// یکشنبه, ۱۴ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۵۹

راهنمای جامع بازی Total War: Warhammer - قسمت دوم

پس از انتشار قسمت اول آموزش بازی Total War: Warhammer در هفته‌ی گذشته، می‌توانید قسمت دوم این راهنما را در زومجی مطالعه کنید و با بخش مذاکرات بازی بطور کامل آشنا شوید.

Diplomacy - دیپلماسی

بخش مذاکرات یا Diplomacy یکی از بزرگ‌ترین و در عین حال تعیین کننده‌ترین بخش‌های بازی است که اگر به شکلی درست از آن استفاده نکنید، بدون شک می‌تواند شما را به سمت شکست سوق دهد. دانستن اصول مذاکره با هر کشور و نژادی می‌تواند در روند کمپین شما بسیار موثر باشد. بطوری که اگر به درستی از آن استفاده کنید، می‌توانید در مقابل هجوم نهایی نیروهای Chaos دژ مستحکمی برای خود ساخته و چه بسا آنان را شکست دهید! اما در غیر اینصورت، امکان نابودی فکشن شما حتی پیش از ظهور Chaos نیز بسیار محتمل است. به دلیل گستردگی این بخش تلاش شده به بهترین و ساده‌ترین شکل ممکن و در قالب ۵ تصویر توضیحات کاملی برای آن تهیه و تدوین شود:

آموزش بازی Total War: Warhammer

گزینه‌های ۱ تا ۱۵ در بین این بخش و بخش Strategic Overview که در قسمت اول آموزش توضیح داده شد، مشترک و از طریق هر دو منو قابل دسترسی هستند. این گزینه‌ها برای تفکیک نقشه و استان‌های آن بر اساس یک سری معیارهای خاص تعبیه شده‌اند. مانند نمایش بر اساس منابع روی نقشه که می‌تواند تنها آنها را به شما نشان داده تا بتوانید در سریع‌ترین زمان، بهترین استان‌ها را از لحاظ منابع شناسایی کرده و در صدد تصرف آنها برآیید!

  • ۱: نمایش یا عدم نمایش نیروهای نظامی بر روی نقشه (شامل نیروهای تمامی فکشن‌های قابل رویت)
  • ۲: نمایش یا عدم نمایش مامورها بر روی نقشه (Agents)
  • ۳: نمایش یا عدم نمایش مراکز شهرها بر روی نقشه
  • ۴: نمایش یا عدم نمایش شهرهای محاصره شده
  • ۵: نمایش یا عدم نمایش منابع موجود بر روی نقشه
  • ۶: در صورت غیرفعال بودن این گزینه، سایر گزینه‌های ۷ تا ۱۵ بر روی نقشه نشان داده نخواهند شد. تنها یکی از گزینه‌های ۷ تا ۱۵ در لحظه قابل فعال‌سازی و نمایش هستند
  • ۷: تفکیک و نمایش مناطق روی نقشه بر اساس مالک آنها (Ownership)
  • ۸: تفکیک و نمایش مناطق روی نقشه بر اساس روابط دیپلماتیکی که دیگران با شما دارند. بدین معنی که متحدان شما به رنگ آبی، دشمنان به رنگ قرمز و سایرین به رنگ خاکستری دیده می‌شوند (Diplomatic Status)
  • ۹: تفکیک و نمایش مناطق روی نقشه بر اساس میزان دوستی یا نفرت بین شما و سایر فکشن‌ها. حالت‌های موجود شامل خنثی (Indifferent) به رنگ خاکستری - دوستانه (Friendly) به رنگ سبز کم‌رنگ - خیلی دوستانه (Very Friendly) به رنگ سبز پررنگ - غیر دوستانه (Unfriendly) به رنگ قرمز کم‌رنگ و دشمن (Hostile) به رنگ قرمز پررنگ، هستند. البته وجود حالت Very Friendly یا Hostile بین دو کشور لزوما به معنی متحد یا در جنگ بودن آنها نیست و تنها در صورت عقد پیمان اتحاد یا اعلان جنگ می‌توان موارد ذکر شده را بین آنها برقرار دانست (Attitude)
  • ۱۰: تفکیک و نمایش مناطق روی نقشه بر اساس میزان طلای تولید شده و موجود در هر استان. بدین‌گونه که استان‌های ثروتمند به رنگ طلایی و استان‌های فقیر به رنگ قهوه‌ای و استان‌های بین این دو حالت نیز به رنگی بین این دو رنگ نشان داده خواهند شد (Wealth)
  • ۱۱: تفکیک و نمایش مناطق روی نقشه بر اساس میزان تابعیت و فرمان‌برداری مردم هر استان از حکومت شما. بطوری که استان‌های کاملا تابعه و با مردم خوشحال به رنگ سبز و استان‌های ناراضی یا در آستانه‌ی شورش به رنگ قرمز و حالت‌های بین این دو نیز به رنگی بین این دو رنگ نشان داده خواهند شد. همچنین این گزینه دارای دو حالت «Predicted» و «Current» است که به ترتیب میزان رضایت را در ترن‌های آینده پیش‌بینی یا در ترن جاری نشان می‌دهد (Obedience - Public Order)
  • ۱۲: تفکیک و نمایش مناطق روی نقشه بر اساس میزان رشد و توسعه‌ی هر استان. بطوری که استان‌هایی با توسعه‌ی سریع‌تر به رنگ سبز و استان‌هایی با سرعت توسعه‌ی کُند به رنگ سیاه و حالات بین این دو نیز به رنگی بین این دو رنگ نشان داده خواهند شد (Growth)
  • ۱۳: تفکیک و نمایش مناطق روی نقشه بر اساس میزان فساد خون‌آشامی. بطوری که استان‌هایی با میزان بالای این فساد به رنگ بنفش و استان‌های با میزان فساد کم یا بدون فساد به رنگ سفید و حالات بین این دو نیز به رنگی بین این دو رنگ نشان داده خواهند شد (Vampiric Corruption)
  • ۱۴: تفکیک و نمایش مناطق روی نقشه بر اساس میزان فساد کی-آسی. بطوری که استان‌هایی با میزان بالای این فساد به رنگ قرمز و استان‌های با میزان فساد بسیار کم یا بدون فساد به رنگ سفید و حالات بین این دو نیز به رنگی بین این دو رنگ نشان داده خواهند شد (Chaos Corruption)
  • ۱۵: تفکیک و نمایش مناطق روی نقشه بر اساس میزان بادهای جادو. بطوری که استان‌هایی با میزان بالای این بادها به رنگ آبی کم‌رنگ و استان‌هایی با میزان بسیار پایین یا بدون این بادها به رنگ سیاه و حالات بین این دو نیز به رنگی بین این دو رنگ نشان داده خواهند شد (Winds of Magic)
  • ۱۶: نشان دهنده‌ی رتبه‌ی شما از لحاظ قدرت نظامی و مالی در بین تمامی کشورها
  • ۱۷: نشان دهنده‌ی میزان اعتبار و اعتمادپذیری شما از دید سایر کشورها. به شکلی که هر چه این میزان بیشتر باشد کشورهای دیگر بیشتر به مذاکره با شما راغب خواهند شد. سطوح آن از خوب به بد شامل ثابت‌قدم (Steadfast) - قابل اطمینان (Dependable) - قابل اعتماد (Trustworthy) - غیرقابل اعتماد (Untrustworthy) و غیرقابل اطمینان (Unreliable) است. برای مذاکره با هر کشور باید به میزان این درجه در آنها دقت کنید. بطور مثال در صورت اینکه با کشوری که دارای درجه‌ی «Unreliable» است مذاکره کنید، ممکن است بعد از گذشت چند تُرن، بدون هیچ دلیلی یا به واسطه‌ی تحت فشار قرار گرفتن از جانب کشوری دیگر، پیمانی مانند اتحاد را با شما نقض کرده یا حتی به دشمن شما تبدیل شود! این درجه همچنین برای سایر کشورها نیز مهم است. بطوری که اگر شما درجه‌ی اعتمادپذیری خوبی نداشته باشید، تقریبا هیچ کشوری حاضر به مذاکره با شما نیست! عواملی که می‌تواند این درجه را پایین بیاورند شامل پیمان شکنی، خیانت، اعلان جنگ به متحد یا مستعمره‌ی خود و مواردی از این دست هستند که در صورت رعایت نکردن به شدت روابط شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به خاطر داشته باشید به تنهایی نمی‌توانید از پس خطرات دنیای خشن وارهمر برآیید! بطور طبیعی این درجه میل به افزایش دارد و تنها در صورت انجام یکی از موارد ذکر شده اُفت خواهد کرد. حتی اگر زمانی نیز یکی از موارد ذکر شده را انجام دادید، با گذشت زمان و عدم تکرار آن موارد، درجه‌ی اعتمادپذیری مجددا و به مرور افزایش خواهد یافت.
  • ۱۸: متحدین دفاعی شما را نشان می‌دهد. متحد دفاعی به متحدی گفته می‌شود که تنها در صورت حمله‌ی کشور دیگری به شما وظیفه‌ی ایستادن در کنار شما را دارد و در صورت حمله‌ی شما به کشوری دیگر امکان کشاندن او به جنگ وجود نخواهد داشت.
  • ۱۹: متحدین نظامی شما را نشان می‌دهد. متحد نظامی به متحدی گفته می‌شود که علاوه بر وظیفه ایستادن در کنار شما در صورت حمله‌ی کشور ثالث، امکان ورود به جنگی را که شما آن را آغاز کرده‌اید نیز دارد. این نوع پیمان بالاترین درجه‌ی پیمان بین دو کشور است.
  • ۲۰: کشورهایی که با شما در جنگ هستند را نشان می‌دهد.
  • ۲۱: کشورهایی را که با شما تجارت می‌کنند نشان می‌دهد. برخی نژادها مانند پوست‌سبزها و جنگجویان Chaos امکان تجارت با هیچ کشوری را ندارند
  • ۲۲: همانند شماره‌ی ۱۶ نشان دهنده‌ی رتبه‌ی شما در بین تمام کشورها است. علاوه بر آن قدرت شما و تک‌تک کشورهای شناخته شده بصورت نواری متشکل از دو رنگ نشان داده شده که رنگ زرد نشان دهنده‌‌ی قدرت شما و رنگ قرمز نشان دهنده‌ی قدرت آن کشور است. همچنین عدد نشان داده شده در کنار هر کشور، نشان دهنده‌ی رتبه‌ی آن کشور است
  • ۲۳: نشان دهنده‌ی تعداد شهرهای کنترل شده توسط هر کشور است. کشورهایی که دارای علامتی شبیه به چرخ هستند، امکان تصرف شهر را نداشته و اصطلاحا «Horde» نامیده می‌شوند
هدف جنگی مشترک تنها می‌تواند شهر، قلعه یا یک ارتش خاص باشد و نمی‌تواند Agent باشد

  • ۲۴: نشان دهنده‌ی نوع رابطه‌ی شما با دیگر کشورها است. علامت دو شمشیر در تصویر بیانگر در جنگ بودن با آن کشور است
  • ۲۵: نشان دهنده‌ی هدف جنگی مشترک بین شما و یک کشور دیگر است (توضیحات تکمیلی این قسمت جلوتر گفته خواهد شد)
  • ۲۶: گویای این امر است که آیا بین شما و کشور دیگر تجارت برقرار است یا خیر. همچنین امکان برقراری تجارت نیز در این قسمت نشان داده می‌شود. علامت در تصویر بیان‌گر عدم امکان تجارت با این کشورهاست
  • ۲۷: ارجاع به شماره‌ی ۹، نشان دهنده‌ی دوستی یا نفرت بین شما و سایر کشورهاست. دوستی یا نفرت با اتحاد یا در جنگ بودن یکسان در نظر گرفته نشوند
  • ۲۸: نشان دهنده‌ی منابعی است که شما با دیگر کشورها تجارت می‌کنید

با انتخاب هر کشور برای آغاز مذاکره با پنجره‌ی زیر مواجه می‌شوید:

آموزش بازی Total War: Warhammer

در قسمت Treaties تمامی روابطی که بین شما و آن کشور برقرار است نشان داده می‌شود.

  • ۱: نشان دهنده‌ی رابطه‌ی اتحاد نظامی است (Military Alliance)
  • ۲: نشان دهنده‌ی اجازه‌ی ورود به خاک آن کشور است (Military Access)

سه گزینه‌ی بعدی در مجموع مربوط به «هدف جنگی مشترک» است که در شماره‌ی ۲۵ تصویر شماره‌ی ۱ گفته شد و تنها نسبت به کشورهای متحد شما فعال هستند. وقتی که شما با یک کشور پیمان «اتحاد نظامی» می‌بندید، در صورت داشتن دشمنی مشترک با آن کشور، می‌توانید از آنها درخواست کنید برای کمک به شما به یکی از شهرها یا ارتش‌هایی که شما آن را علامت‌گذاری کرده‌اید، حمله و آن را تصرف کنند. این گزینه بسیار کاربردی و عالی است و باید به بهترین شکل از آن استفاده کرد:

  • ۳: تعیین و علامت‌گذاری یک شهر یا ارتش خاص برای حمله توسط متحد نظامی شما. با این کار شما پس از انتخاب هدف، پس از یک ترن خواهید دید که متحد یا متحدین شما (در صورت دشمن بودن با دشمن مورد نظر شما) در صورت داشتن توان نظامی، با آن درخواست موافقت کرده و پیامی مبنی بر حرکت کردن ارتش‌ آنها به سمت هدف در بخش «رخدادها» یا «Events» نمایان خواهد شد
  • ۴: پاک کردن هدف تعیین شده
  • ۵: زوم کردن و نشان دادن هدف مورد نظر به شما بر روی نقشه

پس از انتخاب یک کشور برای آغاز مذاکره و مشاهده‌ی پنجره‌ی موجود در تصویر شماره‌ی ۲، شما می‌توانید با فشردن دکمه‌ی «Add Offer/Demand» مذاکره را آغاز کنید و سپس با تصویر زیر مواجه خواهید شد:

آموزش بازی Total War: Warhammer

برای پیشنهاد دادن یا درخواست کردن از کشور مورد نظر، با فشردن هر یک از گزینه‌ها و ارسال درخواست خود با استفاده از دکمه‌های زیرین تصویر، نظر طرف مقابل را نسبت به آن خواهید دید. در کنار هر یک از گزینه‌های بخش اول علامتی شبیه به یک نامه در دست وجود دارد که در تصویر بالا به رنگ قرمز است. این علامت «احتمال موفقیت» نام دارد و بدین معنی است که شما در صورت پیشنهاد دادن این گزینه به احتمال زیاد با چه پاسخی روبرو خواهید شد. معانی رنگ‌های این علامت به ترتیب «احتمال موفقیت کم» برای رنگ قرمز، «احتمال موفقیت متوسط» برای رنگ زرد و «احتمال موفقیت بالا» برای رنگ سبز است. همچنین می‌توانید پیشنهادها را بصورت گروهی هم مطرح کنید، بدین شکل که با ثبت یک درخواست و پیش از ارائه‌ی آن، با انتخاب گزینه‌های دیگر پیشنهادهای بیشتری را مطرح کنید. مثلا آغاز تجارت در ازای پرداخت مبلغی به آن کشور.

گاهی اوقات طرف مقابل پیشنهاد شما را رد و متقابلا پیشنهاد خود را مطرح می‌کند
  • ۱: برای بستن پیمان عدم تجاوز. این پیمان برای جلوگیری از حمله‌ی دو کشور به یکدیگر است و می‌تواند روابط دوستانه را آغاز کند. پس از عقد این پیمان اگر هر یک از طرفین آن را نقض کند، تا چندین ترن از دید سایر کشورها به عنوان خائن و غیرقابل اعتماد در نظر گرفته می‌شود و می‌تواند به ضرر او باشد. مجددا تاکید می‌شود که اگر می‌خواهید با کشور خاصی به بهترین شکل دوست و در نهایت متحد شوید بدون شک باید کار خود را با بستن این پیمان آغاز کنید. چون‌که تقریبا بعید است بتوانید بدون داشتن این پیمان با کشوری خاص، با او متحد شوید.
  • ۲: برای آغاز تجارت. تجارت می‌تواند بسیار، تاکید می‌شود، بسیار در شکوفایی اقتصاد شما موثر باشد و روابط شما با کشور در حال تجارت را بیش از پیش بهبود ببخشد. همیشه سعی کنید با تعدادی کشور قدرتمند تجارت کنید. پس از فشردن این دکمه میزان ورودی شما و آن کشور از راه این تجارت در دو طرف نشان داده می‌شود. معمولا اگر سود بدست آمده از تجارت برای کشور مورد نظر بیشتر از شما باشد، وی این پیشنهاد را راحت‌تر قبول می‌کند
  • ۳: برای کسب اجازه جهت ورود به خاک کشور. در حالت عادی اگر شما به خاک زمینی (نه دریایی) یک کشور حتی برای یک ترن وارد شوید، عواقب بسیار بدی از لحاظ روابط بین شما و آنها دارد و امتیاز منفی بسیاری را عاید شما می‌کند (در مورد امتیازها در تصویر شماره‌ی ۴ توضیح داده خواهد شد) اما اگر این پیمان را با آن کشور از پیش بسته باشید، دیگر هیچ‌گونه امتیاز منفی برای شما در نظر گرفته نمی‌شود و روابط شما با آن کشور نیز هیچ تغییری نمی‌کند. معمولا دو کشور که با یکدیگر اتحاد دفاعی یا نظامی دارند برای بستن این پیمان مُصر‌تر هستند
  • ۴: برای بستن اتحاد دفاعی
  • ۵: برای بستن اتحاد نظامی
  • ۶: برای به استعمار بردن یک کشور. این گزینه به ندرت توسط یک کشور خاص قبول می‌شود. چون با پذیرفتن آن، عملا آن کشور مستعمره‌ی شما خواهد شد و موظف است در صورت حمله‌ی کشوری به شما یا حمله‌ی شما به کشوری شما را همراهی کند. امکان مذاکره با هیچ کشوری را نخواهد داشت و در هر ترن میزانی از درآمد خود را به شما خواهد داد. در یک کلام به برده‌ی شما تبدیل خواهد شد. کشورها تنها در یک صورت این پیشنهاد را می‌پذیرند که توسط دشمنان یا خود شما بسیار ضعیف شده باشند و برعکس، شما در موضع قدرت باشید. طوری که در صورت قبول نکردن این پیشنهاد، آن کشور در آستانه‌ی حذف شدن از بازی باشد. با این اوصاف نیز گاهی آن کشور حتی با داشتن تنها یک شهر، پیشنهاد شما را قبول نخواهد کرد. بسته به نژاد آن کشور می‌تواند متفاوت باشد. خصوصا اگر شما و آن کشور از دو نژاد مختلف باشید. بطور مثال احتمال مستعمره شدن دووارف‌ها توسط پوست‌سبز‌ها بسیار پایین است. همانطور که در داستان وارهمر نیز نژاد دووارف‌ها مردمانی مغرور و تسلیم ناپذیر هستند.
ورود مامورین شما به خاک یک کشور، باعث عواقب منفی در روابط شما با آن کشور نخواهد شد
  • ۷: این دسته از گزینه‌ها که در تصویر نیز مشخص است، از دسته‌ی بالایی و پایینی جدا هستند و جهت پیشنهادهای منفی استفاده می‌شوند. بدین معنی که مثلا شما از یک کشور درخواست می‌کنید رابطه‌ی تجارت خود را با کشور سومی باطل کند. این گزینه برای پیشنهاد باطل کردن پیمان عدم تجاوز کشور مورد نظر با یک کشور سوم است. اگر کمی با‌هوش باشید، می‌توانید از این دست گزینه‌ها بهترین استفاده را ببرید . به وسیله‌ی آنها رابطه‌ی میان دو کشور را خراب کنید و حتی آنها را با یکدیگر وارد جنگ کنید! کافیست به مرور زمان و با ارائه‌ی این پیشنهادها و ضمیمه‌ کردن سکه در کنار آن، یکی از طرفین را به انجام این کار مجاب کنید و خواهید دید که چگونه‌ رابطه‌ی آنها رو به وخامت خواهد گذاشت!
  • ۸: برای پیشنهاد باطل کردن تجارت بین آن کشور و یک کشور سوم. قابل ذکر است که گزینه‌های دیگری نیز بسته به پیمان‌های فعال آن کشور، ممکن است به این لیست اضافه شوند که در تصویر بالا دیده نمی‌شوند. مانند پیشنهاد باطل کردن اتحاد یا دسترسی به خاک کشور سوم.
  • ۹: پرداخت یا درخواست پول از آن کشور. پس از انتخاب این گزینه برای پرداخت پول به آن کشور به عنوان هدیه باید گزینه‌ی «Offer Payment» و برای درخواست پول از آن گزینه‌ی «Demand Payment» را انتخاب کنید. اگر بخواهید پیشنهاد هدیه دادن به آن کشور را به تنهایی مطرح کنید، امکان وارد کردن میزان هدیه‌ی مورد نظر وجود ندارد و باید از بین ۳ هدیه با مبلغ‌های مختلف یکی را انتخاب کنید. اما اگر این پیشنهاد در کنار پیشنهاد دیگری مثلا آغاز تجارت مطرح شود، می‌توانید مبلغ آن را بصورت دستی وارد کنید. برای درخواست پول می‌توانید در هر حال مبلغ را دستی وارد کنید. در نظر داشته باشید که هدیه دادن‌های متوالی و برای مثال هر چند ترن یکبار به یک کشور خاص، به شکل فوق‌العاده‌ای باعث بهبود رابطه‌ی شما و نزدیک شدن شما به آنها خواهد شد. پس به بهترین شکل از این گزینه استفاده کنید.
  • ۱۰: برای ارائه‌ی پیشنهاد حمله‌ به یک کشور که شما با آن دشمن هستید. اگر آن کشوری که پیشنهاد را به آنان ارائه می‌دهید با کشور سومی که با شما دشمن است، رابطه‌ی خوبی نداشته باشد، این پیشنهاد راحت‌تر مورد قبول طرف مقابل قرار خواهد گرفت.
  • ۱۱: این گزینه برای اعلان جنگ به کشور مورد نظر است. پس از انتخاب این گزینه، شما تصویر فرعی زیر را مشاهده خواهید کرد که متحدهای شما و آن کشور را نشان خواهد داد و دارای گزینه‌هایی به شرح زیر است:

آموزش بازی Total War: Warhammer

  • ۱۲: در این قسمت و بخش زیرین آن شما دیدگاه متحدین خود نسبت به خودِ شما و کشور مورد نظر که قصد اعلان جنگ به او را دارید، می‌بینید.
  • ۱۳: این گزینه نیز در صورت تیک خوردن به متحدان شما پیشنهاد وارد شدن به جنگی که شما آن را آغاز کرده‌اید را می‌دهد. قبول یا رد کردن این پیشنهاد بسته به عواملی همچون رابطه‌ی شما با متحد خود و رابطه‌ی متحد شما با آن کشور دارد و اگر متحد شما این پیشنهاد را رد کند، رابطه‌ی اتحاد شما با وی باطل خواهد شد. از آنجایی که شما آغازگر جنگ بوده‌اید، تنها متحدان نظامی در این قسمت نشان داده خواهند شد و متحدان دفاعی تنها محدود به هنگامی هستند که کشور دیگری به شما اعلان جنگ دهد. وقتی کشوری به شما اعلان جنگ می‌دهد، شما می‌توانید همانند این قسمت، از متحدان خود درخواست کمک کنید. در آنجا هر دوی متحدان نظامی و دفاعی حضور دارند. اگر شما این درخواست را داشته باشید، پیشنهادی به متحد شما داده می‌شود مبنی بر اینکه شما توسط کشور X مورد حمله قرار گرفته‌اید و به کمک شما نیاز است. همین حالت برای شما نیز وجود دارد. یعنی اگر یکی از متحدان شما مورد حمله قرار گیرد و از شما در خواست کمک کند، شما در صورت پذیرفتن، با کشور سوم وارد جنگ خواهید شد و در صورت رد کردن، اتحاد شما باطل خواهد شد. گاهی اوقات نیز جنگی بین دو متحد شما که با هم دشمن هستند به وقوع می‌پیوندد که اوضاع را پیچیده می‌کند. در این حالت شما می‌توانید با متحد متخاصم به نفع متحدی که مورد حمله قرار گرفته وارد جنگ شوید، یا برعکس، با متحد حمله کننده به طور مشترک به متحدی که مورد حمله قرار گرفته حمله کنید یا در نهایت پیشنهاد متحدی که از شما در خواست کمک کرده را رد کرده و پیمان اتحاد خود را تنها با او باطل کنید که در این حالت پیمان اتحاد شما با متحد حمله کننده کماکان پابرجاست.
گزینه‌های بخش دیپلماسی بسته به نژادی که با آن بازی می‌کنید می‌تواند متفاوت باشد

در برخی حالات بسته به نژادی که با آن بازی می‌کنید گزینه‌ای وجود دارد که در تصویر دیده نمی‌شود. این گزینه «Join Confederation» نام دارد و برای ضمیمه کردن یک کشور و تمامی ارتش‌‌های آن به کشور شماست. وقتی که یک کشور به شدت تحت فشار قرار می‌گیرد و در آستانه‌ی نابودی قرار می‌گیرد، احتمال قبول کردن این گزینه توسط وی بسیار بالا می‌رود. این عمل باعث می‌شود تمامی شهرها و ارتش‌های آن کشور به شما داده شده و آن کشور از بازی حذف شود. اما دو نکته را در نظر داشته باشید، یکی اینکه با این کار برای چند ترن روابط شما با تمامی کشورهای بازی بد خواهد شد. نکته‌ی دوم اینکه تنها می‌توانید کشورهای هم‌نژاد خود را از طریق این گزینه صاحب شوید

در منوی اصلی بخش Diplomacy و همانطور که در قسمت ۲۷ تصویر شماره‌ی ۱ مشاهده می‌کنید، بخشی با نام «Attitude» وجود دارد که نشان دهنده‌ی رابطه‌ی شما با هر یک از کشورهاست. با بردن نشان‌گر موس روی هر یک از علامت‌های شبیه به سر آدمک، تصویری مانند زیر نمایان می‌شود:

آموزش بازی Total War: Warhammer

این بخش نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در روابط شما با کشور مورد نظر دارد. بطوری که تمامی مواردی را که در روابط شما تاثیر مثبت یا منفی دارند، نشان می‌دهد و شما با کمی مدیریت و برنامه‌ریزی می‌توانید تقریبا هر کاری با طرف مقابل خود انجام دهید.

  • ۱: در این قسمت کشورهای مربوطه نشان داده می‌شوند. یعنی اینکه رابطه‌ی بین شما و کشور مورد نظر شما نشان داده می‌شود. همانطور که از پرچم‌ها نیز مشخص است، در این مورد روابط بین دو نژاد «پوست‌ سبزها» و «کنت‌های خون‌آشام» نشان داده شده است.
  • ۲: در این قسمت تمامی مواردی را که در رابطه‌ی شما با کشور مورد نظر تاثیر مثبت دارند، نشان داده می‌شود. به بیان ساده‌تر، این قسمت تمامی مواردی را که کشور مورد نظر (در اینجا کنت‌های خون‌آشام) در رابطه‌اش با شما می‌پسندد و از وجود آن خوشحال می‌شود، نشان داده می‌شوند. هر یک از این موارد به میزان خاصی که در روبروی آن نوشته شده، بر رابطه‌ی شما با آن کشور تاثیر مثبت دارد و رابطه‌ی شما را به سمت دوستانه‌تر شدن هدایت می‌کند. مثلا آخرین این موارد که «War with The Empire» نام دارد به میزان مثبت یک بر رابطه‌ی شما با کنت‌های خون‌آشام تاثیر دارد. برخی از این موارد برای همیشه پابرجا هستند و برخی دیگر نیز با توجه به اعمال و رفتار شما در ترن‌های بازی، ممکن است برای چند ترن وجود داشته باشند و پس از چند ترن نیز از بین بروند. به همین دلیل، نحوه‌ی رفتار شما نسبت به هر کشور می‌تواند در رابطه‌ی نهایی شما موثر باشد. در حقیقت کوچک‌ترین عمل شما نسبت به هر کشور می‌تواند در رابطه‌ی شما موثر باشد.
  • ۳: در این قسمت تمامی مواردی را که در رابطه‌ی شما با کشور مورد نظر تاثیر منفی دارند، نشان داده می‌شود. به بیان ساده‌تر، این قسمت تمامی مواردی را که کشور مورد نظر (در اینجا کنت‌های خون‌آشام) در رابطه‌اش با شما نمی‌پسندد و از وجود آن ناراحت می‌شود، نشان داده می‌شوند.
با توجه به گام کاهش یا افزایش درجه‌ی رابطه‌ی شما با یک کشور خاص، می‌توانید آینده‌ی رابطه‌ی خود را با وی حدس بزنید
  • این موارد نیز مانند موارد مثبت دارای مقداری هستند که در نهایت با یکدیگر ترکیب شده و کُلیت رابطه‌ی شما با کشور مورد نظر را می‌سازند. همانطور که در تصویر بالا نیز قابل مشاهده است، در انتهای هر یک از موارد مثبت و منفی، مقداری وجود دارد با نام «Total» که مجموع هر یک را نشان داده و در پایین کادر نیز مقدار دیگری با نام «Total Attitude Value» وجود دارد که ترکیب موارد مثبت و منفی و میزان کلی رابطه‌ی شما با آن کشور را نشان می‌دهد
  • ۴: این بخش نشان‌دهنده‌ی درجه‌ی رابطه‌ی فعلی شما در خارج از پرانتز و پیش‌بینی رابطه‌ی شما در ترن‌های بعدی، در داخل پرانتز، است. درجه‌های این روابط شامل «خنثی» (Indifferent)، «دوستانه» (Friendly)، «خیلی دوستانه» (Very Friendly)، «غیر دوستانه» (Unfriendly) و «دشمن» (Hostile) هستند. در داخل پرانتز نیز دو مقداری که می‌توانند وجود داشته باشند، شامل «در حال بهبود» (Improving) و «در حال خراب شدن» (Deteriorating) هستند

آموزش بازی Total War: Warhammer

تقریبا تمامی اصول و مکانیزم‌های بخش دیپلماسی بازی را در بالا مطالعه کردید. اما ممکن است برای شما سوال شود که بهترین راه برای آغاز یک رابطه‌ی خوب با هر یک از کشورهای مورد نظر شما چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفته شود که سیستم مذاکرات این بازی به نحوی طراحی و ساخته شده که باید بصورت پله‌ای با یک کشور خاص وارد مذاکره شوید. فرض کنید قصد ایجاد اتحاد با یک کشور را دارید که پیش از آن هیچ رابطه‌ای با آن نداشته‌اید. ترتیب پله‌های آغاز یک رابطه‌ی خوب به ترتیب شامل پیمان عدم تجاوز، پیمان تجارت در صورت امکان، پیمان اتحاد دفاعی، پیمان استفاده از خاک و اتحاد نظامی است. این ترتیب بدین معنی است که تقریبا محال است بدون انعقاد پیمان عدم تجاوز با یک کشور خاص، بتوانید با آن متحد شوید! ترتیب و درجه‌ی قراردادهای بازی به این شکل طراحی شده که شما در ابتدا باید با عقد پیمان عدم تجاوز، رابطه‌ی خوبی با آن کشور را آغاز و پس از گذشت چند ترن که میزان رابطه‌ی مثبت شما بر اثر این پیمان افزایش یافت، خواهید دید که درجه‌ی احتمال موفقیت برای آغاز تجارت (که پیش‌تر توضیح داده شد) به «متوسط» یا «بالا» افزایش خواهد یافت و شما می‌توانید با آغاز تجارت، به سمت اتحاد با آن کشور پیش بروید. البته در نظر داشته باشید که فاصله‌ی انعقاد هر یک از این روابط با یکدیگر ممکن است چندین ترن طول بکشد و بسته به میزان رابطه‌ی قبلی شما با آن کشور و عوامل بسیار دیگری، متغیر است. همچنین حتما هر ترن رابطه‌ی خود و عوامل مثبت و منفی این رابطه با کشور مورد نظر را کنترل و آن را مدیریت کنید. اگر زمانی مشاهده کردید که رابطه‌ی شما با کشور مورد نظر در حال بد شدن است و راهی برای بهبود آن وجود ندارد، یکی از بهترین راه‌ها اهدای هدیه به آن کشور است. هر چند ترن یکبار به آن کشور هدیه‌ای بدهید و خواهید دید که چگونه به سمت شما کشیده خواهد شد. البته در نظر داشته باشید که برخی از روابطی نیز که در حال خراب شدن هستند، تحت تاثیر عوامل کلی بازی هستند و لازم نیست که سعی در بهبود تمامی روابط داشته باشید. چون‌ که بیشتر این روابط به مرور به جای سابق خود و چه بسا بالاتر از آن نیز خواهند رسید. برخی از کشورها نیز طبق داستان وارهمر و بسته به نژادی که در حال بازی با آن هستید، در مذاکرات سرسخت‌تر هستند. همچنین به خاطر داشته باشید که تا حد ممکن، بدون اجازه وارد خاک کشوری که قصد برقراری رابطه‌ی خوب با آن را دارید، نشوید. به این دلیل که به شدت تاثیر منفی در روابط شما خواهد داشت. سعی کنید از مسیرهای جایگزین مانند دریا استفاده کنید.

آموزش بازی Total War: Warhammer

فساد خون آشامی و کی‌-آسی: این دو فساد همانطور که از نامشان نیز پیدا است مربوط به نژاد خون‌آشام‌ها و جنگجویان Chaos هستند. هر یک از این فسادها به نفع نژاد خود و بر ضد تمامی نژادهای دیگر حالتی را در استان‌ها ایجاد می‌کنند که تاثیراتی را بر نیروها و خود آن استان خواهد گذاشت. این تاثیرات شامل تلف شدن به مرور و در هر ترن نیروهای نظامی تمامی نژادهای حاضر در آن استان به غیر از نیروهای خود نژاد پخش‌کننده‌ی فساد، تغییر در ظاهر مناطق آن استان، افزایش نارضایتی مردم آن استان، کاهش منابع و کم رونق شدن تجارت در آن استان و مواردی از این دست است که اگر به آن رسیدگی نشود و درجه‌ی فساد به حد بالایی برسد، ارتش یا ارتش‌هایی از نژاد کشوری که فساد را پراکنده کرده، در آن استان ظاهر خواهد شد و سعی در تصرف مرکز استان یا خراب‌کاری خواهند داشت. تحت تاثیر قرار گرفتن توسط این فسادها بستگی به عوامل متعددی دارد، اما بالاترین عامل، نزدیکی جغرافیایی به نژاد پخش‌کننده‌ی فسادها است. مثلا اگر یک فکشن خون‌آشام در همسایگی یا حتی کمی دورتر از سرزمین‌های شما وجود داشته باشد، باید به مرور انتظار پخش شدن فساد خون‌آشامی در سرزمین‌های خود را داشته باشید. از جمله‌ی دیگر عوامل ایجاد کننده‌ی این فسادها، وجود مامورین و خراب‌کاران (Agents) آن نژاد است که باید به شدت مراقب فعالیت‌های آنان باشید. گاهی اوقات نیز عملا نمی‌توانید هیچ کاری در مقابل این فسادها انجام دهید و تنها باید با نیروهای نظامی خود سعی در حفاظت از شهرها کنید. مثلا ورود نیروهای کی-آس به بازی و پخش شدن میزان قابل توجهی فساد کی-آسی در تمامی استان‌ها، در قالب رویداد، که در قسمت اول آموزش در مورد رویدادها توضیح داده شد. قابل ذکر است که هر یک از این فسادها بر نیروهای دیگر فساد نیز تاثیر می‌گذارند. یعنی فساد خون‌آشامی بر نیروهای کی-آس و همینطور برعکس. نحوه‌ی کنترل و جلوگیری از گسترش این فسادها به طور مفصل در قسمت سوم آموزش توضیح داده خواهد شد.

هر دو نوع فساد ظاهر استان‌ها و مناطق تحت نفوذ خود را به شدت تغییر می‌دهند

بادهای جادو (Winds of Magic): همانطور که مطلع هستید، یکی از مکانیزم‌های جدید این بازی که آن را بسیار چالشی‌تر کرده است، امکان استفاده از جادوهای بسیار متنوع است. اما شما نمی‌توانید در هر مکان یا هر نبرد از این جادوها به یک اندازه استفاده کنید. اینجاست که تعریف بادهای جادو معنا پیدا می‌کند. بادهای جادو تقریبا مانند ظرفی عمل می‌کنند که در هر استان و تحت تاثیر عوامل خاصی می‌تواند متفاوت باشد. هرچه میزان این بادها در استان یا مکانی که نبرد در آن رخ می‌دهد، بیشتر باشد، امکان استفاده‌ی شما از جادو نیز بیشتر خواهد شد. بادهای جادو تحت تاثیر عواملی مانند فسادهای خون آشامی و کی-آسی و خراب‌کاری‌های مامورین دشمن می‌توانند کاهش پیدا کنند. البته در نظر داشته باشید که این میزان برای هر دو طرف درگیر نبرد یکسان است، مگر اینکه یکی از طرفین با استفاده از برخی قابلیت‌های مامورین خود، که در قسمت‌ سوم آموزش توضیح داده خواهد شد، اقدام به افزایش این بادها تنها به نفع خود کنند. هیچ ساختمان یا تکنولوژی خاصی برای افزایش این بادها وجود ندارد و تنها تحت تاثیر عوامل ذکر شده و مهم‌تر، شانس شما، می‌توانید به میزان بیشتری از آن دست پیدا کنید.

در قسمت سوم راهنمای بازی Total War: Warhammer به سراغ مکانیزم‌های کنترل شهرها و ارتش‌ها، کنترل رضایت‌مندی مردم، شخصی‌سازی قهرمانان و نبردهای بازی خواهیم پرداخت. در صورت داشتن هر گونه سوال یا ایراد در روند آموزش، آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده