نویسنده: محسن وزیری
// یکشنبه, ۱۴ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۰۱

بررسی دستبند هوشمند Razer Nabu

دستبندهای هوشمند این روزها از گجت‌های پوشیدنی پرطرفدارای هستند که مدل‌های متفاوتی از آن‌ها از شرکت‌های بزرگ فناوری در بازار وجود دارد. دستبند هوشمند Razer Nabu یکی از مدل‌های ساده اما کاربردی است که در زومجی به بررسی آن پرداختیم.

کمپانی ریزر به عنوان یکی از برندهای شاخص لوازم جانبی و سخت‌افزار رایانه‌های شخصی، همواره محصولات باکیفیت و البته زیبایی تولید کرده و یکی از انتخاب‌های اصلی گیمرها و تمام کاربرانی است که به اصالت محصول خود اهمیت می‌دهند. دستبند هوشمند Nabu نیز از این قاعده مستثنی نیست و حداقل در زمینه‌ی کیفیت ساخت و طراحی، مسیر دیگر محصولات ریزر را در پیش گرفته و دستگاهی خوش‌ساخت و باکیفیت است.

دستبندهای هوشمند یا اسمارت‌بندها از جمله گجت‌های پوشیدنی هستند که معمولاً به دلیل قیمت پایین‌تر نسبت به ساعت‌های هوشمند و راحتی استفاده از آن‌ها، مورد توجه علاقه‌مندان به فناوری هستند. نام‌ها بزرگی در دنیای فناوری مانند مایکروسافت و سونی اقدام به ساخت چنین دستبند‌هایی کردند و شرکت‌های کوچتری نیز مانند فیت‌بیت هستند که تمرکز خود را روی ساخت دستبندهای هوشمند گذاشتند و با تولید مدل‌های مخلتفی از آن‌ها، باعث گستردگی و افزایش محبوبیت این گجت‌ها شدند. ریزر نیز از این فرصت استفاده کرده با راه‌اندازی خط «نابو» در محصولات خود، از قافله‌ی گجت‌های پوشیدنی عقب نمانده است. ریز سه محصول ریزر نابو، ریزر نابو ایکس و ساعت ریزر نابو را در زمینه‌ی ابزارهای پوشیدنی تولید کرده و در این بررسی قصد داریم نگاهی به دستبند هوشمند Razer Nabu و نقاط ضعف و قوت آن بپردازیم.

nabu razer

مشخصات فنی

  • نمایشگر تک‌رنگ اولد با رزولوشن ۱۲۸ در ۱۶
  • شتاب‌سنج
  • موتور ویبره
  • باتری لیتیوم پلیمر با شارژدهی ۶ روزه
  • مقاوم در برابر باران و عرق دست
  • اتصال با گوشی از طریق بلوتوث کم‌مصرف

قابلیت‌ها

  • شمارش تعداد قدم‌ها
  • محاسبه مسافت طی شده
  • محاسبه میزان کالری مصرف شده
  • محاسبه مدت زمان فعالیت ورزشی
  • اندازه‌گیری کیفیت خواب
  • کنترل موسیقی روی گوشی
  • زمان‌سنج

ریزر نابو تقریباً همه‌ی وظایفی که از یک دستبند هوشمند سلامتی انتظار دارید انجام می‌دهد و نمی‌توان ویژگی منحصر به فردی برای آن برشمرد. نابو می‌تواند تعداد قدم‌هایتان را بشمارد، مسافت طی شده و میزان کالری مصرف شده را محاسبه کند و مدت زمان فعالیت ورزشی (غیر از قدم زدن معمولی) را به شما اطلاع دهد. علاوه بر این اگر هنگام خواب دستبند نابو را به دست خود ببندید،‌ این اسمارت بند می‌تواند کیفیت خواب شما را اندازه‌گیری کند و اطلاعات را در اپ مخصوص خودش ذخیره کند. نابو همچنین نوتیفیکیشن‌های دریافتی از گوشی هوشمند را روی نمایشگر خود نشان می‌دهد، مواردی نظیر تماس‌ها و پیام‌های دریافتی از اپلیکیشن‌های مختلف. البته این دستبند از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند و پیام‌های فارسی روی آن به صورت حروف جداگانه نمایش داده می‌شوند. تنظیمات موسیقی و زمان‌سنج به طور پیشفرض غیر فعال هستند و باید با استفاده از اپ دستبند آن‌ها را فعال کنید.

دستبند هوشمند نابو از طراحی مشابه دیگر محصولات ریزر بهره می‌برد و با رنگ‌های مشکی و سبز کاملاً هویت این برند را حفظ کرده است. نابو فقط در همین ترکیب رنگی عرضه می‌شود و کاربر انتخابی برای رنگ‌های دیگر آن ندارد. طراحی این دستبند در نگاه اول زیبا و جذاب است و نمایشگر خمیده‌ی آن با یک دکمه‌ای که برای جابه‌جایی بین اطلاعات وجود دارد، ترکیب همگون و مناسبی را به وجود آورده است. قسمت سگک دستبند ساختار آهن‌ربایی دارد که به راحتی باز و بسته می‌شود و البته قدرت آهنربای آن به قدری هست که در فعالیت‌های شدید ورزشی از دست کاربر جدا نشود. دستبند ریزر نابو در دو مدل «متوسط/بزرگ» و «کوچک/متوسط» عرضه شده و اندازه‌ی هرکدام از آن‌ها را نیز می‌توان تا حدودی تغییر دارد. در جعبه‌ی نابو دو سگک وجود دارد که می‌توانید با توجه به اندازه‌ی مچ دستتان از آن‌ها استفاده کنید.

دو بخش سبزرنگ داخلی دستبند بر خلاف سطح بیرون آن که حالتی لاستیکی دارند، از پلاستیک محکم ساخته شده‌اند و محل اتصال کابل یواس‌بی برای شارژ دستگاه نیز در این بخش دیده می‌شود. اما زیبایی‌های ظاهری نابو تا زمانی دوام می‌آورد که آن را مدوام به دست خود ببندید. نابو وزن زیادی ندارد اما راحت‌ترین دستبندی نیست که تا به حال به دست خود بسته‌اید. بخش‌های پلاستیکی نابو روی دست باعث ایجاد کمی احساس ناراحتی می‌شوند و بعد از چند دقیقه به مچ دست می‌چسبد و مجبورید آن را جدا کنید. اگر بخواهید این دستبند را در تمام طول روز به دست خود ببندید همواره متوجه وجود آن روی دست خود خواهید بود. نابو را نمی‌توان مثل یک دستبند به عنوان یک زیورآلات استفاده کرد که ویژگی‌های سلامتی نیز دارد، بلکه تنها یک دستگاه برای ذخیره اطلاعات ورزشی شماست.

nabu razer

اطلاعاتی که روی نابو ذخیره می‌شود تا پنج روز روی حافظه‌ی داخلی آن می‌ماند اما برای بهره‌گیری از تمام قابلیت‌های این دستبند، باید آن را همراه با اپلیکیشن Nabu استفاده کنید. این اپ روی دستگاه‌های اندرویدی با نسخه ۴.۳ به بالا و iOS‌ 8 و بالاتر (آیفون 5 به بعد) اجرا می‌شود. اپ نابو علاوه بر اطلاعاتی که روی خود دستبند هم قابل مشاهده است، بخشی برای نمایش کیفیت خواب دارد که در آن طول مدت خوابیدن، میزان خواب عمیق و ساعاتی را که احتمالاً بیدار شدید یا تکان شدیدی داشته نشان می‌دهد. در این اپ می‌توانید برای خود هدف تعیین کنید، به عنوان مثلا تعداد قدم، میزان مسافتی که می‌خواهید طی کنید یا زمان ورزش را مشخص کنید. در قسمت تنظیمات این اپ می‌توانید ترتیب اطلاعات روی دستبند و تعداد آن‌ها را تعیین کنید. به طور پیشفرض ابتدا پس از ساعت، تعداد قدم نمایش داده می‌شود و میزان مسافت نمایش داده می‌شود اما می‌توانید کنترل موسیقی و زمان‌سنج را نیز به حالات روی دستبند اضافه کنید.

nabu razer

دستبند هوشمند ریز نابو محصولی باکیفیت است که با وجود نقاط ضعفش، می‌توان به عنوان یک ابزار سلامتی روی آن حساب کرد. از جمله نقاط ضعف این دستبند غیر از ایرادات مربوط به طراحی و تجربه‌ی کاربری دستبند، این بود که چند روز پس از استفاده از آن ارتباط نابو با گوشی قطع شد و هیچ‌یک از راه‌کارهای پیشنهاد شده در بخش پشتیبانی وب‌سایت ریز (مانند راه‌اندازی مجدد اتصال بلوتوث، نصب دوباره‌ی اپ و راه‌اندازی مجدد خود دستبند) کارساز نبودند و مجبور شدیم روی یک گوشی دیگر از نابو استفاده کنیم. البته باید قیمت نسبتاً پایین و معقول این دستبند را نیز در نظر داشت که میان نمونه‌های مشابه، عملکرد کاملاً قابل قبولی از خود نشان می‌دهد. ریزر نابو یک دستبند هوشمند سلامتی باکیفیت و زیبا است که طوری طراحی شده است که کمی استفاده از آن در طولانی مدت، دست کاربر را اذیت می‌کند و مشکلات کمی هم در زمینه‌ی نرم‌افزاری در آن دیده می‌شود که می‌توانیم امیدوار باشیم با بروزرسانی‌هایی، این مشکلات مرتفع شوند. در نهایت می‌توان گفت Razer Nabu برای یک دستبند هوشمند نسبتاً ارزان انتخاب بسیار مناسبی است.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده