نویسنده: محسن وزیری
// دوشنبه, ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۴۵

فیلمسازان بریتانیایی در تلاش برای اکران فروشنده مقابل سفارت آمریکا در لندن

برخی از فیلمسازان بریتانیایی در تلاشند تا فیلم فروشنده را در شب مراسم اسکار، مقابل سفارت آمریکا در لندن به نمایش بگذارند.

در پی سیاست‌های خصمانه‌ی دونالد ترامپ در خصوص ممنوعیت ورود شهروندان ایرانی و شش کشور دیگر به خاک آمریکا، اصغر فرهادی کارگردان فیلم فروشنده اعلام کرد در اسکار 2017 شرکت نخواهد کرد. در پی این تصمیم فرهادی و همینطور ترانه علیدوستی که اسکار را تحریم کرد، برخی از سینماگران انگلیسی قصد دارند فیلم فروشنده را در شب مراسم اسکار 2017 مقابل سفارت آمریکا در لندن به نمایش عموم بگذارند.

فیلمسازان و بازیگران سرشناس انگلیسی همچون کیرا نایتلی، مایک لی، جولی کریستی، کوین مک‌دونالد و تری گیلیام از مقامات رسمی شهر لندن خواستند تا مجوز اکران فیلم فروشنده را در شب مراسم اسکار دریافت کنند. در میان حامیان این حرکت، نام اندرا آرنولد، جاشوا اوپنهایمر و گلن کلوز به چشم می‌خورد. در بخشی از این نامه آمده است:

همانطور که احتمالا می‌دانید، رییس جمهور ایالات متحده در روز بیست و هشتم ژانویه قانونی را وضع کرد برای جلوگیری از ورود پناهندگان و همچنین معلق کردن مجوز ورود هر فردی که از هفت کشور مسلمان (ایران، عراق، سوریه، سودان، لیبی و سومالی) به این کشور می‌آید. این قانون حداقل نود روز اعتبار دارد.

این اقدام، قاطعانه توسط تمام موسساتی که در زمینه حقوق بشر به شکل بین‌المللی فعالیت می‌کنند، محکوم شده است. یکی از نتایج این قانون (به عنوان نشانه‌ و سمبلی برای نتایج دیگر) برنده جایزه اسکار، اصغر فرهادی (کارگردان ایرانی) امکان ورود به آمریکا را بعد از نامزد شدن فیلم «فروشنده» برای جایزه اسکار را ندارد. به همین دلیل به قصد بیان مسالمت‌آمیز و صلح‌جویانه نظر مخالفمان در این برحه سرنوشت‌ساز، می‌خواهیم فیلم آقای فرهادی را در فضای باز مقابل سفارت آمریکا در لندن اکران کنیم. ما باور داریم که به عنوان اعضای جامعه فیلمسازان لندن (شهری که به ارزش‌هایی همچون مدارا، شفقت، و چند فرهنگی بودن شهرت دارد) باید صدای اعتراضمان را به ایالات متحده برسانیم.

ما خواستار آن هستیم که این رویداد را در همبستگی با آقای فرهادی برگزار کنیم اما این اعلام همبستگی قطعا با هزاران مردم بی‌گناهی که زندگی‌شان تحت‌الشعاع این قانون قرار گرفته نیز هست.

رسانه‌های خارجی واکنش گسترده‌ای به این اقدام دونالد ترامپ نشان داده‌اند و باید دید تا روز مراسم چه اتفاقات دیگری در این خصوص خواهد افتاد. با وجود عدم حضور اصغر فرهادی در اسکار 2017، باید دید هنگام معرفی بهترین فیلم خارجی‌زبان چه اتفاقی خواهد افتاد.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده