نویسنده: محسن وزیری
// یکشنبه, ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۱۵

واکنش سخنگوی آکادمی اسکار درباره احتمال عدم حضور اصغر فرهادی در اسکار 2017

آکادمی اسکار نسبت به قانون منع ورود ایرانیان و شهروندان شش کشور دیگر به آمریکا و احتمال عدم حضور اصغر فرهادی در اسکار 2017 واکش نشان داد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا قانونی تصویب کرده که طبق آن شهروندان ایران و شش کشور دیگر، حتی با در اختیار داشتن ویزا و گرین کارت اجازه‌ی ورود به خاک آمریکا را ندارند. ترانه علیدوستی، بازیگر فیلم فروشنده مدتی پیش اعلام کرد به دلیل نژادپرستانه بودن این قانون در مراسم اسکار 2017 شرکت نخواهد کرد. پس از تصمیم علیدوستی، رسانه‌های خارجی زیادی از جمله سی‌ان‌ان، گاردین و نیویورک تایمز به این اقدام واکنش نشان دادند.

حال یکی از سخنگوهای آکادمی اسکار، در واکنش به احتمال عدم حضور اصغر فرهادی در اسکار 2017 بیانیه‌ی زیر را منتشر کرده است:

آکادمی اسکار دستاوردهای صورت گرفته در هنر سینما را ارج می‌نهد. هنری که از مرزها فراتر می‌رود و با مخاطبینی در سراسر جهان فارغ از تفاوت‌های ملی، قومی یا مذهبی‌شان ارتباط برقرار می‌کند. ما به عنوان حامی فیلمسازها و نیز حامی حقوق بشر تمامی مردم در سراسر جهان، محرومیت اصغر فرهادی، کارگردان فیلم اسکار گرفته‌ی جدایی و عوامل فیلم فروشنده برای ورود به کشور را اتفاقی عمیقاً ناراحت کننده می‌دانیم. محرومیتی که تنها به دلیل  مذهب یا کشور زادگاهشان است.

از طرف دیگر اما روابط عمومی فیلم فروشنده اعلام کرده که اصغر فرهادی با در اختیار داشتن تابعیت آمریکا، مشکلی برای ورود به این کشور ندارد و تصمیم خود مبنی بر حضور در اسکار امسال را طی چند روز آینده اعلام خواهد کرد. حتی یکی از منابع وابسته به کاخ سفید اعلام کرده تسهیلات ویژه‌ای برای این کارگردان برنده‌ی اسکار به منظور ورود به آمریکا فراهم خواهد کرد تا از مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

با توجه به جوی که علیه ترامپ در هالیوود شکل گرفته، اگر اصغر فرهادی از حضور در اسکار 2017 امتناع کند می‌توان شانس فروشنده را به عنوان فیلمی که از ایران نامزد اسکار شده برای دریافت جایزه بالا دانست. مریل استریپ بازیگر پرافتخار هالیوود در سخنرانی خود در گلدن گلوب به سیاست‌های ترامپ اعتراض کرد و در اسکار هم حتماً شاهد اعتراض‌های زیادی توسط بازیگران و فیلمسازان خواهیم بود.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده