// سه شنبه, ۵ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۰۲

گزارش باکس آفیس: فیلم جدید وین دیزل از صدرنشینی باز ماند و Rogue One‌ یک میلیاردی شد

همراه گزارش باکس آفیس زومجی و بررسی پرفروش‌ترین فیلم‌های امریکایی شمالی و دنیا باشید.

|

نه به آن سال‌هایی که ام. نایت شیامالان یکی-پس از دیگری خرابکاری می‌کرد و نه به الان که با «گسست» (Split)، دومین ساخته‌ی متوالی موفقش را راهی سینماها کرده است. شیامالان در سال ۲۰۱۵ با فیلم ترسناک «ملاقات» (The Visit) که با تکنیک تصاویر یافت‌شده ساخته شده بود، به دوره‌ی طولانی شکست‌های بی‌پایان هنری و تجاری‌اش پایان داد. این فیلم نقدهای اکثرا مثبتی دریافت کرد و اگرچه با کسب ۹۸ میلیون دلار در دنیا، تبدیل به یکی از کم‌درآمد‌ترین فیلم‌های او شد، اما به لطف بودجه‌ی ۵ میلیون دلاری‌اش به یک موفقیت عالی تبدیل شد. در نهایت «ملاقات» را می‌توان بیشتر از موفقیت تجاری، به عنوان بازگشت خوشحال‌کننده‌ی شیامالان به روزهای اوجش دانست. ماجرای «گسست» اما فرق می‌کند. این کارگردان با فیلم جدیدش ثابت کرده که «ملاقات» یک اتفاق استثنایی نبود و به این ترتیب موفق شده تا بازگشت به اوجش را کامل کند و دل طرفدارانش را خوشحال.

«گسست» با کسب رقم فوق‌العاده‌ی ۴۰ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار به عنوان افتتاحیه، تبدیل به یکی از بهترین آغازهای شیامالان شد. این یعنی افتتاحیه‌ی «گسست» پشت سر افتتاحیه‌ی ۴۰ میلیون و ۳۰۰ هزار دلاری «آخرین هواشکن» (The Last Airbender)،  افتتاحیه‌ی ۵۰ میلیون دلاری «روستا» (The Village) و ۶۰ میلیون دلاری «نشانه‌ها» (Signs)، در جایگاه چهارم بهترین افتتاحیه‌های این کارگردان قرار گرفته است. این رقم همچنین بزرگ‌ترین افتتاحیه‌ در میان فیلم‌های اورجینال استودیوی بلام‌هواس محسوب می‌شود و همچنین پشت سر «موذی: فصل دوم» (۴۰/۲ میلیون دلار)، «فعالیت فراطبیعی ۲» (۴۰/۶ میلیون دلار) و «فعالیت فراطبیعی ۳» (۵۲ و نیم میلیون دلار)، چهارمین افتتاحیه‌ی برتر در میان تمام ساخته‌های بلام‌هواس محسوب می‌شود. چنین فروش کم‌نظیری تعجبی هم ندارد. بالاخره در رابطه با این فیلم با یکی از بهترین ساخته‌های شیامالان طرفیم که البته با بودجه‌ی بسیار کمی هم ساخته شده است. ترکیب این دو عنصر باید هم به چنین نتیجه‌ای ختم شود!

Batman-V-Superman-Unused-Superman-poster

«گسست» با بودجه‌ی ۹ میلیون دلار ساخته شده و پتانسیل این را دارد تا در حد «ملاقات» که اولین فیلم موفق شیامالان بعد از یک دهه شکست بود عمل کند. «گسست» نه تنها از فاکتورِ جذاب بودن فیلم و نقدهای خیلی خوبی هم که دریافت کرده بهره می‌برد، بلکه از اینکه نام شیامالان دیگر شک‌برانگیز به نظر نمی‌رسد و به روزهای مطمئنش برگشته هم بهره می‌برد. در نتیجه اگر فیلم مثل «ملاقات» بفروشد می‌تواند به ۱۰۳ میلیون دلار درآمد خانگی دست پیدا کند، اما اگر در حد دیگر فیلم‌های او مثل «روستا»، «اتفاق» (The Happening) و «پس از زمین» (After Earth) که افتتاحیه‌ی قدرتمندی داشتند اما در ادامه با افت روبه‌رو شدند عمل کند، درآمد ۸۵ تا ۹۰ میلیونی آن پیش‌بینی می‌شود. «گسست» همچنین ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار هم از کشورهای خارجی به دست آورد و مجموع درآمد جهانی‌اش را به ۴۶ میلیون دلار رساند.

تازه‌اکران بزرگ بعدی این هفته، «سه ایکس: بازگشت زندر کیج» است. محصول کمپانی پارامونت که با بودجه‌ی ۸۵ میلیون دلار تهیه شده، دنباله‌ی «سه ایکس» محصول سال ۲۰۰۲ و «سه ایکس: دولت متحد» محصول ۲۰۰۵ محسوب می‌شود. «بازگشت زندر کیج» همان‌طور که از نامش پیداست فقط یک دنباله‌ی خشک و خالی نیست، بلکه نقش ریبوت یک فرانچایز جدید را هم برعهده دارد. «بازگشت زندر کیج» در آخرهفته‌ی افتتاحیه‌اش ۲۰ میلیون دلار کسب کرد. این رقم اگرچه خیلی کمتر از افتتاحیه‌ی ۴۶ میلیون دلاری «سه ایکس» است، اما خیلی بهتر از افتتاحیه‌ی ۱۲ میلیون دلاری «دولت متحد» محسوب می‌شود که وین دیزل در آن حضور نداشت. اگرچه عملکرد غیرمنتظره‌ی «گسست» به ضرر زندر کیج و دار و دسته‌اش منجر شده، اما خبر خوب این است که این فیلم با توجه به بازیگران چینی و هندی و بین‌المللی‌ای که گرد هم آورده، از همان ابتدا با هدف موفقیت در کشورهای خارجی ساخته شده بوده است و باید عملکرد آن را براساس فروش‌ خارجی‌اش بررسی کرد. در همین زمینه «بازگشت زندر کیج» ۵۰ و نیم میلیون دلار هم از بازارهای بین‌المللی کسب کرد و به این ترتیب در هفته‌ی اول به مجموع درآمد جهانی‌ ۷۰ و نیم میلیون دلار دست پیدا کرد. در مقایسه باید گفت رقمی که «بازگشت زندر کیج» در هفته‌ی اول به دست آورده، «دولت متحد» (۷۱ میلیون دلار) در طول دوران اکرانش کسب کرده بود.

Batman-V-Superman-Unused-Superman-poster

دیگر تازه‌اکران مهم این هفته «موسس» (The Founder) است که در ابتدا برای عرضه در ماه آگوست سال گذشته برنامه‌ریزی شده بود. این فیلم زندگینامه‌ای که مایکل کیتون را به عنوان بازیگر اصلی‌اش دارد، درباره‌ی تاریخ تاسیس و سیر پیشرفت و موفقیت مجموعه رستوران‌های زنجیره‌ای مک‌دونالدز است. «موسس» در یک هزار و ۱۱۵ سینما روی پرده رفت و ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار دلار کسب کرد. خبر خوب این است که فقط ۷ میلیون دلار خرج ساخت فیلم شده و همچنین فیلم نقدهای خیلی خوبی هم که بازی کیتون را ستایش می‌کنند دریافت کرده است، اما از طرف دیگر تحلیلگران فکر می‌کنند بهتر بود کمپانی سازنده فیلم را در زمان دیگری عرضه می‌کرد تا در میان غوغایی که «اشخاص پنهان» (Hidden Figures) و «لا لا لند» (La La Land) به راه انداختن گم نمی‌شد.

در زمینه‌ی اخبار فیلم‌های قدیمی بگذارید از «روگ وان: داستانی از جنگ ستارگان» (Rogue One) شروع کنیم که این هفته ۵۵۹تا از سالن‌هایش را از دست داد و ۷ میلیون دلار فروخت. جدیدترین بلاک‌باسترِ کمپانی دیزنی تاکنون ۵۱۲ میلیون دلار در امریکای شمالی فروخته است. اما مهم‌ترین خبر جدید برای ساخته‌ی گرت ادواردز این است که اولین اسپین‌آف سینمایی «جنگ ستارگان» این هفته بالاخره از مرز یک میلیارد دلار درآمد جهانی عبور کرد و به مجموع فروش یک میلیارد و ۱۱ میلیون دلار دست پیدا کرد. تحلیلگران فکر می‌کنند «روگ وان» به زودی درآمد یک میلیارد و ۲۳ میلیونی «زوتوپیا» (Zootopia) و یک میلیارد و ۲۷ میلیون دلاری «در جستجوی دوری» (Finding Dory) را پشت سر خواهد گذاشت، اما احتمالا موفق به عبور از درآمد یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون دلاری «کاپیتان امریکا: جنگ داخلی» (Captain America: Civil War) نخواهد شد و در یک قدمی به دست آوردن تاج پادشاهی باکس آفیس ۲۰۱۶ متوقف می‌شود. البته اگر این برای هرکسی خبر بدی باشد، برای دیزنی نیست. چون از سال ۲۰۰۶ تاکنون «روگ وان» سیزدهمین محصول آنهاست که موفق به عبور از درآمد جهانی یک میلیارد دلار شده است. حالا که داریم درباره‌ی دیزنی حرف می‌زنیم بگذارید بگویم که انیمیشن «موآنا» (Moana) هم از مرز ۵۰۰ میلیون دلار درآمد جهانی عبور کرد.

Rogue One

کمدی «اشخاص پنهان» که این هفته‌ها مدام در کنار «لا لا لند» پرفروش‌ترین فیلم مستقل فصل جوایز بوده، این هفته هم از ترکاندن دست نکشید. محصول کمپانی فاکس در سومین هفته‌ی اکران گسترده‌اش ۱۶ میلیون و ۲۵۰ هزار دلار به جیب زد و مجموع درآمد خانگی‌اش را به ۸۵ میلیون دلار رساند. اگر فیلم در اسکار حضور پررنگی داشته باشد یا نه دیگر از لحاظ موفقیت تجاری چندان مهم نیست. «اشخاص پنهان» همین الانش هم یک موفقیت غول‌پیکر محسوب می‌شود و تبدیل به مثال بارزِ و غیرقابل‌انکاری از این حقیقت شده که بله، فیلم‌هایی مثل این هم می‌توانند جیب‌های تهیه‌کننده‌ها را پر کنند. «اشخاص پنهان» فقط به کمتر از ۵ میلیون دلار نیاز دارد تا «لا لا لند» را در گیشه‌ی خانگی پشت سر بگذارد و این در حالی است که این فیلم اصلا به اندازه‌ی «لا لا لند» در مراسم‌های مختلف نامزد و برنده‌ی جوایز زیادی نبوده است.

انیمیشن «آواز بخوان» (Sing) این هفته ۹ میلیون دلار دیگر فروخت و در جایگاه چهارم چارت جای گرفت و البته موفق شد با عبور از مجموع درآمد فیلم «عروسی بزرگ مفصل یونانی من» تبدیل به پرفروش‌ترین فیلمی شود که هیچ‌وقت صدرنشین باکس آفیس نبوده است. این موزیکال ۷۵ میلیون دلاری تا حالا ۲۴۹ میلیون دلار در گیشه‌ی خانگی و ۴۲۸ میلیون دلار در دنیا فروخته است.

«لا لا لند» فقط یک روز قبل از اینکه احتمالا چندین و چند نامزدی اسکار به دست بیاورد، به فروش فوق‌العاده‌اش ادامه داد. این رومانس موزیکال ۸ میلیون و ۳۵۰ هزار دلار کسب کرد و به مجموع درآمد ۸۹ میلیون و ۶۹۰ هزار دلار دست پیدا کرد. این فیلم از هفته‌ی بعد، پس از اعلام نامزدهای اسکار اکران گسترده‌اش را آغاز خواهد کرد. پس باید صبر کرد و دید آیا فیلم می‌تواند تا یکشنبه‌ی هفته‌ی آینده از مرز ۱۰۰ میلیون دلار عبور کند یا نه. «لا لا لند» همچنین در کشورهای خارجی هم به ترکاندن ادامه می‌دهد و تاکنون ۱۷۳ میلیون دلار از سرتاسر جهان در خرانه دارد.

La La Land

تریلر «روز وطن‌پرستان» (Patriots Day) در دومین هفته‌ی اکرانش ۶ میلیون دلار دیگر فروخت و به مجموع درآمد ۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار دست پیدا کرد. محصول تحسین‌شده‌ی کمپانی لاینزگیت به احتمال زیاد کار سختی برای عبور از بودجه‌ی ۴۰ میلیون دلاری‌اش خواهد داشت و بدجوری به سینماروهای خارجی برای جبران این استقبال داخلی ضعیف نیاز دارد. این در حالی بود که  فیلم فانتزی «ماشین‌‌های هیولایی» (Monster Trucks) هم در دومین هفته‌ی اکرانش ۷ میلیون دلار به جیب زد و مجموع درآمد ۱۰ روزه‌اش را به ۲۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار رساند. این رقم در مقایسه با بودجه‌ی ۱۲۰ میلیونی این فیلم شکست آن را تضمین می‌کند.

درام «شیر» (Lion) یک میلیون و ۸۵۵ هزار دلار از ۵۷۵ سینما به دست آورد و به درآمد جدید ۱۶/۴ میلیون دلار دست پیدا کرد. در حال حاضر تنها راه این فیلم برای افزایش فروشش به مورد توجه قرار گرفتن در اسکار خلاصه می‌شود. اما فیلمی که شانسی برای مورد توجه قرار گرفتن توسط آکادمی ندارد، «در شب زندگی» (Live By Night) است. تریلر جنایی بن افلک فقط موفق به کسب یک میلیون و ۸۰۵ هزار دلار و رساندن مجموع درآمد خانگی‌اش به ۹/۴ میلیون دلار شد. با شرایط حال حاضر فیلم، چشم کارشناسان به عبور درآمد فیلم از مجموع فروش ۲۰ میلیون دلاری «رفته عزیزم رفته» (Gone Baby Gone)، اولین تجربه‌ی کارگردانی افلک در سال ۲۰۰۷ هم آب نمی‌خورد. اما فیلمی که بیشتر از هرکس دیگری برای تکان خوردن در جدول به توجه‌ی اسکار نیاز دارد، «سکوت» (Silence)، جدیدترین ساخته‌ی مارتین اسکورسیزی است. این درام مذهبی جاه‌طلبانه و تحسین‌شده اما غیرتجاری با اینکه تعداد سینماهایش را به یک هزار و ۵۸۰ سالن افزایش داد، اما دور و اطراف یک میلیون و ۱۷۲ میلیون دلار به دست آورد و به این ترتیب به مجموع درآمد خانگی ۵/۱ میلیون دلار دست پیدا کرد.

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته
۱Split۴۰/۱ میلیون دلار
۲xXx: The Return of Xander Cage۲۰ میلیون دلار
۳Hidden Figures۱۶/۲ میلیون دلار
۴Sing۹ میلیون دلار
۵La La Land۸/۳ میلیون دلار
۶Rogue One: A Star Wars Story۷/۰۳۶ میلیون دلار
۷Monster Trucks۷ میلیون دلار
۸Patriots Day۶ میلیون دلار
۹The Founder۳/۷ میلیون دلار
۱۰Sleepless۳/۷ میلیون دلار

نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

گسست

Split

طرفداران باوفای ام. نایت شیامالان که با وجود سختی‌‌هایی‌ که به خاطر تمام فیلم‌های ضعیف و حتی خجالت‌آور او در این چند سال اخیر کشیده بودند به او پشت نکردند گوش به زنگ باشند. بعد از «ملاقات» (The Visit) که خبر از بازگشت این کارگردان به روی فُرم می‌داد، ظاهرا «گسست» بازگشت باشکوه او را کامل کرده است. تقریبا اکثر منتقدان باور دارند که «گسست» در بین بهترین کارهای اولیه این کارگردان قرار می‌گیرد. داستان درباره‌‌ی فردی به اسم کوین با بازی جیمز مک‌آووی است که از بیماری چندشخصیتی رنج می‌برد. آن هم نه یک یا دو شخصیت اضافه، بلکه ۲۳تا شخصیت فرعی درون مغز او جولان می‌دهند و با هم درگیر هستند. موضوع وقتی حساس می‌شود که دکتر روانشناس کوین به این نتیجه می‌رسد که هنوز یک شخصیت دیگر باقی مانده است که خودش را رو نکرده و قصد دارد با در کنترل گرفتن تمام ۲۳ شخصیت دیگر، افسارِ کامل کوین را به دست بگیرد.

ریچارد روپر از شیکاگو سان‌تایمز که فیلم را خیلی دوست دارد می‌آورد: «با این فیلم مورمورکننده، تعلیق‌زا، جسورانه و بعضی‌وقت‌ها حسابی دیوانه‌وار، شیامالان ۴۶ ساله ثابت می‌کند که او هنوز ترفندهای زیرکانه‌‌ی داستانی زیادی در آستین دارد و هنوز مهارت استادانه‌اش به عنوان یک کارگردان را از دست نداده است». منتقد امپایر که از فیلم راضی است می‌نویسد: «این تریلر رواشناختی شامل هنرنمایی‌ای از جیمز مک‌آووی است که لیاقت مورد توجه قرار گرفتن در فصل جوایز را دارد. شیامالان با کمدی سیاه و تعلیق حساب‌شده‌اش روی حفره‌های داستانی‌اش را می‌پوشاند و البته مثل همیشه چندتا غافلگیری برای پایان نگه می‌دارد». پیتر تراویس از رولینگ استون هم می‌آورد: «ممکن بود ایده‌ی مرکزی فیلم به یک ترفند سخیف تبدیل شود، اما از آنجایی که شیامالان با مهارت به ما اجازه می‌دهد تا به درون آسیب دوران کودکی این مرد وارد شویم و ببینیم که چه چیزی او را به سوی ایجاد کردن چندین شخصیت هل داده است، این اتفاق نمی‌افتد». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۶۴ است.

 

سه ایکس: بازگشت زندر کیج

وین دیزل است و اکشن‌هایی که قوانین فیزیک را با خیال راحت نقض می‌کنند و تن نیوتن را در گور می‌لرزانند. اگر فکر می‌کردید مجموعه‌ی «سریع و خشمگین» هیچ احترامی برای قوانین فیزیک قائل نیست، ظاهرا «بازگشت زندر کیج» رکورد دیوانگی را در این زمینه به نام خودش زده. داستان فیلم جدید که بیش از ۱۰ سال بعد از قسمت قبلی ساخته شده، دوباره به زندر کیج بی‌باک می‌پردازد که باید بااسکیت‌سواری روی بدنه‌ی اتوبوس در حال حرکت (!)، خودش را به اسلحه‌ی مرگباری به اسم «جعبه‌ی پاندورا» برساند؛ اسلحه‌ای که می‌تواند تمام ماهوار‌ه‌های نظامی دنیا را کنترل کند.

کیتی والش از شیکاگو تریبون که ۲ و نیم ستاره به فیلم داده می‌آورد: «لذت چنین فیلمی در اکشن‌های عجیب و غریب و صحنه‌های بدلکاری نوآورانه‌ی افراطی‌اش که تمام قوانین طبیعت، فیزیک و منطق را زیر پا می‌گذارند است. زندر در جنگل اسکی می‌کند، با موتورش به نبرد با موج‌های اقیانوس می‌رود و با کله از درون یک هواپیمای باری شیرجه می‌زند. اما با وجود تمام تلاش‌های دیزل، دانی ین به عنوان استاد هنرهای رزمی، فیلم را از دست تمام هم‌بازی‌های معرکه‌اش می‌دزد». جیمز براردینلی که دو ستاره به فیلم داده می‌نویسد: «"بازگشت زندر کیج" یادآور دورانی است که همه‌ی فیلم‌های اکشن برای پسرهای تین‌ایجر ساخته می‌شدند... فیلم یک فست فود سینمایی یک‌بارمصرف است. فیلم در محدوده‌ی ژانری قرار می‌گیرد که امروزه از لحاظ خلاقیت به ورشکستگی خورده است، اما برای جذب مخاطبان خارجی، صحنه‌های اکشنِ افراطی را به داستان ترجیح می‌دهند. این فیلم شاید بی‌مغز باشد، اما خواب‌آور نیست». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۴۲ است.

گزارش باکس آفیس هفته‌ی گذشته


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده