نویسنده: نادر امرایی
// سه شنبه, ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۳۲

انویدیا از کارت های گرافیک لپ تاپ مبتنی بر معماری پاسکال رونمایی کرد

کمپانی انویدیا امروز از کارت‌های گرافیک موبایل مبتنی بر معماری پاسکال رونمایی کرد. برای اطلاع از جزئیات خبر با زومجی همراه باشید.

مدتی بود که شایعه معرفی کارت‌های گرافیک موبایل (کارت‌های گرافیک لپ‌تاپی) مبتنی بر معماری پاسکال توسط Nvidia در اینترنت پخش شده بود و امروز این کمپانی، به صورت رسمی از این کارت‌ها رونمایی کرد. این کارت‌های گرافیک جدید، همگی برای واقعیت مجازی آماده هستند و ۷۶ درصد قدرت بیشتری نسبت به کارت‌های نسل قبل دارند و به این معنی است که شما از این به بعد می‌توانید از تکنولوژی واقعیت مجازی برروی لپ‌تاپ خود استفاده کنید. 

این کارت‌های جدید مطمئنا باعث خواهند شد که تکنولوژی واقعیت مجازی رونق بیشتری بگیرد. طبق پیش‌بینی‌های دیجی‌کپیتال، تکنولوژی واقعیت مجازی تا سال ۲۰۲۰، به یک صنعت ۳۰ میلیارد دلاری تبدیل خواهد شد اما در حال حاضر، این تکنولوژی یک تکنولوژی گران است و انویدیا باور دارد که این کارت‌ های گرافیک جدید، علاوه بر قابل حمل بودن، خرید آنها را مقرون به صرفه می‌کند.

این خبر ساعاتی پیش از آغاز نمایشگاه گیمزکام آلمان اعلام شد. انویدیا در ادامه این رونمایی اعلام کرد که این کارت‌ها باعث می‌شود که فروش لپ‌ تاپ‌ های گیمینگ افزایش پیدا کند. در ۳ سال و نیم گذشته، ۲۰ میلیون لپ‌تاپ مخصوص بازی فروش رفته است و پیش‌بینی می‌شود که آمار فروش این دستگاه‌ها، امسال با ۳۰ درصد افزایش روبه‌رو شود. این پیش‌بینی‌ها توسط انویدیا ارائه شد. مارک اورمن، سرپرست محصولات تیم لپ‌تاپ‌های جیفورس در انویدیا، در یک کنفرانس خبری گفت:

این خبر بسیار بزرگی برای ما است و باعث خواهد شد که بسیاری از گیمرها هیجان‌زده شوند. این اتفاق بزرگ‌ترین عرضه‌ای است که ما تا به حال داشته‌ایم. در حال حاضر،‌ تعداد شرکت‌های سازنده لپ‌تاپی که با ما قرارداد دارند، از همیشه بیشتر است. 

این چیپ‌های جدید، مبتنی بر معماری جدید انویدیا یعنی پاسکال هستند که بهار امسال معرفی شد. تا به حال، ۴ کارت گرافیک مختلف بر اساس این معماری ساخته شده است که کارت‌های موبایل، جدیدترین آنها محسوب می‌شوند. آورمن در ادامه افزود که این کارت‌های جدید، ۷۶ درصد سرعت بیشتری نسبت به کارت‌های گرافیک موبایل نسل قبل دارند.

بر طبق اعلام انویدیا، این کارت‌های جدید به لپ‌تاپ‌ها اجازه می‌دهند که قیمت پایینی معادل ۱۳۰۰ دلار، وزن کمی در حد ۱/۸ کیلوگرم و باریکی به اندازه ۱۸ میلی‌متر داشته باشند. این کارت‌ها در مقایسه با کارت‌های مکسول (نسل قبلی) ، ۳۰ درصد مصرف باتری را بهینه می‌کنند.

آورمن در ادامه گفت که در حال حاضر لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی، با سرعت بیشتری نسبت به کنسول‌ها در حال فروش هستند. به طور مثال، سونی تا به حال ۵۲ میلیون کنسول پلی‌استیشن 4 فروخته است که هر سال تقریبا ۴ درصد رشد فروش داشته است. در طرف مقابل نیز مایکروسافت ۲۹ میلیون کنسول ایکس‌باکس وان با تقریبا سالانه ۴ درصد افت فروش، به فروش رسانده است. در حال حاضر انویدیا در حدود ۹۰ درصد از بازار چیپ‌های گرافیکی را در اختیار دارد. آورمن افزود:

این آمار نشان می‌دهد که لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی به عنوان یک پلتفرم شناخته شده‌اند. 

این چیپ‌ها می‌توانند بازی‌ها را با نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز و با ۱۲۰ فریم بر ثانیه اجرا کنند. علاوه بر این،‌ قابلیت پشتیبانی از رزولوشن 4K با فریم‌های پایین‌تر نیز در این کارت‌ها تعبیه شده است. آورمن در انتها اعلام کرد که این کارت‌ها تا ۴ برابر از سریع‌ترین کنسول‌ها، سریع‌تر هستند.

چیپ‌های سری ۱۰ انویدیا،‌ تا ۳۰۰ هرتز بیشتر از سرعت خودشان قابلیت اورکلاک شدن دارند و از نمایشگرهای G-Sync پشتیبانی می‌کنند. در حال حاضر نیز انویدیا ۳۰ بازی در دست ساخت برای تکنولوژی واقعیت مجازی دارد. 

با این حساب باید به زودی منتظر عرضه لپ‌ تاپ‌ های ارزان مخصوص بازی و وزن کم و نازک باشیم که توانایی ارائه عملکرد فوق‌العاده‌ای را خواهند داشت. 


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده