کپکام با بازی Street Fighter V به تمامی مخاطبینش نشان داد که چقدر راحت می‌توان یک سری محبوب را به مرز نابودی کشاند. با زومجی و بررسی بازی Street Fighter V همراه باشید.

در ایران اکثر ما بازی‌های مبارزه‌ای را از شورش سگا یا شورش در کشتی افسانه‌ای پلی‌استیشن 1 شروع کردیم. حتی دو بازی Mortal Kombat و Tekken جزء بازی‌های مبارزه‌ای حرفه‌ای بودند که در آن زمان حداقل در ایران محبوبیت بالایی داشتند. ولی حیف که هیچکس خبری از Street Fighter نمی‌گرفت، بازی‌ای که سبک مبارزه‌ای حرفه‌ای را چندین پله افزایش داد. تا سه نسخه اول این بازی برای کنسول آرکید عرضه می‌شد و خب این کاملا طبیعی بود که در ایران مخاطبین این سبک هیچ ایده‌ای از بازی Street Fighter نداشته باشند. تا اینکه Street Fighter III: 3rd Strike برای کنسول‌های نسل ششم و نسل هفتم عرضه و توانست مخاطبین زیادی را جذب خود کند. بازی مبارزه‌ای کاملا شرقی که در آن کاملا می‌توانستیم تکنیک‌های افسانه‌ای ژاپنی را مشاهده کنیم. حال سال‌ها گذشته و Street Fighter V عرضه شد تا بتواند موفقیت نسخه‌های پیشین را این بار بروی پلی‌استیشن 4 و رایانه‌های شخصی تکرار کند.

دقیقا مشکل از همین‌جا شروع می‌شود. زیرا کپکام، سازنده و ناشر سری بازی Street Fighter، دیگر آن استودیو همیشگی شرقی نیست. انگار مد شده یک سری از استودیوها دست به نابودی سری‌های خود زده و قطعا تا به الان کپکام یکی از پیروان این جنبش است. کپکام با انتشار یک سری اخبار، حواشی حول Street Fighter V را زیاد کرد و در ادامه بدترین خبر به گوش‌امان رسید. بخش داستانی این بازی دیرتر عرضه می‌شود! البته تا به الان بخش داستانی نیز طی یک بروزرسانی به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته است .سوالاتی وجود دارند. این بخش تا چه حد تجربه کاربران را تکمیل‌تر کرده است؟ آیا بازی در زمان عرضه ارزش پرداخت هزینه ۶۰ دلار را داشت؟

Street Fighter V

داستان Street Fighter V از دو بخش تشکیل شده است. بخش اولی یک پیش درآمد بر داستان اصلی که  با هر شخصیت می‌توانید فقط ۳ الی ۴ مبارزه انجام دهید. طی هر مبارزه یک سری کات‌ سین‌های مانگا مانند (البته اگر مانگا را رنگی در نظر بگیریم) به همراه دیالوگ شخصیت‌ها با یکدیگر پخش می‌شود. جالب‌ترین و بدترین اتفاقا این بخش داستانی اینجاست که مبارزات عملا یک مورد تشریفاتی هستند. یعنی هوش مصنوعی حریف شما اینقدر ضعیف و ساده در نظر گرفته شده که حتی اگر چند دقیقه دست به دکمه‌های کنترلر خود نزنید، حریف‌اتان فقط عقب و جلو رفته و شاید یکی دو تا پرش هم بکند! حتی به خاطر وجود مبارزات کم تعداد و هوش مصنوعی ضعیف، نمی‌توان به این بخش به چشم یک بخش تمرینی و آشنایی برای شخصیت‌های بازی نگاه کنیم. پس از این که پیش درآمد تمامی شخصیت‌ها را بازی کردیم، به سراغ داستان اصلی بازی می‌رویم. در ابتدا انتظار داشتم یک بخش سینماتیک انیمه‌ای به همراه مبارزاتی دلچسب در دنیای شخصیت‌هایی داشته باشم که همگی حس نوستالوژیکی را القا می‌کنند. ولی خب ظاهرا تصوراتم از این بخش شدیدا اشتباه بود! داستانی که از سر هم بندی یک سری کات سین معمولی داخل بازی تشکیل شده است.

Street Fighter V

جدای از عرضه بخش داستانی بازی پس از ۵ ماه تاخیر، شاهد یک بخش کاملا بی روح هستیم. بی روح از این نظر که اکثرا شخصیت‌های داستان آن جذابیت گذشته را ندارند. به عبارتی کپکام سعی کرده فقط پایه و اساس داستان همیشگی که جنگی با گروه شادولو و لرد بایسون هست به نمایش بگذارد. داستان بازی از  جایی شروع می‌شود که چارلی نَش پس از شکست و کشته شدنش به دست بایسون (اشاره به وقایع نسخه سوم بازی) توسط یک شخص به نام هلن زنده می‌شود. حال چارلی دیگر آن شخص سابق نبوده و تنها یک هدف در سر می‌پروراند و آن هم مبارزه و کشتن بایسون است. اینجا دقیقا نقطه‌ای است که داستان بازی به چندین رشته مختلف تقسیم بندی می‌شود. رشته‌هایی که سازنده خیلی سعی دارد به وسیله یک سری جریانات آن‌ها را به یکدیگر ربط داده و در آخر بازی متصل‌اشان کند. ولی متاسفانه این کار به خوبی صورت نمی‌گیرد. از یک سمت داستان چارلی و کشتن لرد بایسون، از سمت دیگر راه افتادن پروژه شادولو به اسم «پروژه C.H.A.I.N.S». در راستای پروژه مخفی گروه شادولو، هلن و رئیسش به همراه گروهی دیگر از شخصیت‌های دنیای استریت فایتر از جمله رشید قصد دارند تا جلوی بایسون را گرفته و به اهداف خود برسند. حال در این میان اهداف هر شخص نیز با یکدیگر متفاوت است. شاخه و برگ‌های بخش داستان در همینجا به اتمام نمی‌رسد! ریو دیگر آن ریو سابق نیست. مسئله‌ای وی را اذیت می‌کند. مسئله‌ای که تمرکز کردن را از این مبارز افسانه‌ای گرفته و پراکندگی داستان شخصتی‌ها همینطور ادامه دارد. به عبارتی کپکام یک ظرف از شخصیت‌ها و افکاری را که دارند پر کرده و مدام هم می‌زند!

در ابتدای متن ذکر شد داستان و شخصیت‌ها خیلی بی‌روح هستند. این بی‌روحی بر می‌گردد به شخصیت پردازی خیلی ضعیف و بد بازی! یک سری از شخصیت‌ها از جمله فنگ که خیلی دوست دارد خود را یک شیمیدان روان‌پریش و دیوانه به مخاطبین معرفی کند که شدیدا عشق به لرد بایسون و خدمت به وی را تا آخرین لحظه زندگی‌‌اش، به عنوان هدف انتخاب کرده است. ولی متاسفانه این شخصیت به قدری ضعیف است که حتی امکان دارد کات سین‌های مربوط به وی را رد کنید! یا شخصیت زانگیف که به همراه شاگردش از شخصیت پردازی‌های ضعیفی رنج می‌برند.

در زمان عرضه، محتویات خیلی کم بازی در بخش داستانی شدیدا غیرقابل قبول بود و در ادامه با عرضه بخش داستانی اصلی ضعیف کپکام مخاطبین را شدیدا نا امید کرد

بخش گیم‌پلی بازی دست خوش تغییرات زیادی شده است ولی آیا این تغییرات مورد علاقه تمامی مخاطبین این بازی است؟ Street Fighter V تا حد زیادی سعی کرده تا مخاطبین جدید سبک مبارزاتی را جذب خود کند که خب تا حد زیادی موفق شده است. اولین تغییری که شدیدا به چشم خورده و تا حدی شاید یک سری از طرفداران قدیمی را اذیت کند، ساده شدن ضربات و حرکات مخصوص بازی است. در نسخه‌های پیشین وصل کردن یک ضربه به حرکات مخصوص سه دکمه‌ای بازی شدیدا چالش برانگیز بود و قطعا کسی می‌توانست برای شخصیت‌های بازی این حرکات را انجام دهد که ساعت‌ها تمرین کرده بود. ولی در این نسخه خبری از آن چالش‌ها نبوده و با تنها یک دکمه و جهت دادن راحت می‌توانید حرکات مخصوص شخصیت‌ها را پیاده سازی کنید. البته این تغییرات به هیچ وجه منفی نیست. شاید در بخش آنلاین بازی مهارت شخصی بازیکنان مثل قبل به چشم نیاید ولی سرعت بازی و مبارزات تا حد زیادی افزایش پیدا کرده است. این افزایش سرعت زمانی به حد خود می‌رسد که پای V-Gauge به وسط می‌آید. V-Gauge خود به سه تکنیک V-Skill ،V-Trigger و V-Reversals تقسیم بندی می‌شود. با تکنیک V-Skill شما می‌توانید یک سری حرکات خاص انجام دهید برای مثال ریو می‌تواند یک سری از حرکات حریفان را Parry کند. با V-Reversal نیز می‌توانید ضربات دشمنان را دفع کنید. برای مثال اگر حریف قصد پرتاب کردن شما را دارد، می‌توانید به راحتی وی را دفع کنید. در آختر تکنیک V-Trigger که جالب‌ترین بخش این ویژگی است. یک نوار در گوشه پایین سمت چپ که به اسم V-Trigger که می‌توان آن را مشاهده کرد. این تکنیک برای هر شخصیت کار خاصی را انجام می‌دهد. برای مثال چارلی ناگهان به پشت حریف خود تلپورت می‌کند و یا شخصیت زانگیف یا یک حرکت چرخشی به سمت حریف خود حمله می‌کند. البته این تمام کار این قابلیت نیست. پس از فعال سازی V-Trigger طی یک زمان محدود ضربات و فنون شما آسیب جدی‌تری را به حریف وارد می‌کند. البته کل این تکنیک‌ها در همان نوار V-Trigger گنجانده شده است. این نوار دارای دو بخش که اگر کاملا خالی باشد V-Skill فعال، اگر تا نیمه پر باشد V-Reversal فعال و اگر کاملا پر باشد می‌توانید از V-Trigger استفاده کنید.

Street Fighter V

تعداد محدود شخصیت‌های بازی چیزی است که اصلا از Street Fighter V انتظار نداشتیم. حتی شخصیت‌های بسته‌های الحاقی نیز نمی‌توانند این وضعیت بد را سامان دهند

در نسخه‌های پیشین بخشی وجود داشت بنام Arcade Mode که ازطریق آن می‌توانستید با شخصیت دلخواه‌اتان با هوش مصنوعی به مبارزه کردن بپردازید. یکی از خوبی‌های این بخش این بود که می‌توانستید با مبارز محبوب خود در یک مبارزه واقعی تمرین کنید. حال تنها بخشی که قالب مبارزه کردن با هوش مصنوعی وجود دارد حالت Survival است که خب این بخش بیشتر بدرد کسانی می‌خورد که قبلا با مبارز مورد نظر چند دور بازی کرده باشند. حال نوبت به بخش چند نفره بازی می‌رسد که تنها محتوای مفید Street Fighter V است (فرض بر این می‌گیریم که شخص خاصی داخل زندگی‌اتان ندارید که حالت دو نفره بازی تجربه کنید!). این بخش از سه قسمت تشکیل شده است. اولی بخش Casual Match که شما در این بخش می‌توانید با سایرین بدون هیچ حد و مرز و قانونی که آیا بازیکن روبروی شما از نظر سطح بالاتر از شماست یا نه به مبارزه کردن بپردازید. دومین بخش Ranked Match بوده که اینجا یک سری اولویت‌ها نظیر امتیاز لیگ (League Point) و رتبه جهانی شما برای انتخاب حریف‌اتان در نظر گرفته می‌شود. در پایان مسابقات هر دو بخش ذکر شده، یک سری امتیاز کسب می‌کنید که در آخر موجب به بالا رفتن سطح شما می‌شود. همچنین قبل از سرچ کردن برای پیدا کردن حریف یک سری شخصی سازی برای شما در نظر گرفته شده که از طریق آن می‌توانید پلتفرم حریف (پلی استیشن 4 باشد یا پی‌سی) و محدوده پینگ مشخص کنید. سومین قسمت از بخش چند نفره Battle Lounge نام داشته که حکم یک Custom Match را دارد. متاسفانه کیفیت پایین سرورها و دیر پیدا کردن بازیکنان از مشکلاتی است که به وضوح در بخش آنلاین بازی شاهد آن خواهیم بود. اگر می‌خواهید یک مسابقه عاری از هر گونه لگ داشته باشید، بعضا می‌بایست حتی بیشتر از ۱۰ دقیقه منتظر بمانید شاید شخصی پیدا شد!‌

جالب‌ترین نکته اینجاست که طراحی شخصیت‌هایی مثل کن در قست مانگا مانند بازی مطابق مدل اصلی آن‌هاست

طراحی و گرافیک بازی واقعا خوب است. گرافیک دو و نیم بعدی انیمیشنی با نمایش جزئیات بالا که به خوبی کار شده است. فقط تنها نکته‌ای که در بخش گرافیک شدیدا برایم غیرقابل قبول بود طراحی شخصیت کِن است. در نسخه‌های پیشین طراحی این شخصیت به خوبی هرچه تمام‌تر صورت گرفته بود ولی در این نسخه، ظاهرا تیم سازنده تصمیم گرفت تا ظاهری جدید را برای طراحی کنند. اصلا این قیافه به وی نمی‌آید!‌ همانطور که در بالا تاحدی به آن اشاره شد، موسیقی و صداگذاری بازی به خوبی انجام گرفته است. جدای از یک سری دیالوگ سطحی مشکل دیگری بر این بخش وارد نیست. موسیقی دلچسب محیط‌ها یادآور خاطرات خوش قدیم است. برای مثال مبارزه ریو و کن در طول داستان واقعا عالی کار شده است. یک ترکیب فوق العاده بین موسیقی، گرافیک و مبارزات سریع گیم‌پلی که جذابیت بالایی را فراهم کرده است. با تمام این تفاسیر بازی Street Fighter V اصلا چیزی نیست طرفداران اتظارش را می‌کشیدند. در صورتی که با یک نگاه کلی به همین نسخه می‌توان فهمید که پتانسیل این بازی چقدر بالا بوده و چطور کپکام با سهل انگاری کامل این پتانسیل را نابود کرده است. حتی این استودیو با قیمت‌گذاری شخصیت‌ها در فروشگاه بازی عملا می‌گوید که هیچوقت روی زِن مانی (واحد پول مجازی بازی) حساب باز نکنید. زیرا این شخصیت‌ها به قدری گران هستند که عملا مخاطب را وادار به خرید از فروشگاه پلی‌استیشن یا استیم می‌کنند.

 زومجی چگونه یک بازی را بررسی می‌کند؟


منبع زومجی

Street Fighter V

بازی Street Fighter V با تمام فراز و نشیب‌ها و حاشیه‌هایی که ایجاد کرد هنوز در بخش چند نفره و مبارزه با سایرین می‌تواند جذاب باشد. همچنین اضافه کردن شخصیت‌های جدید به این سری تا حدی موفق و تا حدی ناموفق بوده است، مثل حضور شخصیت‌هایی مثل رشید که از تنوع حرکات بالایی برخوردار است. ولی از طرفی کاراکتری مثل فنگ را می‌بینیم که از شخصیت‌پردازی ضعیفی رنج می‌برد. اگز جز آن دسته از گیمرهایی هستید که اهل مبارزه با سایرین هستید، Street Fighter V می‌تواند بهترین گزینه برای به چالش کشیدن تمامی مبارزان این بازی در نقاط مختلف جهان باشد.
محمد صادق تواضعی

7

نقاط قوت

  • - مبارزات سریع
  • - طراحی محیط عالی
  • - ترکیب خوب موسیقی و مبارزات در طول بازی

نقاط ضعف

  • - شخصیت‌پردازی ضعیف
  • - بخش داستانی ابتدایی
  • - طراحی شخصیت کِن
  • - شاخ و برگ‌های بیش از اندازه در داستان اصلی
  • - روایت ضعیف داستان
  • - کیفیت بد سرورها
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده