نویسنده: نادر امرایی
// شنبه, ۹ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۱۶

مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر ۳۵ برگزار شد؛ اولین سیمرغ های بلورین اهدا شدند

ساعاتی پیش، مراسم افتتاحیه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در برج میلاد تهران برگزار شد.

ساعت ۱۹ روز شنبه، ۹ بهمن‌ ماه ۱۳۹۵، مراسم افتتاحیه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد. احسان کرمی، مجری این برنامه بود که سخنان خود را با تسلیت درگذشت کاظم افرندنیا آغاز کرد و در ادامه یادی از آتش‌نشانان عزیزی که جان خود را در حادثه پلاسکو از دست داده بودند، کرد. محمد حیدری، دبیر جشنواره فیلم فجر سی و پنجم، در ابتدای مراسم برروی سن حاضر شد و گفت:

آغاز می‌کنیم آیین جشنواره فیلم فجر را با یاد جان‌فشانان آتش‌نشان و مرزداران. امیدواریم سال جدید سال خوبی برای سینمای ایران باشد؛ سال نوی سینمای ایران مبارک.

در ادامه این مراسم، اولین بزرگداشت مراسم افتتاحیه به محمد کاسبی اختصاص داشت. مجید مظفری و همایون ارشادی برای بزرگداشت وی برروی سن حاضر شدند. محمد کاسبی، سیمرغ و لوح تقدیر خود را دریافت کرد و آغاز جشنواره فیلم فجر را به همه تبریک گفت. سپس، حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی با حاضر شدن برروی سن گفت:

من هم مثل شما تحت‌تأثیر بخش اول جشنواره هستم. در جشن بزرگ سینمای ایران، از کسانی که از ما محافظت می‌کنند تقدیر شد. از همه شما تشکر می کنم که حضور دارید. سپاس  از حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرانی که با ما همراه هستند. جای سپاس دارد  از دبیر جشنواره فیلم فجر که توانا و دانا این دوره را برگزار می‌کند.  اگر امنیت و آرامش وجود دارد برای خون دل و خون‌جگرهایی است که می‌خورند تا این بوستان‌های زیبا را داشته باشیم. فیلمسازانی که با خون‌دل فیلم می‌سازند و سینمای ایران را با افتخار مطرح می‌کنند. امسال چهارمین سالی است که برای برگزاری جشنواره در خدمت شما  هستم. روزهای اول بسیار سخت بود. چقدر شمس و مولانا خواندم تا شما را امیدوار کنم! اصناف چندین پاره بودند مخاطبان سینما زیر خط فقر قرار داشتند اما امروز با فهم متقابل شما، جشنواره امسال جشنواره سینمای امید است و سینمای امید تحقق پیدا کرده است. امسال وقتی فیلم‌های شما فیلمسازان را دیدم، خستگی‌ام در رفت و خیالم راحت شد. عمرم را در کنار شما گذاشتم.

وی در ادامه وزیر ارشاد را خطاب قرار داد و گفت: 

آقای صالحی‌امیری، این فیلم‌ها برای جوانان است که نشان دادند سینما ادامه دارد و در زیر چتر بزرگان سینما قرار گرفتند. در فیلم‌های سینمایی امسال امید موج می‌زند و فیلم‌های اجتماعی زیاد است. جوانان فیلم‌های ساده و کم هزینه ساخته‌اند و همچنین درفیلم‌های دفاع مقدس،  خواهران و مادران شهید را به تصویر کشیده‌اند. یقین دارم مردم از دیدن این فیلم‌ها لذت خواهند برد، همانطور که رهبر انقلاب پشتوانه ما در سینما بودند.ما باید  قدر سینما را بدانیم چرا که سینما از جلوه‌های قدرت ما است.

در ادامه نیز وی به ترانه علیدوستی و اقدام اخیر وی در راستای تحریم اسکار 2017 اشاره کرد و گفت که باعث افتخار است که یک بانوی ایرانی اسکار را تحریم کرده است.  

سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر / 35th Fajr Film Festival

پس از سخنان وی، دومین بزرگداشت مراسم افتتاحیه به غلامرضا موسوی، تهیه کننده سینما، اختصاص داشت. فرشته طائرپور و محمد مهدی دادگو برروی سن حاضر شدند. در ادامه، غلامرضا موسوی به همراه همسرش برروی سن حاضر شد و ضمن تشکر از دکتر ایوبی و محمد حیدری، از دیگران نیز تشکر کرد. وی در ادامه از ترانه علیدوستی نیز تشکر کرد. در انتها نیز او از همسرش تشکر کرد.  

پس از این مراسم، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برروی صحنه رفت. سیدرضا صالحی امیری در این افتتاحیه گفت:

امروز قبل از اینکه به دیدار شما بیایم فکر می کردم چه پیامی را برای جامعه بزرگ و نجیب و با شرافت سینما بیاورم از منظر انسانی، اجتماعی و اخلاقی چه پیامی باید داشته باشم و بازگو کنم . چند جمله‌ای که زبان دل است را یادداشت کردم امیدوارم آنچه در هدف‌گذاری و برنامه ریزی برای جامعه سینما داریم محقق شود. قبل از آمدن به این مراسم با رئیس جمهور ملاقات داشتم و حامل سلام ایشان به سینماگران هستم. آغاز به کار جشنواره فیلم فجر در آستانه دهه فجر به اصحاب هنر و جامعه فرهیخته و عموم علاقمندان به این هنر صمیمانه تبریک می گویم . جشنواره فیلم فجر یادآور نشاط و تحرک و پویایی و امید است. سینای ایران امروز زبان گویا و موثر جامعه‌ای است که در تحولات دهه چهارم انقلاب بیش از هر زمان دیگری رویکرد اجتماعی و جامعه محور دارد. مسایل اجتماعی و آلام جامعه در آینه سینما آشکار و هویدا است. اقبال گسترده به سینما نشان می دهد امروز توجه به این هنر به یک نیاز اجتماعی تبدیل شده است. افزایش مخاطبین و میزان بالای تولید و فروش در سینما در سال‌های اخیر موید این مطلب است.

وی در ادامه افزود:

امروز به خانواده بزرگ سینما که جملگی انسان‌های ارزشمند؛ دردآشنا و دلسوز فراتر از سرمایه فرهنگی نگاه می‌کنیم به مثابه یک سرمایه اجتماعی نگاه می‌کنیم. ما امروز صیانت از اصحاب سینما را وظیفه خود می‌دانیم. نقش این قشر فرهیخته در ارتقای سطح فرهنگ جامعه نقش بی‌بدیل و کم‌نظیر است. ما به این اصحاب اعتماد و باور داریم و معتقدیم به امید و نشاط اجتماعی و کاهش آسیب اجتماعی و ارتقاء فرهنگ عمومی و توسعه اخلاقی امیدوار باشیم. 

این ضیافت را جشنواره امید و نشاط بنامیم . حضور جوانان  خلاق در هنرهای مختلف فضای پر امید را نوید می‌دهد و این واقعیت انتظارات و مسئولیت ما را سنگین تر می کند. ما وظیفه داریم زیر ساخت‌های مناسب را فراهم کنیم. عدالت فرهنگی را برای بهره مندی همه شهرها و نقاط کشور از شکوفایی سینما محقق سازیم. من به ضرورت تشکیل سازمان نظام صنفی هنر اعتقاد دارم. در دیدار با تشکل‌های سینما بیان کردم حداکثر توان خود را برای ایجاد این نهاد به کار خواهم بست. زیرا این مسیر کاهش مشکلات و موانع را هموار می‌کند. معتقدم از سطوح کودکان مدارس تا کلیه سطوح اجتماعی از عنصر سینما به بهترین نحو استفاده کنند. امروز باور دارم و یک تهدید بلکه فرصت دائمی می‌داند. سینما می‌تواند این تنوع و تکثر را برای همدلی، هم‌نوایی و انسجام بیشتر نمایندگی کند. سینما می‌تواند با آغوش گسترده آینه شفاف باشد و گام موثر برای رفع آسیب‌ها و نشاط جامعه بردارد. امروز بستر مناسبی برای سینماگران فراهم است تا بتوانند پرچمداران حوزه فرهنگ و هنر باشند و نام ایران را اعتلاء ببخشند. استمرار حضور بین‌المللی ایران، به عنوان ثمره بزرگ سینمای ایران، حامل ارزش‌های اخلاقی، انسانی و کاستی‌های اجتماعی است. امیدوارم جشنواره امسال محلی برای گسترش تعامل و سازگاری و کانونی برای انسجام فرهنگ و هنر و جشنواره سی و پنجم جشنواره امید و نشاط باشد.

پس از سخنرانی صالحی امیری، نوبت به اهدای اولین سیمرغ‌های بلورین جشنواره امسال در بخش اقلام تبلیغاتی رسید. در بخش آنونس لوح تقدیر و سیمرغ بلورین به روح‌الله موحدی برای ساخت آنونس فیلم سیانور اهدا شد. وی سیمرغ خود را به همه گروه فیلم سیانور تقدیم کرد.

در بخش پوستر، لوح تقدیر و سیمرغ بلورین به طاها ذاکر برای فیلم فصل باران‌های موسمی اهدا شد. وی پس از دریافت سیمرغ خود، از خانواده خود تشکر کرد و اعلام کرد که جایزه‌ها نیستند که به ما اعتبار می‌دهند بلکه ما هستیم که به جایزه‌ها اعتبار می‌دهیم و این جایزه را به کیانوش عیاری تقدیم می‌کنم.

در بخش عکس، دیپلم افتخار و سیمرغ به مریم تخت‌کشیان برای فیلم نیم‌رخ‌ها رسید. 

در بخش بعدی مراسم افتتاحیه، علیرضا قربانی به همراه گروهش به روی صحنه آمد و قطعاتی را اجرا کرد. ادامه مراسم نیز به بزرگداشت تورج منصوری اختصاص داشت که برای بزرگداشت وی، ایرج رامین‌فر و محمود کلاری به روی صحنه آمدند. محمود کلاری گفت:

خودم می‌خواستم اینجا باشم و در این لحظه باشکوه در کنار تورج باشم، زیرا او سهم زیادی در زندگی کاری من دارد. من از فیلمبرداری هیچ‌چیز نمی‌دانستم و درکنار او کار یاد گرفتم و به نوعی، او اولین استاد و راهنمای من است. من که هیچ نمی‌دانستم را تحمل کرد و ذهن پویای او به من منتقل شد. با تمام وجود از او سپاسگزارم. او در سینمای ایران نقش زیادی دارد. نه تنها من، بسیاری از همکاران من از او آموخته‌اند.

منصوری نیز گفت: 

از همه شما خواهش می‌کنم که ساختمان پلاسکو را فراموش نکنید و از یاد نبرید. هوای تهران و برخی شهرهای بزرگ دیگر، ممکن است پلاسکوی بعدی باشد.

آخرین بزرگداشت مراسم افتتاحیه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر نیز به فرهاد توحیدی اختصاص یافت. شهرام اسدی و شادمهر راستین در این بخش برروی سن آمدند.

در انتهای مراسم نیز احسان کرمی مراسم افتتاحیه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر را با آرزوی سلامتی برای همه اهالی هنر به خصوص اصغر شاهوردی به پایان رساند.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده