نویسنده: محسن بیگی نیا
// یکشنبه, ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۰۲

پردازنده محاسباتی Zen شرکت AMD عملکرد بهتری نسبت به پردازنده Broadwell-E شرکت Intel دارد

شرکت ای‌ام‌دی (AMD) با اجرا کردن بنچمارکی پردازنده‌ی جدید خودش را با پردازنده‌ی نسبتاْ جدید شرکت اینتل (Intel) مقایسه کرد و عملکرد بهتر پردازنده‌ی زن (Zen) را نمایش داد. با زومجی همراه باشید.

چندین سال از دورانی که شرکت ای‌ام‌دی در بازار پردازنده‌های محاسباتی رده بالا با شرکت اینتل به رقابت می‌پرداخت گذشته است. اما مشخص است که این شرکت با عرضه‌ی پردازنده‌های مبتنی بر معماری زن به بخش پردازنده‌های رده بالا باز خواهد گشت.

بخصوص که این شرکت به تازگی از پردازنده‌ی جدید خودش با نام Summit Ridge در رویدادی که در شهر سن فرانسیسکو ایالت کالیفرنیا برگزار شده بود رونمایی کرد. ای‌ام‌دی به تازگی عملکرد پردازنده‌ی خودش را نسبت به پردازنده‌ی Core-i7 6900K Broadwell-E اینتل که به تازگی با قیمت ۱۰۸۹ دلار عرضه شده در بنچمارکی سنجیده است. هر یک از این تراشه‌ها دارای ۸ هسته‌ی فیزیکی و ۱۶ ترد هستند. در حالی که ای‌ام‌دی از فرکانس کاری سامیت ریج در حالت کلاک پایه چیزی نگفته است، اما در این بنچمارک کلاک هر دو پردازنده را روی ۳ گیگاهرتز قرار داده است تا بدین طریق یک مقایسه مناسب را با بنچمارک متن‌باز بلندر (Blender) انجام دهد.

AMD ZEN Summit Ridge CPU

هر دو پردازنده تقریباً موفق شدند این آزمایش را در زمانی یکسان به پایان برسانند، در حالی که تراشه‌ی زن موفق شد پردازنده‌ی رده بالای شرکت اینتل را با اختلافی اندک پشت سر بگذارد. با توجه به اینکه می‌دانیم پردازنده‌ی برادول-ای چقدر سریع است چنین اتفاقی غافلگیر کننده به نظر می‌رسد. دیدن اینکه آیا این سطح از عملکرد در رنج وسیعی از بنچمارک‌های متنوع یکسان باقی خواهد ماند یا اینکه این آزمایش بخصوص به نفع پردازنده‌ی ای‌ام‌دی بوده است نیز جالب است. بلندر یک بنچمارک گرافیک و انیمیشن سه بعدی به شدت چند ریسمانه (Multi-Threaded) است که از تمام هسته‌های پردازنده‌های محاسباتی بهره می‌برد.

در حالی که اطلاعات مربوط به طراحی گرمایی حرارتی (TDP) این پردازنده اعلام نشده است، این شرکت اعلام کرده است که این پردازنده روی مادربورد جدید AM4 این شرکت که از رم‌های DDR4 نیز پشتیبانی می‌کند، کار خواهد کرد. هنوز هیچ قیمتی برای سامیت ریج یا دیگر پردازنده‌های سری زن ای‌ام‌دی تعیین نشده است، اما هنگامی که سایت گیم‌اسپات لیزا سو، رئیس شرکت ای‌ام‌دی، را برای ارائه‌ی اطلاعات بیشتر تحت فشار گذاشته است وی گفته است که «متوسط قیمت فروش این پردازنده‌ها بالاتر از متوسط قیمت فروش پردازنده‌های فعلی خواهد بود.»

انتظار می‌رود که پردازنده‌های زن به طور رسمی در سه ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۷ عرضه شوند.


منبع Gamespot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده