نویسنده: محسن بیگی نیا
// شنبه, ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۳۲

رشد عالی درآمد انویدیا پس از عرضه کارت‌های گرافیکی Pascal

شرکت انویدیا (Nvidia) نتایج سه ماهه مالی دوم خودش را که با اختلاف فراتر از انتظارات وال استریت است، اعلام کرد. برای آگاهی از جزئیات بیشتر با زومجی همراه باشید.

از آنجا که انویدیا یکی از بزرگترین تولید کنندگان تراشه‌های گرافیکی است، نتایج مالی آنها برای صنعت رایانه مهم است. نتایج مالی آنها همچنین نشان دهنده‌ی سلامت بخش‌هایی مانند سخت افزار پی‌سی گیمینگ، مراکز داده (Data Center) بهینه شده برای پردازش‌های گرافیکی و محاسبات خودروها است. بازار رایانه‌ها به طور عمومی مانند گذشته رشد نمی‌کند اما انویدیا دیگر بازارها مانند گیمینگ، تصویر سازی حرفه‌ای، مراکز داده و الکترونیک خودرو را نیز هدف قرار داده است.

این شرکت که در شهر سانتا کلارای ایالت کالیفورنیا واقع شده برای درآمد ۱/۴۳ میلیارد دلاری خودش سود سهام ۵۳ سنت به ازای هر سهم را اعلام کرده است. بر اساس نظر سنجی تامسون رویترز، تحلیل‌گران انتظار داشتند انویدیا برای سه ماهه‌ی دوم خودش درآمد ۱/۳۵ میلیارد دلاری را اعلام کند. همچنین پیش‌بینی شده بود درآمد در ازای هر سهم نیز نسبت به ۵ سنت سال گذشته به ۳۷ سنت افزایش یابد.

طبق تحقیق جان پدی، انویدیا از بازار کارت‌های گرافیک مجزا سهمی ۸۱ درصدی دارد. اکنون ارزش هر سهم انویدیا با قیمت ۶۱ دلار بعد از چند ساعت معامله در حال افزایش است. پیش بینی انویدیا برای سومین سه ماهه‌ی مالی خودش ۱/۶۸ میلیارد دلار و حاشیه سود ناخالص ۵۸ درصدی است. جن سون هانگ، مدیر اجرایی انویدیا، در بیانه‌ای گفته است:

نتایج بدست آمده ناشی از تقاضای زیاد برای نسل جدید کارت‌های گرافیک پاسکال و افزایش توجهات به آموزش عمیق هستند. استراتژی ما تمرکز روی خلق آینده‌ای است که در آن گرافیک، بینایی رایانه‌ای و هوش مصنوعی منجر به رشد پلتفرم‌های اختصاصی ما در بخش گیمینگ، نرم افزارهای حرفه‌ای تصویرسازی، مراکز داده و خودرو شود.

Jen-Hsun Huang CEO Nvidia

وی در ادامه گفت:

ما بیشتر از هر زمان دیگری نسبت به تأثیر آموزش عمیق و هوش مصنوعی هیجان زده هستیم که با تمام صنایع و بازارها در ارتباط خواهند بود. ما در پنج سال گذشته سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی برای تکامل پردازنده‌های گرافیکی انباشته‌ی خودمان در آموزش عمیق انجام داده‌ایم. اکنون ما موقعیت خوبی برای شراکت با محققان و توسعه‌دهندگان در سرتاسر دنیا داریم تا این تکنولوژی قدرتمند را به شکل مردمی تبدیل کنیم و آینده‌اش را شکل دهیم.

انویدیا به عنوان یک شرکت سازنده‌ی تراشه‌های گرافیکی پی‌سی رشد کرده و هم اکنون آخرین تولید کننده مستقل این نوع محصولات است که با شرکت‌های سازنده‌ی ریز پردازنده‌ مانند اینتل (Intel) و ای‌ام‌دی (AMD) رقابت می‌کند. اما هوانگ بیشتر زمان کنفرانس اخیر انویدیا را برای صحبت در خصوص تلاش‌های این شرکت برای تولید ابررایانه مخصوص خودروها صرف کرده است که می‌تواند به نوآوری‌هایی نظیر داشبوردهای الکترونیکی، سیستم‌های اطلاعاتی و ماشین‌های خودران منجر شود. وی به تازگی تراش‌های گرافیکی جدید GeForce GTX 1080 و GeForce GTX 1070 انویدیا را که بر اساس معماری پاسکال (Pascal) ساخته شده‌اند در یک رویداد زنده در شهر آستین ایالت تگزاس برای پی‌سی معرفی کرده بود.

انویدیا اولین کارت گرافیکی بر اساس معماری پاسکال، P100، را با هدف استفاده در شبکه‌های عصبی آموزش عمیق معرفی کرد. پاسکال یک طراحی عمده‌ی جدید است که برای تولید تمامی تراشه‌هایی که از فرایند ساخت جدید استفاده می‌کنند به کار خواهد رفت. فرآیند ۱۶ نانومتری FinFET این امکان را به انویدیا خواهد داد تا تراشه‌هایی سریع‌تر، کوچک‌تر و ارزان‌تر از نسل قبل تولید کند.


منبع Venturebeat
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده