پیش‌ نمایش بازی Battlefield 1

پیش‌ نمایش بازی Battlefield 1

پنجشنبه, ۱۵ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۰۲

نجواها، خبر از جنگی عظیم می‌دهند. با زومجی تا پشت جبهه‌ها همراه باشید.

پس از انتشار Battlefield 4 در سال ۲۰۱۳، شور و شوق و انتظار برای «بتلفیلد» جدید که رنگ و بوی حماسه‌های نظامی عصر حاضر را داشته باشد، با عرضه ساخته‌های نه‌چندان محبوب و موفق تا حدود زیادی سرکوب شد. از طرفی دیگر «الکترونیک آرتز» پس از انتقادهای فراوان عموم به سیاست‌های پولی و مالی کمپانی در طول یک دهه گذشته، بالاخره تصمیم درست را گرفت؛ با عرضه Battlefield Hardline و همچنین Star Wars Battlefront در سال ۲۰۱۵، به استودیوی «دایس» اجازه داد تا بازی شوتر اول‌شخص و صدالبته اصل کاری خود را از نو ترمیم کند و تمام تمرکز خود را بر روی پروژه بعدی مجموعه «میدان نبرد» بگذارد. شاید با خود بگویید پس Hardline این وسط چکاره بود؟ درست است که Hardline اسم Battlefield را با خود یدک می‌کشید، اما غیر از بخش چندنفره وسیع، تقریبا هیچ نشانی از سری نداشت و تنها مهره‌ای برای پر کردن خلأ جدول زمانی الکترونیک آرتز در سال ۲۰۱۵ به‌شمار می‌رفت. بدین گونه دایس سه سال کامل زمان در اختیار داشت تا بیش‌تر منابع خود را برای ساخت شوتری کم‌نقص به‌کار ببندد که هم مهر خانوادگی بتلفیلد پای آن درج شده و هم حرف‌های جدیدی برای گفتن داشته باشد.

گمانه‌زنی‌‌ها در مورد این بازی جدید که از اواخر سال گذشته شروع شد، فضای شایعات و رسانه‌های خبری را تا اندازه‌ای متشنج کرد که انتظارات برای معرفی رسمی آن سر به آسمان کشید. سرانجام پس از مدت‌ها چشم‌ به راهی، دایس نتیجه تلاش‌های چندین ساله خود را با تریلری سرتاسر هیجان و غافل‌گیری معرفی کرد؛ Battlefield 1!

BF1

در دوره‌ای که اکثر ناشرین و بازی‌سازان با جهشی بزرگ در حال انتقال سری بازی‌های خود به آینده و نبردهای فوق پیشرفته هستند، دایس این‌بار تصمیم گرفته که برخلاف سایرین، با عقب‌گردی سرشار از ریسک، به گذشته تیره و تار بشریت رجوع کند. جنگ جهانی اول که به عنوان یکی از خونین‌ترین صف‌آرایی‌های نظامی تاریخ ملل در مقابل هم شناخته می‌شود، نه تنها معادلات قدرت را به‌کلی دگرگون ساخت، بلکه باعث شد تا بودجه‌های مربوط به صنایع و امور نظامی نیز با افزایشی بی‌سابقه همراه شوند؛ به‌گونه‌ای که حتی امروزه هم اکثر فناوری‌های نوین و تجهیزات پیشرفته پرکاربرد و ضروری برای تسهیل زندگی، حاصل تحقیقات و تجربیات دولت‌ها در جهت توسعه جنگ‌افزارها به‌شمار می‌روند.

این حقایق تاریخی، اکنون در عصر مدرن سرگرمی‌های دیجیتال به دست‌مایه‌ سازنده‌ها و شرکت‌های بزرگ برای تولید محتویات رسانه‌ای همچون فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلوزیونی تبدیل شده است. اما متاسفانه، در صنعت بازی‌های ویدیویی با وجود منابع و مستندات قابل توجه، نمونه‌های چندانی را با موضوع جنگ جهانی اول یا همان «The Great War» نمی‌توان یافت، به همین علت دایس در تصمیمی کم‌سابقه خط داستانی محبوب‌ترین سری بازی خود را به زمانی برده که تاکنون هیچ استودیوی بازی‌سازی نامداری جرئت پرداختن بدان را نداشته است. Battlefield 1، یکی از نوآورانه‌ترین و صدالبته پرهزینه‌‌ترین بازی‌‌های امسال، وظیفه سنگینی را در برآورده کردن انتظارات طرفداران بر دوش دارد و ما نیز در این نوشته قصد داریم نگاهی مختصر به اتاق جنگ EA بیاندازیم تا مشخص شود که آیا کهنه‌سربازان این جنگ شوم یارای مقابله با ارتش آیندگان را دارند یا باید آن‌ها را از پیش‌باخته‌هایی بی‌پروا بپنداریم؟

Battlefield 1 در ارائه دقیق جزئیات تاریخی، ناصادق و در القای حس واقعی جنگ در آن برهه از زمان، ناتوان است

قبل از هر چیزی باید به شما بگوییم که Battlefield 1 در ارائه دقیق جزئیات تاریخی، ناصادق و در القای حس واقعی جنگ در آن برهه از زمان، ناتوان است. در بازی، تعداد سلاح‌های تمام‌اتوماتیک به مراتب بیش‌تر از تعداد واقعی آن‌ها در زمان جنگ جهانی اول است، روند سریع گیم‌پلی با شرایط آن زمان کاملا در تضاد است، بسیاری از تجهیزات بازی کاربرد بسیار بیش‌تری نسبت به زمان خود دارند، وسایل نقلیه و تانک‌ها سریع‌تر از چیزی هستند که باید باشند و حتی بسیاری از اسلحه‌هایی که در بازی استفاده فراوانی دارند، در آن زمان نمونه‌های اولیه‌ای بودند که در فاز آزمایشی و تحقیقاتی قرار داشتند. البته این مبحث تنها به Battlefield 1 ختم نمی‌شود و شماره‌های قبلی سری نیز همچون Battlefield 4 و Battlefield 3 که پس از گذشت چندین سال از انتشارشان کماکان ترافیک کاربری فراوانی دارند، در شبیه‌سازی تمام و کمال جنگ‌های عصر کنونی عاجز بودند و مشکلاتی مشابه داشتند.

اما اساسی‌ترین سؤالی که در این بین شکل ‌می‌گیرد این است که عدم وجود مبنای تاریخی صحیح می‌تواند لطمه‌ای به تجربه Battlefield 1 وارد کند؟ در پاسخ باید بگوییم «خیر»! بتلفیلد جدید آن‌قدر زیبا ساخته و پرداخته شده است که تمامی مطالب فوق نه تنها عاملی بازدارنده نیستند، بلکه مشوقی جدی برای «لذت بردن» از بتلفیلد 1 محسوب می‌شوند. تصور کنید هر کشوری تنها اسلحه‌های محدود خود را داشت، مانورپذیری وسایل نقلیه درست همانند آن زمان بود و سرعت گیم‌پلی نیز برخلاف استانداردهای امروزی بازی‌سازی، در سطوح پایین قرار داشت؛ در آن صورت شاید هیچ‌گاه بازی با چنین استقبال شگرفی روبه‌رو نمی‌شد چراکه سهم عمده وظیفه ایجاد شور و شوق در گیمر بر عهده سرعت پیشرفت بازی، توانایی انطباق‌پذیری با محیط‌ها در زمانی کوتاه و جابه‌جایی سریع در بین خطوط و لوکیشن‌هاست و این موارد درست همان چیزهایی هستند که بتلفیلد 1 برای شگفتی‌آفرینی در آستین خود دارد. در ادامه، از گیم‌پلی بازی بیش‌تر خواهیم گفت.

frostbiteاکنون بگذارید همین اول کار درمورد ظاهر بازی حرف بزنیم؛ Battlefield 1 آن‌قدر زیبا شکل گرفته است که حتی اگر رهگذر ساده‌ای در دنیای بازی‌های ویدیویی باشید، در آن غرق خواهید شد. طراحی محیط‌ها و نقشه‌ها در یک کلام خارق‌العاده است؛ ساختمان‌ها، مزرعه‌ها، البسه سربازان، تجهیزات و ادوات جنگی با وسواسی مثال‌زدنی طراحی شده‌اند و اگر زمان کافی داشته باشید، می‌توانید ساعت‌های طولانی به گشت و گذار در داخل ساختمان‌ها بپردازید و از جزئیات دیوانه‌کننده آن‌ها لذت ببرید. نسخه بروزشده موتور بازی‌سازی «فراست‌بایت» (Frostbite) در ساخت لایه رویین بازی، یک شاهکار هنری از سال‌های جنگ پدید آورده است که از نگاه کردن به آن سیر نمی‌شوید.

با این‌که نسخه‌های بتای بازی‌ها از لحاظ کیفی در سطوح پایین‌تری نسبت به نسخه‌های نهایی قرار دارند، ولی ما در بتای بتلفیلد 1 شاهد یکی از زیباترین آثار شوتر در سال‌های گذشته بودیم. گرافیک هنری و جلوه‌های بصری بازی چشم‌نواز و جذاب هستند و هرگز از آن‌ها خسته نخواهید شد. افکت‌های زیبای بارش برف و باران، صعود توده‌های بخار از زمین به هوا و وزش طوفان‌های شن زینت‌بخش آب و هوای پویای بازی شده‌اند و تابش خورشید و عبور بارقه‌های نور از میان شکاف‌ها و درزها و پدیدار شدن خطوط گرد و غبار، حس تجربه‌ای واقع‌گرایانه را به گیمر القا می‌کنند. بافت‌ها از کیفیت خوبی برخوردار هستند (که قطعا در نسخه نهایی بازی شاهد بهبود آن‌ها خواهیم بود) و تراکم آبجکت‌ها و اجزای محیطی همچون درختان، ابرها، سنگ‌ریزه‌ها و آهن‌پاره‌ها سرسام‌آور است. فیزیک انفجارها، آتش گرفتن وسایل نقلیه و دود ناشی از ‌آن‌ها تاکنون به این اندازه واقعی دیده نشده‌اند و تغییرشکل‌پذیری پوسته ظاهری بازی به هنگام بارش باران و برجای ماندن قطرات باران یا محدود شدن میدان دید به علت مِه سنگین یا ماندن رده‌پای سربازان و وسایل نقلیه بر روی لایه‌های گل و لای و شن‌های صحرا هیجان لذت‌بخشی را منتقل می‌کند. 

Battlefield 1

Battlefield 1 سیستم تخریب‌پذیری محیط‌ها را به مراتب بالاتری از استانداردهای رایج کنونی برده است و در بازی تقریبا می‌توانید همه چیز را به‌جز کوه‌ها و صخره‌های بزرگ با خاک یکسان کنید و از پرت شدن تکه‌ها و اجزای آن‌ها حیرت‌زده شوید، حتی می‌توانید زمین زیر پای خود را با چاله‌های بزرگ ناهموار کرده (بزرگ‌تر از چاله‌های بتلفیلد 4 و هاردلاین!) و وسایل نقلیه وتانک‌ها را با مشکلاتی جدی روبه‌رو کنید. واکنش سازه‌های گوناگون به مواد انفجاری، متفاوت است؛ به‌گونه‌ای که بعضی از سنگر‌ها و خانه‌های کوچک تنها با یک بار شلیک توپ پایین می‌ریزند و بعضی دیگر همچون پایگاه‌های محافظتی سنگین‌پیکر، نیازمند شلیک‌های ممتد هستند. فیزیک و افکت‌های مربوط به زبانه‌های آتش نیز که در همه جای بازی خودنمایی می‌کنند، به‌جرئت یکی از نقاط قوت بخش گرافیک بازی است چراکه هربار به قاب بازی نگاه کنید، نقطه‌ای از محیط را در حال انفجار پیدا خواهید کرد و هرچه آتش حاصل از این انفجارها طبیعی‌تر جلوه کنند، مقادیر بیش‌تری از عنصر هیجان به بازیکن تزریق خواهد شد!

Battlefield: Bad Company 2 آخرین قسمت از سری میدان نبرد بود که بخشی تک‌نفره با داستانی درخور توجه داشت، بعد از آن تمام بازی‌های منتشر شده با نام Battlefield از روایاتی کلیشه‌ای و بی‌جان برخوردار بودند که متاسفانه توانی برای غرق کردن مخاطب در سیر داستانی خود نداشتند؛ البته این مسئله تقریبا در ذات تمام بازی‌های شوتر اول‌شخص نهادینه شده و امروزه پیدا کردن ساخته‌ای در این سبک همراه با داستانی جذاب بسیار دشوار است اما همواره استثناهایی نیز وجود داشته‌اند. دایس از همان زمان معرفی Battlefield 1 در ارائه اطلاعات مربوط به بخش تک‌نفره بازی رویکردی محافظه‌کارانه داشته و به همین علت دانسته‌های ما از این بخش محدود است، اما همین دانسته‌های اندک نیز نوید بخش داستانی ساختارشکنی را در کل سری می‌دهند. بخش تک‌نفره بتلفیلد 1 از هفت اپیزود مختلف تشکیل شده؛ اپیزود صفر که مقدمه‌ای بر داستان اصلی بازی است، از روزهای آغازین جنگ می‌گوید و این‌که چگونه قتل «آرشیدوک فرانتس فردیناند»، وارث تاج و تخت امپراتوری اتریش-مجارستان، اولین شعله‌های جنگ را برافروخت. سایر اپیزودها نیز تا اپیزود ششم، جنگ را از نگاه چندین کاراکتر با ملیت‌های مختلف و در نقش‌های مختلف نظیر سرباز خط مقدم، خلبان، عکاس، نامه‌رسان و... در آشفته‌بازار جنگ به پیش خواهند برد تا این‌که بالاخره در اپیزود پایانی (اپیزود شش)، سرنوشت جنگ رقم بخورد. در مجموع، بازیکنان می‌توانند انتظار ۲۰ مرحله جذاب را از کمپین داستانی بازی، این‌بار با روندی غیر خطی و آزادی عمل بیش‌تر داشته باشند. اما چرا بخش تک‌نفره بتلفیلد 1 موفق ظاهر خواهد شد؟

battlefield 1 Character

پاسخ این پرسش در ماهیت خود بازی نهفته است؛ جنگ جهانی اول! Battlefield 3 و Battlefield 4 در تلاش برای خلق ارتباط میان بازیکن و جنگ‌های مدرن عصر حاضر، هیچ‌گاه نتوانستند مخاطبین خود را به‌گونه‌ای درگیر داستان کنند که آن‌ها خود را درست در میان آشوب میدان نبرد بیابند. اما در Battlefield 1 قضیه کاملا متفاوت است؛ جنگ جهانی اول سوژه‌های بکر فراوانی برای بازگو شدن دارد، از حماسه‌های مردمان و قهرمانان بزرگ گرفته تا نبردهای مهلکی که نصف جهان را به جان هم انداخته بود، همه و همه باعث شده‌اند بتلفیلد 1 این فرصت کم‌نظیر را داشته باشد که بتواند تمام آن داستان‌ها و شخصیت‌های حقیقی را دوباره به میدان بیاورد. کافی است که گیمر در هنگام تجربه بازی با خود بگوید «همه این حوادث روزی اتفاق افتاده‌اند»؛ این یعنی دایس نصف بیش‌تر راه را برای ایجاد ارتباط اولیه بین بازی و بازیکن و قرار دادن ایده اصلی در ذهن وی پیموده است. جنگ جهانی اول غم‌نامه‌ای خونین از تلخ‌ترین رویارویی‌های نوع بشر در طول تاریخ است که پرداختن به آن‌ها احساسات هر کسی را برمی‌انگیزد و Battlefield 1 نیز می‌تواند با استفاده از همین عنصر، اندوه و وحشت جنگ را بر چهره طرفدران چیره کند و حتی تاریخ درس بدهد.

در بتلفیلد 1، نبردهای تن‌‌به‌تن و نزدیک نیز با بهبود‌های قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو شده‌اند و دیگر همه چیز به خنجرهای کوچک ختم نمی‌شود

هسته اصلی گیم‌پلی Battlefield 1 اگرچه شباهت‌هایی با نسخه‌های قبلی سری دارد، اما دست‌خوش تغییرات فراوانی شده است؛ افزایش سرعت روند بازی، افزوده شدن آیتم‌های کلاسیک به نقشه‌ها، تأکید بیش‌تر بر روی همکاری‌های تیمی، اضافه شدن انیمیشن‌های متنوع به بخش‌های مختلف بازی، تغییر نحوه عملکرد و شلیک انواع اسلحه‌ها و تعامل بیش‌تر بازی با اقدامات و رفتار بازیکن ازجمله موارد مهمی به‌شمار می‌روند که تجربه بازی را به‌کلی دگرگون کرده‌اند. در Battlefield 1 علاوه‌بر طیف گسترده‌ای از وسایل نقلیه، اکنون اسب‌های چابکی نیز در دسترس قرار گرفته‌اند که شاید در نگاه اول بسیار عادی به‌نظر برسند، اما پس از اندکی دست و پنجه نرم کردن با آن‌ها درخواهید یافت که تجربه سرگرم‌کننده‌ای هستند. بر روی اسب‌ها می‌توانید نشانه بروید و شلیک کنید یا با شمشیر خود به سربازان پیاده هجوم ببرید، اما قضیه زمانی جالب‌تر می‌شود که ناگهان مشاهده می‌کنید اسب‌ها از دستورات‌تان سرپیچی می‌کنند و از رفتن به راه‌های صعب‌العبور یا پریدن از روی موانع امتناع می‌ورزند.

این درست همان چیزی است که از طرفی با ایجاد حواس‌پرتی، شما را به اهدافی آسان برای سایرین تبدیل می‌کند و از طرف دیگر، آن حس همه‌جانبه‌ی ماشینیزه بودن بازی را تا حدود زیادی کاهش می‌دهد. در بتلفیلد 1، نبردهای تن‌‌به‌تن و نزدیک نیز با بهبود‌های قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو شده‌اند و دیگر همه چیز به خنجرهای کوچک ختم نمی‌شود؛ سرنیزه، شمشیر، انواع چاقو و خنجر، گرز، تبر و دسته‌بیل فهرست سلاح‌های سرد شما را تشکیل می‌دهند که حتی می‌توانید با فشردن کلید مخصوصی، با سرعت دو برابر حرکت کرده و با استفاده از آن‌ها دشمنان‌تان را غافلگیر کنید. البته این سلاح‌ها، هر کدام نقاط ضعفی نیز دارند و بر اساس سه فاکتور سرعت جهش، برد مؤثر و قدرت تخریب از هم متمایز می‌شوند. شما نیز باید با توجه به ویژگی‌های هر کدام از آن‌ها و همچنین سبک بازی خود یکی را انتخاب کنید.

battlefield 1

بازی اگرچه در یک نگاه کلی سریع به‌نظر می‌رسد، اما با چند ساعت کندوکاو در نقشه‌ها، در خواهید یافت که گیم‌پلی بتلفیلد 1 یک سیستم پیشرفته انعطاف‌پذیر است که مطابق با شرایط مکانی بازیکن، خود را تغییر می‌دهد؛ بدین گونه که بازی در رویارویی‌های نزدیک در نقاط شهری، فضاهای محدود و سنگرها نسبت به محیط‌های طبیعی و فضاهای باز و بزرگ، سریع‌تر و پرهیاهوتر جریان پیدا می‌کند تا بازیکنان بتوانند سطح توانایی‌های خود را در محیط‌های مختلف بسنجند. اگر بخواهیم از صداگذاری و صوت‌ها در بازی جدید حرف بزنیم، باید بگوییم که دایس حتی کوچک‌ترین عوامل تولید صدا را هم از قلم نینداخته است. صدای پای سایر سربازان از چیزی که فکرش را می‌کنید بسیار واضح‌تر است و به‌راحتی می‌توانید با گوش دادن به صداها، حضور افراد را در اطراف خود تشخیص دهید. وظیفه تولید و تنظیم ترک‌های موسیقی بازی به تیم‌ چیره‌دستی سپرده شده است که پیش از این هم کارهای آنان را در آثار کمپانی EA شنیده‌ایم.

بخش چندنفره بازی یکی از مفرح‌ترین و لذت‌بخش‌ترین تجارب آنلاین گروهی در میان بازی‌های شوتر منتشر شده در طول چند سال اخیر بوده و به‌نوعی نمود تلاش‌های استودیوی دایس برای به بلوغ رساندن بخش چندنفره سری است

به لطف نسخه‌های آزمایشی Battlefield 1، باید بگوییم که بخش چندنفره بازی یکی از مفرح‌ترین و لذت‌بخش‌ترین تجارب آنلاین گروهی در میان بازی‌های شوتر منتشر شده در طول چند سال اخیر بوده و به‌نوعی نمود تلاش‌های استودیوی دایس برای به بلوغ رساندن بخش چندنفره سری است. در همان ابتدا که وارد بخش چندنفره بازی می‌شوید، ظاهر یکپارچه و ساده منوها شما را به خود جذب می‌کنند و پس از جست‌وجو در بخش‌های مختلف و شروع رقابت‌های چندنفره، سیستم Matchmaking بازی بلافاصله کار خود را آغاز کرده و با قرار دادن‌تان در جوخه‌های تصادفی، شما را وارد میدان نبرد خواهد کرد. دایس تمام تلاش خود را کرده تا در هنگام رقابت‌های چندنفره اطلاعات مفید و کلیدی را در اختیار بازیکنان قرار دهد؛ برای مثال زمانی که درگیر مسابقه هستید، اعلان‌دهنده صوتی جدید بازی اتفاقات مهم همچون تصرف آبجکتیوها و امتیازات تیمی را مرتب به شما گزارش می‌دهد و در پایان کار هم، اینفوگرافیک‌های جالبی ظاهر می‌شوند که آمار مربوط به امتیازها و بهترین کاربرها را از زوایای مختلف در اختیارتان قرار می‌دهد. 

برای اولین بار در سری، انیمیشن‌های جدیدی در بتلفیلد 1 گنجانده شده‌اند که به شما این امکان را می‌دهند کاراکتر خود را در حین ورود به اتومبیل‌ها و تانک‌ها یا تعویض صندلی در هواپیماها ببینید. فرض کنید در حال فرار از دست افراد تیم حریف هستید. ناگهان تانکی را در آن نزدیکی پیدا کرده، به سمت آن می‌روید و درست زمانی که دربش را باز می‌کنید تا در داخل پناه بگیرید، بر زمین می‌افتید و کشته می‌شوید؛ این درست همان چالشی است که سازندگان قصد داشته‌اند تا گیمر هیجان آن را در خود احساس و از عصبانیت شروع به بد و بی‌راه گفتن کند! وقتی هم که کشته می‌شوید و قصد دارید به بازی بازگردید، یک انیمیشن دیگر شما را تا زاویه رأس نقشه همراهی می‌کند و پس از انتخاب محل دقیق شروع مجدد، با یک انیمیشن دیگر به محل انتخاب شده منتقل می‌شوید. 

در بخش چند نفره Battlefield 1 شاهد تغییرات بسیاری در زمینه پست‌های مبارزه‌ای هستیم؛ کلاس متخصص Engineer از این پس موجود نخواهد بود و کیت‌های مخصوص آن همچون ابزارهای ضد هوایی و ضد تانک و همچنین توانایی تعمیر وسایل نقلیه نظامی در بین سایر کلاس‌ها تقسیم شده است. وظیفه احیای مرده‌ها و حمل بسته‌های افزایش درصد سلامتی نیز اکنون بر عهده شاخه دیگری از سربازان است. در مجموع شما می‌توانید در چهار کلاس اصلی متهاجم (Assault)، پشتیبان (Support)، بهیار (Medic) و دیده‌بان یا تک‌تیرانداز (Scout) در نبردها شرکت کنید. علاوه‌بر کلاس‌های مبارزه‌ای یاد شده، دو کلاس فرعی جدید نیز با نام‌های نیروی زبده (Elite) و مکانیک (Mechanic) در دسترس خواهند بود که شرح ویژگی‌های هر کدام، مختصر در قسمت زیر آمده است:

  • متهاجم: این کلاس را طبق معمول مجموعه میدان نبرد باید از هم‌اکنون محبوب‌ترین کلاس مورد استفاده در بازی بدانیم. کلاس Assault در بتلفیلد 1 نسبت به بتلفیلدهای قبلی تغییرات فراوانی را به خود دیده است. کلاس متهاجم دیگر گجت‌های مخصوص احیای سربازان مرده یا بسته‌های کمکی افزایش سلامتی را با خود به همراه ندارد و در عوض، تجهیزات مخصوص انهدام ادوات زرهی را حمل می‌کند. نیروی Assault کماکان، مؤثرترین و مرگ‌بارترین اسلحه‌های نزدیک‌برد را در اختیار دارد. کسانی که کلاس متهاجم را انتخاب می‌کنند، به انواع مسلسل‌های تمام‌اتوماتیک (SMG) و شات‌گان‌ها به عنوان سلاح اصلی، تفنگ‌های کمری، نارنجک ضد تانک و راکت‌انداز دستی دسترسی پیدا خواهند کرد. این کلاس که برای نبردهای نزدیک طراحی شده، در این فواصل از هر کلاس دیگری خطرناک‌تر است. نارنجک‌های ضد تانک اگرچه پرتاب آن‌ها اندکی دشوار است اما در کنار راکت‌اندازهای دستی، شما را به عاملی مخرب در برابر تجهیزات زرهی تیم رقیب تبدیل خواهد کرد. از آن‌جا که کار کردن با Assault آسان و گیم‌پلی آن سریع است، یقینا طرفداران فراوانی پیدا خواهد کرد.

bf1 assault class

  • پشتیبان: در این کلاس شاهد کم‌ترین تغییرات نسبت به سایر کلاس‌ها هستیم؛ هنگامی که لوازم و کیت‌های پشتیبانی را حمل می‌کنید، سرعت جابه‌جایی شما تا حدود زیادی پایین می‌آید و به‌جای دویدن به این طرف و آن طرف، باید بیش‌تر در گوشه‌ای کمین کنید و با استفاده از استراتژی سنگرگیری و قدرت آتش مسلسل‌های مخصوص این کلاس، هم امتیاز خود را بالا ببرید و هم از دوستان‌تان حمایت کنید. بازیکنان این کلاس می‌توانند جعبه‌های مهمات خود را در مواقع ضروری در اختیار اعضای تیم قرار دهند یا با کار گذشتن مین‌های متفاوت در جاهای مختلف، رقیبان‌شان را غافلگیر کنند.

battlefield 1 support class

  • بهیار: این کلاس جدید، همان‌طور که از نامش پیداست وظیفه رساندن بسته‌ کمک‌های اولیه به هم‌تیمی‌های خود و احیای سربازان کشته شده را بر دوش می‌کشد. اسلحه‌های تک‌تیری (DMR) که در اختیار این شاخه از سربازان است، به صورت نیمه‌اتوماتیک یا تمام‌اتوماتیک عمل می‌کنند و خو گرفتن با نوع عملکرد آن‌ها، اندکی زمان‌بر است. DMRها در تقابل با SMGها و شات‌گان‌ها در فواصل نزدیک شانس چندانی ندارد، اما به محض این که با هدف‌های خود فاصله بیش‌تری بگیرید نتیجه شلیک با این تفنگ‌ها شما را غافلگیر می‌کند.

  • دیده‌بان: در این کلاس، می‌توانید از سلاح‌های مخصوص دوربرد (البته برد هر یک از تفنگ‌های این کلاس، در هنگام انتخاب اسلحه در سه گستره مختلف دوربرد، وسط‌برد و نزدیک‌برد تقسیم می‌شوند) با توان تخریب بالا استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید به دو گجت مختلف دیگر نیز همچون فشنگ انفجاری برای آسیب رساندن به زره تانک‌ها و نورافشان برای شناسایی کردن دشمنان دسترسی داشته باشید.

BF1 scout

  • نیروی زبده: این کلاس از سربازان ویژه، همانند قهرمانان بازی Star Wars Battlefront مهارت‌های خاصی در امتیازگیری برای بازیکن دارند. در حال حاضر تنها سه نیروی زبده در بخش چندنفره بتلفیلد 1 قابل بازی هستند؛ اولین آن‌ها «Flame Trooper» نام دارد و تجهیزاتش را یک شعله‌افکن بسیار قوی با برد محدود و یک زره مقاوم در برابر آتش تشکیل می‌دهند. در نبردهای نزدیک، Flame Trooper یک ماشین کشتار بالقوه است اما داشتن چنین توان آتشی مستلزم نقاط ضعفی نیز است. این سرباز ماسک گازی دائمی بر صورت دارد که دیدش را به کلی محدود می‌کند، زره سنگینی بر تن دارد که از سرعتش می‌کاهد و در نهایت سلاح کوتاه‌بردی در دست دارد که وی را به هدفی آسان برای سایرین تبدیل کرده است. دومین سرباز «Sentry» نام دارد. Sentry یکی زره آهنی بسیار مقاوم می‌پوشد و به عنوان سلاح اصلی، یک مسلسل فوق سنگین را حمل می‌کند که به کمک سیستم خنک‌کننده آبی آن می‌تواند برای چند دقیقه متوالی به‌صورت «هیپ» (امکان نشانه رفتن در امتداد چشم‌ها وجود ندارد) به شلیک کردن ادامه دهد. این سرباز بسیار کند است و به‌علت همراه نداشتن ماسک گاز با خود، با نارنجک گاز خردل به‌راحتی از پا در می‌آید. آخرین سرباز این کلاس نیز  با عنوان «Tank Hunter» شناخته می‌شود و به یک اسلحه ضد تانک موثر مجهز شده است. شما می‌توانید از این سرباز برای کشتن پیاده‌نظام هم بهره ببرید اما به علت سنگینی و زمان زیاد بارگذاری مجدد اسلحه دستی وی، در مکان‌های شلوغ آسیب‌پذیر است. کیت‌های مخصوص این سربازان، در نقاط معینی از نقشه قرار داده شده‌اند که با برداشتن آن‌ها، به کلاس Elite منتقل می‌شوید.

BF1 elite Classes

  • مکانیک: این کلاس جدید، در واقع توانایی تعمیر تجهیزات و وسایل نقلیه کلاس Engineer سابق را به ارث برده است. برای قرار گرفتن در کلاس مکانیک، باید قبل از ورود به داخل نقشه مورد نظر، بر روی نقشه، شروع از داخل تانک، هواپیما یا اتومبیل نفربر را انتخاب کنید. در این صورت به‌صورت خودکار تبدیل به یک مکانیک می‌شوید. کسانی که در داخل نقشه و موقع بازی وارد تانک یا هواپیما می‌شوند، به کلاس مکانیک منتقل نخواهند شد و در همان کلاس انتخابی قبلی خود باقی می‌مانند. در صورتی هم که وسیله آن‌ها نیاز به تعمیر پیدا کند، باید از هم‌تیمی‌های مکانیک خود درخواست کمک کنند.

سیستم شخصی‌سازی Battlefield 1 در مقایسه با نسخه‌های پیشین سری محدودتر شده است و دیگر خبری از مجهز کردن تفنگ‌ها به متعلقات مختلف نیست

سیستم شخصی‌سازی Battlefield 1 در مقایسه با نسخه‌های پیشین سری محدودتر شده است و دیگر خبری از مجهز کردن تفنگ‌ها به متعلقات مختلف نیست. البته این خود تلاشی مثبت در راستای هرچه واقع‌گرایانه‌تر شدن بازی به شمار می‌رود چراکه در زمان جنگ جهانی اول تجهیزات جانبی اسلحه‌ها تنها به موارد خاصی محدود می‌شد و انتخاب‌های چندانی در پیش روی سربازان نبود. در منوی شخصی‌سازی بازی، برای اکثر تفنگ‌ها دو یا سه نمونه پیش‌فرض وجود دارد که به کمک نمودار کاربردی موجود در کادر تصویر، می‌توانید هر کدام را در مقابل دیگری بسنجید. همچنین شما می‌توانید از بین دو گجت اختصاصی تعبیه شده برای  هر کلاس و سلاح سرد همراه، انتخاب‌های متمایزی داشته باشید. در بخش وسایل نقلیه نیز قادر خواهید بود که از میان محموله‌های انفجاری و مسلسل‌های مختلف، به تناسب کاربرد هر کدام و تجهیزات تیم مقابل، یکی را به‌عنوان سلاح اصلی گزینش کنید.

اضافه‌بر موارد یادشده، امکان چسباندن نمادها و اسامی شخصی به تفنگ‌ها و وسایل نقلیه هم وجود خواهد داشت. از این‌ها که بگذریم، به وسایل نقلیه موتوری متنوع می‌رسیم که همواره پای ثابت بخش چندنفره بازی‌های خانواده میدان نبرد بوده‌اند. بتلفیلد 1 نیز میزبان تعداد زیادی از انواع تجهیزات ترابری نظامی است که در سه دسته زمینی، هوایی و دریایی بخش‌بندی می‌شوند؛ دسته زمینی متشکل است از سه کلاس مختلف از تانک‌های سنگین، سبک و Landship و همچنین اتومبیل‌های پرسرعت که هر کدام ظرفیت و کاربرد خاص خود را دارند. دسته هوایی نیز در سه کلاس متفاوت بمب‌افکن، جنگنده و هجومی با موارد استفاده و ظرفیت‌های متنوع دسته‌بندی می‌شوند و در نهایت به دسته دریایی می‌رسیم که در حال حاضر تنها کشتی‌های جنگی برای آن تایید شده است. همچنین ایستگاه‌های آتش چندمنظوره‌ای هم در اکثر نقاط نقشه قرار گرفته‌اند که از میان آن‌ها می‌توان به توپ‌های هوایی و زمینی، تیربار، کشتی‌های هوایی قابل کنترل و قطارهای زرهی اشاره کرد. از بین موارد عنوان شده، باید بگوییم که نبردهای هوایی به‌لطف بهبودهای چشم‌گیرشان، حال به‌طرز عجیبی لذت‌بخش هستند. سیستم تعاملی و تخریب‌پذیر بازی به شما این اجازه را می‌دهد تا با ایجاد اخلال در مکانیزم پرواز هواپیمای هدف نظیر شلیک کردن به باله‌های تعادل، کنترل وسیله را برای رقیب خود مشکل کرده و سپس کار وی را یکسره کنید.

bf1 bb

سیستم ارتقای رَنک بتلفیلد 1 و باز کردن آیتم‌های قفل شده، شباهت چندانی به سیستم استفاده شده در بتلفیلد 4 ندارد. در بتلفیلد 4 با به‌دست آوردن امتیاز تجربه یا همان XP در رقابت‌های چندنفره، درجه نظامی بازیکن افزایش پیدا می‌کرد و آیتم‌های مختلفی برای وی باز می‌شد. گاهی هم با انجام چالش‌های سخت، به بازیکن مدالی اهدا می‌شد که هر کدام از آن مدال‌ها، جواز دریافت اسلحه‌ها و تجهیزات مخصوص بودند. اما در بتلفیلد 1 سیستم مذکور حذف و «پول رایج درون بازی» جایگزین آن شده است؛ بدین ترتیب با هر بار پیشرفت رَنک در یکی از چهار کلاس اصلی از طریق دریافت امتیازات تجربه، مقداری پول به بازیکن تعلق می‌گیرد و با این پول‌ها، می‌توان آیتم‌ها و تسلیحات مد نظر را خریداری کرد. البته این نکته را نیز باید بگوییم که نحوه توزیع امتیازات مربوط به از پا درآوردن افراد تیم حریف نیز بهبود یافته و دیگر تمام XPها به کسی که تیر آخر را به هدف شلیک کرده است، نمی‌رسد. در بتلفیلد 4 اگر ۹۹ درصد سلامتی سرباز هدف توسط کس دیگری از بین می‌رفت و شما یک درصد آخر را از بین می‌بردید ۱۰۰ امتیاز کشتن به شما تعلق می‌گرفت، اما اکنون برای کشتن هدف تنها ۲۰ امتیاز به شما تعلق می‌گیرد و بسته به درصدی که از سلامتی فرد کشته شده کم کرده‌اید، باقی امتیازات تقسیم می‌شوند. تعادل نقشه‌ها هم به‌خوبی رعایت شده‌اند تا هر دو تیم مواضع برتری و نقاط ضعف یکسانی داشته باشند و در زمان‌های حمله به آبجکتیوها یا دفاع از آن‌ها، مدافعین و مهاجمین هر دو به یک اندازه دچار مشکل شوند.

در موقع انتشار، گیمرها می‌توانند در لباس رزم دولت‌های بریتانیا، آلمان، امپراتوری اتریش-مجارستان، امپراتوری عثمانی، ایتالیا و آمریکا، در ۹ نقشه گسترده از نقاط مختلف کره خاکی و در پنج حالت متمایز به رقابت با یکدیگر بپردازند. اندکی پس از عرضه هم یک نقشه جدید و یک حالت نام‌آشنای محبوب (حالت Team Deathmatch) به‌صورت رایگان در دسترس قرار خواهند گرفت. Premium Pass یا همان Season Pass بازی نیز که ۵۰ دلار قیمت دارد، از چهار بسته الحاقی حجیم تشکیل شده است که اولین آن‌ها با به ارمغان آوردن ارتش فرانسه در ماه پایانی زمستان سال ۲۰۱۷ منتشر می‌شود. با خرید این اشتراک ویژه دو هفته زودتر از سایر کاربران به محتویات DLCها؛ شامل ۱۶ نقشه جدید، حالت‌ها و نیروهای زبده جدید، اسلحه‌های جدید و وسایل نقلیه جدید دسترسی پیدا خواهید کرد. همچنین اگر شما بر روی ایکس باکس وان و رایانه‌های شخصی خود مشترک سرویس‌های EA Access و Origin Access بوده و بازی را هم پیش‌خرید کرده باشید هشت روز پیش‌تر از ۳۰ مهرماه، یعنی در تاریخ ۲۲ مهر به بتلفیلد 1 خواهید رسید.

اکنون تقریبا همه‌چیز را درمورد آخرین دست‌پرورد دایس می‌دانیم؛ Battlefield 1 برای اولین بار در تاریخ بازی‌های ویدیویی کلان، می‌خواهد با ظاهری سینمایی و باطنی متحول شده داستانی را زنده کند که ۱۰۰ سال است نیازمند اندکی توجه برای دادن درس عبرتی به آیندگان است. پس از گذشت سال‌های فراوان، استودیوی دایس خوشبختانه اهمیت این موضوع را درک کرد و جدا از منافع مالی که بخش مهمی از اهداف تمام شرکت‌هاست، اثری را ساخته که هر دقیقه و ثانیه آن، یادآور هرج و مرج محض جنگ است. جنگ جهانی اول تقاطعی بود که در آن قطار نوظهور و پرهیاهوی عصر مدرن رو در روی دیدگاه‌ها و عقاید جامعه سنتی قرار گرفت و همه چیز به‌سان تجربه‌ای ناشناخته، به قیمتی گزاف به‌سر رسید. Battlefield 1 فرصتی طلایی برای تاریخ‌ساز شدن دارد تا در دوره‌ای که همه گذری پرشتاب رو به آینده دارند، با نگاه به گذشته تجربه‌ای تازه و بدیع از خاکستر «جنگ بزرگ» خلق کند.

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده