بررسی لپ‌تاپ گیمینگ MSI GE72VR 6RF

بررسی لپ‌تاپ گیمینگ MSI GE72VR 6RF

یکشنبه, ۱۸ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۰۳

آیا ارتقا به نسل جدید تراشه‌های گرافیکی توانسته تحولی را در راندمان مورد انتظار از لپ تاپ های گیمینگ ایجاد کند؟

پس از بررسی جامع چندین لپ‌تاپ گیمینگ از شرکت MSI در زومجی حتما بسیاری از کاربران با قابلیت‌های اصلی و کیفیت محصولات این شرکت آشنایی بیشتری پیدا کرده‌اند. حالا لپ‌تاپ‌های گیمینگ ام اس آی همگام با موفقیت در عرصه‌های جهانی در بازار داخلی هم شناخته شده‌تر از قبل هستند و ام‌اس‌آی هم تلاش دارد با اندیشیدن برخی تمهیداتِ جدید محصولاتش را بی وقفه برای بازار ایران مهیا کند. چندی پیش انویدیا آخرین نسل از تراشه‌های گرافیکی قدرتمندش بر مبنای معماری پاسکال را معرفی کرد، محصولاتی که هم برای پی‌سی‌های دسکتاپی و هم دستگاه‌های موبایلی در رده‌های مختلف در نظر گرفته شده بودند. ام‌اس‌آی یکی از اولین شرکت‌هایی بود که در راستای عرضه‌ی تراشه‌های گرافیکی جدید سعی کرد نقش خود را در این زمینه برجسته کرده و سری لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی خود را با بروز کردن تراشه‌های گرافیکی زودتر از سازندگان دیگر معرفی و به بازار عرضه کند.

حالا نیز MSI یکی از آخرین مدل‌های معرفی شده از سری Apache Pro با این ویژگی‌ها و با نام GE72VR 6RF را برایمان ارسال کرده تا بررسی راندمان نسل جدید تراشه‌های گرافیکی موبایل را با آن آغاز کنیم و احتمالا برای اولین تجربه‌ی لپ‌تاپی خود همانند بررسی کارت‌های گرافیکی نسل جدید خاطره‌‌ی خوشی را در زومجی و مقاله‌ی پیش رو ثبت کنیم. این محصول از پردازنده‌ی قدرتمند اسکای‌لیک با مدل Core i7- 6700HQ، میزان ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی DDR4 و تراشه‌ی گرافیکی رده بالای نسل پاسکال با مدل GTX 1060 بهره گرفته‌ که ۶ گیگابایت رم گرافیکی هم دارد. همچنین این محصول یک SSD پر سرعت ۲۵۶ گیگابایتی را در کنار یک هارددیسک یک ترابایتی در دل خود جای داده و امکانات پیشرفته‌ای نظیر نمایشگر IPS با نرخ بازسازی تصویر ۱۲۰ هرتزی، اسپیکرهای Dynaudio و کارت شبکه‌ی حرفه‌ای Killer E2400 را هم در دل خود جای داده است.

طراحی و بدنه

در این مدل هم مانند مدل‌های گیمینگ همرده‌ی دیگر از آلومنیوم در ساخت بدنه بهره گرفته شده و پلاستیک در قابِ نمایشگر و زیر دستگاه استفاده شده است. پوشش مات سیاه رنگی که به آلومنیوم برس خورده‌ی بدنه‌ اضافه شده باعث شده که درخشندگی کمتری داشته باشد و در عین حال در برابر جذب گرد و غبار و اثر انگشت و چربی مقاومت بیشتری داشته باشد. و در روی بدنه هم لوگوی معروف و آشنای Dragon سازنده با نشان "Gaming G Series" و تصویر اژدها در هنگام روشن بودن دستگاه به کمکِ نور LED در زیر خود درخشندگی دارد. طراحی دستگاه هم از قواعد معمول پیروی می‌کند و رنگ سیاه در آن غالب است، اما در لبه‌های جلویی دستگاه باریکه‌ی قرمز رنگ پلاستیکی شفاف تعبیه شده که در تعامل با طراحی بدنه و سازگار با استایل گیمینگ آن است و در زیر آن در وسط لبه‌ی جلویی هم نشانگرهای برق، باطری و وضعیت کارکرد ذخیره سازها را با LED های کوچکتر قرار دارند.

MSI GE72VR 6RF  بدنه

کیفیت ساخت شاسی این دستگاه بالا است و ضخامت بدنه به نزدیک سه سانتی‌متر می‌رسد که مناسب است. نمایشگر با کیفیت این محصول هم بسیار باریک بوده که اتفاق خوبی است و کناره‌های آن هم با وجود پلاستیکی بودن مقاومت خوبی دارند. بقیه‌ی اجزای بدنه هم استحکام بالایی دارند و مشکلی از نظر ایجاد فشار ناخواسته یا قرار گرفتن دست‌ها هنگام کار روی آن وجود ندارد. در مجموع ام‌اس‌آی اجزای GE72VR را در یک شاسی با طراحی متداول و بدون زواید اضافی، اما کیفیت ساخت و پایداری بالا قرار داده است. ابعاد دستگاه قابل توجه است و حمل و نقل آن هم با توجه به وزن ۲.۷ کیلوگرمی آن شاید در ابتدا برای همه ساده نباشد.

برای سیستم خنک کننده هم دو عدد فن توربینی بزرگ، یکی برای CPU و یکی هم برای GPU در نظر گرفته شده که با لوله‌های متعدد حرارتی مسی و مستقل از یکدیگر و با کنترل کننده‌ی مجزا کار می‌کنند. اما این بار ام‌اس‌آی آن را ارتقا داده و با بهبود فناوری سیستم خنک کننده نام Cooler Boost 4 را برای آن برگزیده است.

مشخصات سخت افزاری

کد محصول MSI GE72VR 6RF APACHE PRO
سیستم عاملWindows 10 Home (64 bit)
پردازندهIntel® Core™ i7 Skylake-6700HQ (2.6 GHz)
نمایشگر17.3″ FHD, (1920*1080)  IPS-Level , 120 Hz ,5ms
حافظه2 x 8GB DDR4 (16GB)
سرعت حافظه2133 MHz
حداکثر ظرفیت حافظه32GB (2 Slots)
تراشه ی گرافیکیINTEL HD 530 / NVIDIA GeForce GTX1060 (6GB)
ذخیره ساز256GB M.2 SSD (NVMe PCIe Gen 3.0) + 1TB 7200RPM
دیسک نوریDVD Super Multi
صفحه کلیدSteelSeries FULL back lit keyboard with SteelSeries Engine
کارت صداAudio Sound by Dynaudio, Support 7.1 channel with Woofer
اتصال کابلیKiller Gb LAN with Killer Shield
اتصال بی سیمIntel 802.11ac
بلوتوثBluetooth V4.0
وب کمHD type (30fps@720p)
باتری6-Cell Li-Ion
ابعاد419.9(W) x 287.8(D) x 29.8~32(H)mm
وزن2.7kg(w/ battery)
گارانتی2 Years From MSI

نمایشگر

دستگاه مورد بررسی این مدل دارای نمایشگری از نوع IPS نیست، اما بنا بر ادعای ام‌اس‌آی کیفیت کلی، طیف رنگی و زاویه‌ی دید این پنل با پنل‌های IPS برابری می‌کند. بررسی ما هم نشان داد که این پنل با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ یا همان FHD کم و کاستی نسبت به انواع با کیفیت IPS ندارد و چه از جهت زاویه‌ی دید و چه نمایش رنگ با آنها برابری می‌کند که جای خرسندی است. اما یکی از نقاط قوت و قابلیت‌های نسبتا جدید در نظر گرفته شده که این محصول را جزو اولین مدل‌های مجهز شده با آن در یک لپ‌تاپ بازی کرده، به کارگیری پنلی با سرعت نوسان ۱۲۰ هرتز است. نوسازی تصویر با این سرعت به گیمرها امکان می‌دهد که با بهره گیری از توان بالای تراشه‌ی گرافیکی، بازی‌های خود را با نرخ فریم بالاتری اجرا کنند و محیط پویاتر و تصاویر روانتری را در بازی‌ها شاهد باشند. بنابراین از این اقدام ام‌اس‌آی استقبال می‌کنیم و امیدواریم استفاده از این قابلیت در بین سازندگانِ دیگر هم متدوال شود.

MSI GE72VR 6RF  نمایشگر

به کارگیری فناوری True Color در این مدل‌ها یک فرآیند کالیبراسیون کارخانه‌ای خاص را شامل می‌شود تا بتواند هر پنل را سرحد امکان به پوشش طیف رنگی کامل sRGB نزدیک‌تر کند. به علاوه، این پنل یک پوشش محافظه ضد انعکاس هم دارد، اما به کیفیت نمایش رنگ‌ها آسیب نمی‌رساند. تاخیر پاسخگویی پنل هم برای مدلی که اولویت بازی دارد در سطح قابل قبولی است و اثری از دنباله‌های تصویر یا شبح اشیای متحرک را در حین بررسی و بازی کردن نیافتیم. تنها کاستی در این نمایشگر پشتیبانی از قابلیت کاربردی و عالی G-Sync است.

 

پردازنده و حافظه‌ی اصلی

CPU Z 1 Cropped

در این محصول از جدیدترین نسل پردازنده‌های اسکای‌لیک ساخت اینتل و یکی از قوی‌ترین مدل‌های آن استفاده شده است، می‌توان در پردازش‌های سنگین هم روی آن حساب باز کرد. پردازنده‌ی Core i7 -6700HQ با ۶ مگابایت حافظه‌ی کش و حداکثر فرکانس توربوی ۳.۵ گیگاهرتز قادر است تا در حالت ذخیره‌ی انرژی یا همان Power Saver Mode در هنگام کار روی باتری، سرعت ساعت کاری خود را به ۸۰۰ مگاهرتز کاهش دهد. توان حرارتی در نظر گرفته شده برای آن هم ۴۵ وات است، هر چند که امکان اورکلاک این پردازنده نیز مهیا شده است.


CPU Z 2 Cropped

حافظه‌ی اصلی هم با استفاده از دو ماجول رم ۸ گیگابایتی DDR4 با فرکانس ۲۱۳۳ و ساخت سامسونگ تامین شده و همان‌طور که در تصاویر ثبت شده از CPU-Z شاهد هستید، تایمینگ آن هم 36-15-15-15 است. این لپ‌تاپ امکان نصب ماجول‌های DDR4 تا سقف ۳۲ گیگابایت را فراهم می‌سازد.

کارت گرافیک

مشخصات کارت گرافیکی GTX 1060 در لپ تاپ GE72VR

قلب گرافیکی این لپ‌تاپ کارت گرافیک GTX 1060 با استاندارد BGA است که روی برد اصلی قرار می‌گیرد. این تراشه‌ با نام GP106 با پروسه‌ی ساخت ۱۶ نانومتری FinFET و بر اساس معماری Pascal ساخته شده و دارای ۱۲۸۰ هسته‌ی پردازشی با فرکانس ۱۶۷۱ مگاهرتز است (در عمل به بالای ۱۸۰۰ مگاهرتز هم می‌رسد و ما فرکانس ۱۹۱۱ مگاهرتز را هم با آن ثبت کردیم). تراشه‌های GDDR5 هم با فرکانس ۸ گیگاهرتزی خود روی رابط ۱۹۲ بیتیِ این تراشه می‌توانند پهنای باند کلی ۱۹۲ گیگابایت بر ثانیه را فرآهم کنند.

در بررسی‌های قبلی آنقدر از قدرت فوق العاده و سرعت بالای تراشه‌های مبتنی بر پاسکال گفته‌ایم که دیگر نیازی نمی‌بینیم در مورد مزیت‌های استفاده از این تراشه غلو کنیم. اما اگر هنوز متوجه نشده‌اید یادآوری می‌کنیم که این دقیقا همان تراشه‌ی گرافیکی استفاده شده در  کارت‌های گرافیکی GTX 1060 پی‌سی‌ است که بدون کم و کاست در محصول موبایلی استفاده شده و حتی راندمانی مشابه را ارائه می‌کند. اما دیگر پسوندِ m در نام این تراشه قرار ندارد.

ذخیره‌ سازی

ذخیره ساز پر سرعت SAMSUNG SM 951 NVMe SSD

خوشحالیم در این محصول هم به مانند برخی از مدل‌های قبلی، یک SSD پر سرعت را شاهد هستیم که حدس زدن نامش هم زیاد سخت نیست. در اینجا یک مدل ۲۵۶ گیگابایتی با مدل MZVPV256 و نام تجاری SM-951 NVMe تولید شرکت سامسونگ را داریم که هنوز هم یکی از سریع‌ترین و پرآوازه ترین مدل‌های موجود در دنیا است که با بهره گیری از کنترلر سه هسته‌ای UBX در کنار  حافظه‌ی NAND-Flash از نوع MLC می‌تواند سرعتی خیره کننده را برای عملیات ذخیره سازی رقم بزند. 

مادربرد این لپ‌تاپ و مدل‌های مشابه از آخرین استاندارد PCIe NVMe برای SSD های نسلِ جدید بهره گیری می‌کنند و بنابراین محدودیتی در بکارگیری سریع‌ترین مدل‌ها ندارند. همان‌طور که می‌دانید بیشینه‌ی سرعت NVMe SSD ها تا ۲۵۰۰ مگابایت بر ثانیه هم می‌رسد، در حالی که مدل‌های M.2 SATA  با استادارد AHCI در همان رده‌ی SSD های دارای کابل SATA سرعتی حدود ۵۵۰ مگابایت بر ثانیه را عرضه می‌کنند و این تفاوت سرعت بسیار محسوس خواهد بود. بنابراین همیشه موقع خرید دقت کنید ترجیحا مدلی را برگزینید که مانند این محصول از یک SSD با استاندارد NVMe استفاده کرده باشد.

ذخیره ساز دوم دستگاه هم یک هارد‌دیسک مکانیکی ۱ ترابایتی ۷۲۰۰ دور بر دقیقه و ساخت شرکت وسترن دیجیتال (از خط تولید هیتاچی سابق) و با مدل HGST HTS721010A9E630 است که با توجه به قیمت‌های کنونی SSD ها و میزان فضایی که بازی‌های جدید اشغال می‌کنند ، برای یک محصول گیمینگ کاملا ضروری به نظر می‌رسد. در نظر داشته باشید که بیشتر لپ‌تاپ‌های کنونی موجود در بازار از هارددیسک‌های معمولی ۵۴۰۰ دور بر دقیقه استفاده می‌کنند که سرعت به مراتب کمتری دارند. بنابراین داشتن یک هارددیسک 2.5 اینچیِ دور بالا در یک دستگاه قابل حمل غنیمت است.

درگاه‌‌ها

در این محصول شاهد رابطِ اتصال پر سرعت USB 3.1 از نسل دوم و از نوع C هستیم که MSI آن را SuperPort می‌نامد و نرخ انتقالی تا سقف ۱۰ گیگابیت بر ثانیه را در اختیار ابزار جانبی می‌گذارد.

در جلوی دستگاه هم به جز نشانگرهای LED سفید و قرمز رنگ برای نشانگرهای کارکرد باتری و ذخیره سازی هیچ پورت ارتباطی جای داده نشده است. در سمتِ راست ورودی آداپتور برق، یک پورت USB 2.0 در کنار درایو نوری و یک درگاه کارت SD جای داده شده و در طرف چپ دستگاه هم به ترتیب Kensington lock، یک پورت‌ شبکه یا LAN، یک پورت USB 3.0 ، خروجی HDMI،  یک DisplayPort، یک پورت USB 3.0 دیگر، پورت USB 3.1 Type C و خروجی هدفون و ورودی Line-in یا میکروفون با روکش‌های طلایی تعبیه شده است.

صفحه کلید و تاچ‌پد

MSI GE72VR 6RF

برند SteelSeries این بار هم صفحه کلید فوق العاده‌ای برای محصول ما فراهم کرده و از هر زاویه به آن نگاه کنید، چه از نظر عملکرد کلیدها، چه بازخورد فشرده شدن آنها و چه نور پردازی پس زمینه کلیدها و حتی تنظیمات‌ در نظر گرفته شده برای افکت‌های مختلف نور که در قالب نرم افزار مخصوص آن در دسترس هستند، همگی بی نقص هستند و تجربه‌ای غیر تکراری و خلاقانه را در کار روزمره و دائمی با دستگاه مهیا می‌سازند. همان گونه که گفته شد کلیدی سخت‌افزاری مخصوص آن در کنار صفحه کلید برای تغییر نور و افکت وجود دارد. شفافیت کلیدها و لبه‌های سفید ابری آنها باعث می‌شود که بازتاب مناسب نورهای رنگی را شاهد باشیم که عموما آزاردهنده هم نیست و شدت متعادلی دارد. تنها کمبود غیر ضروری هم عدم در نظر گرفته شدن کلید‌های ماکرو برای تعریف کلیدهای اختصاصی در بازی‌ها است.

تاچ‌پد دستگاه هم ابعاد نسبتا بزرگی دارد و از قابلیت‌های چند لمسی هم پشتیبانی می‌کند. کلید‌های در نظر گرفته شده در زیر آن نسبتا سخت عمل می‌کنند، اما در مجموع بازخورد مناسبی دارند و طوری طراحی شده‌اند که بصورت تصادفی و با فشار ناخواسته‌ی دست‌ها هم عمل نکنند.

در گوشه‌ی بالای صفحه کلید و در کنار دکمه‌ی Power برای روشن کردن دستگاه، ام‌اس‌آی دو کلید با کارکردهای اختصاصی در نظر گرفته است. اولی دکمه‌ی مخصوص صفحه کلید Steel Series که برای تغییر سریع و آسان حالت‌های تعریف شده برای نور پردازیِ پس زمینه‌ی کیبورد در نرم افزار اختصاصی آن تعبیه شده و دومی هم دکمه‌ی Fan Profile که برای سوییچ کردن بین حالت کم صدای پروفایل چرخش فن‌های دستگاه و حالت Performance برای بازدهی بیشتر خنک کننده و البته نویز تولیدی بیشتر در نظر گرفته شده است.

اسپیکر

بلندگوهای دستگاه در بخش سخت افزاری از فناوری Dynaudio استفاده کرده‌اند که مشتمل بر چهار درایور با قدرت دو وات در دو طرف جلوی دستگاه و یک ساب‌ووفرِ سه واتی در زیر آن هستند و می‌توانند به کمک بخش نرم افزاری خود یکی از بهترین سیستم‌های صوتی ممکن در این ابعاد را فرآهم کنند که در بین محصولاتی که تاکنون بررسی کرده‌ایم کم نظیر است. البته استفاده از هدست گیمینگ هم برای شنیدن صدای بی نقص تولیدی کارت صدا هم امکان پذیر است.

قدرت صدای این چیدمان صوتی قوی و در عین حال شفاف است و برای محصولی در این رده کاربردی و قابل قبول است و بیشتر کاربران، مخصوصا گیمرها را راضی خواهد کرد.

ارتباطات

ارتباط بی‌سیم دستگاه توسط یک ماژول  802.11ac M.2 تامین می‌شود که دو بانده طراحی شده است.  قابلیت اولویت دادن به بسته‌های بازی‌های آنلاین در هنگام ارسال و دریافت را دارد و قرار است تا سقف تئوری ۸۶۷ مگابیت بر ثانیه در استاندارد ac سرعت داشته باشد.

لوازم جانبی

دیسک‌های درایور و نرم افزارهای کاربردی، راهنمای شروع سریع و راهنمای بازگرداندن دستگاه به حالت پیش فرض محتویات اضافی همراه لپ‌تاپ گیمینگ ما هستند. آداپتور  برق و ماوس گینگ عرضه شده با برند Steel Series هم از لوازم جانبی این محصول هستند که همیشه باید در کیف مخصوص آن به همراه داشته باشید.

 

امکانات نرم افزاری

MSI Dragon Gaming Center -۱

این محصول مهمترین و پر کاربردترین نرم افزار سیستمی است که ام‌اس‌آی که برای لپ‌تاپ گیمینگش تدارک دیده است و شامل ۶ بخش کلی می‌شود.

MSI Dragon Gaming Center

  • App Portal

یک واسط کاربری مجتمع برای اجرای برنامه‌ها تنها با یک کلیک ساده است. در اینجا می‌توانید برنامه‌هایتان را در دسته بندی‌های مختلف قرار دهید و مرتب کنید. اضافه کردن تمام برنامه‌های اجرایی با پسوند EXE به این قسمت امکان پذیر است.

  • System Monitor

در این بخش می‌توان در آن واحد میزان استفاده از توان پردازنده، کارت گرافیک و دیسک  و مقدار شارژ باتری را رصد کرد. همین‌طور دور فن‌ها و توان تخمینی مصرفی هم در این قسمت نشان داده می‌شود. بررسی دمای CPU و GPU و میزان انتقال داده‌ها روی شبکه‌ هم برای عیب‌یابی یا ردگیری برخی مشکلات در بسیاری مواقع راه گشا است. این گزینه قابلیتی دارد که می‌تواند اطلاعات کلیدی سیستم را به صورت گرافیکی برای کاربر ترسیم کند تا بررسی تمام این مولفه‌ها با سهولت بیشتر و زمان کمتری فرآهم شود. گزینه‌ی Mini View هم ‌می‌تواند اطلاعات کاملی را تنها در یک پنجره‌ی کوچک برای کاربر نمایش دهد.

  • LED Wizard

از طریق این گزینه می‌توان افکت، رنگ و روشنایی LED های موجود در دستگاه را تنظیم کرد. حتی می‌توان این تنظیمات را به اجرای سناریوهای قابل تعریف مجزا در سیستم مرتبط کرد. سپس می‌توان این سناریوها را از طریق نرم افزار موبایلی MSI Dragon Dashboard App سوییچ کرد و تظیمات آن را از راه دور تغییر داد.

  • System Tuner

برخی گزینه‌های سیستمی را می‌توان در اینجا تغییر داد و پروفایل‌هایی تعریف کرد که به صورت خودکار و تنها با فشار یک کلید برنامه یا بازی خاصی که تعریف کرده‌اید به همراه آن اجرا شود.

  • Mobile Center

پارامترهای سیستمی را روی گوشی هوشمند شما نمایش می‌دهد و پروفایل‌های از قبل تعریف شده را منتقل یا اجرا می‌کند. تغییر نورپردازی LED ها هم از طریق اپلیکیشن موبایلی مقدور است.

  • Tools & Help

دسترسی به خدمات و پشتیبانی MSI، اطلاعات محصول خریداری شده برای ارائه در صورت نیاز و همچنین برخی ابزارهای مفید برای پشتیبان گیری از ویندوز و نرم افزارهای نصب شده و بازیابی در صورت وقوع مشکل از این قسمت مقدور شده است.

۲- MSI True Color

MSI True Color

در این ابزار اختصاصی به راحتی می‌توان با استفاده از برخی پروفایل‌های پیش فرض وضعیت نمایشگر را برای حالت‌های مختلف مثل بازی، فیلم، متن و برنامه‌های اداری تغییر داد تا بهترین تجربه در آنها فرآهم شود. شاخصه‌های رنگ، روشنایی، کنتراست و گامای نمایشگر به صورت مجزا در هر یک از پروفایل‌ها قابل شخصی سازی هستند.

۳- Killer Network Manager

بخش نرم افزاری تجهیزات شبکه‌ی GE72VR 6RF هم با ابزار Killer Network  Manager و در بخش‌های Application، Performance، WiFi Manager، Network  و گزینه‌های مخصوص Killer در دسترس است.

به کمک این ابزار می‌توان به برخی نرم افزارها یا بازی‌ها اولویت دسترسی و ارجحیت در ارتباطات شبکه‌ای را داد و در واقع با ادعای سازنده، زمان پاسخ‌گویی و پینگ تایم مربوطه را به حداقلِ ممکن کاهش داد.

۴- SteelSeries ENGINE

MSI Steel series Engine

این برنامه ابزار اختصاصی SteelSeries برای شخصی سازی نور پس زمینه‌ی صفحه کلید است. این شخصی سازی می‌تواند بر اساس کلید خاص یا گروهی از کلیدهای خاص انجام شود، حتی می‌توان کلیدها را به منطقه‌های مجزا به نام Zone تقسیم کرد و برای هر منطقه رنگ متفاوتی را تخصیص داد. امکان ایجاد پروفایل‌های جدید با این ترکیبات وجود دارد و در هر ترکیب می‌توان تا ۴ لایه‌ی مجزا را برای ترکیب و افکت نورپردازی تعیین کرد و به راحتی با فشردن کلیدهای مستقیم بین آنها سوییچ کرد. حتی این توانایی را دارید که اجرای پروفایل نور پردازی‌تان را به اجرای بازی یا برنامه‌ای خاص منوط کنید. برای بازی‌های پشتیبانی شده می‌توان میزان قدرت و سلامتی و برخی پارامترهای دیگر را هم با افکت یا رنگ خاصی روی صفحه کلید تعیین کرد. در این صورت با تغییر میزان این پارامترها نورپردازی مربوطه هم به صورت خودکار تغییر خواهد کرد.

۵- XSplit Gamecaster

Xsplit 1500 ZoomG

گیمرهای حرفه‌ای می‌دانند که هیچ دستگاه گیمینگی بدون داشتن یک ابزار استریم و ضبط بازی کامل نیست. کار این نرم افزار هم همین است و بر خلاف تصور ابتدایی، یک نرم افزار رایگان نیست، ولی اشتراک یک‌ساله‌ی آن در اولین اجرای نرم افزار روی لپ‌تاپ گیمینگ ام‌اس‌آی فعال شده است. این نرم افزار بیشتر سایت‌های معروف استریم و پخش زنده‌ی بازی را هم پشتیبانی می‌کند.

۶- Norton Security

نرم افزار ایمنی دستگاه را هم شرکت سیمانتِک تامین کرده و نسخه‌ای از آنتی‌ویروس Norton Security با آبونمان رایگان ۶۰ روزه روی آن نصب شده است. این نرم افزار به تناوب شما را به خرید اشتراک پولی خود ترغیب می‌کند. البته این نرم افزار در اولین اجرای خود هنگامی که آدرس آی پی ایران را تشخیص داد بلافاصله اخطاریه‌ای را نمایش داد که طبق آن و برای پیروی از قوانین دادن هر گونه خدمات و پشتیبانی برای ما ممنوع است، هر چند که ظاهرا بعد از آن بدون مشکلِ خاصی فعال بود. طبق روال گذشته هنوز تحریم‌ها مانع دسترسی و استفاده‌ی کامل به برخی نرم افزارهای امنیتی معتبر است.

بررسی راندمان

عملکرد پردازنده و رم

CPU-Z

MSI GE72VR 6RF CPU Z Bench

در این بنچمارک برای اولین بار راندمانِ پردازنده را در مقایسه با پردازنده‌های موبایلی و دسکتاپیِ همرده محک می‌زنیم. در پردازشِ تک نخی، گونه‌ی موبایل Core i7 – 6700HQ امتیاز ۱۴۷۳ را بدست آورده که حدود ۴۰ درصد از امتیاز همتای دسکتاپی 6700K پایین‌تر است. در چند نخی هم تفاوت راندمان کمتر و حدود ۲۶ درصد پایین‌تر برآورد شده است. به خاطر داشته باشید که فرکانس کاری این دو مدل در حالت پایه ۹۰۰ مگاهرتز و در حالت توربو ۷۰۰ مگاهرتز اختلاف دارند که با توجه به محدودیت توان مصرفی در پردازنده‌ی موبایلی امری بدیهی است. در مقایسه با پردازنده‌های موبایلی هم بعد از 6820HK سریع‌ترین مدلی است که تا کنون بررسی کرده‌ایم.

CineBench R15.0

MSI GE72VR 6RF CineBench R 15

این بسته‌ی نرم افزاری تست چند پلتفرمه بر اساس موتور پردازش و ساخت انیمیشن CINEMA 4D بنا شده و ابزار خوبی برای مقایسه‌ی راندمان پردازنده‌ها است. پردازنده‌ی این لپ‌تاپ امتیاز ۶۶۱ را کسب می‌کند که آن را در نمودار رده‌بندی خود برنامه برابر با پردازنده‌ی دسکتاپی Core i7 3770 و بسیار بالاتر از پردازنده‌ی موبایلی Core i7 3720QM قرار می‌دهد. نزدیک شدن به جایگاه پردازنده‌های رده بالای پی‌سی نشان دهنده‌ی قدرت بالای پردازنده‌ی 6700HQ است. در مقایسه با پردازنده‌ی 6820HK استفاده شده در مدل قبلی هم تفاوت راندمان چشمگیری را حداقل در این بنچمارک شاهد نیستیم.

AIDA64 Extreme

MSI GE72VR 6RF AIDA 64 CPU Queen

در CPU Queen امتیاز ۳۷۸۷۸ را بدست آوردیم که در فرکانس ۳۲۰۰ مگاهرتز ثبت شده و آن را بالاتر از پردازنده‌ی ۸ هسته‌ای FX- 8350 قرار می‌دهد، اما همزمان حدود ۱۵ درصد ضعیف‌تر از مدلِ رومیزی Core i7-2600 عمل می‌کند.

در نتایج CPU zlib و CPU AES اختلاف راندمان با پردازنده‌های هم نسل رومیزی بسیار کمتر است، به این جهت که نسل‌های اخیر پردازنده‌ها دارای شتاب‌دهنده‌های سخت افزاری برای تسریع عملیات الگوریتم‌های استاندارد (مثل الگوریتم‌های رمزگذاری و رمزگشایی AES) و پر کاربرد هستند. سرانجام در تست FPU Mandel پردازنده‌ی ما بالاتر از Core i7- 4770 غیر K جای می‌گیرد.

AIDA64 cache & memory benchmark

MSI GE72VR 6RF AIDA 64 Memory Read

در این تست هم تلاش می‌کنیم پهنای باند نهایی حافظه‌ی DDR4 تازه راه یافته به لپ‌تاپ گیمینگ را بیازماییم. در آزمایش حافظه پهنای باند ۳۳۰۵۳ مگابایت بر ثانیه را در عملیات خواندن ثبت کردیم و سرعت ۳۴۹۰۲ مگابایت بر ثانیه را هم حین نوشتن داده‌ها بدست آوردیم که برای یک لپ‌تاپ گیمینگِ مدرن رکورد بسیار خوبی محسوب می‌شود و بیش از آن چیزی است که بخواهد در باز‌ی‌ها گلوگاه باشد. امتیاز بدست آمده در هر ۴ بخش خواندن، نوشتن، کپی و تاخیر دسترسی فرق چندانی با 6700K ندارد.

عملکرد ذخیره سازی

CrystalDiskMark

MSI GE72VR 6RF CrystalDiskMark 64

در اینجا لذت بهره مندی از یک SSD پر سرعت در ابعاد M.2 را شاهد هستیم که از استاندارد مدرن NVMe برخوردار است. ذخیره‌ساز اصلی ما در سرعت خواندن و نوشتنِ یکپارچه به ترتیب ۲۲۲۷ و ۱۲۹۰ مگابایت در ثانیه را مهیا کند که مشخصا سه تا چهار برابر بیشتر از  مدل‌های SSD معمولی با رابط SATA است. برای مقایسه یادآوری می‌کنم که در یکی از سریع‌ترین مدل‌های قبلی با نام  GS60 6QE هم سرعت خواندنِ ترتیبی حدود ۲۲۰۰ مگابایت بر ثانیه بود.

Anvil's Storage Utilities

MSI GE72VR 6RF Anvil Storage

این ابزار بلاک‌های داده‌ای با اندازه‌های مختلف را روی دیسک آزمایش می‌کند تا تصویر دقیق‌تری از عملکرد دیسک به دست دهد و قابلیتی که بیشتر از آزمایش قبلی دارد، سنجش میزان تاخیر در هر یک از درخواست‌های مورد بررسی و ثبت شاخص IOPS ( تعداد عملیات خواندن/نوشتن در ثانیه) است.

مقایسه بین آمار هر دو دیسکِ ما نشان‌دهنده این مطلب است که دیسک مکانیکی علاوه بر سرعت کمتر به میزان بسیار زیادی هم درخواست‌ها را با تاخیر انجام می‌دهد و باعث کندی کلی سیستم و ایجاد گلوگاه می‌شود. در اینجا امتیاز ۵۰۷۴ را برای SSD و تنها ۹۶ را برای هارددیسک ۱ ترابایتی لپ‌تاپ ام‌اس‌آی بدست آوردیم.

عملکرد گرافیکی و بازی‌ها

در اینجا آزمون‌های سنجش سرعت بخش گرافیکی دستگاه را انجام می‌دهیم که شامل یک بنچمارک استاندارد 3DMark 2013 و تست Fire Strike و ۴ عنوان منتخب از بازی‌های روز است که روی دستگاه‌های دیگرهم به اجرا درآمده است. امتیازات در نهایت با نتایجِ حاصل از بررسی‌های قبلی هم مقایسه می‌شوند تا دید بهتری نسبت به راندمان محصول حاصل شود.

3DMark 2013

MSI GE72VR 3DMARK 2013 Fire Strike

امتیاز ۹۶۵۴ در تست Fire Strike از همین ابتدا معلوم می‌کند که با یک تراشه‌ی گرافیکی کاملا قوی روبرو هستیم. امتیازی که حتی با معیار کارت‌های گرافیکی پی‌سی رده بالا هم بسیار خوب محسوب می‌شود، اما برای لپ‌تاپ‌ها چیزی کمتر از عالی نمی‌توان لقب داد و آن را در نیمه‌ی بالایی رتبه بندی تراشه‌های گرافیکی این نسل قرار می‌دهد. اگر این راندمان را با تراشه‌ی گرافیکی GTX 960m که جانشینش شده مقایسه کنیم، اختلاف راندمان به بیشتر از دو برابر هم می‌رسد و تراشه‌ی گرافیکی GTX 1060 در کمال شگفتی با فاصله‌ی زیادی بر رقیب رده بالای موبایلیِ GTX 980m از نسل قبلی چیره می‌شود، همان تراشه‌‌ای که آن را فقط در مدل‌های گران قیمت و بسیار پر زرق و برق شاهد بودیم و از بودجه‌ی بسیاری از کاربران خارج بود. براحتی می‌توان نتیجه گرفت که نسلِ جدید تراشه‌های گرافیکی انویدیا تا چه حد الگوی راندمان را ارتقا داده است. تعداد بیشتری از بازی‌های سنگین گرافیکی فعلی و آتی را می‌توان از این پس در لپ‌تاپ‌ها هم با اعتماد به نفسِ بیشتر و فریم مناسب‌تر اجرا کرد.

Fallout 4

در فال آوت 4 با  بروز رسانی ۱.۴ توانستیم با بالاترین تنظیمات ممکن (به جز دو گزینه‌ای که با کمک انویدیا در آپدیت ۱.۳ به بازی اضافه شده) و گزینه‌های اختصاصی دیگر میانگین قابلِ بازیِ ۶۶ فریم در ثانیه را بدست آوریم که برای تجربه‌ی ایده‌آل این بازی عالی است و تجربه‌ای همانند کارت گرافیکی GTX 980 را برای گیمر فرآهم می‌کند.

AC: Syndicate

این بازی در رزولوشن 1080p و آخرین تنظیمات گرافیکی روی تراشه‌ی GTX 960m قابل بازی نبود، اما حالا با GTX 1060 ورق برگشته و با میانگین فریمِ حدود ۴۰ فریم بر ثانیه می‌توانید این بازی را در بهترین حالت تجربه کرده و زیر و رو کنید. هر چند که روی نمایشگر کوچکی در حد، استفاده از برخی تنظیمات سنگین مثل AA با 2XMSAA یا حتی FXAA هم کفایت می‌کند، ضمن این که از کیفیت صحنه‌ها هم آنچنان کاسته نخواهد شد.

COD: Black Ops 3

در نهایت خوشحالی می‌توانید سری بازی‌های Call of Duty و احتمالا نسخه‌های جدیدش را هم با بهترین تنظیماتِ ممکن و نرخ فریم بالاتر ۶۰ فریم در ثانیه تجربه کنید. تراشه‌ی گرافیکی ما در این بازی ۶۷ درصد راندمان بیشتری نسبت به GTX 970M و ۲۶ درصد راندمان بیشتر نسبت به GTX 980m ارائه کرده است.

راندمان دایرکت ایکس 12: Ashes of Singularity

 برای اولین بار یک بازی واقعی تحت دایرکت ایکس 12 را هم در مجموعه ابزارهای سنجش راندمان خود جای دادیم تا دست کم بتوانیم یک برداشت کلی در مقایسه‌ی راندمانِ این API با محصولات دیگر بدست آوریم. تنظیماتِ پیش فرض ما در این بازی حالت Crazy است که بسیار سنگین است و تنها برای مقایسه و سنجشِ Overhead ایجاد شده استفاده می‌شود. در حالتِ عادی باید تنظیمات Standard را بر روی این لپ‌تاپ استفاده کرد تا فریم متوسط قابل بازی دریافت شود.

MSI GE72VR Ashes of Singularity

عملکرد روی باتری

3DMark 2013

این بنچمارک را این بار در حالت کار روی باتری و بدون تغییر دستیِ هیچ یک از تنظیمات انجام دادیم.  امتیاز تست Time Spy از ۳۶۰۴ به ۱۴۲۸ تقلیل پیدا کرد که حدود ۶۰ درصد افت راندمان گرافیکی در هنگامِ کار بدون آداپتور را نشان می‌دهد. با این اوصاف باید انتظارِ کاهش راندمان زیادی را در بازی‌ها هنگامی که پریز برق در دسترس نباشد داشته باشید. مثل همیشه و با تکرار همان الگوی قبلی، ترجیحا بازی‌های سنگین را فقط روی برق شهری اجرا کنید و بازی‌های سبک را برای مواقع عدم دسترسی به منبع تغذیه‌ی خارجی در نظر بگیرید.

Fallout 4

برای سنجش بهتر ماندگاری باطری با اولویت بازی ابتدا شارژِ باطری را به ۱۰۰ درصد رساندیم و سپس با قطع منبع برق آداپتور بلافاصله به اجرای بازی پرداختیم. مدت زمانی که به خاموش شدن کامل دستگاه منتهی شد ۶۴ دقیقه اندازه گیری شده است که با وجود کاهشِ محسوس فرکانس کاری قطعات (و در نتیجه افت راندمان) و فعال شدن گزینه‌های کاهش مصرف انرژی، برای یک تراشه‌ی پر قدرت گرافیکی و یک پردازنده‌ی سریع راندمانی قابل انتظار محسوب می‌شود.

همین آزمایش را با پخش فیلم ۱۰۸۰ هم تکرار کردیم و به زمان دو ساعت و ۱۷ دقیقه رسیدیم. نتیجه این که عملکرد باتری دستگاه در حدِ نتایج بدست آمده با محصولاتِ قبلی با بازدهی قابل قبول بوده است، اما اگر تراشه‌ی گرافیکی مجزای انویدیا را غیر فعال کرده و به گرافیک مجتمع پردازنده سوییچ کنیم دوام باتری بهتری خواهیم داشت، ولی باید قید اجرای بازی‌های سنگین را هم بزنیم.

دما

برای سنجش بیشینه‌ی دمای تولیدی سعی کردیم دو سناریوی متفاوت را روی ان اجرا کنیم، ابتدا آزمون  Cinebench R15.0 را در نظر گرفتیم که بار کاری زیادی روی پردازنده می‌گذارد، تا بتوانیم همزمان بیشترین دمای پردازنده را ثبت کنیم. در پایان بالاترین دمای ثبت شده در یکی از هسته‌ها ۸۱ درجه‌ی سانتی‌گراد بود که هنوز در محدوده‌ی طبیعی کارکرد پردازنده و بسیار کمتر از سقفی است که نیاز به کاهش فرکانس کاری مکررِ پردازنده باشد. به نظر می‌رسد کارآمدی Cooler Boost 4 در عمل هم بهتر از خنک کننده‌های قبلی است و باعث کاهشِ نسبی دمای پردازنده و کارت گرافیکی نسبت به نسل قبلی شده باشد. در نظر داشته باشید که دمای پکیج پردازنده یا دمای سوکت همیشه پایین‌تر از میزان ثبت شده روی هسته‌ها است.

برای GPU هم به کمک ابزار خود ام‌اس‌آی حرارت تراشه‌ی GP206 را در تمام مدت بررسی زیر نظر داشتیم و در پایان بیشترین میزان ثبت شده در حین بازی ۸۶ درجه تعیین شد که دمای نسبتا بالایی در این سطح محسوب بوده و باعث افزایش دور فن و تولید نویز بیشتر هم می‌شود، اما در محدوده‌ی استاندارد متعارف تراشه‌های گرافیکی است. البته در میان مدت و حین بازی متوجه‌ی حرارتِ زیاد بخش بالای صفحه کلید و زیر بلندگوها خواهید شد که کاملا قابل احساس است، اما آزار دهنده نیست.

جمع بندی

لپ‌تاپ GE72VR 6RF عناصر کارآمد فراوانی را در دل خود جای داده است که هم برای کاربران مشکل پسندی که به دنبال محصولات ظاهر فریب می‌گردند راضی کننده است و هم برای گیمرهایی که یک راندمان فوق العاده مناسب را برای اغنای خود در بازی‌های مدرن لازم دارند. بدنه‌ی آلومنیومی برس خورده‌ی این محصول مانند همرده‌های دیگرش گران قیمت و با کیفیت به نظر می‌رسد و توانایی آن در برابر جذب اثر انگشت هم طروات یک دستگاه تازه از بسته بندی خارج شده را در آن حفظ می‌کند.

تصمیم ام‌اس‌آی برای استفاده از یک پنل غیر IPS با کیفیتی در سطح IPS ها شاید به خاطر ارتقای سرعت پاسخگویی نمایشگری با اولویت گیمینگ و سرعت بازسازی تصویر ١٢٠ هرتز بوده است. همان گونه که دیدید نمایشگرِ ١٧.٣ اینچی بکار رفته بر اساس بررسی ما طیف رنگی مناسبی را نمایش می‌دهد و از زاویه‌ی دید بالایی هم برخوردار است. از نظر نشت نور پس زمینه یا دنباله‌ی شبح مانند اشیای متحرک (Ghosting) هم در این مدل مشکلی را مشاهده نکردیم.

یکی دیگر از برتری‌های این محصول سیستم بلندگو‌های تعبیه شده در آن است که چهار بلندگوی دو واتی را در بالا و یک ساب ووفر سه واتی را در زیر دستگاه شامل می‌شود. صدای تولید شده از مجموع این بلندگوها فوق العاده شفاف، پر قدرت و با عمق کافی است که تا بالاترین میزان خروجی هم حفظ می‌شود و هم کاربران عادی و هم گیمرها را در حین گوش دادن راضی خواهد کرد. بخش‌های دیگر هم مانند صفحه کلید حرفه‌ای و با کیفیت SteelSeries با نور پس زمینه‌ی RGB و ترک پد تعبیه شده هم بازخورد مناسبی دارند و جایی برای انتقاد باقی نمی‌گذارند. از لحاظ پورت‌های ارتباطی هم به نظر کم و کسری وجود ندارد، به جز فقدان پورت Thunderbolt 3 که امکان استفاده از کارت‌های گرافیک اکسترنال را در آینده سلب می‌کند که برای دستگاهیی با این مشخصات و راندمان گرافیکی آنچنان ضروری به نظر نمی‌رسد.

از لحاظ راندمان قرار بود این دستگاه را در رده‌ی میانی رو به بالا طبقه بندی کنیم، اما پس از بررسی دیدیم که قدرت تراشه‌های گرافیکی این نسل حتی در رده‌ی موبایلی به صورت بالقوه بیش از پیش بینی‌ها و انتظارات ما است و تراشه‌ی گرافیکی GTX 1060 نه تنها می‌تواند همرده‌ی نسلِ قبلی خود را پشت سر بگذارد، بلکه از GTX 970m و حتی GTX 980m هم پیشی گرفته و خود را به تراشه‌ی دسکتاپی GTX 980 نزدیک کرده است که در نوع خود ستودنی است و بهترین و بارزترین برتری برای یک لپ‌تاپِ مخصوص بازی محسوب می‌شود.

MSI GE72VR 6RF  بدنه

ذخیره سازِ اصلی به کار رفته در این محصول هم خوشبختانه یکی از سریع‌ترین و با کیفیت‌ترین SSD های موجود در دنیا است و براحتی می‌تواند انبوهی از داده‌های مختلف در انواع متفاوت را در کسری از ثانیه در اختیار بخش‌های دیگر سیستم قرار دهد و کارکرد کلی سیستم را بسیار پاسخ‌گو و بی درنگ و بی وقفه جلوه دهد. در هنگام بوت و خاموش شدن نیز سرعت عمل بالایی را شاهد خواهید بود.

از نظر باتری هم دستگاه در سطح متوسطی قرار می‌گیرد و با این که در هنگام بازی روی باتری فقط حدود یک سوم از راندمان دستگاه فعال بود، اما باز هم دوام باتری بیشتر از مدل‌های دارای GTX 970m بود. فن‌های دستگاه هم بر خلاف برخی مدل‌های رقیب در هنگام لود پر صدا و آزار دهنده عمل نکردند، هر چند که صدایشان کاملا واضح و بلند می‌شد و منطقی هم نیست که انتظار داشته باشیم برای راندمانی در این سطح هیچ صدایی از خنک کننده‌ها تولید نشود.

 در پایان از شما دعوت میکنیم برای اطلاع از قیمت لپ تاپ و مشخصات فنی آن به دیتابیس محصولات زومیت مراجعه کنید. مشخصات فنی کامل لپ تاپ ایسوس، لنوو، ایسر، دل، اپل، HP و دیگر برندهای مطرح به همراه گالری تصاویر، مقایسه و لینک فروشگاههای عرضهکنندهی آنها در بخش لپتاپ دیتابیس محصولات زومیت در اختیار شما خواهد بود.

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده