نویسنده: آرش رستمی
// پنجشنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۳۲

کمپانی سگا از طرفداران سونیک در زمینه ساختن بازی های غیررسمی حمایت کرد

کمپانی سگا (Sega) با فرستادن دیدگاهی، خطاب به هواداران دوآتشه‌ی سونیک در یوتیوب، موافقت‌اش را برای ساخته شدن بازی‌های غیررسمی با محوریت این شخصیت محبوب اعلام کرده است. با زومجی همراه باشید.

این روزها نظاره‌گر اقدامات قانونی نینتندو، در جهت جلوگیری از انتشار بازی‌های ساخته‌شده توسط طرفداران‌اش و تعطیل کردن سرورهای آن‌ها، هستیم؛ اقداماتی که بر اساس «قانون کپی رایت عصر دیجیتال» (به‌اختصار DMCA) انجام می‌شود. با این حال، سگا، دیگر کمپانی ژاپنی، در این زمینه رویکرد متفاوتی را دنبال می‌کند. ظاهراً سازنده‌ی سری بازی‌های سونیک نه‌تنها از عرضه شدن بازی‌های غیررسمی یا اصطلاحاً Fan-Made شکایتی ندارد؛ بلکه هر از گاهی چنین کاری را تشویق هم می‌کند. نمونه‌اش حرکتی است که این کمپانی به‌تازگی در وب‌سایت یوتیوب انجام داده است.

ماجرا از آنجا آغاز شد که دست‌اندرکاران کانال Game Grumps در یوتیوب، ویدیویی از بازی غیررسمی Green Hill Paradise Act 2 را روی کانال‌شان قرار دادند. حساب‌کاربری Sonic the Hedgehog هم سری به صفحه‌ی این ویدیو زد و دیدگاهی را با این مضمون در آنجا پست کرد:

الان برمی‌گردیم؛ [دیگر] زمان DMCA فرا رسیده!

طرفداران سونیک، شوخی‌مان را جدی نگیرید و به ساختن [بازی‌های] عالی ادامه دهید!

دیدگاه فوق با بازخورد خوب کاربران روبه‌رو شد و یکی از آن‌ها هم در پاسخ نوشت:

من… نمی‌دانم چه بگویم.

متشکرم. از اینکه این [ویدیو] را دیدید بسیار خوشحال‌ام. همین الان این نظر را دیدم و قلب‌ام از تق-تق قدم‌های سونیک هم تندتر می‌تپد.

حمایت سگا از بازی غیررسمی سونیک در یوتیوب

البته این حرکت سگا برای طرفداران‌اش دور از انتظار نیست. حساب‌های کاربری رسمی سونیک در شبکه‌های اجتماعی معمولاً با بحث‌های مطرح‌شده میان هواداران هماهنگی ویژه‌ای دارند و از این جهت به نظر می‌رسد که گردانندگان آن‌ها واقعاً به کارشان وارد و علاقه‌مند هستند.

کمپانی سگا هم‌اکنون سرگرم ساختن دو بازی جدید از سری سونیک است که هر دوی آن‌ها قرار است در سال ۲۰۱۷ روانه‌ی بازار شوند. یکی از این بازی‌ها Sonic Mania است که با گرافیک و گیم‌پلی‌اش قرار است یاد نسخه‌های قدیمی مجموعه را، که برای سگا جنسیس عرضه شده بودند، برای مخاطبان زنده کند. بازی دیگر هم، که هنوز نام آن را نمی‌دانیم، آمیخته‌ای از نسخه‌های کلاسیک و نسبتاً جدید سونیک خواهد بود. در این میان، Sonic Mania برای پی‌سی، پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان در نظر گرفته شده و بازی دوم هم قرار است به پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان و نینتندو NX راه پیدا کند.

نظر شما درباره‌ی رویکرد سگا در برابر ساختن بازی‌های غیررسمی چیست؟


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده