نویسنده: محسن بیگی نیا
// دوشنبه, ۱۴ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۸

ولو به درخواست اکتیویژن بازی استودیوی دیگری را از استیم حذف کرد

شرکت ولو (Valve) بنا به درخواست اکتیویژن (Activision) بازی Orion: Prelude، ساخته‌ی استودیوی ترک اینداستریز (Trek Industries)، را به اتهام استفاده‌ی غیر قانونی از مدل‌ سلاح‌های بازی‌های اکتیویژن از روی فروشگاه خودش برداشت. با زومجی همراه باشید.

استودیو سازنده‌ی بازی Orion: Prelude گفته اکتیویژن از ولو خواسته است تا بازی آنها را از روی استیم (Steam) بردارد چرا که آنها به طور غیر قانونی از مدل سلاح‌های بازی‌های Call of Duty اکتیویژن استفاده کرده‌اند. دیوید پراسل، رئیس ترک اینداستریز، گفته است که وی پس از حذف شدن بازی Orion: Prelude از استیم یک در خواست قانون کپی رایت هزاره‌ی دیجیتال (DMCA) از اکتیویژن دریافت کرده است.

ناشران بازی‌های ویدئویی معمولاً از DMCA برای برداشتن ویدئوها از یوتیوب استفاده می‌کنند، اما با وجود این اتفاق به نظر می‌رسد که آنها توانایی این را دارند که با این قانون بازی‌های دیگر را نیز از استیم حذف کنند. به گفته‌ی پراسل اکتیویژن ادعا کرده است که Orion از طراحی هنری Call of Duty: Black Ops III و Call of Duty: Advanced Warfare استفاده کرده، بخصوص  تفنگ‌های M8A7، هی‌میکر و Bal-27. او دو عکس مقایسه‌ای را برای به نمایش گذاشتن تفاوت‌ها منتشر کرده است. پراسل گفته است:

jpg.png

orion-call-of-duty

ابزار نشانه روی تنها جایی است که ما می‌توانیم شباهتی را مشاهده کنیم. حتی اگر این یک تقلید مو به مو بود هم برای متهم شدن به تخلف در طراحی کافی نبود، حتی با تعداد بسیار زیادی از استانداردهای قانونی.

پراسل گفت تمام این اتفاقات در فروش تابستانه‌ی استیم رخ داده است. او گفت:

این بدان معنی است که اکتیویژن به شکلی بدخواهانه و نادرست از درخواست DMCA استفاده کرده است تا به شکلی خشن به یک تیم مستقل و کوچک آسیب برساند، آن هم در طول بزرگترین مراسم فروش بازی‌ها در تمام سال، فروش تابستانه‌ی استیم.

پراسل آنقد خشمگین بود که آینده‌ی ترک اینداستریز روی استیم را زیر سؤال برد. اما برخی از افراد به نکاتی اشاره کردند که نشان می‌دهند اکتیویژن تا حد زیادی حق داشته است.

اول از همه، کمی به پیشینه‌ی این بازی می‌پردازیم. Orion یک پیشینه‌ی پر مشکل دارد و در طول سال‌ها نام‌های مختلفی داشته است. قبل از Orion: Prelude نام این بازی Orion Dino Horde بود که خود این بازی نسخه‌ی دوباره عرضه‌ شده‌ی Orion Dino Beatdown بود. برخی‌ها معتقدند این تغییر اسامی تلاشی برای از بین بردن اثر نقدهای منفی کاربرها در استیم و متاکریتیک بوده است.

ترک اینداستریز، که ظاهراً یک تغییر نام برای سازنده‌ی اصلی بازی Orion، استودیوی اسپیرال گیمز (Spiral Games)، باشد نیز به جرم دزدیدن دارائی‌های سایرین متهم شده و تحت پیگرد بود، بخصوص از طرف  Natural Selection 2 و Primal Carnage. در خصوص اتفاقات اخیر نیز برخی‌ها معتقدند شباهت‌ها بین سلاح‌های مورد نظر بیداد می‌کنند. در ادامه می‌توانید تصاویر مقایسه‌ای از طرف کاربران را که روی آلات نشانه روی تمرکز کرده‌اند مشاهده کنید.

orion-call-of-duty-1

orion-call-of-duty-2

البته، در نگاه اول بیشتر سلاح‌ها در بازی‌های شوتر علمی تخیلی به یکدیگر شباهت دارند، اما برخی‌ها معتقدند نوع برخورد دیوید پراسل، در حالی که استودیواش قبلاً بخاطر دزدیدن دارائی‌های دیگران متهم شده، نشان دهنده‌ی سیاست مداری وی است. برخی دیگر از کاربرها نیز اینطور فکر می‌کنند که گفته‌های پراسل یک شیرین کاری تبلیغاتی طراحی شده برای افزایش محبوبیت Orion در زمان فروش تابستانه‌ی استیم است. این افراد به انتشار ویدئوهای متعدد پراسل درباره‌ی اتفاقات رخ داده در کانال یوتیوب استودیوی ترک اینداستریز و همچنین تلاش وی برای ایجاد کمپین هشتگ‌های توییتری مرتبط با این اتفاقات اشاره کرده‌اند.

پراسل در آخرین بروزرسانی خودش در استیم گفته است که طراح هنری سلاح‌های مورد نظر «احساس بسیار بدی دارد» و «فارغ از کاری که من قرار است درباره‌ی مسأله‌ی اکتیویژن انجام دهم یا چگونگی پیشرفت اقدامات» مشغول دوباره سازی سلاح‌ها است.

بنابراین هیچ فرقی نمی‌کند که در ادامه چه اتفاقی رخ دهد، شکل ظاهری سلاح‌ها تغییر خواهد کرد.

در همین حال، پراسل در موضع خودش باقی مانده و اینطور به نظر می‌رسد که قصد ندارد در مقابل اکتیویژن کوتاه بیاید. او گفته است:

چیزی که آنها ادعا می‌کنند این است که محتویاتی که کاملاً توسط خود ما تولید شده‌اند «از نظر ظاهری یا هنری» بیش از حد مشابه ساخته‌های آنها است. این چیزی نیست که توسط DMCA پوشش داده شود. این نوعی جدال بر سر حق کپی‌رایت و حق مالکیت معنوی است. وکلای آنها از این موضوع آگاه هستند، اما در هر صورت این شکایت را مطرح کرده‌اند.

ما خواستار این هستیم تا تمام آسیب‌هایی که به اشتباه با بکارگیری این شیوه‌ی مخرب و  تهاجمی از طرف اکتیویژن متوجه ما شده‌‌اند مورد بررسی قرار گیرند.

ما همچنان منتظر اظهار نظر اکتیویژن و استیم در این ارتباط هستیم. نظر شما در خصوص اتفاقات رخ داده و ادعاهای مطرح شده در این خبر چیست؟

منبع: Eurogamer


تهیه شده در زومجی