Project CARS 2 یکی از جذاب‌ترین شبیه‌ساز‌های ریسینگ است که تجربه‌ی آن را به عاشقان دنیای موتوراسپرت قویا پیشنهاد می‌کنیم.

از اولین روز‌های تولد صنعت گیم، بازی‌های سبک ریسینگ نیز حضوری پررنگ داشته‌اند. شرکت‌های بازی‌سازی همواره تمامی تلاش خود را برای ارایه‌ی نزدیک‌ترین تجربه‌ی ممکن به شرایط واقعی راندن خودروها به کار گرفته‌اند تا گیمر‌ها چالش‌های مشابهی با رانندگان حرفه‌ای را تجربه کنند. اگر بخواهیم بزرگ‌ترین بازی‌های سبک ریسینگ طی سال‌های گذشته را نام ببریم، شاید محصولات انحصاری ایکس‌باکس و پلی‌استیشن در رده‌های اول و دوم لیست ما قرار بگیرند. اما سال ۲۰۱۵ و با عرضه‌ی نسخه‌ی اول Project CARS شرایط متفاوتی رقم خورد و شاهد حضور رقیبی قدرتمند در این عرصه بودیم.

برای دانلود ویدیو از وب‌سایت آپارات اقدام کنید | تماشا در یوتیوب

استودیوی اسلایتلی مد تمرکز خود را بر توسعه‌ی نزدیک‌ترین تجربه‌ی ممکن به مسابقات اتومبیلرانی گذاشته و نام کامل Project Community Assisted Racing Simulator، خبر از اثری چالش‌برانگیز برای گیمرها می‌داد. شبیه‌سازی دقیق خودروها در کنار رشته‌های مختلف موتوراسپرت اعم از رالی، لمانز، کارتینگ و تورینگ، باعث شد تا پراجکت کارز قدم اول را محکم بردارد.

اما نسخه‌ی اول پراجکت کارز محصولی بی‌نقص نبود و در همین راستا اسلایتلی مدز با هدف رفع مشکلات این بازی، به توسعه‌ی نسخه‌ی دوم پرداخت. Project CARS 2 با قول بازی‌ای کم نقص به بازار عرضه شده است و باید خود را برای آپدیت ۱۴ گیگابایتی این بازی آماده کنید؛ زیرا بدون انجام این بروزرسانی قادر به تجربه‌ی بازی نخواهید بود!

Project CARS 2 همانند نسخه‌ی پیشین خود از دو بخش اصلی تشکیل شده است. بخش Quick Match که برای آن دسته از گیمر‌هایی است که دنبال تجربه‌ی سریع و البته سفارشی‌شده‌ی بازی هستند. در این قسمت بدون اتلاف وقت قادر به انتخاب کلاس مسابقه، پیست مورد نظر، شرایط آب و هوایی، قوانین و خودروی خود هستید تا بلادرنگ پشت فرمان قرار بگیرید. اما بخش اصلی بازی را Career آن تشکیل می‌دهد. در این قسمت نیز همانند سایر بازی‌های ریسینگ، باید به عنوان راننده‌ای آماتور در پایین‌ترین سطح مسابقات اتومبیلرانی شرکت کرده و با کسب موفقیت، در کنار توجه اسپانسرها، نظر شرکت‌های مطرح خودروسازی را نیز برای شرکت در مسابقات رده بالا، به خود جلب کنید.

بخش Career Project CARS 2 تقریبا تمام موارد و فرمول‌های رایج بازی‌های ریسینگ را در خود جای داده‌ است و شاهد حضور بخش‌های منحصر به فردی در آن نیستیم. اسلایتلی مد حتی کات‌سین‌های قابل توجهی نیز در این قسمت طراحی نکرده و شاهد حضور راننده روی سکو پس از پیروزی مسابقه نیستیم. 

پروژکت کارز 2 / project cars 2

گیم‌پلی پراجکت‌ کارز ۲ یکی از نزدیک‌ترین تجربه‌های ممکن به مسابقات اتومبیلرانی است

اما مهم‌ترین بخش بازی‌های سبک ریسینگ و البته شبیه‌ساز‌هایی مانند پراجکت کارز، گیم‌پلی آن‌ها است. به محض این که پشت فرمان یکی از خودروها قرار بگیرید، عملکرد عالی استودیوی اسلایتلی مد در این بخش را ستایش خواهید کرد. پیش از تجربه‌ی Project CARS 2 باید با خود تعیین تکلیف کنید. این بازی هیچ شباهتی به رانندگی دیوانه‌وار، دریفت‌های طولانی و کوبیدن به رقیبان در سایر بازی‌های ریسینگ ندارد. در پراجکت کارز باید همانند یک تیم حرفه‌ای، شامل راننده و مهندس تیم، تک تک پارامترهای تاثیرگذار در موفقیت را بررسی و با دقت به اعمال آن‌ها در طول مسابقه بپردازید؛ باید حداقل ۳۰ دقیقه (در بعضی پیست‌ها ۱ ساعت) در پیست به صورت تمرینی حرکت کرده و رفتار خودرو با توجه به شرایط پیست را به خوبی بسنجید. گیمرها در این بازی باید تک‌تک پیچ‌ها را حفظ شوند تا همواره بهترین ریسینگ لاین را انتخاب کنند. شناخت خودرو نیز اهمیت زیادی در این بازی دارد؛ با توجه به شرایط پیست باید تنظیمات خودرو را بهینه کنید تا قادر به کسب سکو باشید. به عنوان مثال در پیست اسپا می‌توانید با کاهش داون‌فورس و ضریب دنده‌ی نهایی، حداکثر سرعت خودرو را افزایش داده و از شتاب و توانایی عبور سریع از پیچ‌ها بکاهید تا با توجه به شرایط پیست نتایج بهتری کسب کنید. اما این موضوع به هیچ وجه در پیستی مثل مونزا یا ردبول رینگ صادق نیست.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های مسابقات اتومبیلرانی و بالطبع بازی Project CARS 2، اعمال بهترین تنظیمات ممکن برای هر خودرو است. در دورهای تمرینی و پس از هر دور می‌توانید سریعا و از طریق منوی بازی به گاراژ برگشته و تنظیمات خودروی خود را تغییر دهید. تنها بدین صورت قادر خواهید بود تا همانند یک تیم حرفه‌ای حداکثر توانایی خودرو را از آن دریافت کرده و به بهترین بالانس موجود دست یابید. 

برای درک تمامی تنظیمات خودرو در بازی، بهتر است مهندس خودرو باشید

هنگامی که برای اولین بار به صفحه‌ی تنظیمات خودرو مراجعه می‌کنید، بدون شک شوکه خواهید شد. Project CARS 2 بلندبالاترین لیست تنظیمات خودرو در بین تمامی بازی‌های ریسینگ را دارد که نه تنها حوصله‌ی زیادی برای تنظیم آن‌ها نیاز است، بلکه باید دانش بالایی در شناخت خودرو، سیستم‌های مختلف آن و تاثیر هر یک از قطعات در رفتار خودروها داشته باشید. اسلایتلی مد این امکان را در اختیار گیمرها قرار داده است که همانند یک مهندس حرفه‌ای رفتار تک‌تک قطعات خودرو اعم از نسبت سختی فنر‌ها، ضریب دمپینگ و نیروی لازم برای باز و بسته شدن دمپرها، ضریب سختی آنتی‌رول بار، نسبت تقسیم نیروی ترمز، ضریب دان‌فورس، حجم بنزین و نسبت دنده‌های گیربکس را تغییر دهند.

پروژکت کارز 2 / project cars 2

لحظه‌ای با خود فکر نکنید که این تنظیمات تاثیر چندانی در رفتار خودرو و عملکرد آن نداشته و بدون تغییر قادر به موفقیت در مسابقات خواهید شد. البته خوشبختانه سازنده‌های بازی راه‌حل ساده‌تری را در این بخش پیش‌روی گیمرهای قرار داده‌‌اند. به جای تغییر هر یک از تنظیمات، می‌توانید مشکل خودرو را در بخش‌های مختلف به مهندس تیم گزارش داده و وی راه‌حل پیشنهادی را در اختیار شما قرار دهد. 

اعمال بهترین تنظیمات ممکن، تنها بخش کوچکی از راه موفقیت در Project CARS 2 است. بخش اصلی، هدایت ایده‌آل خودرو در شرایط مسابقه است. به صورت خلاصه Project CARS 2 اثری بسیار سخت‌گیر است. در صورتی که سختی بازی را در درجه‌ی بالا قرار داده و هوش مصنوعی رقبای خود را بیافزایید، باید بدون نقص تمام طول مسابقه را رانندگی کنید. در صورتی که Project CARS 2 اولین بازی شبیه‌سازی باشد که تجربه می‌کنید، باید در نظر داشته باشید که برای موفقیت در مسابقات باید به میزان فشردن صحیح پدال‌های گاز و ترمز، تایمینگ صحیح استفاده از آن‌ها و فرمان‌ دادن بی‌نقص مسلط باشید. لحظه‌ای فرمان‌گیری نامناسب و فشردن بیش از حد پدال گاز منجر به چرخش و اسپین شدن خودرو می‌شود که با توجه به سختی بالای این بازی، پیشنهاد ما ریستارت مجدد مسابقه است. هم‌چنین در صورت استفاده‌ی بیش از حد از ترمز‌ها، دمای لاستیک و سیستم ترمز افزایش می‌یابد که می‌تواند عملکرد این بخش را تحت تاثیر قرار دهد. 

با این که گیم‌پلی Project CARS 2 یکی از بهترین نمونه‌های موجود در بازی‌های سبک ریسینگ است، اما بدون نقص نیست. خلا موجود پشت خودروها در این بازی طراحی نشده و خوردگی لاستیک‌ها نیز به خوبی بازی‌هایی مانند F1 شبیه‌سازی نشده است.

در کنار گیم‌پلی، می‌توان گرافیک فنی را مهم‌ترین مولفه‌ی بازی‌های سبک ریسینگ دانست. استودیو‌ی اسلایتلی مد تلاش زیادی برای بهبود گرافیک نسخه‌ی دوم پراجکت کارز انجام داده است و انصافا نتیجه‌ی کار کاملا محسوس است. جزئیات و طراحی خودروها در سطح بسیار خوبی قرار دارند. تنوع پیست‌ها هم عالی است و طراحی آن‌ها را می‌توان کم‌نقص دانست. البته مشکلاتی نیز در بخش وجود دارد؛ به عنوان مثال در صورتی که به کله‌قندی‌های کنار پیست برخورد کرده و آن‌ها به وسط پیست پرتاب شوند، در دور‌های بعدی دیگر فیزیک نداشته و می‌توانید از درون آن‌ها حرکت کنید. این موضوع در رابطه با خودروهای در حال خروج از گاراژ‌ها نیز صادق است.

پروژکت کارز 2 / project cars 2

شبیه‌سازی دینامیکی آب‌و‌هوا جذابیت زیادی به شرایط مسابقه بخشیده است

اما شبیه‌سازی شرایط مختلف آب و هوایی از تابش آفتاب گرفته تا باران، برف و مه غلیظ عالی طراحی شده‌اند و هیجان و ترس زیادی هنگام رانندگی در شرایطی مانند باران شدید به گیمر تزریق می‌شود. طراحی دینامیک آب‌و‌هوا نیز باعث شده است تا شاهد آب‌گرفتگی پیست پس از اندکی بارش باران باشیم. با این حال این بخش از گرافیک فنی Project CARS 2 نیز بی‌نقص نیست و ایراداتی در آن مشاهده می‌شود. جلوه‌ی اسپری آب از خودروهای جلو اصلا خوب نیست و شباهت بیشتری به پودر سیمان دارد تا قطرات آب. هم‌چنین جزئیات موجود در پیست‌ها مانند درخت‌ها هم به صورت ناگهانی ظاهر می‌شوند که کمی توی ذوق می‌زند. طراحی شرایط مراجعه خودرو به پیت‌استاپ برای تعویض لاستیک‌ها نیز کار نشده‌اند.

اما پاشنه آشیل گرافیک Project CARS 2، نمای آینه‌‌های جانبی و عقب خودرو است. این بخش در حدی بد طراحی شده که لحظه‌ی اول به عنوان بازی شک کرده و ایراد را از کنسول یا تلویزیون خود خواهید دانست. حدودا ۱۰۰ پیکسل وظیفه‌ی نمایش خودروهای موجود در آینه‌ی وسط خودرو را دارند که نمایی وحشتناک ایجاد می‌کند. ظاهرا طراح‌های بازی حوصله و زمان کافی برای طراحی این بخش را نداشته و کار را با بدترین حالت ممکن به پایان رسانده‌اند. اگر عادت به چک کردن آینه‌ی خود حین مسابقات دارید، پیشنهاد می‌کنیم راه‌حل دیگری در Project CARS 2 بیابید.

پروژکت کارز 2 / project cars 2

صداگذاری Project CARS 2 در یک کلام، فوق‌العاده است

اگر بخواهیم از نقاط قوت Project CARS 2 نام ببریم، قطعا صداگذاری یکی از آن‌ها است. این بخش به قدری دقیق و عالی کار شده که می‌توانیم Project CARS 2 را استاندارد صداگذاری در حوزه‌ی بازی‌های ریسینگ بدانیم. صدای خودروها شباهت زیادی به نمونه‌ی واقعی دارند و در صورتی که با آن‌ها آشنا باشید، لذت زیادی از صداگذاری بازی خواهید برد. غرش پیشرانه‌های لامبورگینی، زوزه‌ی فراری و صدای سوت توربوشارژر‌های فورد جی‌تی در Project CARS 2 فوق‌العاده طراحی شده‌اند.

همانند تمامی بازی‌های سبک ریسینیگ، Project CARS 2 نیز بخش مسابقات آنلاین را به همراه دارد. تایم‌ترایال و مسابقات معمولی، دو بخش مختلف آنلاین این بازی است که می‌توانید در آن‌ها به رقابت با سایر گیمرها بپردازید. البته سرورهای باندای نامکو ظاهرا هنوز عملکرد مطلوبی ندارند و با وجود تلاش زیاد، مدام با پیغام قطع شدن ارتباط مواجه می‌شدیم.

پروژکت کارز 2 / project cars 2

اگر به دنیای خودرو و مسابقات موتوراسپرت علاقه‌مند و به دنبال تجربه‌ی چالش‌های سخت راننده‌های حرفه‌ای هستید، Project CARS 2 یکی از بهترین گزینه‌های موجود است. با این که این اثر را نمی‌توان بی‌نقص و عالی دانست، اما نکات مثبت و گیم‌پلی جذاب Project CARS 2، ارزش تجربه‌ی بازی را بسیار افزایش می‌دهد. کافی است این بازی را در درجه‌ی سختی بالا و غیرفعال بودن سیستم‌های کمکی راننده تجربه کنید تا استرس و دقت لازم در بالاترین سطح مسابقات اتومبیلرانی را به خوبی حس کنید. جایی که کوچک‌ترین اشتباه بعد از چندین ساعت مسابقه تمام زحمات شما را به باد خواهد داد. البته در طرف مقابل نیز شیرینی زایدالوصف کسب قهرمانی بعد از ساعت‌ها تمرین و تنظیم خودرو، وجود دارد که تجربه‌ی آن جذابیت بسیار زیادی دارد.


منبع زومجی

Project CARS 2

Project CARS 2 یکی از جذاب‌ترین بازی‌های شبیه‌ساز مسابقات اتومبیلرانی است که گیم‌پلی فوق‌العاده، تنوع بالای مسابقات، صدا‌گذاری عالی و شبیه‌سازی بازه‌ی گسترده‌ای از شرایط آب‌و‌هوایی، تجربه‌ی آن را برای عاشقان دنیای موتوراسپرت لازم می‌کند. با این حال جدیدترین اثر استودیوی اسلایتلی مدز بی‌نقص نیست و برخی باگ‌های گرافیکی، ارزش آن را کاهش می‌دهد. در صورتی که علاقه به تجربه‌ی چالش‌های سخت راننده‌های حرفه‌ای دارید، در حال حاضر پراجکت کارز ۲ یکی از بهترین گزینه‌های موجود است.
محمد حسین جعفری

8.5

نقاط قوت

  • - گیم‌پلی دقیق و جذاب
  • - صدا‌گذاری فوق‌العاده
  • - شبیه‌سازی خوب آب و هوا و هیجان بالای رانندگی در آن‌ها
  • - طراحی دقیق خودروها
  • - گستردگی تنظیمات خودروها
  • - طراحی دقیق پیست‌ها

نقاط ضعف

  • - وجود باگ‌های گرافیکی آزاردهنده
  • - تنوع کمتر خودروها نسبت به بازی‌های دیگر
  • - عملکرد نه چندان خوب سرورهای بخش آنلاین
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده