نویسنده: محسن وزیری
// سه شنبه, ۲ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۴۶

سه فیلم ایرانی در میان ۱۰۰ فیلم برتر قرن ۲۱ قرار گرفتند

۱۷۷ منتقد از سراسر جهان فیلم‌های منتخب خود از قرن ۲۱ را انتخاب کرده‌اند که در میان آن‌ها، نام سه فیلم ایرانی از آثار عباس کیارسمتی و اصغر فرهادی به چشم می‌خورد.

رسانه‌ی بی‌بی‌سی به تازگی از ۱۷۷ منتقد سینما که در روزنامه‌ها یا مجلات کار می‌کنند یا صرفاً برای وبسایت‌ها می‌نویسند، یک نظرسنجی تهیه کرده و از آن‌ها خواسته تا بهترین فیلم‌های قرن ۲۱ (از سال ۲۰۰۰ به بعد) را انتخاب کنند. در این لیست فیلم «جاده مالهالند» (Mulholland Drive) اثر سورئال دیوید لینچ محصول سال ۲۰۰۰ رتبه‌ی اول را کسب کرده و فیلم‌های «در حال و هوای عشق» (In the Mood for Love) محصول ۲۰۰۰ از وونگ کاروای و «خون به پا خواهد شد» (There Will Be Blood) محصول ۲۰۰۷ ساخته‌ی پل توماس اندرسون به ترتیب دوم و سوم هستند.

اما نکته‌ی بسیار جالب این لیست حضور سه فیلم ایرانی در آن است که فیلم تحسین‌شده و برنده‌ی اسکار «جدایی نادر از سیمین» اثر اصغر فرهادی، رتبه‌ی عالی ۹ را در میان ۱۰۰ فیلم برتر شانزده سال اخیر به دست آورده است. دو فیلم ایرانی دیگر اثر کارگردان فقید، عباس کیارسمتی هستند. فیلم‌های «ده» و «کپی برابر اصل» این کارگردان صاحب‌نام رتبه‌های ۴۵ام و ۹۷ام را به خود اختصاص داده‌اند.

۱۰ فیلم لیست بی‌بی‌سی محصول سال ۲۰۱۲ هستند و به همین سبب می‌توان این سال را نقطه‌ی عطفی برای سینما در قرن بیست و یک دانست. از سال ۲۰۱۶ فعلاً تنها فیلمی که در لیست حضور دارد، فیلم «تونی اردمن» است که در جشنواره‌ی کن امسال نیز مورد استقبال منتقدین قرار گرفت. برای مشاهده‌ی لیست کامل به منبع خبر در وبسایت ایسنا مراجعه کنید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده