// دوشنبه, ۸ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۰۲

گزارش باکس آفیس: فیلم ترسناک Don't Breathe‌ ضد قهرمانان دی سی را پایین کشید

این هفته فیلم ترسناک «نفس نکش» (Don’t Breathe) نه تنها بالاخره ضد قهرمانان دی‌سی را از صدر جدول پایین کشید، بلکه رکورد بهترین افتتاحیه‌ی یک فیلم ترسناک در سال ۲۰۱۶ را هم به نام خودش ثبت کرد. همراه گزارش باکس آفیس زومجی باشید.

در گزارش هفته‌ی گذشته این سوال را پرسیدم که آیا «نفس نکش» (Don’t Breathe) موفق می‌شود روند موفقیت فیلم‌های سینمایی ترسناک امسال را ادامه دهد یا نه؟ این هفته به‌طرز قابل‌انتظاری مشخص شد که بله. «نفس نکش» باری دیگری ثابت کرد اگرچه بلاک‌باسترهای تابستانی امسال یکی پس از دیگری سقوط کردند و سوختند، اما این فیلم‌های ترسناک کم‌خرج و اوریجینال بودند که به سودهای کلانی دست پیدا کردند و تابستان ۲۰۱۶ را از یک فاجعه‌ی حتمی نجات دادند. «نفس نکش»، محصول کمپانی سونی هم افتتاحیه‌اش را طوفانی شروع کرد. این فیلم که ۱۰ میلیون دلار خرج ساختش شده است، کارش را با کسب ۲۶/۱ میلیون دلار آغاز کرد و این مقدار کافی بود تا به راحتی جای «جوخه‌ی انتحار» (Suicide Squad) را در صدر جدول بگیرد. این فیلم بعد از «مهمانی سوسیسی» (Sausage Party)، «آب‌های کم‌عمق» (The Shallows) و «مانی مانستر» (Money Monster) موفقیت کوچک‌ دیگری را برای سونی به ارمغان آورد.

مقالات مرتبط

  • گزارش باکس آفیس هفته‌ی گذشته

این در حالی است که با فیلم ضعیفی که که به‌طرز کورکورانه‌ای مورد استقبال قرار گرفته شده باشیم هم طرف نیستیم. بلکه امتیاز «نفس نکش» همین الان بر روی سایت راتن تومیتوز ۸۷ است و منتقدان هم از آن تعریف کرده‌اند. بنابراین به نظر می‌رسد تبلیغات دهان به دهان تماشاگران مثبت خواهد بود. این وسط، «نفس نکش» با شکست دادن «جاده‌ی ۱۰ کلاورفیلد» (10 Cloverfield Lane) با افتتاحیه‌ی ۲۴ میلیون دلار و «چراغ‌های خاموش» (Lights Out) با افتتاحیه‌ی ۲۱/۶ میلیون دلار، رکورد بهترین افتتاحیه‌ی یک فیلم ترسناک اوریجینال در سال ۲۰۱۶ را به نام خودش ثبت کرد. همچنین رکورد قبلی بهترین افتتاحیه‌ی یک فیلم ترسناک با درجه‌بندی R متعلق به قسمت اول «احضار» (The Conjuring) بود که بعد از سه سال توسط «نفس نکش» از میان برداشته شد.

Batman-V-Superman-Unused-Superman-poster

دومین تازه‌اکران گسترده‌ی این هفته «مکانیک: رستاخیز» (Mechanic: Resurrection) است و بله مشخص شد که قدرت ستار‌ه‌ای جیسون استاتهام بعد از بازی در «خشمگین ۷» (Furious 7) و «جاسوس» (Spy) هیچ تغییری نکرده است. چون «رستاخیز» فقط ۷ و نیم میلیون دلار به عنوان افتتاحیه فروخت. این فیلم از این لحاظ ساخته‌ی نادری محسوب می‌شود که دنباله‌ی یک بازسازی است. قسمت اول «مکانیک» بازسازی فیلم سال ۱۹۷۲ ساخته‌ی چارلز برونسون است که در سال ۲۰۱۱ کارش را با ۱۱/۴ میلیون دلار آغاز کرده بود. «مکانیک» آخرین اکشن تکی استاتهام بود که افتتاحیه‌ای بالاتر از ۱۰ میلیون دلار را تجربه کرده بود.

«رستاخیز» از نظر منتقدان فیلم چندان خوبی نیست، بنابراین بهتر است شما هم چندان برای اکران نه چندان خوب فیلم ناراحت نشوید. راستش را بخواهید اتفاقا آمار «رستاخیز» خیلی بهتر از افتتاحیه‌ی ۶/۹ میلیون دلاری «هوم‌فرونت» (Homefront) و «کرانک: ولتاژ بالا» (Crank: High Voltage) و افتتاحیه‌ی ۷ میلیون دلاری «پارکر» (Parker) محسوب می‌شود و پایین‌تر از افتتاحیه‌ی ۷/۸ میلیون دلاری «گاوصندوق» (Safe) قرار می‌گیرد. خلاصه اینکه شاید حضور بازیگرانی مثل جسیکا آلبا، تامی لی جونز و میشل یئو در بازارهای خارجی به کمک فیلم بیایند، اما تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند فروش «رستاخیز» در گیشه‌ی خانگی از مرز ۱۸ میلیون دلار عبور نخواهد کرد.

Batman-V-Superman-Unused-Superman-poster

تازه‌اکران دیگر این هفته که در لحظه‌ی آخر به صورت گسترده در سینماها پخش شد، فیلمی به اسم Southside With You است که این هفته در ۸۱۳ سالن سینما به نمایش درآمد. این فیلم که با وجود امتیاز ۹۳ بر روی سایت راتن تومیتوز حسابی مورد استقبال منتقدان قرار گرفته، درام رومانتیکی درباره‌ی اولین قرار عاشقانه‌ی باراک اوباما و میشل رابینسون است که در تابستان سال ۱۹۸۹ اتفاق افتاد. این فیلم در طول اولین آخر هفته‌اش ۳ میلیون دلار کسب کرد و احتمالا سالن‌‌های نمایش‌دهنده‌ی آن از هفته‌ی بعد گسترش پیدا خواهند کرد.

آخرین تازه‌اکران مهم این هفته فیلم «دست‌های سنگی» (Hands of Stone) است که این هفته در ۸۱۰ سینما اکران شد. این فیلم زندگینامه‌ای بوکس‌محور با بازی ادگار رامیرز در نقش روبرتور دوران و رابرت دنیرو در نقش مربی‌اش با نقدهای ضعیفی روبه‌رو شد و کارش را با کسب ۱/۷۳ میلیون دلار کلید زد.

این هفته اگرچه «جوخه‌ی انتحار» بعد از سه هفته صدرنشینی به جایگاه دوم سقوط کرد، اما از طرفی دیگر فیلم از مرز ۶۰۰ میلیون دلار درآمد جهانی نیز عبور کرد. آخرین ساخته‌ی دی‌سی کامیکس بعد از تجربه‌ی ۴۲ درصد افت فروش، این هفته ۱۲/۱ میلیون دلار فروخت و درآمد خانگی‌اش را به رقم ۲۸۲ میلیون دلار رساند. در حال حاضر تحلیلگران اعتقاد دارند که عبور فیلم از مرز ۳۰۰ میلیون دلار تضمین شده است. همچنین فیلم این فرصت را دارد تا با عبور از درآمد خانگی ۲۹۱ میلیون دلاری «مرد پولادین» (Man of Steel) تا پایان «روز کارگر» در رده‌ی پانزدهم پرفروش‌ترین فیلم‌های کامیک‌بوکی تمام دوران‌ها نیز قرار بگیرد. عبور از مجموع فروش ۳۱۲ میلیون دلاری «مرد آهنی ۲» (Iron Man 2) نیز اگرچه دور از ذهن است، اما غیرممکن نیست.

برای کسانی که نگران فروش آخرین ساخته‌ی استودیوی لایکا، یعنی «کوبو و دو تار» (Kubo and the Two Strings) بودند خبر خوشی داریم. این فیلم در هفته‌ی دومش ۷/۹ میلیون دلار فروخت که به معنای فقط ۳۷ درصد افت فروش است. آماری که در راستای دو فیلم قبلی لایکا قرار می‌گیرد. این یعنی فیلم بعد از ۱۰ روزی که از اکرانش می‌گذرد، ۲۴/۹ میلیون دلار به دست آورده است. اگرچه این رقم فوق‌العاده‌ای نیست، اما خب، می‌توان آن را نتیجه‌ی خوبی برای یکی از بهترین فیلم‌های امسال دانست.

دیگر انیمیشن جدول یعنی «مهمانی سوسیسی» نیز در هفته‌ی سوم اکرانش ۷/۶۷ میلیون دلار کسب کرد و مجموع درآمدش را بعد از ۱۷ روز به ۸۰ میلیون دلار رساند. اگرچه «نفس نکش»، اکران جدید سونی، به فروش «مهمانی سوسیسی» لطمه زد، اما کماکان با موفقیتی طرفیم که اصلا انتظارش را نداشتیم. این در حالی بود که «اژدهای پیت» (Pete’s Dragon)، جدیدترین محصول والت دیزنی هم رقم خوب ۷/۳ میلیون دلار را کسب کرد و مجموع درآمدش را بعد از ۱۷ روز به ۵۴/۷ میلیون دلار رساند. تحلیلگران فکر می‌کنند فیلم اکران خانگی‌اش را با کسب ۷۰ تا ۷۵ میلیون دلار به پایان خواهد رساند. این در حالی است که «اژدهای پیت» تاکنون در سرتاسر جهان ۷۶/۲ میلیون دلار کسب کرده است. حالا که داریم درباره‌ی دیزنی حرف می‌زنیم، لازم به ذکر است که «کتاب جنگل» هم این هفته با کسب ۳۶۳ و نیم میلیون دلار در گیشه‌ی خانگی، «ددپول» را پشت سر گذاشت و سومین اکران بزرگ سال لقب گرفت.

 

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته
۱Don’t Breathe۲۶/۱ میلیون دلار
۲Suicide Squad۱۲/۱ میلیون دلار
۳Kubo and the Two Strings۷/۹ میلیون دلار
۴Sausage Party۷/۶ میلیون دلار
۵Mechanic: Resurrection۷/۵ میلیون دلار
۶Pete's Dragon۷/۲ میلیون دلار
۷War Dogs۷/۲ میلیون دلار
۸Bad Moms۵/۷ میلیون دلار
۹Jason Bourne۵/۲ میلیون دلار
۱۰Ben-Hur۴/۵ میلیون دلار

 

نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

نفس نکش

Don’t Breathe

تریلر ترسناک «نفس نکش» ساخته‌ی فید آلوارز، فیلمی است که با بازسازی عالی «کلبه‌ی وحشت» باری دیگر وحشت اثر کلاسیک سم ریمی را از نو زنده کرد. از همین رو اگرچه می‌شد به راحتی این فیلم را در دسته‌ی دیگر فیلم‌های ترسناک بی‌خاصیت هالیوود اضافه کرد، اما با خودمان گفتیم با توجه‌ به سابقه‌ی این کارگردان بهتر است برای قضاوت صبر کنیم. خب، حالا خوشبختانه آلوارز نه تنها ناامیدمان نکرده، بلکه «نفس نکش» از سوی اکثر منتقدان به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های ترسناک ۲۰۱۶ نام گرفته شده است. فیلم درباره‌ی گروهی از دوستانی (آشنا به نظر می‌آید، مگه نه؟) است که تصمیم می‌گیرند به داخل خانه‌ی یک کهنه‌سرباز جنگِ نابینا اما ثروتمند وارد شده تا به او دستبرد بزنند، اما خیلی زود مشخص می‌شود این پیرمرد نابینا که تا قبل از این هدف مناسب و بی‌خطری به نظر می‌رسید، نه تنها خطرناک‌تر از چیزی است که فکر می‌کردند، بلکه پای موجودات ماوراطبیعه هم به ماجرا باز می‌شود.

تاشا رابینسون از سایت ورج که فیلم را دوست دارد می‌نویسد: «درست مثل بهترین تریلرهای کلاستروفوبیک، فیلم مدام به دنبال راه و روش‌های هوشمندانه و جدیدی برای پیچیده کردن وضعیتی می‌گردد که در ابتدا همانند تنظیماتی محدود با یک سری گزینه‌های داستانی محدود به نظر می‌رسید». جاستین چنگ از لس آنجلس تایمز که از فیلم خیلی راضی است می‌آورد: «آلواز استاد سازماندهی تنش در وضعیت‌‌های نزدیک و قرار دادن کاراکترهایش در تنگنا و بعد فرستادن آنها به پیشواز مرگ است». منتقد هالیوود ریپورتر هم می‌نویسد: «این تریلر که در زیرژانر "گرفتار در خانه" قرار می‌گیرد سارقان را به مصاف با قربانی‌ای می‌فرستد که به‌طرز غیرمنتظره‌ای باهوش است. این فیلم جاه‌طلبانه ترس‌های زیادی را ارائه می‌کند و حداقل دارای چندتا پیچش داستانی دگرگون‌کننده هم می‌شود». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۷۱ است.

 

مکانیک: رستاخیز

Mechanic: Resurrection

از فیلمی با چنین اسمی و با بازی جیسون استاتهام چه انتظاری دارید؟ استاتهام در قسمت دوم «مکانیک» در قالب یکی از اکشن‌ترین و بی‌کله‌ترین نقش‌هایش بازگشته است. نتیجه به فیلمی منجر شده که طبق نظر اکثر منتقدان فیلمی سرشار از قتل‌عام‌ بی‌پایان آدم‌بدها و بدلکاری‌های دیوانه‌کننده است و این برای طرفداران فیلم های اکشن جیسون استاتهام خبر خوشی محسوب می‌شود و نشان می‌دهد که «رستاخیز» کارش را به خوبی انجام داده است. در «رستاخیز» بعد از مردن استیو مک‌کنا (بن فاستر)، آرتور بیشاپ (جیسون استاتهام) بی‌خیال شغلش به عنوان آدمکش قراردادی می‌شود. اما وقتی یکی از بزرگترین دشمنانش عشق زندگی‌اش را گروگان می‌گیرد، آرتور مجبور می‌شود تا به سرتاسر دنیا سفر کرده و سه‌ ماموریت غیرممکن را عملی کند و البته طوری این کار را انجام دهد که تصادفی به نظر برسند.

منتقد ورایتی که از فیلم راضی است می‌نویسد: «در "مکانیک"، استاتهام مکانیکِ قتل، فرار، نبوغ و مبارزه است. او آن‌قدر خوب (و آن‌قدر خفن) است که باور کردنش سخت است، اما دقیقا به خاطر همین است که دوستش داریم. خیلی خوب می‌شود اگر روزی استاتهام فیلمی بسازد که کلاس بازیگری‌اش را بالا ببرد، اما تا آن موقع، "مکانیک: رستاخیز" کفایت می‌کند». منتقد لس آنجلس تایمز هم در یادداشتش می‌آورد: «این دنباله وقتی واقعا کارش را به خوبی انجام می‌دهد، بدل به سینمای اکشن در ناب‌ترین فرم بصری‌‌اش می‌شود: یک بزن‌بهادر گنده‌ی کم‌حرف که دشمنانش را حسابی درب‌و‌داغان می‌کند. اما مشکل این است که این صحنه‌ها فقط نیمی از "مکانیک: رستاخیز" را شامل می‌شوند». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۴۳ است.

گزارش باکس آفیس هفته‌ی گذشته


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده