نویسنده: کیان کاظمی
// پنجشنبه, ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۲

فیس بوک باید مبلغ ۶ میلیارد دلار به دلیل پرونده آکیولس پرداخت کند

طبق اظهارات شرکت زنیمکس (ZeniMax)، فیس بوک بایستی مبلغ ۶ میلیارد دلار به دلیل پرونده آکیولس پرداخت کند.

پس از هفته‌ها شهادت و اقدامات قضایی که شامل بیانیه صادر شده از سوی مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg) هم می‌شود، پرونده فیسبوک/آکیولس علیه زنیمکس به یک مرحله برجسته و مهم رسید. دلایل و استدلال‌هایی که در دادگاه روزهای اخیر گفته شد به همراه پرونده هم‌اکنون در دستان هیئت منصفه فدرال تگزاس است.

طبق گزارش منتشر شده توسط Law360، به دلیل ادعا زنیمکس مبنی بر ساخت هدست آکیولس ریفت با استفاده از اسرار تجاری دزدیده شده، این شرکت از هیئت منصفه درخواست کرده رای پرداخت ۶ میلیارد دلار را برای شرکت مادر مجموعه‌های Fallout و Elder Scrolls صادر کند.

افردا بلندپایه آکیولس هم متهم به پرداخت میلیون‌ها دلار به دلیل ادعای مبنی بر به سرقت رفتن اسرار تجاری هستند. زنیمکس مبلغ ۱۰۱.۴ میلیون دلار از جان کارمک (John Carmack)، مدیر ارشد فناوری آکیولس، مبلغ ۲۰۶ میلیون دلار از پالمر لوکی (Palmer Luckey) و ۴۲۷ میلیون دلار از برندان ایریب (Brendan Iribe) مدیرعامل سابق آکیولس می‌خواهد.

مسئله اصلی پرونده این است که زمنیکس ادعا می‌کند در حالی که کارمک همچنان در زنیمکس کار می‌کرده است، اگر به خاطر همکاری او و لوکی در آکیولس ریفت نبود این پروژه هرگز به واقعیت تبدیل نمی‌شد. در گزارش Law360 آمده است:

زنیمکس مدعی است تمام آکیولس برپایه کدها و ایده‌های به سرقت رفته ساخته شده و نوآوری که شرکت از آن لحظه دست یافته است بدون تغییراتی که کارمک روی نمونه اولیه هدست واقعیت مجازی ساخته شده توسط لوکی پیاده سازی کرد و بدون دو نسخه واقعیت مجازی بازی‌های ویدیویی که توسط کارمک کدنویسی شده بوده تا روی هدست آکیولس کار کند امکان پذیر نبود. 

تونی سامی (Tony Sammi)، وکیل شرکت زنیمکس در استدلال پایانی خود اظهار داشت:

در این کشور نمی‌توانیم اجازه دهیم که شرکت‌هایی که به ظاهر آبرومند هستند، اینگونه عمل کنند.

فیسبوک هم به نوبه خود در جریان است که کارمک نقش مهمی در کمک به پیشرفت آکیولس ریفت ایفا کرده است. اما فیسبوک استفاده از کدهایی که کارمک در زنیمکس نوشته را رد می‌کند و در عوض اصرار دارد که آکیولس براساس تکنولوژی خود آن‌ها ساخته شده است.


منبع GameSpot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده