwards Compatibility و سرویس Play Anywhere و از سوی دیگر وجود سرویس‌هایی مثل سرویس EA Access و سرویس Xbox Game Pass که به صورت ماهانه و سالانه محتویات زیادی را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند. به عبارتی مایکروسافت طی این سال‌ها سعی کرده خدمات مفیدی را برای دارندگان این پلتفرم نسل هشتمی و همچنین پی سی گیمرها فراهم کند. به‌عنوان آخرین مورد هم چند وقتی است که شاهد موضوع قابلیت بازی بین پلتفرمی (کراس پلی) هستیم که اسپنسر بیش از پیش روی این موضوع اصرار دارد و در تلاش است آن را عملی کند. در ادامه می‌توانید مصاحبه گیم‌اسپات با فیل اسپنسر را در زومجی مطالعه کنید.

گیم‌اسپات: همانطور که قول دادم، اولین سوال من در مورد بازی Cuphead است. آیا این بازی را تمام کرده‌اید؟

اسپنسر: من هنوز نسخه اصلی را تمام نکرده‌ام. منظور من این است که ما قبل از اینکه بازی‌ به صورت کامل ساخته و عرضه شود، آن را در اختیار می‌گیریم و همانطور که می‌دانید بازی Cuphead بازی سختی است. من فکر می‌کنم که تمامی باس‌ها را قبل از عرضه رسمی شکسته داده‌ام، اما نه. من تمام مدت در حال سفر کردن بودم و در یک هفته چهار سفر پشت سر هم انجام دادم و فرصت زیادی برای بازی کردن پیدا نکرده‌ام.

گیم‌اسپات: فیل، این گفته شبیه بهانه آوردن است.

آره شبیه است، اما واقعا فوق‌العاده است (بازی Cuphead). من برای استودیوی سازنده بسیار خوشحال هستم. آن‌ها برای مدت زیادی روی بازی کار کردند و از آن‌جایی که با یک بازی موفق روبه‌رو هستیم، Cuphead توانسته فروش خوبی را کسب کند و عکس العمل مخاطبان عالی بوده است. کنار یکدیگر قرار گرفتن تمامی این موارد، واقعا خارق‌العاده است.

گیم‌اسپات: در ابتدای این هفته اخباری منتشر شد از اینکه به تیم مدیریت ارشد مایکروسافت پیوسته‌اید و به شما تبریک می‌گویم. حال این ارتقا چه معنایی برای تجارت و کسب‌وکار ایکس‌باکس خواهد داشت؟ آن هم زمانی که شما عضوی کلیدی در رهبری مایکروسافت به حساب می‌آیید.

این یک ماجراجویی مثبت در مسیر من در تیم مایکروسافت به حساب می‌آید؛ آن هم زمانی که سه سال و نیم در این شغل هستم و آن‌ها را در مورد بازار گیمینگ و نیازهایش آموزش داده‌ام. منظور من این است که بازار بازی‌های ویدیویی میلیاردها گیمر دارد؛ اشخاصی که در نقاط مختلف این سیاره مشغول بازی کردن هستند. با توجه به آمار سال گذشته، تجارتی ۱۲۰ میلیارد دلاری داشتیم و حال این رقم بیشتر شده است. صنعت بازی‌های ویدیویی تجارتی واقعی است که کمپانی‌های بزرگی روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند. کمپانی مایکروسافت نیز در این صنعت حضوری واقعی و جدی خواهد داشت؛ زیرا بر این عقیده هستیم که می‌توانیم رشد کنیم. من فکر می‌کنم که مهم‌ترین مورد برای ما این است که در کنار شناخته شدن به‌عنوان یک کمپانی ساخت کنسول، خود را به‌عنوان یک کمپانی بازی نیز ثبت کنیم.

فکر می‌کنم بعضی وقت‌ها مردم گیمینگ را بر اساس پلتفرمی که روی آن بازی می‌کنند، تعریف می‌کنند، اما باید گیمینگ را بر اساس بازیکن تعریف کنید. زمانی که در هواپیما هستم، از طریق گوشی موبایل خود یا پی‌سی بازی می‌کنم؛ این در حالی است که در خانه روی مبل می‌نشینم و از طریق کنسول به بازی کردن مشغول می‌شوم و به عبارتی روی تمامی دستگاه‌های گیمینگ خود بازی می‌کنم و مطمئن هستم که مردم زیادی نیز به همین شیوه بازی می‌کنند. پشتیبانی‌ای که از سوی هیئت مدیره مایکروسافت دریافت می‌کنیم، باورنکردنی است. ما می‌رویم تا رهبر جهانی بازی‌های ویدیویی شویم.

کنسول ما از اهمیت بالایی برخوردار است. در تاریخ ۷ نوامبر (۱۶ آبان‌ماه) ایکس‌باکس وان ایکس را روانه بازار خواهیم کرد؛ کنسولی که قدرتمندترین کنسول حال حاضر خواهد بود و در کنار آن ایکس باکس وان اس را داریم. کنسول‌ بخشی از صنعت بازی‌های ویدویی است، ولی تمام صنعت را در بر نمی‌گیرد. مواردی نظیر ایکس باکس لایو روی دستگاه‌های مختلف یا سرویس میکسر به‌عنوان یک سرویس استریم روی دستگاه‌های مختلف مواردی هستند که جزو اهداف ما در صنعت بازی‌های ویدیویی به حساب می‌آیند.

بازی Cuphead

گیم‌اسپات: کنسول ایکس‌باکس وان ایکس تا چند هفته دیگر روانه بازار خواهد شد. این شب‌ها چه موردی شما را بیدار نگه می‌دارد؟ در حال حاضر روی چه موردی استرس دارید؟

سعی دارم Light Level Up خودم را در بازی Destiny 2 به دست بیاورم. از این‌رو باید Raidهای بیشتری را انجام دهم. صادقانه بگویم که این مورد، چیزی است که این شب‌ها من را بیدار نگه داشته است. دلیلی که باعث می‌شود احساسی عالی داشته باشم، ایکس‌باکس وان ایکس است. کنسولی که من از آن استفاده می‌کنم، دقیقا همان کنسول اصلی است که در تاریخ ۷ نوامبر عرضه خواهد شد. من واقعا احساسی عالی از قدرت سخت‌افزاری و تمام کارهایی که تیم سازنده برای آن انجام داده است دارم.

کارهایی که امسال آن‌ها را انجام دادیم یا در حال انجام‌شان هستیم، شروع یک استراتژی بلند مدت در دنیای بازی‌های ویدیویی است. زمانی که شما ماهیت دنیای بازی و نحوه رشد آن را مشاهده می‌کنید، با خود می‌گویید موارد درست برای سرمایه‌گذاری چه مواردی هستند و از این‌رو ما فقط روی چیزی که صنعت بازی‌های ویدیویی است سرمایه‌گذاری نمی‌کنیم، بلکه روی مواردی که این صنعت به آن تبدیل خواهد شد، سرمایه‌گذاری خواهیم کرد. این یک فرصت عالی است. این مورد من را شب‌ها بیدار نگه می‌دارد؛ در صورتی که جواب تمام سوال‌ها را نمی‌دانم و سعی می‌کنم زمانی که در حال تلاش برای لول‌آپ Light خود هستم، جواب درست این سوالات را نیز پیدا کنم.

گیم‌اسپات: با در نظر گرفتن لازمه‌های کنسول ایکس‌باکس وان ایکس برای یک تجربه لذت‌بخش، تا به حال نگران این موضوع شده‌اید که مشتری را بیش از حد مجبور به انجام کاری کرده باشید؟

خب در بعضی از مواقع، بازار تصمیم‌گیرنده اتفاقات آینده خواهد بود. ما خط تولیدهای مختلفی در بازار داریم و من بارها و بارها به این موضوع اشاره کرده‌ام که ایکس‌باکس وان اس، کنسول اصلی ما در بازار خواهد بود؛ کنسولی به‌صرفه‌تر با قابلیت‌هایی نظیر HDR یا دارا بودن درایو بلوری 4K که فروش خود را خواهد داشت.

ایکس‌باکس وان ایکس بهترین گزینه برای اشخاصی است که به بازی‌های ویدیویی، به چشم سرگرمی اصلی نگاه می‌کنند

ایکس‌باکس وان ایکس برای اشخاصی است که قصد دارند بهترین تجربه گیمینگ را داشته باشند. مهم نیست که یک تلویزیون 1080p دارید یا یک تلویزیون 4K، در هر دو صورت بهترین تجربه را به دست می‌آورید. من داخل خانه روی هر دو نوع تلویزیون از ایکس‌باکس وان ایکس استفاده کرده‌ام و مواردی نظیر بارگذاری یا Super Sampling، روی تلویزیون‌هایی که رزولوشن 1080p دارند واقعا خارق‌العاده است. ولی این موارد برای همه‌ی اشخاص نیست. این دقیقا همانند زمانی است که ما کنترلر الیت را طراحی و عرضه کردیم. آن زمان هم ما نگفتیم که حتما این کنترلر را خریداری کنید، ولی الیت توانست فروش خوبی داشته باشد. ما به‌خوبی این بخش از صنعت را می‌شناسیم که تعداد زیادی از بازیکنان در واقع Casual Gamerها هستند. این در حالی است که عده‌ی زیادی به بازی‌های ویدیویی به چشم سرگرمی اصلی نگاه می‌کنند و جزو بهترین‌ها هستند و ما از این طریق می‌توانیم بهترین تجربه را برای‌شان فراهم کنیم.

اینکه من بازی‌هایی را روی رزولوشن 4K واقعی و HDR بازی کردم دلیل نمی‌شود که مابقی افراد نیز باید این کار را انجام دهند. از این‌رو ما یک حق انتخاب به آن‌ها می‌دهیم. من نسبت به محصولی که ماه آینده وارد بازار می‌کنیم، بسیار مطمئن هستم.

گیم‌اسپات: در مورد وضعیت بازی‌های Third Party که در سال ۲۰۱۸ یا تا پایان سال جاری میلادی عرضه می شوند، چه صحبتی دارید؟ منظور من این است که شما بازی‌های انحصاری خوبی دارید که در حال حاضر عرضه شده‌اند و بعضی از کاربرها در کنار بازی‌های انحصاری، به بازی‌های Third Party نیز اهمیت می‌دهند. در مورد سال آینده، با توجه به شرایط ایکس‌باکس و این موضوع، چه صحبتی دارید؟

مردم همیشه این موضوع را به من گوشزد کرده‌اند. من از این ایده که بعضی از محتویات نظیر سلاح‌های خاص در انحصار یک پلتفرم خاص باشد، اصلا خوشم نمی‌آید. البته می‌دانم که در گذشته ایکس‌باکس همکاری‌های این‌چنینی را در کارنامه خود داشته است. می‌دانم که همه انگشت اشاره خود را به سمت ایکس‌باکس گرفته‌اند، ولی من فقط می‌توانم شخصی که هستم باشم. شاید این جواب‌ها، جواب مناسبی نباشند، ولی من از این موضوع خوشم نمی‌آید.

برای رساندن منظور خودم، بهترین مثال بازی Cuphead است؛ بازی‌ای که به واسطه برنامه ID@Xbox به سراغ آن رفتیم و تیم سازنده ایده‌های جاه‌‌طلبانه‌ای از کارهایی که می‌خواستند انجام دهند، در سر داشتند. همراه تیم، قصد داریم سرمایه‌گذاری‌های بیشتری انجام دهیم. ما فرصت‌ بیشتری را دیدیم و سبب شد یک بازی انحصاری روی پلتفرم خود داشته باشیم. Cuphead بازی‌ای بود که اگر روی آن سرمایه‌گذاری نمی‌کردیم، شاید مسیر متفاوتی را دنبال می‌کرد. در حال حاضر بازی Playerunknown’s Battlegrounds نیز مثال دیگری از این موضوع است که موفقیت بزرگی روی پی‌سی کسب کرده است و به واسطه‌ی این بازی، یک انحصاری زمان عرضه کنسول خواهیم داشت و مردم همیشه می‌پرسند که «این بازی چه زمانی برای پلی‌استیشن عرضه خواهد شد؟» من با آن‌ها قراردادی را امضا کردم که در جریان آن بهترین نسخه ممکن از این بازی را توسعه دهند و این مورد دقیقا چیزی است که روی آن تمرکز کرده‌ام. ما کمک کردیم تا بازی Playerunknown’s Battlegrounds روی کنسول هم عرضه شود. تمرکز ما روی ساخت بهترین بازی ممکن است. از بازی‌های انحصاری خود برای آزمایش موارد و ایده‌های جدیدی که قصد انجام‌اشان را داریم، استفاده می‌کنیم.

بازی‌های سال ۲۰۱۸ نیز خارق‌العاده به نظر می‌رسند. هفته گذشته در ژاپن بودم و موارد جالبی را مشاهده کردم. امروز نیز به تقویم نگاه می‌کردم و فکر می‌کنم سال خوبی را پیش روی خواهیم داشت. می‌دانم که همیشه این جمله را می‌گویم، ولی فکر می‌کنم هر سالی که یکی از نسخه‌های سری Red Dead در آن عرضه شود، سال خوبی برای گیمینگ باشد.

destiny 2

گیم‌اسپات: من نیز با این گفته که کنسول‌ها با توجه به یک سری محتویات خاص اولویت‌بندی می‌شوند مخالفم، ولی فکر نمی‌کنید که این یک واقعیت است که محتویات انحصاری باعث فروش یک کنسول می‌شود؟

خب، من فکر می‌کنم اگر شما بازار بازی‌های ویدیویی را در کنسول‌ها و فروش آن‌ها خلاصه می‌کنید، این موضوع می‌تواند یکی از بخش‌های مهم تجارت شما باشد که باید روی آن تمرکز کنید. یکی از دلایلی که کامپیوتر هنوز یک پلتفرم قوی است، مخصوصا این روزها، این است که می‌توان آن را یک پلتفرم باز دانست. می‌توانید یک بازی را روی این پلتفرم منتشر کنید و بازیکنان زیادی به سراغ آن بروند و با قابلیت‌هایی نظیر بازی بین پلتفرمی، بدون در نظر گرفتن پلتفرم‌شان بازی را تجربه کنند و از آن لذت ببرند. برای مثال ما بازی Killer Instinct را روی استیم عرضه کردیم و بازیکنان بدون در نظر گرفتن نوع شبکه‌ای که آن را خریداری کرده‌اند، می‌توانند با کاربران بازی روی فروشگاه ویندوز 10 یا ایکس‌باکس نیز بازی کنند.

من فکر می‌کنم اگر شما واقعا قصد پیش بردن تنها یک پلتفرم را دارید، با این دید به صنعت نگاه خواهید کرد که همه فرصت‌ها را به‌عنوان یک فرصت تک-دستگاهه خواهید سنجید. ما به این دید به قضیه نگاه نمی‌کنیم. این روزها مواردی را می‌بینیم که بسیار بزرگ و بحث‌برانگیز هستند. برای مثال به شبکه توییچ و استریم کردن از بازی‌های مختلف نگاه کنید، به بازی PUBG نگاه کنید یا حتی بازی Minecraft که بسیار گسترده است. می‌دانید که در هر مکانی می‌توانید بازی Minecraft را تجربه کنید. برای مثال کاربران نسخه نینتندو سوییچ به‌راحتی می‌توانند با شخصی که گوشی موبایل آیفون دارد، بازی کنند. آن‌ها کنسول ایکس‌باکس یا پلتفرم ویندوز ندارند، ولی بازی‌ای را خریداری کرده‌اند که از طریق شبکه ایکس‌باکس لایو روی دستگاه‌شان اجرا می‌شود. این دقیقا چیزی است که آینده گیمینگ را در بر می‌گیرد؛ درست است؟ اینکه دستگاه مشخصی را خریداری کنید که از طریق آن بتوانید یک بازی مشخص را بازی کنید، نشان از رشد تجارت و بازار نیست.

گیم‌اسپات: پس صنعت بازی به‌عنوان یک اکوسیستم به یک جعبه محدود نمی‌شود؟ آیا این عادلانه است؟

فیل اسپنسر در تلاش است بستری فراهم کند تا مخاطبان بتوانند روی هر پلتفرم بازی محبوب خود را بازی کنند

بله محدود نمی‌شود. منظور من این است که امروزه را نگاه کنید. برای من آسان است که به‌راحتی به سراغ ماینکرفت بروم؛ زیرا به من بسیار نزدیک است. سعی ندارم بگویم ماینکرفت تنها مثال موجود از این مورد است، ولی آیا ماینکرفت یک بازی کنسولی است؟ بعضی‌ها جواب‌شان بله و بعضی‌های دیگر خیر خواهد بود و من به تعداد این افراد نگاه خواهم کرد. بازی Minecraft پرفروش‌ترین بازی ایکس باکس 360 در تمام زمان بود و من فکر می‌کنم بازی کنسولی خوبی است. آیا یک بازی موبایل است؟ معمولا ماینکرفت جزو بهترین بازی‌های پرداختی سالانه روی اندروید و آیفون است. آیا یک بازی پی‌سی است؟ زمانی که ماینکرفت روی کامپیوتر عرضه شد،‌ توانست به یکی از بزرگ‌ترین بازی‌های این پلتفرم تبدیل شود. می‌خواهم بگویم بازی‌ها روی هر پلتفرمی که باشند ماهیت اصلی خود را دارند. بازی Playerunknown’s Battlegrounds یک بازی ویدیویی است. حال چطور می‌توانیم این بازی را به یک اثر بزرگ تبدیل کنیم؟ چگونه می‌توانیم به سازنده کمک کنیم تا بهترین بازی‌ای که می‌تواند بسازد و به بیشترین تعداد بازیکنی که می‌خواهد برسد؟

حال بازیکن هم نه؛ حتی بیننده. در سال جاری میلادی تعداد زیادی از مخاطبان بازی‌های ویدیویی به جای تجربه کردن، تماشا کردن را انتخاب کردند و رقم بیننده‌ها نیز بالا رفته است. همین الان خیلی از کاربرها مشغول تماشا کردن ویدیوهای مربوط به بازی Cuphead هستند تا نحوه کشتن هر باس را پیدا کنند. تمامی این موارد برای صنعت بازی‌های ویدیویی مهم هستند؛ زیرا نشان‌دهنده اهمیت بالای مجموعه یا بازی شما است.

گیم‌اسپات: حال من به سراغ موضوع دیگری می‌روم که این سال‌های اخیر بحث‌هایی روی آن انجام گرفته و آن هم قابلیت بازی بین پلتفرمی است. بازی Fortnite به طور تصادفی این کار را انجام داد. این اتفاق یک یا دو هفته پیش اتفاق افتاد؟

 من فکر می‌کنم کمی کمتر از این زمان بود.

گیم‌اسپات: آره، پس این مورد امکان‌پذیر است.

من فکر نمی‌کنم که دنیا ثابت باشد.

گیم‌اسپات: نه ثابت نیست.

من فکر می‌کنم که همه چیز در حال حرکت کردن است.

برای دانلود به آپارات مراجعه کنید

گیم‌اسپات: آره، تا جایی که من می‌دانم جاذبه زمین در حال کار کردن است. آره مردم هنوز بازی می‌کنند. اما سوالی که من قصد پرسیدن آن را داشتم این بود که آیا در این راه موفق شده‌اید؟ آیا به صورت رسمی مکاتبه‌ای با سونی انجام داده‌اید؟

ما همیشه با سونی صحبت می‌کنیم. منظور من این است که برای ماینکرفت روی پلی‌استیشن، می‌خواهیم از نظر فروش و گیم‌پلی به یکی از بزرگ‌ترین بازی‌های این پلتفرم تبدیل شویم و این شرایط برای نینتندو هم صادق است. حال روابط ما با نینتندو در این مورد بسیار قوی‌تر است. من فکر می‌کنم همه قادر به دیدن این منفعت‌ها هستند و نینتندو بهترین پشتیبان است و ما این همکاری را ادامه خواهیم داد.

 فکر می‌کنم چشم‌انداز سونی متفاوت است. شاید بهتر باشد خود‌شان در مورد چشم‌اندازشان در این صنعت صحبت کنند. واقعا استیم تیم بزرگی دارد و با ما همکاری‌های خوبی انجام دادند. ما بازی Killer Instinct را در استیم قرار دادیم تا دارندگان بازی روی استیم، ویندوز 10 و ایکس‌باکس به‌راحتی بتوانند با یکدیگر بازی کنند و لذت ببرند. من فکر می‌کنم که مردم به این موضوع نگاه خواهند کرد و با خود می‌گویند: «آیا این به نفع گیمرها است؟» اگر این کار به نفع گیمرها است به این موضوع فکر خواهم کرد که چرا ما این کار را انجام ندهیم، آن هم زمانی که سعی دارید تجارت گیمینگ را به تجارتی بزرگ‌تر تبدیل کنید. این موارد به نحوی باعث گسترش خواهند شد. بازی‌های بیشتری را بگیرید و از همه مهم‌تر، فرصت‌های بیشتری در فضای بازی‌های مستقل به وجود بیاورید.

شاید اگر یک بازی آنلاین مستقل بسازید، نگران این باشید که سیستم Matchmaking آن را باید همخوان با ایکس‌باکس لایو، استیم، پلی‌استیشن و نینتندو سوییچ توسعه دهید و این کار سختی فراوانی داشته باشد. وظیفه ما کمک به توسعه‌دهنده است، نه سخت کردن مراحل توسعه بازی.   

گیم‌اسپات: قابلیت Backwards Compatibility، یکی از بزرگ‌ترین مواردی است که روی آن کار می‌کنید. تا مدتی دیگر ایکس‌باکس وان ایکس روانه بازار خواهد شد که بازی‌های ایکس‌باکس وان و ایکس‌باکس 360 را اجرا خواهد کرد. من فکر می‌کنم که Backwards Compatibility مربوط به بازی‌های اورجینال ایکس‌باکس نیز هنوز در دست توسعه است؛ درست است؟

به مراحل پایانی نزدیک شده‌ایم. من یک داشبورد کوچک دارم که باید نگاهی به آن بیندازم، ولی می‌توانم تمام بازی‌هایی را که باید در این مسیر قرار بدهم از همین نقطه ببینم. بازی‌های زیادی هستند که هنوز آن‌ها را معرفی نکرده‌ایم و ابتدا باید کارهای مربوطه را انجام دهیم و با همکاران در این مورد به توافق برسیم. به این موضوع احساس خوبی دارم. بازی‌ها ظاهر زیبایی پیدا کرده‌اند.

گیم‌اسپات: شما هنوز به سال جاری امیدوار هستید؟

بله، احساس خوبی دارم. مواردی حول Backwards Compatibility هستند که در موردشان و نحوه کارکرد آن‌ها روی ایکس‌باکس وان ایکس باید صحبت‌هایی را انجام دهیم. بعضی از بازی‌ها واقعا از ظاهر خوبی برخوردار شده‌اند و بعضی‌های دیگر نه. اما همان تجربه‌ای را کسب خواهید کرد که ۱۵ سال پیش آن را تجربه کرده بودید. برای مثال بازی Crimson Skies از ظاهر خوبی برخوردار است و قطعا هواداران این بازی با تجربه دوباره آن، خاطرات‌شان زنده خواهد شد.

ایکس‌باکس وان اس

گیم‌اسپات: در گذشته تولیدکننده‌های دیگر کنسول‌های بازی از دلایلی منطقی برای استفاده نکردن از Backwards Compatibility برخوردار بودند و داده‌های آن‌ها نشان می‌داد که هیچکس علاقه‌مند به انجام بازی‌های گذشته، نبوده است. آیا داده‌های شما هم این مورد را نشان می‌دهد؟ چرا این قابلیت اینقدر برای شما مهم است؟ آن هم زمانی که با ویژگی‌ای طرف نیستیم که تعداد زیادی از بازیکنان به سراغ آن بروند.

خب، این درست نیست که مردم از این طریق بازی نمی‌کنند. من بحث‌ها و مخالفت‌هایی را در این مورد که همه آن را بازی می‌کنند یا هیچکس به سراغ آن نمی‌رود در فضای آنلاین مشاهده کرده‌ام. اینکه بگوییم همه بازیکنان از Backwards Compatibility استفاده می‌کنند یا هیچ بازیکنی از آن استفاده نمی‌کند صحت ندارد. داده‌های ما بیشتر بازی‌های Third Party را نشان می‌دهد و واقعا من نمی‌توانم بگویم که چه تعداد بازیکن، بازی‌ای را بازی می‌کنند که جزو آثار ما نیست. من فکر می‌کنم بهترین زمان، موقعی بود که بازی Call of Duty: Black Ops II از طریق این سرویس در دسترس قرار گرفت و توانست در لیست ۱۰ بازی پرفروش NPD قرار بگیرد. این نشان می‌دهد که مردم هنوز به بازی‌های قدیمی اهمیت می‌دهند.

سرویس Backwards Compatibility از اهمیت بالایی برای ایکس‌باکس برخوردار است

ما به سرمایه‌گذاری‌های خود روی Backwards Compatibility ادامه خواهیم داد؛ چون برای ما اهمیت دارد و دلیل این کار این نیست که بقیه این ویژگی را ندارند. اگر روزی شخصی از این ویژگی استفاده کند، از کار خود دست نمی‌کشیم؛ زیرا ما به دید یک تعهد میان خود و اشخاصی که بازی‌ها را خریداری کرده‌اند به این قضیه نگاه می‌کنیم. همین حالا در برزیل هنوز پلتفرم ایکس‌باکس 360 طرفداران خودش را دارد. در جریان کنفرانس خبری از من سوال‌های زیادی پرسیده شد، حول اینکه آیا خرید ایکس‌باکس 360 به‌صرفه است؟ و من در جواب گفتم که اگر برای تو تصمیم درستی است، این کنسول را بخر. ما بیش از ۴۰۰ بازی روی ایکس‌باکس 360 داریم و اگر زمانی ایکس‌باکس وان را خریداری کردید، خیال‌تان راحت است که به این بازی‌ها دسترسی خواهید داشت و نیازی به خرید دوباره آن‌ها نیست.

من فکر می‌کنم بعضی از داده‌های ما در مورد نسل‌های گذشته این بود که مخاطب را متقاعد کنیم تا بازی‌های کنسول جدید ما را تجربه کند. من می‌خواهم به گیمرها حق انتخاب دهم. این موارد به رشد این صنعت کمک خواهد کرد و به همین دلیل است که ایکس‌باکس وان ایکس، بازی‌های ایکس‌باکس وان اس را اجرا می‌کند، اما با ظاهری بهتر. پی‌سی سالیان سال است که به همین شیوه عمل می‌کند و انجام آن، آن‌چنان کار سخت و طاقت‌فرسایی نیست و این مورد برای من بسیار مهم است.

گیم‌اسپات: می‌خواهم به موضوع قبلی در مورد استرس‌تان برگردم که بازی دستینی است. داستان جالبی را خواندم، در مورد شخصی که به صورت اتفاقی به Fireteam شما وارد شده بود.

درواقع Fireteam من به نحوی است که همه می‌توانند به آن وارد شوند. حتی پارتی من در ایکس‌باکس وان نیز در اکثر مواقع باز است و مخاطبان می‌توانند وارد آن شوند. اما مشکل اینجا است که زمانی که در Tower قرار دارم نمی‌توانم Raidهای بازی را انجام دهم؛ زیرا Light Level من ۲۸۰ است و زمانی که ۶ نفر به Fireteam من متصل شده و نمی‌توانم وارد Raid شوم، مجبور می‌شوم آن‌ها را از Fireteam خارج کنم و بابت این کار معذرت‌خواهی می‌کنم. ولی آره، Fireteam من همیشه قابل دسترس است.

گیم‌اسپات: الان لول پاور شما چقدر است؟

۲۳۷. من در توکیو بودم و این بهانه فعلی من است. همچنین هفته قبل آن نیز در سواحل شرقی به سر می‌بردم و مدتی می‌شود که نتوانستم بازی کنم و بانجی اجازه بازی کردن با شخصیت‌ام روی پی‌سی را نمی‌دهد. از این‌رو نمی‌توانم پیشرفتی داشته باشم. شاید بهتر است برای من این ویژگی را به بازی اضافه کنند!  

فیل اسپنسر

گیم‌اسپات: آیا در حال حاضر روی نینتندو سوییچ نیز بازی می‌کنید؟

درواقع نه. نه اینکه دلیل بدی وجود داشته باشد؛ بلکه در واقع آن را به این سفر کاری نیاوردم. اما من نینتندو را تحسین می‌کنم. همیشه این کار را انجام داده‌ام و مردم می‌گویند: «باز فیل صحبت‌های همیشگی‌اش را شروع کرد». دو سال پیش، یعنی زمانی را که کنسول Wii U در صنعت بازی‌های ویدیویی قرار داشت به یاد می‌آورم. مردم می‌گفتند نگران نینتندو نباش، روی سونی متمرکز باش. من همیشه از خلاقیت و کارهایی که نینتندو انجام می‌دهد هیجان‌زده شده‌ام. آن‌ها بزرگ و عالی هستند و همکاری خارق‌العاده برای ما به حساب می‌آیند. من فکر می‌کنم تعطیلات بزرگی را در سال جاری در پیش خواهند داشت.

گیم‌اسپات: ما با شما در سائو پائولو برزیل صحبت می‌کنیم. این دومین بار است که در برزیل گیم شو شرکت می‌کنید. چه موارد مهمی در مورد بازار برزیل وجود دارد که حاضر شدید چند هفته قبل از عرضه ایکس‌باکس وان ایکس در آن حضور پیدا کنید؟

در حالی که در کنفرانس‌های خبری خود در آمریکا یا اروپا و بریتانیا شاهد قدردانی کمی از بازار بزرگ آمریکای لاتین هستم‌، مکزیک یکی از بزرگ‌ترین بازارهای ما به حساب می‌آید و برزیل نیز همانند مکزیک جزو پنج بازار بزرگ ما است و از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین می‌توانید سونی و سایر ناشران بزرگ را نیز در این رویداد مشاهده کنید. فکر می‌کنم برزیل ۷۶ میلیون گیمر دارد و از این‌رو شاهد کنسول‌ها و بازیکنان زیادی در این کشور هستیم. از گذشته تا به امروز بازار برزیل برای ما اهمیت زیادی داشته است و امروز، بومی‌سازی‌های مختلفی نیز در برزیل انجام داده‌ایم. برای مثال سرویس Xbox Game Pass یا سرویس میکسر برای کاربران برزیلی نیز در دسترس قرار گرفته است.

همچنین بازدیدکنندگان می‌توانند بازی Playerunknown’s Battlegrounds یا بازی Sea of Thieves را در این رویداد که ۳۰۰ هزار بازدیدکننده دارد، تجربه کنند. همانطور که قبلا نیز اشاره کردم، بعضی از مردم فکر می‌کنند اگر از خط استوا پایین‌تر بیایند، صنعت گیم بی معنی خواهد شد، ولی در این منطقه بازارهای بزرگی وجود دارد و همه آن‌ها برای ما اهمیت دارند.

در آخر نظر شما کاربران زومجی در مورد صحبت‌های فیل اسپنسر چیست؟


منبع GameSpot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده