نویسنده: آرش رستمی
// شنبه, ۹ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۳۱

بنیان گذار اپیک گیمز: مایکروسافت می‌خواهد استیم را به آرامی از دور رقابت خارج کند

تیم سویینی، بنیان‌گذار اپیک گیمز (Epic Games)، در اظهاراتی جنجالی مایکروسافت را به دسیسه‌چینی نرم‌افزاری برای فروشگاه استیم (Steam) متهم کرده است. با زومجی همراه باشید.

تیم سویینی (Tim Sweeney)، برنامه‌نویس و توسعه‌دهنده‌ی بازی‌های رایانه‌ای، بر این باور است که کمپانی مایکروسافت قصد دارد تا به‌آرامی فروشگاه استیم را با مشکلات نرم‌افزاری روبه‌رو و از دور رقابت خارج کند. وی که مدتی پیش شدیداً از سیاست‌های مایکروسافت در مورد یکپارچه‌سازی دستگاه‌های مبتنی بر ویندوز 10 انتقاد کرده بود، طی گفت‌وگویی با مجله‌ی اج (Edge) سازنده‌ی سیستم‌عامل ویندوز را به تلاشی پنهانی برای تضعیف استیم متهم کرد. سویینی گفت:

آن‌ها (مایکروسافت) به‌آرامی و طی پنج سال آینده، با [انتشار] بسته‌های بروزرسانی اجباری برای ویندوز 10، به‌تدریج استیم را به وضعیت بد و بدتری می‌رسانند و آن را به‌مرور در هم می‌شکنند.

وی صحبت‌های‌اش را این‌طور ادامه داد:

آن‌ها هیچ‌وقت استیم را کاملاً تخریب نمی‌کنند؛ اما تا جایی به تخریب کردن آن ادامه می‌دهند که در عرض پنج سال، مخاطبان از پر باگ بودن استیم به ستوه بیایند. [در این شرایط] ویندوز استور (Windows Store) به‌عنوان یک جایگزین ایده‌آل مطرح خواهد شد.

بنیان‌گذار اپیک گیمز سپس گفت:

این دقیقاً کاری است که آن‌ها در برابر رقبای پیشین‌شان در سایر حوزه‌ها انجام داده‌اند. اکنون آن‌ها دارند با استیم همین کار را می‌کنند. این تنها تلاشی برای دیده شدن نیست. مایکروسافت ممکن است آن‌قدر توانایی نداشته باشد که این نقشه را به سرانجام برساند؛ اما مطمئناً دارد برای آن تقلا می‌کند.

سویینی با عنوان کردن این مسأله که ردموندی‌ها می‌خواهند از مدل توزیع نرم‌افزار به سبک اپل پیروی کنند، گفت:

مشکل کار اینجا است که اگر مایکروسافت بتواند [توسعه‌دهندگان] را به استفاده از [معماری] UWP متقاعد کند، پس از آن، نرم‌افزارهای [ساخته‌شده بر اساس رابط] Win32 را از رده خارج خواهد کرد. اگر آن‌ها موفق به انجام دادن چنین کاری بشوند، تنها یک گام [تا حرکت بعدی] باقی می‌ماند؛ [حرکتی که چیزی نیست جز] اجبار کردن به اینکه تمام اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها از طریق ویندوز استور توزیع شوند. زمانی که به این وضعیت برسیم، [دیگر] پی‌سی به پلتفرمی بسته تبدیل شده است.

سویینی این بخش از صحبت‌های‌اش را این‌طور به پایان برد:

قضیه این‌طور نیست که روزی برسد و آن‌ها کلیدی را فشار دهند که مجموعه‌ی استیم شما را از هم بپاشد. کاری که آن‌ها در تلاش‌اند انجام دهند این است که با حرکاتی پنهانی و موذیانه [برنامه‌های‌شان را پیش ببرند]. آن‌ها استفاده از نرم‌افزارهای قدیمی را هرچه بیشتر و بیشتر با مشکل روبه‌رو خواهند کرد و در همان حال تلاش می‌کنند تا به تنها منبع موجود برای [نرم‌افزارهای] جدید تبدیل شوند.

شما درباره‌ی گفته‌های سویینی چه فکر می‌کنید؟ به نظرتان مایکروسافت می‌خواهد با روش‌های ناسالم با استیم رقابت کند؟


منبع TheVerge MCVUK
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده