نویسنده: فاطمه تشکری
// سه شنبه, ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۱۶

آموزش بازی سازی: معرفی توسعه بازی (مقدمه)

در این قسمت از سری مقالات آموزش بازی‌سازی، به معرفی توسعه بازی خواهیم پرداخت.

اگر عاشق بازی هستید و می‌خواهید یاد بگیرید که چطور یک بازی را بسازید، سری مقالات آموزش بازی‌سازی زومجی می‌تواند شروعی مناسب باشد. ساخت بازی خلاقیت و نوعی هنر فنی است. در این دوره تا حدی با ابزار و اصول توسعه بازی آشنا خواهید شد.

 به نظر شما تفاوت بازی کردن و توسعه یک بازی چیست؟

بازی کردن به فرد در درک اینکه چه مواردی باعث خوب شدن یا بد شدن یک بازی می‌­شود، کمک می‌­کند. اما در واقع، این دو مورد (بازی کردن و توسعه بازی) با هم متفاوتند. اجازه بدهید با مثالی مساله را روشن‌تر کنم، بیایید افرادی را که از تماشای یک فیلم لذت می‌­برند با افرادی که واقعا آن فیلم را می‌سازند مقایسه کنیم، در واقع کار بسیار زیادی در پشت دوربین‌­ها، پیش تولید و پس از تولید انجام شده و ساعت­‌های طولانی صرف شده تا محصولی تولید شود که ما با لذت بنشینیم، پاپ کورن بخوریم و از محتوای فیلم لذت ببریم. این موضوع کاملا در مورد توسعه بازی هم صدق می­‌کند. فقط به این دلیل که شما از بازی کردن یک بازی ویدیویی لذت می­‌برید لزوما به این معنا نیست که از ساختن آن هم لذت ببرید. من شخصا از ساختن بازی بیشتر از بازی کردن لذت می­‌برم. به نظر من وقتی که یک رویا تبدیل به واقعیت می­‌شود، تجربه بسیار لذت بخشی‌ است. اما بسیاری از افراد بعد از تحقیق در مورد بازی­‌سازی به این نتیجه می­‌رسند که آره، من فقط عاشق بازی­ کردن هستم. من به دو دلیل این دروس را ارئه می­‌دهم، اول اینکه اینجوری بیشتر یاد می‌گیرم و دوم اینکه بعضی از شما به دنبال آموزش­‌هایی برای بازی­‌سازی هستید و شاید این مطالب به شما هم کمک کند و در این مسیر متوجه می­‌شوید که آیا مثل من از ساخت بازی لذت می ­برید یا نه؟

در طول ۲۰ سال گذشته، صنعت بازی به شدت در حال گسترش است. جدیدترین آمار Newzoo نشان می‌دهد که، صنعت بازی‌های جهانی یک صنعت ۹۹.۶ میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۶ بود و دائما هم این رقم در حال افزایش است، بنابراین فرصت­‌های رو به رشد در این بازار رقابتی وجود دارد. ما حتی می‌بینیم که این صنعت تا حدی موازی با تولید یک فیلم در هالیوود هم پیش رفته است. اما تولید یک بازی، مهارت، تجربه، انگیزه و البته ارتباطات شخصی م­ی‌خواهد و در یک کلام نیازمند «تعهد» است.

خوشبختانه، مفاهیم توسعه بازی فراتر از فقط خود بازی­ ها اعمال می‌شود. بنابراین زمانی که ما درباره­‌ی صنعت بازی حرف می‌زنیم اکثر ذهن­‌ها به سرگرمی‌های تعاملی معطوف می­‌شود، البته در این صنعت رو به رشد، تعدادی از افراد نیز به بازی­‌های جدی یا بازی‌های معنادار رجوع می­‌کنند. باید توجه داشت که کاربرد بازی­‌ها برای اهدافی فراتر از یک سرگرمی ساده است، اهدافی مثل آموزش، تدریس، تشویق،‌ مسائل مربوط به سلامتی و حتی تبلیغات در بازی و مواردی از این نوع.

تقسیم‌بندی صنعت بازی :

کانال‌های توزیعصنعت

خرده فروشی‌ها

کانال‌های دیجیتال

کانال‌های غیر مستقیم

سرگرمی‌های تعاملی

بازی‌های جدی

رسانه‌های دیجیتال

سازندگانپلتفرم‌ها

ناشران بازی

استودیو‌های بازی

مشاوران فردی (معمولا برای ناشران یا استودیو‌ها کار می‌کنند)

علاقه‌مندان

کنسول‌ها

کامپیوتر‌های شخصی

موبایل

تبلت

وب

 پس اگر می­‌خواهید بازی­ ساز شوید جایگاه خودتان را همراه با ترکیبی از موارد مورد نیازتان در این جدول پیدا ­کنید.

من فکر می­‌کنم همه ما انگیزه‌های مختلفی داریم که شروع به خواندن این مطلب (دروس توسعه بازی) کرده‌ایم. بعضی­ ها قطعا می‌خواهند یک حرفه‌ای در توسعه بازی شوند، بعضی هم در یادگیری و توسعه بازی بسیار جدی هستند، افرادی هم فکر می­‌کنند ساختن یک بازی سرگرمی خوبی ا­‌ست و به آن به عنوان سرگرمی نگاه می‌­کنند، افرادی هم هستند که در حال حاضر در این صنعت حضور دارند و ­می‌خواهند مهارت‌­های خود را افزایش دهند تا نقش‌شان را در این صنعت تغییر دهند و افرادی هم هستند که این مورد را آموزشی در جهت رشد شغلی خود می­‌بینند، در هر حال انگیزه‌­ها متفاوت است.

من در طول این دروس سعی می­‌کنم علاوه بر مباحث تئوری بخش­‌هایی را هم جهت تمرین به صورت پروژه مطرح کنم تا موارد گفته شده در یادگیری شما تاثیر بیشتر داشته باشد.

در پایان مقدمه، پیشنهاد می­‌کنم برای یادگیری و ساخت یک بازی تنها به این دروس بسنده نکنید، تا می­‌توانید در گوگل جستجو کنید و دوره‌­های مختلف ساخت یک بازی را بگذرانید (دوره­‌های رایگان زیادی برای شروع یادگیری وجود دارند) و البته حتما بازی کنید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده