// دوشنبه, ۱۴ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۰۲

۱۰ ویروس جالب که در دنیای بازی‌های ویدیویی با آن‌ها رو به رو شده‌ایم

آیا تا امروز به انواع و اقسام مریضی‌ها، ویروس‌ها و انگل‌ها که در دنیای بازی‌ها با آن‌ها رو به رو شده‌اید فکر کرده‌اید؟ در این مقاله از زومجی سعی داریم تا نگاهی به ۱۰ ویروسی که با آن‌ها رو به رو شدیم بیندازیم. با ما همراه باشید.

در دنیا انواع و اقسام مریضی‌ها و ویروس‌ها را در زمینه‌های مختلف داریم. البته این مقاله مربوط به سرما خوردگی و آنفولانزا و راه‌های جلوگیری از آن‌ها  نیست! چیزی که در حال حاضر فقط به ما گیمرها مربوط می‌شود، بیماری‌های تخیلی است که در بازی‌های مختلف با آن‌ها رو به رو می‌شویم. زامبی‌ها، تبدیل شدن انسان‌ها به هیولاهای مختلف و حتی حالت‌های دیوانه‌وار یک شخصیت در بازی ویدیویی همه از ویروس‌های تخیلی بازی‌های ویدیویی نشات گرفته‌اند. اما تا به حال فکر کرده‌اید که چند مدل بیماری در دنیای بازی‌ها داریم؟ کدام یک از آن‌ها باعث شده‌اند تا آن بازی جذابیت بسیار زیادی داشته باشد؟ پس با ما همراه باشید.

fallout

۱۰- ویروس  Fallout - Forced Evolutionary

شاید در بازی Fallout با نگاه اول به دنیای آن، چیزی عجیبی نبینید و خطری را در آن حس نکنید. اما هنگامی که وارد دنیای بازی شوید، متوجه خواهید شد که دنیای سری Fallout یکی از خطرناک‌ترین مکان‌ها محسوب می‌شوند. دنیایی پر از گروه‌های راهزن بد ذات، هیولاهای وحشی و ربات‌های اسرار آمیز. اما این تنها چیزی نیست که هر شخصی در محیط‌های Fallout باید نگران‌اش باشد. یکی از بدترین و ترسناک‌ترین دشمنان دنیای Fallout در کنار هیولاهای Deathclaw، جهش یافته‌ها «Super Mutant» نام دارند. این موجودات در ابتدا انسان بوده‌اند که اسیر ویروس Forced Evolutionary شده‌اند. هنگامی که بدن انسان‌ها به این ویروس مبتلا می‌شود، قد آن‌ها بلندتر، جثه آن‌ها حجیم‌تر و هیکل‌شان عضله‌ای می‌شود و بدترین بخش آن این است که رنگ پوست آن‌ها به سبز و خاکستری متمایل می‌شود. انسان‌ها با مبتلا شدن به چنین ویروسی، علاوه بر این عوارض جانبی، قدرت زیادی به دست می‌آورند و از نظر بیولوژیکی فنا ناپذیر می‌شوند؛ مگر این که شما آن‌ها را بکشید. البته این موجودات آن طور که فکر می‌کنید وحشی نیستند. هنوز همانند انسان‌ها باهوش هستند و از اسلحه استفاده می‌کنند، اما به هر حال دشمن محسوب می‌شوند.

the last of Us

۹- عفونت مغزی - The Last of Us

یکی از خوبی‌های بازی‌ The Last of Us این بود که موجوداتی که در بازی خلق شده، هرچند رفتار زامبی گونه‌ای داشتند، اما ناتی‌داگ باز هم بزرگواری کرد و بر اساس منابع علمی واقعی، دشمنانی با شکل و شمایل جدید خلق کرد. این یکی از چندین و چند نکته خوبی است که باعث شده ما شیفته بازی The Last of Us شویم. موجودات قارچ مانند بازی همان انسان‌ها هستند که با شیوع بیماری عجیبی به نام عفونت مغزی به چنین موجوداتی تبدیل شده‌اند. این بیماری یک انگل قارچی است که عمل‌کرد مغر را از کار می‌اندازد. فرد مبتلا ابتدا بینایی خود را به طور کلی از دست می‌دهد و در نهایت کاملا ذات و غریزه انسانی خود را از دست می‌دهد. در این مدت انسان‌ها رفته رفته پرخاشگر می‌شوند و علاوه بر رفتار وحشی و خشنی که از خود نشان می‌دهند، می‌توانند از طریق گاز گرفتن یا آزاد کردن هاگ‌های این انگل قارچی، هر شخصی که در اطرف‌شان قرار دارد را به این مرض مبتلا کنند.

البته این بیماری در The Last of Us با این که بر اساس یک انگل در دنیای واقعی طراحی شده است، اما مربوط به انسان‌ها نمی‌شود؛ حداقل تا امروز! این انگل که  اُفیوکوردیسپس «Ophiocordyceps» نام دارد مربوط به مورچه‌ها می‌شود. این انگل  قادر است کنترل مورچه را در اختیار خود بگیرد و رفتارهای عجیب و غریبی انجام دهد. این انگل واگیر دار است و دیگر مورچه‌ها را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

the division

۸- زهر سبز – The Division

اگر در یک بازی مریضی واگیرداری شاهد باشیم، به این معنی نیست که قرار است مبتلا شده‌ها تغییر شکل دهند و به دشمن‌های ما تبدیل شوند. یکی از بهترین نمونه‌ها در مورد این مسئله، ویروس زهر سبز در جدیدترین بازی تیراندازی آنلاین یوبی‌سافت یعنی The Division است. این بیماری که توسط دکتر گوردن اِمهرست در دنیای بازی خلق شده، یک ویروس آبله است که هیچ واکسنی برای آن یافت نمی‌شود. این ویروس به سرعت منتقل می‌شود و جز  مرگ نتیجه دیگری در بر ندارد. این ویروس ابتدا توسط دلارهایی که مردم در روز جمعه سیاه (روز ویژه‌ای در آمریکا که اجناس تخفیف‌های ویژه‌ای می‌خورند) رد و بدل کرده‌اند پخش شده است و سپس به راحتی بین مردم منتقل شد. در نهایت این زهر کشنده باعث بحران بسیار شدیدی در نیویورک شد.

در پی چنین حادثه‌ای، مرکز نیویورک یعنی منهتن تحت قرنطینه سخت‌گیرانه‌ای قرار گرفت و در طی آن دور از ذهن نبود که شاهد حزب‌های مختلفی برای به دست آوردن کنترل شهر، آن هم به صورت خشونت آمیز باشیم. می‌توان گفت زهر سبز که واژه آن به عنوان آنفولانزای دلار شناخته می‌شود، شاید محتمل‌ترین ویروسی است که می‌توان در دنیای واقعی تصور کرد. شاید روزی یک دانشمند چنین ویروسی را خلق کند و از طریق اسکناس‌هایی که هر روز دستانمان به آن‌ها آلوده می‌شود جمعیت دنیا را کنترل کند.

halo flood

۷- طغیان – Halo

این فقط سیاره زمین نیست که دچار مریضی‌های وحشتناک و عجیب و غریب می‌شود. یکی از بهترین نمونه‌های آن را می‌توان در The Flood از بازی Halo دید. این ویروس خارج از جو زمین انشعابات و خرابی‌های فوق‌العاده ترسناکی به بار می‌آورد. در حقیقت بیماری The Flood مسئول تمامی خرابی‌ها و انهدام کهکشان راه شیری بوده است. The Flood یا طغیان  موجودات انگلی درشت هیکلی هستند که بخش عظیمی از زندگی کهکشان را از بین برده‌اند.بسیار جالب است که بدانید برای The Flood فرقی نمی‌کند سمت مقابلش انسان باشد یا فوررانر، هر چه که باشد را آلوده به خود می‌کند و فرد آلوده شده نیز به موجودی شدیدا پرخاشگر تبدیل می‌شود. تمامی نژادهایی که در دنیای Halo وجود دارند، رویارویی فوق‌العاده سختی را در برابر این موجودات زهراگین داشته‌اند.

mass effect

۶- جینوفِیج – Mass Effect

اگرچه The Flood موجوداتی بسیار ترسناک هستند و همانند انگل‌هایی درشت هیکل، ترس و فلاکت را با خود به همراه می‌آوردند، اما Genophage در بازی Mass Effect داستان بسیار غم‌انگیزتری دارد. جینوفیج یک سلاح بیولوژیکی است که برای مقابله با نژاد کروگان‌ها، توسط نژاد توریان‌ها استفاده شد. این سلاح به این منظور طراحی شد تا به شکل طاقت‌فرسایی با شیوع عفونت در بدن کروگان‌ها، از تعداد این نژاد کاسته شود. این تلاش برای کاهش تعداد نژاد کروگان‌ها در سرتاسر کهکشان به شدت موفقیت‌آمیز بوده است و بهای بسیار سنگینی از سوی این سلاح بیولوژیکی به بار آمد.

در نتیجه این عمل، تعداد بی‌شماری از آزمایش‌ها در جهت معکوس کردن این بیماری و درمان آن انجام شد. هرچند این تلاش‌ها از سوی دانشمندان هرگز به خاطر سلامتی نژاد کروگن‌ها نبوده است، در عوض با درمان آن‌ها سعی داشتند تا با متراکم کردن ارتش‌ها سعی در به دست آوردن کنترل کهکشان داشته باشند. اگر چه در دنیای Mass Effect برخی‌ها اعتقاد دارند که این سلاح بیولوژیکی برای برقراری صلح بسیار ضروری بوده است و باعث ثبات در کهکشان شده است، با این وجود سعی داشته تا مزه تند و تیزی را در دهان بازیکنان قرار دهد.

the walking dead

۵- ویروس زامبی – The Walking Dead

با وجود این که ایده زامبی‌ها در انواع و اقسام مدیاهای مختلف گام برداشته است و جای خود را در آن‌ها باز کرده، اما شاید پر ادویه‌ترین و تندترین نوع این ویروس را در دنیای The Walking Dead شاهد هستیم. در دنیای مردگان متحرک، انسان‌ها توسط انگل بیماری‌زایی کشته شده‌اند و سپس با حالتی پرخاشگر، مهاجم و البته بی‌مغز به دنیا بازگشته‌اند. این حادثه را مهیب‌ترین نوع بیماری می‌توان نام برد چرا که چند عدد زامبی کافی است تا کل انسان‌های دنیا به زامبی تبدیل شوند و آخرالزمان خیلی زود شکل بگیرد، سپس همه چیز ترسناک و پوسیده شود. با چنین اتفاقی، تلاش برای بقا معنی ویژه‌ای پیدا می‌کند. این موضوع را می‎‌توان در بازی‌ جذاب The Walking Dead از سوی استودیو تل تیل مشاهده کرد. در لحظات مختلف بازی بازیکن مجبور می‌شود تا انتخاب‌های بسیار سختی در شرایط ناگوار بگیرد. تصمیمات سختی که در دنیای دلگیر و آخرالزمانی شکل می‌گیرد و هر لحظه ممکن است همراهان خود را از دست بدهید. شاید هیچ وقت برای این بیماری درمانی پیدا نشود، اما به هر حال همه روزی در برابر این بیماری کشته خواهند شد و سپس به زامبی تبدیل می‌شوند؛ حتی شما!

dead space

۴- عفونت نکرومورف – Dead Space

از راهروهای تنگ و تاریک ایشیمورا تا بخش‌های وسیع و از بین رفته تاو وُلانتیس، در گوشه گوشه دنیای بازی‌های Dead Space همیشه سر و کله یک نکرومورف پیدا می‌شود. این موجودات از طریق میکروارگانیسم‌های میکروبی خلق شده‌اند. این باکتری از طریق زخم‌های روی بدن یا به صورت تزریقی وارد بدن می‌شود. نتیجه این اتفاق شکل‌گیری نکرومورف‌ها شده است که ابتدا انسان را به حالت جنون می‌اندازد و افکار کشتن را در ذهن او می‌پروراند، سپس رفته  رفته تبدیل به هیولاهایی عجیب و غریب می‌کند. شکل و اندازه این موجودات بستگی به شخصی که به این میکروب‌ها مبتلا می‌شود دارد. هدف از تولید این میکروب و انتقال آن از نکرومورف به انسانی دیگر، پایان دادن به کل سیاره‌ها بوده است که نتیجه آن از سوی موجود عظیم الجثه‌ای به نام Brethren Moon ایجاد شده است. نکرومورف‌ها بزرگ‌ترین خطر انسان‌ها در دنیای Dead Space هستند.

left 4 dead

۳- انفلونزا نارس – Left 4 Dead

اگرچه عادت داریم زامبی‌ها را در دسته‌های بزرگ و آرام ببینیم، اما در بعضی از این موجودات ترسناک کلاسیک، دوست دارند کمی بدوند و سرعت بالاتری داشته باشند. این جا است که با موجودات زامبی مانند Left 4 Dead رو به رو می‌شویم. آن‌ها با اینکه همانند زامبی‌ها رفتار می‌کنند، اما بسیار پرتکاپو و فعال هستند. از آن بدتر این است که در کنار این انسان‌های آلوده شده، موجودات ویژه‌ای هم در بازی وجود دارند، موجوداتی که حرکات و رفتارهای خاص خود را دارند و بازیکنان با دیدن آن‌ها آرزو می‌کنند تا به پناهگاهی امن برسند. این موجودات، چه از نوع معمولی و چه از نوع ویژه، ازنوعی بیماری هاری به وجود آمده‌اند. هرچند که تاریخ و گذشته دقیقی از این بیماری وجود ندارد. امانکته واضح در این مورد این است که این بیماری به شدت واگیردار است و هر شخصی که به این بیماری مبتلا شود، یک تهدید جدی محسوب می‌شود.

gears of war

۲- راست‌لونگ - Gears of War

اگرچه لوکاست‌ها به اندازه کافی مشکلات بسیار زیادی را برای بشریت در دنیای Gears of War به وجود آوردند، اما قهرمان‌های دنیای بازی علاوه بر آن‌ها، باید با لمبنت‌ها نیز دست و پنجه نرم کنند. این موجودات بر اثر شیوع ویروس راست لونگ به وجود آمده‌اند. فرقی نمی‌کند هدف این ویروس یک انسان باشد، یک لوکاست باشد یا هر چیز دیگری، به هر حال این نژادها تبدیل به لمبنت‌ها می‌شوند. این ویروس، حس ناخوشایندی در بدن موجود مبتلا به وجود می‌آورد و حتی همانند زامبی‌ها که با خوردن آدم‌ها آرامش پیدا می‌کنند چیزی نیست که آن‌ها را آرام کند.

هرچقدر که این ویروس در بدن فرد مبتلا رشد کند، بدن فرد کنترل خود را از دست می‌دهد و به کلی از حال اصلی خود خارج شده و به چیزی غیرقابل کنترل تبدیل می‌شود. این بیماری بر اثر مایعی زرد رنگ در سیاره سرا کشف شده است. یکی از بدترین عادت‌هایی که بر اثر این بیماری در لمبنت‌ها به وجود می‌آید، علاقه به منفجر شدن است. آن‌ها نزدیک هدف خود می‌آیند و سپس با منفجر شدن سعی می‌کنند تا ویروس را به اطراف خود پخش کنند.

resident evil

۱- ویروس تی - Resident Evil

T-Virus از سری بازی Resident Evil را باید مهم‌ترین و تاریخی‌ترین ویروس صنعت گیم بدانیم. این ویروس که از سوی شرکت مرموز آمبرلا منتشر شد به عنوان یک سلاح بیولوژیکی عفونی و مسری شناخته می‌شود. این ویروس به شدت باعث بیماری فرد می‌شود و خرابی‌های بی‌شماری را به وجود می‌آورد. ویروس T ابتدا در یک لابراتوار مخفی رها شد و سپس به عنوان عامل اصلی خرابی شهر راکون سیتی  معرفی شد.

فرد مبتلا شده به این ویروس به موجودی مهیب و ترسناک تبدیل می‌شود. اگرچه این ویروس در ابتدا به این منظور طراحی شد تا به عنوان یک سلاح کشتار جمعی تبدیل شود، اما به هر حال سرنوشت کل کره زمین توسط آن دگرگون شد. تبدیل کردن انسان‌های عادی به موجوداتی وحشی، پر ولع و گرسنه و در عین حال نامیرا چیزی بود که باید قبول کنیم دنیای بازی‌ها را تغییر داد و سری Resident Evil را به یکی از بهترین بازی‌های ترسناک تبدیل کرد.

این هم از ۱۰ ویروس یا انگل جالب و عجیبی که در طول بازی‌های ویدیویی با شجاعت کامل با آن‌ها رو به رو شدیم. البته اگر چنین چیزهایی در دنیای واقعی رخ دهد احتمالا همان روز اول کارمان ساخته‌ است و به عنوان یک گیمر عملا نمی‌توانیم در برابر آن‌ها ایستادگی کنیم! این ویروس‌ها برخی کوچک و برخی بزرگ هستند. برخی قابل درمان و برخی غیر قابل درمان هستند و در نهایت اکثر آن‌ها نیز غیر قابل مقابله هستند.

ویروس‌های بیشتری در این صنعت وجود دارند که به آن‌ها اشاره نشده است. شاید هم عجیب باشد که بپرسم کدام ویروس را بیشتر دوست دارید. اما طبق سنت زومجی از شما می‌پرسم با کدام ویروس بیشتر حال می‌کنید؟!

تهیه شده در زومجی با اقتباس از مقاله ساید Gamerant


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده