نویسنده: آرش عیاری
// چهار شنبه, ۶ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۵۹

بنیاد ملی بازی‌ های رایانه‌ ای موضع رسمی خود در قبال بازی Pokemon Go را اعلام کرد

یکی از سوالات اصلی علاقه‌مندان به بازی‌های موبایل، عرضه یا عدم عرضه صدر اخبار این روزهای دنیای سرگرمی یعنی بازی Pokemon Go در ایران است. حالا بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به تازگی موضع رسمی خود در قبال این بازی را اعلام کرده است. 

بازی موبایل Pokemon Go نزدیک به یک ماه است که در بازار جهانی منتشر شده و تاکنون حاشیه‌ها و جنجال‌های فراوان اجتماعی، فرهنگی و امنیتی را به‌همراه داشته است. بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در واکنش به این بازی، در روزهای نخست انتشار آن با ناشر بازی مکاتبه کرده و شرایط ورود به ایران را به آن‌ها اعلام کرده بود. در شرایط کنونی باتوجه به موضوع فراسرگرمی این بازی، موضع رسمی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اعلام شد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، بازی Pokemon Go به دلیل ویژگی‌های خاص و نحوه انجام آن، در یک ماه گذشته جنجال‌های فراوانی در مسائل مختلف اجتماعی، فرهنگی و امنیتی به‌وجود آورده است که باعث شده این بازی فراتر از یک بازی صرف باشد و حتی توسط برخی از دولت‌ها محدود یا ممنوع شود. بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز در مکاتبه با ناشر این بازی، دو شرط قرارگیری سرور کاربران ایرانی در داخل کشور و تعیین موقعیت‌های مکانی بازی با هماهنگی بنیاد را برای ورود رسمی بازی به ایران الزامی دانست. 

نظام رده‌بندی سنی (ESRA) بازی Pokemon Go را از نظر محتوا جهت انتشار در کشور، بدون اشکال دانسته و انتشار این بازی را بلامانع می‌داند. با این‌حال با توجه به وجوه فراسرگرمی از جمله مسائل امنیتی و اجتماعی که ممکن است باعث ایجاد اختلال در نظم یا امنیت عمومی شود؛ بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای انتشار این بازی را منوط به تایید نهادهای مربوط به امنیت اجتماعی و ملی کرده است.

این بازی هم‌اکنون از دسترس کاربران ایرانی خارج شده است، اما تصمیم‌گیری کارشناسانه برای دسترسی به این بازی، در دستور کار بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای قرار دارد و نتیجه نهایی آن به‌زودی اعلام خواهد شد.

با این وجود باید منتظر موضع نهادهای امنیتی و اجتماعی بمانیم و ببینیم آیا بالاخره Pokemon Go به صورت رسمی در کشورمان عرضه خواهد شد یا خیر. 

نظر شما درباره عرضه این بازی در ایران چیست؟‌ شما چه دیدگاهی در این باره دارید؟

روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده