نویسنده: افشین پیروزی
// چهار شنبه, ۷ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۱

EA نحوه محاسبه سطح بازیکنان در سری FIFA را شرح داد

یکی از اعضای الکترونیک آرتز اخیرا نحوه محاسبه سطح بازیکنان در سری FIFA را شرح داده است.

هر سال که نسخه‌ای از سری بازی‌های فیفا وارد بازار می‌شود، برخی گیمر‌ها به سطح تعدادی از بازیکنان اعتراض می‌کنند. حتی تعدادی از بازیکنان مطرح فوتبال هم اعتقاد دارند که سطح آن‌ها در بازی پایین‌تر از سطح واقعی‌شان است. به همین دلیل هم سایت ESPN، اخیرا مصاحبه‌ای با مایکل مولر موئرینگ ترتیب داده است؛ موئرینگ مسوول محاسبه سطح بازیکنان در سری بازی‌های فیفا است.

در جدید‌ترین نسخه از سری فیفا یعنی FIFA 17، شاهد حضور ۷۰۰ باشگاه و ۱۸ هزار بازیکن هستیم و دانستن اینکه EA چطور سطح این تعداد بازیکن را تعیین می‌کند، بسیار جالب به نظر می‌رسد. موئرینگ در پاسخ به این سوال اعلام کرده که الکترونیک آرتز بیش از ۹ هزار نفر در سراسر دنیا دارد که به آن‌ها «بررسی‌کننده اطلاعات» گفته می‌شود. این افراد از مربیان، استعداد‌یاب‌ها و افرادی که بلیط‌های کل فصل یک تیم را خریداری می‌کنند، تشکیل شده‌اند. این افراد عملکرد بازیکنان را بررسی کرده و آن‌ها را در یک سایت مخصوص وابسته به EA ثبت می‌کنند. سپس الکترونیک آرتز این اطلاعات را در اختیار ۳۰۰ ادیتور قرار می‌دهد تا آن‌ها را در ۳۵ دسته (مثل سرعت، قدرت بدنی، قدرت شوت‌زنی و غیره) دسته‌بندی کنند.

سپس الکترونیک آرتز این اطلاعات را با اطلاعاتی که از یک سری منابع دیگر به دست می‌آورد مقایسه کرده و آن‌ها را وارد فرمولی خاص می‌کند که نتیجه نهایی این فرمول، سطح بازیکن در بازی را تعیین می‌کند. البته فرمول مذکور ممکن است برای برخی بازیکنان نتایج دور از واقعیتی ارائه دهد و به همین دلیل هم برخی فوتبالیست‌ها در بازی سطح بالاتر و برخی هم پایین‌تر از سطح واقعی‌شان دارند. . البته موئرینگ هم در ادامه گفته که ممکن است این اطلاعات خیلی قابل‌اعتماد نباشد:

عوامل متعددی روی سنجش این اطلاعات تاثیرگذار است؛ برای مثال، اگر بازیکنی عضو تیم بایرن مونیخ یا منچستر سیتی باشد، به دلیل سبک خاص بازی این تیم‌ها، تعداد پاس‌های صحیح بیش‌تری ثبت خواهد کرد و در نتیجه سطح پاسکاری وی بالا خواهد بود. ولی این بدین معنی نیست که وی واقعا هم پاسور خوبی است. یا به عنوان مثال دیگر هرگز نمی‌توان سطح واقعی یک بازیکن در مواردی مثل کنترل توپ یا تکل‌زنی را به طور دقیق سنجید و ممکن است این موارد هم کمی با واقعیت تفاوت داشته باشند.

موئرینگ در ادامه صحبت‌های خود گفت که سطح لیگی که بازیکن در آن مشغول بازی است هم نقش بسزایی در تعیین سطح وی دارد. برای مثال اگر مسی در لیگ ایرلند بازی می‌کرد، قطعا سطح بسیار پایین‌تری نسبت به الان داشت؛ چرا که سطح لیگی که در آن بازی می‌کند پایین‌تر از لالیگا است. وی در ادامه همچنین مثال جالبی در مورد توماس مولر زد:

مولر بازیکنی است که نمی‌توان ویژگی‌ای را به عنوان نقطه قوت اصلی وی ذکر کرد. مثلا وی در زمینه جاگیری واقعا خوب است و در عین حال عملکرد ضعیفی در زمینه دریبل‌زنی دارد و حتی شوت‌های وی هم گاهی واقعا بد هستند. پس اگر ما بخواهیم سطح این بازیکن را با فرمول‌های همیشگی محاسبه کنیم، قطعا سطح بسیار پایینی به مولر تعلق خواهد یافت. ولی در واقعیت وی یک بازیکن عالی است. در این مواقع ما سطحی بالاتر از آنچه در فرمول‌ها بدست آمده به بازیکن می‌دهیم. البته عکس این قضیه هم اتفاق می‌افتد.

اگر از علاقه‌مندان سری فیفا هستید، می‌توانید بررسی ویدیویی جدید‌ترین نسخه این مجموعه یعنی FIFA 17 را در زومجی تماشا کنید.


منبع VG247
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده