نویسنده: آرش رستمی
// یکشنبه, ۲۸ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۳۲

سونی: به‌کارگیری اصطلاح 4K گیمینگ برای پلی استیشن 4 پرو اغراق آمیز نیست

به‌باور کمپانی سونی استفاده کردن از عبارت «4K گیمینگ» برای بازاریابی پلی‌استیشن 4 پرو به‌معنای گمراه کردن مخاطبان نیست.

یکی از بحث‌هایی که از زمان معرفی شدن پلی‌استیشن 4 پرو، و حتی پیش از آن، بر سر زبان‌ها است، قابلیت‌های این کنسول جهت اجرا کردن بازی‌ها در رزولوشن 4K است. سونی کنسول جدیدش را به‌عنوان گزینه‌ای ایده‌آل برای تجربه کرن بازی‌ها با رزولوشن 4K یا همان 4K گیمینگ معرفی می‌کند؛ اما این حقیقت انکارناپذیر است که رزولوشن بسیاری از بازی‌های پلی‌استیشن 4 پرو عملاً با Upscale شدن به این استاندارد می‌رسد. با این حساب، تأکید فراوان سونی روی 4K گیمینگ از یک دیدگاه ممکن است نوعی مغالطه به نظر برسد. اما اندرو هاوس، رئیس بخش سرگرمی‌های تعاملی سونی، چنین دیدگاهی را نادرست می‌داند.

هاوس به‌تازگی طی گفت‌وگویی با وب‌سایت دیجیتال اسپای (Digital Spy) درباره‌ی برخی ویژگی‌های پلی‌استیشن 4 پرو صحبت کرد. وی در پاسخ به این پرسش که آیا بازی‌هایی برای این کنسول عرضه می‌شوند که رزولوشن آن‌ها 4K واقعی باشد، گفت:

تا جایی که می‌دانم، دست‌کم بر اساس نمونه‌هایی که تا امروز دیده‌ام، اکثریت [این بازی‌ها با] Upscale شدن [به این رزولوشن دست پیدا می‌کنند].

دیجیتال اسپای در ادامه‌ی گفت‌وگو این پرسش را مطرح کرد که «با توجه به این مورد، آیا [اصطلاح 4K گیمینگ] نوعی عبارت گمراه‌کننده به نظر نمی‌رسد؟» و اندرو هاوس در پاسخ گفت:

خیر؛ این‌طور فکر نمی‌کنم. به نظر من صرف‌نظر از اینکه اصطلاح فوق چه معنایی دارد و ما چه عبارتی را به کار می‌بریم، در اینجا بیشتر این سؤال مطرح است که آیا مخاطبان تفاوت آشکاری در تجربه‌ی‌شان از بازی خواهند دید یا خیر. من فکر می‌کنم که این چیزی است که مردم به دنبال آن هستند و آن‌ها هستند که تعیین می‌کنند که چنین قابلیتی پاسخ‌گوی نیازشان خواهد بود یا خیر.

به عبارت دیگر، سونی 4K گیمینگ را اصطلاح مناسبی می‌داند، چرا که پلی‌استیشن 4 پرو، حتی اگر بخشی از بازی‌های آن نتوانند 4K واقعی را به نمایش بگذارند، از لحاظ دیداری نسبت به کنسول پیشین پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است. درواقع تا زمانی که تغییرات انجام‌شده، برای مشتریان قابل ملاحظه باشد، معنای حقیقی 4K گیمینگ از نظر کمپانی ژاپنی اهمیت چندانی ندارد. در این میان باید توجه داشت که رئیس بخش سرگرمی‌های سونی پشتیبانی بازی‌های پلی‌استیشن 4 پرو از 4K، بدون Upscaling، را کلاً رد نکرده است.

نظر شما درباره‌ی گفته‌های اندرو هاوس و نقش رزولوشن‌های بالا در دنیای بازی چیست؟


منبع VG247
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده