// پنجشنبه, ۷ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۵۹

خبری از ESRAM در کنسول ایکس‌ باکس اسکورپیو نخواهد بود

براساس جدیدترین گزارش Digital Foundry، اطلاعاتی از پروژه اسکورپیو فاش شده که عدم استفاده مایکروسافت از ESRAM را نشان می‌دهد.

به گفته Digital Foundry ، بنابر سندی که در پورتال توسعه‌دهندگان مایکروسافت (Microsoft's development portal) منتشر شده، نشان‌دهنده برخی مشخصات سخت‌ افزار کنسول آماده به اجرای بازی‌های 4K از خانواده ایکس‌باکس وان است. شاید بزرگ‌ترین خبر در میان این سند، استفاده نشدن احتمالی ESRAM در پروژه اسکورپیو است که پیش از آن هم در ایکس‌باکس وان اولیه و هم در Xbox one S به کار رفته بود. از آنجا که مایکروسافت به توسعه دهندگان اجازه ساخت بازی‌های منحصر به اسکورپیو را نداده، سازندگان باید حتما بهینه سازی بازی خود را برای ESRAM دنبال کنند چون این فناوری در بازی ایکس‌باکس وان و ایکس‌باکس وان اس بسیار حیاتی است.

براساس سند دیجیتال فاوندری آن‌ها اعلام کردند:


فناوری ESRAM برای داشتن بهترین عملکرد همچنان در ایکس‌باکس وان و ایکس‌باکس وان اس حیاتی باقی خواهد ماند. با این حال پروژه اسکورپیو و PC با این فناوری ارائه نخواهند شد؛ به خاطر اینکه سازندگان اجازه عرضه بازی منحصر به اسکورپیو را ندارند. بهینه‌سازی برای ESRAM همچنان برای پلتفرم‌های مایکروسافت کلیدی باقی خواهد ماند.

در جای دیگری از سند که با تیتر «Reaching 4K and GPU Scaling Across Multiple Xbox Devices» مشخص شده، مایکروسافت به تناوب به استفاده از روش فشرده‌سازی رنگ دلتا (delta color compression) اشاره کرده است. فشرده‌سازی دلتا که از روش فشرده کردن دیتاهای متوالی به جای فایل‌های کامل استفاده می‌کند، پروسه‌ای است که می‌تواند میزان منابع مورد نیازی که GPU برای پردازش پیکسل‌ها نیاز دارد را کاهش دهد. جزئیات کوچک و نه چندان مهم دیگری نیز در سند دیجیتال فاوندری ذکر شده که می‌توانید گزارش کامل را در اینجا مشاهده کنید.

پروژه اسکورپیو که در نمایشگاه E3 2016 معرفی شد، در آن زمان مایکروسافت گفته بود که کنسول جدید مجهز به CPU هشت هسته‌ای، ۳۲۰ گیگابایت بر ثانیه پهنای باند حافظه (توان پردازشی) و با قدرت ۶ ترافلاپس خواهد بود.

این کنسول قرار است در تعطیلات امسال عرضه شود ولی تاکنون تصویری از آن منتشر نشده و به این ترتیب مایکروسافت تصمیم دارد تا در زمان خاصی محصول را همراه با جزئیات بیشتر نمایش دهد. اخیرا در همین زمینه فیل اسپنسر گفته بود که مطمئن نیست پروژه اسکورپیو تا قبل از نمایشگاه E3 امسال به نمایش در بیاید. این شرکت بارها اشاره کرده که کنسول مورد انتظار، و میان‌نسلی خانواده ایکس‌باکس وان قرار است قدرتمندترین کنسولی باشد که تاکنون ساخته شده است. آن‌ها همچنین ادعا کرده‌اند این کنسول از نظر کارایی و قدرت نسبت به PS4 Pro برتر خواهد بود.

فرانک اوکانر، رئیس استودیو سازنده بازی Halo نیز اخیرا گفته بود با اینکه از مشخصات سخت‌افزاری دقیق کنسول اطمینان ندارد اما پروژه اسکورپیو فراتر از انتظارهای آن‌ها بوده است.


منبع Gamespot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده