نویسنده: کیان کاظمی
// شنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۵۸

تحلیلگری عرضه بازی Black Ops 4 و کاهش ارزش سهام اکتیویژن را پیشبینی کرد

تحلیلگر شرکت خدمات مالی کوهن کاهش ارزش سهام اکتیویژن و عرضه بازی Black Ops 4 در سال ۲۰۱۸ را پیش‌بینی کرده است.

کمپانی اکتیویژن بلیزارد بدون شک یکی از بزرگ‌ترین ناشران صنعت بازی‌های ویدویی است و سهام بسیار ارزشمندی هم در اختیار دارد، اما یک تحلیلگر اخیرا به بررسی شرایط کمپانی پراخته و نکاتی را به سرمایه‌داران آن گوشزد کرده که نگرانی‌های مختلفی را در مورد ارزش سهام کمپانی ایجاد کرده است. در نتیجه، شرکت خدمات مالی «کوهن اند کمپانی»، اکتیویژن را از رتبه بسیار خوبش به رتبه‌ای ضعیف‌تر منتقل کرده است. کاهش رتبه سهام اکتیویژن در برآوردهای کوهن، در ۹ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

و اما دلیل این کاهش رتبه چیست؟ اول از همه اینکه کوهن معتقد است انتظارات سهام‌داران از عملکرد مالی اکتیویژن در سال ۲۰۱۸ بسیار زیاد است. با توجه به نتایج گفتگوی کوهن با مشتریانش، این شرکت معتقد است که برآورده شدن انتظارات صنعت از رشد سالانه روی هم رفته ۱۲ تا ۱۳ درصدی صنعت بازی‌های ویدیویی بسیار بعید است.

از نظر نگرانی در موارد خاص، کوهن گفته است که لیگ اورواچ (Overwatch League)، که از ماه دسامبر (آذر-دی) کار خود را به صورت جدی آغاز خواهد کرد، به آن اندازه‌ای که سرمایه‌داران امیدوارند درآمد نخواهد داشت. برخی از سرمایه‌داران اکتیویژن فکر می‌کنند که لیگ اورواچ درآمد چشمگیری برای اکتیویژن بلیزارد دارد، اما کوهن معتقد است هنوز برای اطمینان در مورد موفقیت این لیگ خیلی زود است. کوهن می‌گوید:

معتقدیم انتظارات در مورد ورزش‌های الکترونیکی (سود و زیان) برای سال ۲۰۱۸ پایین است، اما معتقدیم لیگ اورواچ بایستی نشان دهد که توانایی جذب مخاطبین فراوان را دارد.

کوهن معتقد است اولین فصل لیگ اورواچ یک «تجربه یادگیری» خواهد بود و در فصل‌های آینده نتایج بهتری خواهد گرفت. البته خود اکتیویژن هم گفته است که فصل اول لیگ زمینه را برای آینده‌ای بهتر و بزرگ‌تر فراهم خواهد کرد.

دیگر دلیل کاهش رتبه سهام اکتیویژن توسط کوهن این است که به نظر می‌رسد درآمدزایی حاصل از فشار تبلیغاتی کمپانی کینگ (زیر مجموعه اکتیویژن) بیشتر از آنچه پیش‌بینی شده بود زمان برده است.

در مجموع، کوهن گفته است که در مورد هسته تجارت اکتیویژن مطمئن است. کوهن معتقد است بازی Call of Duty: WWII عملکرد بهتری نسبت به بازی Call of Duty: Infinite Warfare خواهد داشت، در حالی که کمپانی پیش‌بینی کرده بازی Call of Duty: Black Ops 4 در سال ۲۰۱۸ عرضه می‌شود. با وجود اینکه کوهن رتبه سهام اکتیویژن را کاهش داده است، خوب است بدانید هیچ‌کس نمی‌تواند ارزش سهام اکتیویژن را با دقت تمام پیش‌بینی کند. البته کوهن اذعان کرد که سهام اکتیویژن همچنان قدرتمند باقی خواهند ماند؛ مخصوصا اگر بلیزارد یک بازی جدید مثل بازی Warcraft برای موبایل یا یک بازی StarCraft جدید عرضه کند.

اگر بلیزارد قصد رونمایی از بازی جدیدی را داشته باشد، این اتفاق احتمالا در بلیزکان ۲۰۱۷ رخ خواهد داد. در ضمن اکتیویژن گزارش مالی سه‌ماهه خود را در تاریخ دوم نوامبر (۱۱ آبان) منتشر می‌کند و درآمد کلیدی و معیارهای عملکرد خود را فاش خواهد کرد.


منبع GameSpot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده