نویسنده: محسن بیگی نیا
// یکشنبه, ۳ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۳

مشخصات پردازنده های اولیه Zen شرکت AMD فاش شد

مشخصات احتمالی پردازنده‌های زن (Zen) شرکت ای‌ام‌دی (AMD) در سطح اینترنت پخش شده است. برای آگاهی از جزئیات بیشتر با زومجی همراه باشید.

مشخصات برخی از چیپ‌های اولیه زن شرکت ای‌ام‌دی، از جمله مدل‌های چهار هسته‌ای و هشت هسته‌ای سوکت AM4 و پردازنده‌های محاسباتی ۲۴ و ۳۲ هسته‌ای مخصوص سرورها، در سطح اینترنت پخش شده است.

اگر که اطلاعات افشا شده درست باشند این نمونه‌های طراحی و ساخته شده که در دسته بازبینی شده‌ی A0 قرار گرفته‌اند، اولین نمونه‌هایی هستند که از ای‌ام‌دی به بیرون درز کرده‌اند. توان طراحی حرارتی (TDP) نمونه‌ی چهار هسته‌ای و هشت هسته‌ای به ترتیب ۶۵ و ۹۵ وات و کلاک این دو پردازنده‌ نیز به ترتیب ۲/۸ و ۳/۲ گیگا هرتز است. کلاک این دو پردازنده در زمان بیکار بودن تا ۵۵۰ مگاهرتز کاهش می‌یابد تا مصرف انرژی آنها در زمان بیکاری تا سطح ۲/۵-۵ وات پایین بیاید.

در ادامه مشخصات منتصب به نمونه‌های اولیه پردازنده‌ی زن ای‌ام‌دی را مشاهده می‌کنید. دو تا از آنها برای مادربوردهای AM4 رایانه‌‌های رو میزی طراحی شده‌اند و دو تای دیگر نیز برای پلتفرم سرور SP3 شرکت ای‌ام‌دی طراحی شده‌اند.

مدلSP3SP3AM4AM4
تعداد هسته‌ها322484
سرعت کلاک بوست2.9GHz2.75GHz3.2GHz3.2GHz
سرعت کلاک پایه--2.8GHz2.8GHz
توان طراحی حرارتی (TDP)180W150W95W65W
میزان کش سطح ۲16MB12MB4MB2MB
میزان کش سطح ۳64MB48MB16MB8MB

معمولاً نمونه‌های ساخته شده‌ی اولیه پردازنده‌های محاسباتی با سرعت کلاک کمتری نسبت به همتایان نهایی خودشان در بازار عرضه می‌شوند، این بدان معناست که احتمالاً پردازنده‌های زن ای‌ام‌دی در زمان عرضه نهایی سرعت کلاک بالاتری خواهند داشت.

اکنون به نظر می‌رسد که پردازنده‌های زن ای‌ام‌دی در اواخر سال ۲۰۱۶ یا اوایل سال ۲۰۱۷ به بازار عرضه خواهند شد.

منبع: Overclock3D


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده