نویسنده: نادر امرایی
// چهار شنبه, ۱۲ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۵۸

معرفی بازی رومیزی Star Wars: Rebellion

در این مقاله به معرفی بازی رومیزی Star Wars: Rebellion می‌پردازیم که در آن سربازان اتحاد ربل باید در مقابل امپراتوری گالاکتیک مبارزه کنند.

تا بحال بازی‌های رومیزی بسیار زیادی از روی مجموعه فوق‌العاده محبوب جنگ ستارگان ساخته شده است. حتی بازی‌های بسیار زیادی مانند مونوپولی و Operation نیز نسخه‌های مخصوصی از این بازی به بازار ارائه کرده‌اند اما یکی از موفق‌ترین بازی‌های رومیزی که بر اساس این مجموعه ساخته شده است، بازی Star Wars: Rebellion است. بازی‌ای که در سال ۲۰۱۶ توسط فانتزی فلایت گیمز عرضه شد و در آن نبرد بین امپراتوری گالاکتیک و سربازان اتحاد ربل شبیه‌سازی شده است.

این بازی، برای دو تا چهار بازیکن طراحی شده است که زمانی بین ۱۸۰ تا ۲۴۰ دقیقه برای اتمام هر دست آن نیاز است. در این بازی، شما یا کنترل امپراتوری گالاکتیک را بر عهده می‌گیرید یا در نقش سربازان اتحاد ربل به بازی می‌پردازید. این بازی دارای بیش از ۱۵۰ مجسمه پلاستیکی از دنیای استار وارز به همراه دو صفحه بازی است که ۳۲ سیستم دنیای استار وارز را شامل می‌شود.

بازی رومیزی Star Wars Rebellion

در عین حال، سازندگان بازی توانسته‌اند بازی را به نحوی طراحی کنند که علاوه بر وسعت بسیار زیاد، تا حد بسیار زیادی یک تجربه کاملا شخصی باشد. شخصیت‌هایی مانند لیا اورگانا، مون موتما، موف تارکین بزرگ و امپراتور پالپاتین نیز در بازی حضور دارند و در نقش رهبران بازی ایفای نقش می‌کنند. بازی حتی دارای تعدادی ماموریت مخفی نیز است که در راستای پیروزی انجام می‌شوند که لحظات حساس سه‌گانه اول جنگ ستارگان را تداعی می‌کنند. شما می‌توانید لوک اسکای‌واکر را برای تمرینات مختص به جدای‌های به داگوباه بفرستید یا از طریق دارت ویدر، تله‌ای برای هان‌سولو قرار دهید تا وی تبدیل به یک مجسمه شود!

بازی در سیستم‌های ستاره‌ای مختلفی جریان دارد و برای به پیروزی رسیدن، بسیاری از جنگنده‌ها و نیروهای شما در این راه از بین خواهند رفت. سیاره‌های مختلف، گاهی در اختیار اتحاد ربل قرار می‌گیرند و گاهی امپراتوری آنها را به تصرف در میاورد. شما در نقش امپراتوری، می‌توانید از سربازان اتحاد ربل بازجویی کنید یا در نقش اتحاد ربل، دت استار را از بین ببرید.

بازی رومیزی Star Wars Rebellion

هر راند بازی، دارای سه فاز مختلف است که با توجه به اینکه در کدام سمت قرار دارید، تفاوت‌هایی با هم دارند. جاسوسی، تربیت کردن جدای، تصمیمات سیاسی و حتی متقاعد کردن قهرمانان ربل برای پیوستن به سمت نیروی تاریک، از جمله کارهایی هستند که شما در بازی قادر به انجام آن هستید. اگر شما در نقش امپراتوری گالاکتیک قرار بگیرید، می‌توانید به استورم‌تروپرها فرمان دهید، تای فایترها، استار دیسترویرها و حتی دت‌ استار را به جنگ بفرستید. برای بردن بازی نیز، شما باید مقر فرماندهی اتحاد ربل را پیدا کرده و آن را تصرف کنید.

به عنوان کنترل کننده اتحال ربل نیز شما توانایی دستور دادن به نیروها را دارید. با این حال از لحاظ قدرت سفینه‌های جنگی و نیروها، بسیار ضعیف‌تر از سربازان امپراتوری هستید به همین دلیل شما باید کاری کنید که مردم سیاره‌های مختلف به شما ملحق شوند، با حملات استراتژیک نیروهای مهم امپراتوری را از بین ببرید و منابع مهم را از امپراتوری بدزدید. برای اینکه در نقش سربازان ربل بازی را بتوانید ببرید، شما نیاز دارید که ساکنین کهکشان به شما بپیوندند. اگر بتوانید دوام بیاورید و تمام کهکشان را همراه خود بکنید، می‌توانید بازی را با برد به اتمام برسانید.

بازی رومیزی Star Wars Rebellion

یکی از نکات بسیار جالب بازی Star Wars: Rebellion این است که دو سمت بازی، تفاوت‌های بسیار زیادی با هم دارند و به همین دلیل بازی می‌تواند ارزش تکرار بسیار بالایی داشته باشد. به عنوان اتحاد ربل، شما باید سعی کنید روابط خود را با افراد دیگر سیاره‌ها بهبود بخشید و از طریق بنا کردن نقاط تجارت، پول به دست بیاورید اما به عنوان بازیکن کنترل کننده امپراتوری، شما می‌توانید با استفاده از قدرت بسیار زیاد خود، سیاره‌ها را به کنترل خود در بیاورید. شما حتی می‌توانید از طریق دت‌استار، سیاره‌های دنیاهای مختلف را کاملا نابود کنید اما باید در خاطر داشته باشید که این کار ممکن است باعث شود افراد سیاره‌های دیگر، از شما متنفر شوند و به اتحاد ربل بپیوندند.

با اینکه بازی بر اساس نبردهای بسیار بزرگ طراحی شده است، اما شما نباید جنبه اقتصادی را نیز فراموش کنید. درست است که امپراتوری بازی را با سربازان و ارتش بسیار قوی‌تری آغاز می‌کند، اما شما به عنوان کنترل کننده اتحاد ربل اگر بتوانید اقتصاد خود را بهبود بخشیده و افراد سیستم‌های ستاره‌ای را همسوی خود کنید، می‌توانید با استفاده از منابع این سیستم‌ها، ارتشی بسازید که توانایی جنگ پایاپای با نیروهای امپراتوری را داشته باشد. 

بازی رومیزی Star Wars Rebellion

در طول بازی، نیروهای شما از یک سیستم ستاره‌ای، به یک سیستم ستاره‌ای دیگر می‌روند. به عنوان یک بازیکن اتحاد ربل، هر از چند گاهی شما نیاز دارید که برخی نیروهای خود را فدا کنید تا حملات استراتژیک انجام دهید. به عنوان یک بازیکن امپراتوری، شما باید به سرعت سیستم‌های مختلف را جستجو کنید تا نهایتا به مقر مخفی فرماندهی ربل راه پیدا کنید. 

هر زمانی که نیروهای ربل و امپراتوری در یک سیستم ستاره‌ای قرار بگیرند، باید با همدیگر بجنگند و با اینکه این جنگ‌ها برنده بازی را مشخص نمی‌کنند، اما تاثیر بسزایی روی نتیجه نهایی بازی دارند. 

بازی رومیزی Star Wars Rebellion

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، این بازی شامل بیش از ۱۵۰ مجسمه پلاستیکی از دنیای استار وارز است. استورم تروپرها، سربازان ربل، ایکس وینگ‌ها، وای وینگ‌ها، تای فایترها، AT-ATها، استار دیسترویرها و حتی دت‌استار با جزییات بسیار زیادی ساخته شده‌اند و در جعبه بازی قرار گرفته‌اند. تمامی این مجسمه‌ها، دارای نقاط قوت و ضعفی هستند که روی کارت مربوط به آنها نوشته شده است. 

در هنگام جنگ میان نیروها، شما با کشیدن کارت‌های مختلف و انداختن تاس، نوع حملات خود را مشخص می‌کنید. هر کدام از رهبران، دارای مشخصه‌های خاصی هستند که می‌توانند در هنگام مبارزه، به کمک شما بیایند. پس از اتمام جنگ، شما می‌توانید عقب‌نشینی کنید اما اگر تصمیم به عقب‌نشینی نگیرید، مبارزه تا زمانی که یکی از بازیکنان به طور کامل نیروهای حریف را از بین نبرد، ادامه پیدا می‌کند. اگر نیروهای امپراتوری مبارزه را ببرند، می‌توانند سیاره مورد نظر را به تصرف خود در بیاورند و حتی اگر ساکنین سیاره از حامیان اتحاد ربل باشند،‌ باید بر خلاف میلشان منابع‌شان را در اختیار امپراتوری قرار دهند. از طرف دیگر، اگر سربازان اتحاد ربل برنده مبارزه شوند، می‌توانند جوایز زیادی را دریافت کنند. 

بازی رومیزی Star Wars Rebellion

به طور کل، اگر شما در نقش سربازان ربل قرار بگیرید، نمی‌توانید تنها با استفاده از جنگ بازی را ببرید و به همین دلیل باید تمامی حملات خود را با دقت بسیار زیادی طراحی کنید تا بیشترین آسیب را به امپرتوری برساند. از طرف دیگر، به عنوان کنترل کننده نیروهای امپراتوری، شما باید تا می‌توانید از نیروی ارتش خود استفاده کنید تا بتوانید به برنده بازی تبدیل شوید. 

بورد گیم Star Wars: Rebellion، بدون شک یک بازی فوق‌العاده بزرگ است که می‌تواند تا ساعت‌ها شما را سرگرم خود کند و ارزش تکرار بسیار بالایی دارد. درست است که بازی در دنیای استار وارز ساخته شده است و برای طرفداران این دنیا، فوق‌العاده جذاب است، اما اگر شما بازی‌های بزرگ و حماسی را دوست دارید، مطمئنا برای شما نیز یک بازی سرگرم‌کننده خواهد بود. این بازی که در سال ۲۰۱۶ عرضه شده، تا به حال توانسته نامزد دریافت جوایز بسیاری زیادی شود. در سال ۲۰۱۶ و در مراسم معتبر Golden Geek، این بازی در بخش‌های بهترین بازی سال، بهترین بازی بر اساس یک دنیای خاص، بهترین بازی استراتژی، بهترین ارائه یک بورد گیم و بهترین بازی دو نفره نامزد شده است که توانسته در بخش بهترین بازی دو نفره، جایزه نیز ببرد. بازی Star Wars: Rebellion در وب‌سایت معتبر BoardGameGeek موفق به دریافت امتیاز ۸.۵ شده است و موفق شده در مکان پنجم بهترین بوردگیم قرار بگیرد. 


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده